JohannaRose Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Hallå allihop! I måndags så körde jag igång! Det kändes bra och eftersom jag älskar gratänger och liknande så tänkte jag att detta inte skulle bli så svårt. Men nu är jag snarare rädd att jag inte ska komma tillbaka på banan. Delvis så känns det som att jag valde fel tillfälle att börja, eller att jag kanske borde ha varit beredd på att det skulle bli så här. Det som gjorde att jag bara föll var att jag i förrgår var på begravning för min farfar och självklart inte oberörd av det faktum. Efter den så bjöd min mormor på mat och jag orkade inte ens tänka utan åt det som var på bordet (potatisgratäng och kokt helgskinka).Även idag har det varit en sådan dag. Man har fallit tillbaka i den som man själv vant in sig med är "lätt tillgängligt". Jag har kännt mig bättre under tiden jag ätit LCHF. Men pga att jag inte mår så bra så vet jag inte hur jag ska tackla det eller ens tänka. Kanske hade det varit lättare om jag ätit LCHF längre. Är det helt kört för att jag har fuskat?Finns det något tips på lätt tillgänglig mat som man faktiskt kan äta? Jag ska precis ta mig lite kaffe med grädde. Är tacksam för svar. Mvh JohannaRose Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Naturligtvis så är det inte kört för dig, bara ta nya tag och gå vidare. Det tar ett tag att lära sig vilka fallgropar som kan finnas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Det är absolut inte kört! Jag använder fettkaffe eller varm choklad (hett vatten, kakao och smör som mixas ihop) som "återställare" eller för att stilla ett ev. sötsug. Det kan också vara bra att rensa ut triggers från skafferi och kylskåp. På banan igen Beklagar sorgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Titta in på Mys blogg. http://lchfingenjoren.blogg.se/ Hon är jätteduktig på att hita verktyg för hur man kommer på banan igen när livet eller sockertrollet har lagt krokben för en. Det som är så bra är att det finns alltid en andra chans, och en tredje... Vi trillar dit av och till lite till mans men ju längre man hållit på och ju fler gånger man rest sej desto mer sällan är det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LkpgMattias Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Vad är väl en vecka? Borsta av dig och kliv på tåget igen.. resan har knappt börjat. Konduktören..lokföraren är du.. men det är många stationer utmed vägen..en del fantastiska..en del förjävliga.. uppförsbackar, raksträckor och riktiga hallelujah moments. Det tar ett tag att hitta balans..struktur..och framförallt känslan att man inte ger upp eller avstår från något.. Istället för att "unna sig" sockrade tansfetter eller kemiska anrättningar som man knappt kan stava till så "unnar man sig" en god hälsa. Sluta aldrig sträva efter att vara den absolut bästa versionen av dig själv. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemonpie Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag hittar många av mina recept här. http://www.lchfrecept.com/ Finns många snabba och goda recept som är enkla att göra. Prova att öka upp mängden fett i den mat du äter också. Det tar bort mycket av sötsuget. Detta fixar du! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Bara på't igen! Lycka till! Du kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Det man inte ska glömma är att det naturligtvis är helt ok att göra avsteg. Det är ingen katastrof på något sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Misstag är när man ramlar och reser sig upp, misslyckande när man ramlar och ligger kvar. Så res dig upp, borsta av kolisarna, och välj den väg som får dig att må bra... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secret Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Det är bara att kliva upp i sadeln igen. När mormor bjuder hem på liknande käk nästa gång så kan du ju hoppa över potatisgratängen. För min egen del har jag alltid hittat en massa anledningar till att inte sätta igång. Nu har jag äntligen kommit igång och har varit det i drygt en vecka när jag väl satte igång med att äta som jag skulle, det betyder ju inte att jag inte kommer att trilla dit någon gång. Ett annat märkligt resonemang som jag har haft innan är att när jag väl har trillat dit så har jag tyckt ungefär som "asch, nu när jag ändå har trillat dit så kan jag lika gärna göra det ordentligt. Imorgon är en ny dag". För min del så har inte det varit så lyckat. Mitt bästa tips tror jag är att komma hit till forumet när det känns svårt, precis så som du gör, och finn styrkan i att fortsätta att läsa om allas fantastiska resor och inte minst deras glada tillrop. Du fixar det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Tanken är att byta bort västerländsk sjukdomsframkallande mat för resten av livet. Vi bor ändå där vi bor och inte i djungeln eller på grönland. Så du får räkna med att äta lite västerländsk sjukdomsframkallande mat åtminstone några gånger under resten av ditt liv. :) Alltså. Det är ingen fara! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag har fallen of the wagon fler gånger än jag kan räkna! För jag är en människa! Sedan tar jag tag i saken igen! Och resultatet är att jag blir smartare, friskare, och jag lär känna mitt psyke och min kropp, och fastän jag fuskat ibland så har jag till sist gått ner i vikt. Självklart är det inte kört!!! Ett tips är att fundera och planera, vad gillar jag? Vad vill jag äta? Vad är enkelt att laga i ordning, vad är enkelt att ha med sig? Hur kan jag förbättra mina redan befintliga matvanor? Ta det lite pö om pö, det brukar bli knas om man ska ändra på precis allt på en gång. När jag har gjort avsteg så har jag uppmärksammat och lärt mig - varför hände detta? Var det en situation jag var oförberedd på? Hur mådde jag? Vilka människor hade jag runt omkring mig? Vad pågick i mitt övriga liv? Kanske upptäcker man ett mönster, och sådana går att bryta. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Falla av vagnen är det snabbaste och bästa sättet att lära sig på! Läsa och lära sig är teori.. falla av vagnen är praktisk tillämpning.. och man lär sig i princip mest genom att göra misstag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaRose Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Tack allihopa för all uppmuntran! Den behövdes.Idag har jag tagit nya tag och avnjuter kaffe med grädde samtidigt som jag läser detta. Jag förstår att det är sådant som kommer att hända och nästa gång det blir en tripp till mormor så ska jag förvarna henne, då kommer det finnas någonting annat mumsigt åt mig när jag kommer dit. Utöver det som varit så har det kännts bra med LCHF. Jag älskar att hitta på maträtter, baka och allt sådant. Så jag har inte förlorat tron på framtiden! Upp igen och köra gärnet! Tack igen! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Det är absolut inte kört! Jag använder fettkaffe eller varm choklad (hett vatten, kakao och smör som mixas ihop) som "återställare" eller för att stilla ett ev. sötsug. Hur många delar av varje ska man ha? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts