Jump to content

Nån som vet nåt om LCHF funkar i Indien?

KajsaStina2013

Recommended Posts

Indien är kanske det land i världen som har flest sockersjuka och det beror förstås på kosten som till största delen består av kolhydrater redan sen tidigare

I dagsläget har man dessutom tagit till sig en hel del västerländska ovanor som grädde på moset (Läsk raffinerat socker snabbmat o margariner)

Men det är klart att det går att göra smarta val även i indien

Det finns ju hur mycket grönsaker som helst och även kött och fisk finns säkert att få tag på

• Like 1

Indien är ju väldigt stort och matkulturen skiljer sig en del i landet. Jag vet inte hur man äter i Goa, men jag kan tänka mig att det säkert finns mycket "turistvänlig" mat att välja på där. Eftersom många i Indien äter vegetariskt så finns det mycket äggbaserade rätter i deras matkultur, till exempel olika äggröror som är kryddade i lite ovanligare och exotiska varianter.

Ha en trevlig resa och passa på att "suga" i dig alla D-vitaminer du kan :)

• Like 1

Jag var där mars/april 2001 ...
Åt massor av gooa grönsaksrätter , kyckling , fisk & skaldjur <

Brydde mej då i å för sej inte om kosthållningen ...
Tror de steker i jordnötsolja - eller kanske kokosolja - bästa är att fråga ..
Undvik kött - testade aldrig själv men ett par som jag träffade sa det var oätligt / segt som skosula ..
Dock serveras ris till alla rätter i olika former ..
en del är friterat -
Missa inte Palolema beach i södra goa - väl värt en tripp - tar i indisk mätta mått cirka 2½ timma ta sej dit -
Men helt klart underbar strand - då var den stort sett folktom också - eftersom de var * the end of seasson *
Anjuna market måste upplevas .. baga beach där är det håll i gång
Bodde själv i calangute -
Tidvattnet är stor skillnad - Passa dej för underströmmarna -
Panjim är intressant för shopping - pruta massor ..
Säljare går på alla stränder ... kommer va på dej / er massor innan ni får solbränna !!
Men delstaten är helt klart värt att besöka -
Gjorde denna resan ensam - rörde mej fritt dag som natt utan incidenter som gjorde mej de minsta skrämd :) 
Tiggar barn finns det också gott om .. lite här å var ..
Toapapper är alltid bra ha med om du ska göra utflykter - ibland bara ett dass med en hink vatten som tork/hjälp ..
Drabbades aldrig av magbekymmer ... men immoudin nog inte fel ha med sej ifall om att ...

Hyrde taxi flera dagar i sträck - då var de billigt å chaförren agera även guide -
besökte flertal olika tempel - andra stränder / tror en hette coconut beach / men badvattnet där av mindre bra kvalitet -
och gjorde skäl för namnet - för nöttera drösa ned , satt till å med varningsskyltar om detta
Men fråga servitören med mat - han tar reda på detta - de väldigt service benägna -
Kanske till och med får följa med in i köket .. det fick jag - var en upplevelse .. >
Fick sedan en massa kryddor med mej hem :) 
Älskade chicken tikka Masala - å så hade de en jättegod fisk / glömt namnet tyvärr / den var grillad varjefall
Hoppas detta är till någon hjälp - 
Jo just de - ska du dricka chai ( te ) säg när du beställer inget socker - annars får du typ ett kilo i var kopp / mugg
De älskar socker - dricker sockerrörssaften / säljs på gatorna --
Ha en kanonfin och rolig resa!

• Like 2

Kan tänka mig att det överlag är väldigt svårt att köra strikt lchf när man är där. Det är ju omöjligt att veta exakt vad som finns i alla såser, soppor och röror som det finns mycket av i Indien (om man inte kan språket förstås). Men om man kan tänka sig att vara lite mer liberal vad de gäller ärtor och linser så går det nog väldigt bra, om man undviker de mest uppenbara som bröd, ris, glass och sötad yoghurt. Nu vet jag inte om "Thali" finns i goa men det är ju ett sätt att äta, många smårätter som man får in (som man då kan välja det som verkar bäst). Nått som är bra är att man sällan reder såser med mjöl där. Skall visst finnas mycket fisk & saldjur i goa.

