Jump to content

Kost-konverteringar

Dramione

Recommended Posts

Har ni lyckats övertyga någon/några att börja med LCHF eller att minska på kolhydraterna? I så fall, hur?

Har precis haft en livlig diskussion med min pappa och min bror för att övertyga en sjuksköterska att testa. Jag brukar följa Kostdoktorns råd och tänker 'så småningom kommer de ångra sig att de inte åt som jag', men idag kunde jag inte låta bli. Vi lyckades till slut få henne att tänka sig att läsa kostdoktorn.se och Matrevolutionen, vilket känns som ett stort steg.

Tänkte bara lägga upp för att se hur det går i resten av Sverige eller världen med att få folk att konvertera till LCHF. Jag är lite nyfiken på hur utvecklingen går runt omkring mig. Det är alltid lika kul att höra att någon ny har testat att lägga om sin kost!

Intressant fråga. Jag har nog lyckats påverka några kompisar och Svär-/föräldrar, men det är samma där. Ingen av dom kör fullt ut. Det lättaste känns att få folk att byta fett (från margariner och omega 6-oljor --> smör, olivolja). Medans det svåraste som jag upplever det är att få dem att sluta eller dra ner på mjöl-mat. Att dra ner på socker och godis ligger någonstans mitt emellan i svårighet. Något som folk vägrar att ta in är att det är mycket svårt att påverka vikten med träning.

• Like 1

Fick min väninna ändra kosten - när jag tog med henne på föredrag med Jonas
Försöker få mina bröder hoppa på tåget men den yngre bryr sej inte - öl är gott å läsk än mera gott hans filosofi --
min äldre säger han måste äta fettsnålt p.g.av hjärtat å hans läkare sagt detta ..
Han är kraftigt överviktigt - men de boom stopp med övertyga honom om något ..

Jag har övertygat en nära släkting. Hon har diabetes typ 1.

Jag drog fram hennes broschyrer om Mat för diabetiker och vi diskuterade vem som gett ut dem. VI tittade på YouTube, Vetenskapens värld, avsnittet med Monique Forslund och Gunnar Lindgren som pratar om margarin. Jag har tvångsmatat henne à la Clockwork Orange med information från Kostdoktorn.se, och till slut lyckades jag släpa med henne på en föreläsning med Doc. När jag först började bearbeta henne blev hon skitförbannad. Vi grälade mycket och högljutt. Hennes bror dog i sviterna av samma sjukdom. Nu är hennes statistiska blodvärden bättre än på 20 år, hon har minskat på insulinet med 20-25 %, hon har blivit 1-2 byxstorlekar smalare, och hon har gått ner 7 kg. Hon har inte längre ont i vaderna. Hon är 60 år.

Kan en sur, vrång, bångstyrig, ettrig, tjock, gammal kärring  :wub: lyckas så kan vem helst lyckas!!! Har det varit värt det för mig?
JA!

• Like 4