Trevlig resa! Rapportera gärna vad det fanns för mat!

• Like 1

glömde -
Lär dej denna frasen - gångbar om du vill bli lämnad ifred

NAHI CHALE JAO   -  * hindi *
Nej gå din väg ..... uttalas som det är skrivet!!

använde den flertal gånger när jag vart trött på bli uttjatad om saker jag inte ville köpa!!

• Like 1

Sen är ju de flesta hinduer vegeterianer. Det är rent utav tabu för en hindu att äta kött t.ex. Hinduismen brukar ju ibland kallas för Indiens livsåskådning, därför det bor så många hinduer där, i princip alla tillhör den religionen där! Nu kan man ju äta vegetarisk LCHF också.. fast jag tror att det blir svårt att klara i praktiken av olika skäl! (Pga sockerberoendet och att det nästan blir näringsfattigt utan kött)

• Like 1

Sen är ju de flesta hinduer vegeterianer. Det är rent utav tabu för en hindu att äta kött t.ex. Hinduismen brukar ju ibland kallas för Indiens livsåskådning, därför det bor så många hinduer där, i princip alla tillhör den religionen där! Nu kan man ju äta vegetarisk LCHF också.. fast jag tror att det blir svårt att klara i praktiken av olika skäl! (Pga sockerberoendet och att det nästan blir näringsfattigt utan kött)

Goa är väldigt mycke mera västerlänskt än man kan tro -  ** trots de blir de smått kulturkrock **

Katoliker , muslimer och hinduer - Nötkött förekommer ...

Deras delstats rätt är Vindaloo - extremt kryddstark rätt baserat på nötkött -

• Like 1

Har varit i Goa 2 gånger. Senast för 1½ år sen. Jag hade en fin lägenhet med kök så jag kunne göra egen mat. Annars hade det varit mkt svårt med LCHF. Restaurangerna har mest rätter baserade på kh. Livmedelsaffärer är mkt små och har mest skräpmat (verkligen: socker, socker...  :o ). Men det går bra at hitta  (leta en del - fråga taxi-chaffisserna) smör, olivolja, bacon, grädde och diverse  på burk som är ok. Sen går det bra att köpa ägg, kyckling og nyfångad fisk & skaldjur direkt på stranden (väldigt mysigt :)  ). Fina grönsaker på gatutorgen. Kokosnötter i överflöde....men jag viste inte om kokosoljens välsignelser då, så jag letade icke...

Men som sagt: jag hittade inte mycket på restaurangerna som var bra för mig. Däremot så jag att det användes friskt i reklamerna att en vara innehåller 0 kolesterol. Det blir ansett at vara giftigt där  :rolleyes:    Jag läste i en indisk hälsotidning om diabetes (!) att man lungt kunne äta hur mycket socker som hälst....det hade INGET att göra med diabetes....  :o

Annars är stränderna där formodentligt världens bästa    närmast oändliga.....jag joggade där varje morgon....du kan bada näck om du vill...mycket långt til närmate grannar....människorna vänliga, De flesta pratar bra engelsk (med en udtalad charmig/rolig accent ). Och klimat såhär års är perfekt, men se till at ha air-condition i sovrummet! Många fina ajurvediska behandlingar att få, yogaskolor o.dyl

Annars skall du nog förbereda dig för ett ordentligt kulturchock (om du inte har varit där förr). Deras standarder är HELT annorlunda än våra. Det är oerhört skräpigt överalt,; trafikken är totalt kaotisk. Fattigdommen är ubeskrivelig ofta. Väpnade vakter överallt...... Dock känns det inte hotande.

Ta Indien som en opplevelse - förvänt inte att det skal likna Sverige. Så får du en super semester  :wub:

• Like 1

Kan tänka mig att det överlag är väldigt svårt att köra strikt lchf när man är där. Det är ju omöjligt att veta exakt vad som finns i alla såser, soppor och röror som det finns mycket av i Indien (om man inte kan språket förstås). Men om man kan tänka sig att vara lite mer liberal vad de gäller ärtor och linser så går det nog väldigt bra, om man undviker de mest uppenbara som bröd, ris, glass och sötad yoghurt. Nu vet jag inte om "Thali" finns i goa men det är ju ett sätt att äta, många smårätter som man får in (som man då kan välja det som verkar bäst). Nått som är bra är att man sällan reder såser med mjöl där. Skall visst finnas mycket fisk & saldjur i goa.

Trevlig resa! Rapportera gärna vad det fanns för mat!

Tack! Rapport kommer!! Ska verkligen bli spännande att se hur det går...

Indien är ju väldigt stort och matkulturen skiljer sig en del i landet. Jag vet inte hur man äter i Goa, men jag kan tänka mig att det säkert finns mycket "turistvänlig" mat att välja på där. Eftersom många i Indien äter vegetariskt så finns det mycket äggbaserade rätter i deras matkultur, till exempel olika äggröror som är kryddade i lite ovanligare och exotiska varianter.

Ha en trevlig resa och passa på att "suga" i dig alla D-vitaminer du kan :)

Tack så mycket :-)

• Like 1

Goa är inte Indiskt.. det är Portugisiskt om jag inte minns fel?

Hur som helst.. det e ju jordens turistort.. du kan nog få vilken mat du vill där!

Goa var en Portugisisk koloni framm till 1961. Det ses mest på att där är många katolikker där och en del portugisiske namn. Men annars är det India med stort I. Och turisort....jo såmen, men långt de fleste turister är faktisk indere....och sen en hel del ryssar (specielt många ryssar i norra Goa)...och det är altså inte als turisort som vi föreställer oss från medelhavet och varuurvalet är mycket mycket långt från europäisk standard....varuhus och supermarknader som vi känner dom finns inte als....  http://en.wikipedia.org/wiki/Goa

Jag vistades i södra Goa och om man inte vill ha så många ryssar som grannar (dom gillar at dricka och droga....många iaf) så är det nog där man ska åka....

• Like 1

Tusen tack för ditt utförliga svar och tipsen! Hur hittade du en lägenhet art hyra, innan du åkte eller när du kom ner? Känns ju som att det svårt att köra LCHF om jag är utlämnad åt restaurangerna annars..

Varsågod  :)

Jag vistades på en fin egendom med privata lägenheter som ägdes af indare...många hyr ut. Den hette Sea Mist Appartments och ligger mkt nära den fantastiska stranden....flera  levande fiskläger som grannar......hög standard....fin fin trädgård, pool,  dygnvakt....allt välskött. Jag hade en 2:a i gårdsplan och betalte ungf 225 skr/dygn. , Ligger i Colva Beach, South Goa. Du skal definitivt pruta om priset, men där har du nog nivået.

Men annars finns många appartments. Googla. Kom i håg air condition i sovrummet! Och ha en pyjamas att sova i....annars är det som att sova i kylig blåst  :huh:

https://www.google.com/#q=sea+mist+apartments+colva+goa

2773626_orig.jpg

• Like 1

Indien är kanske det land i världen som har flest sockersjuka och det beror förstås på kosten som till största delen består av kolhydrater redan sen tidigare

I dagsläget har man dessutom tagit till sig en hel del västerländska ovanor som grädde på moset (Läsk raffinerat socker snabbmat o margariner)

Men det är klart att det går att göra smarta val även i indien

Det finns ju hur mycket grönsaker som helst och även kött och fisk finns säkert att få tag på

Får väl försöka lära mig hur man säger på hindi att jag inte vill ha socker och vete och hoppas att de kan vara flexibla..

Varsågod  :)

Jag vistades på en fin egendom med privata lägenheter som ägdes af indare...många hyr ut. Den hette Sea Mist Appartments och ligger mkt nära den fantastiska stranden....flera  levande fiskläger som grannar......hög standard....fin fin trädgård, pool,  dygnvakt....allt välskött. Jag hade en 2:a i gårdsplan och betalte ungf 225 skr/dygn. , Ligger i Colva Beach, South Goa. Du skal definitivt pruta om priset, men där har du nog nivået.

Men annars finns många appartments. Googla. Kom i håg air condition i sovrummet! Och ha en pyjamas att sova i....annars är det som att sova i kylig blåst  :huh:

https://www.google.com/#q=sea+mist+apartments+colva+goa

2773626_orig.jpg

Återigen, tusen tack för alla bra tips!! Det handlade mer om själva resan än om maten till slut och det var en oväntad hjälp!!! :-)

• Like 1

Jag var där mars/april 2001 ...

Åt massor av gooa grönsaksrätter , kyckling , fisk & skaldjur <

Brydde mej då i å för sej inte om kosthållningen ...

Tror de steker i jordnötsolja - eller kanske kokosolja - bästa är att fråga ..

Undvik kött - testade aldrig själv men ett par som jag träffade sa det var oätligt / segt som skosula ..

Dock serveras ris till alla rätter i olika former ..

en del är friterat -

Missa inte Palolema beach i södra goa - väl värt en tripp - tar i indisk mätta mått cirka 2½ timma ta sej dit -

Men helt klart underbar strand - då var den stort sett folktom också - eftersom de var * the end of seasson *

Anjuna market måste upplevas .. baga beach där är det håll i gång

Bodde själv i calangute -

Tidvattnet är stor skillnad - Passa dej för underströmmarna -

Panjim är intressant för shopping - pruta massor ..

Säljare går på alla stränder ... kommer va på dej / er massor innan ni får solbränna !!

Men delstaten är helt klart värt att besöka -

Gjorde denna resan ensam - rörde mej fritt dag som natt utan incidenter som gjorde mej de minsta skrämd :) 

Tiggar barn finns det också gott om .. lite här å var ..

Toapapper är alltid bra ha med om du ska göra utflykter - ibland bara ett dass med en hink vatten som tork/hjälp ..

Drabbades aldrig av magbekymmer ... men immoudin nog inte fel ha med sej ifall om att ...

Hyrde taxi flera dagar i sträck - då var de billigt å chaförren agera även guide -

besökte flertal olika tempel - andra stränder / tror en hette coconut beach / men badvattnet där av mindre bra kvalitet -

och gjorde skäl för namnet - för nöttera drösa ned , satt till å med varningsskyltar om detta

Men fråga servitören med mat - han tar reda på detta - de väldigt service benägna -

Kanske till och med får följa med in i köket .. det fick jag - var en upplevelse .. >

Fick sedan en massa kryddor med mej hem :) 

Älskade chicken tikka Masala - å så hade de en jättegod fisk / glömt namnet tyvärr / den var grillad varjefall

Hoppas detta är till någon hjälp - 

Jo just de - ska du dricka chai ( te ) säg när du beställer inget socker - annars får du typ ett kilo i var kopp / mugg

De älskar socker - dricker sockerrörssaften / säljs på gatorna --

Ha en kanonfin och rolig resa!

Åh tusen tack!!! Så många bra tips...:-)

• 2 weeks later...

Goa har jag tyvärr aldrig varit i, däremot Bangalore, Chennai och Kolkata, och då umgåtts med (välutbildade och välbeställda) indier. 

Att vara sockerfri i den miljön är en utmaning. Det var t ex mycket svårt att få serveringspersonalen att förstå konceptet kaffe med mjölk men utan socker. De tycker liksom att det låter så otroligt äckligt utan socker, så det tror väl att de hört fel. Ofta kokas både te och kaffe ihop med sockret och mjölken (och ibland även kryddor, det är ju så man gör chai).

Att vara kolhydratfri är ännu svårare. Maten äts ofta utan bestick. Istället använder man risbollar som man suger upp resten av maten med. Man kan också använda bröd. 

Jag fick i förtroende veta (av en klart bukfet man under ett lite exklusivare restaurangbesök) att fiskrom ska man undvika, för det innehåller jättemycket kolesterol. Till frukost fanns som en service till oss västerlänningar vit toast med sylt och "heart healthy" margarin i små paket. Och pulverkaffe. Det närmsta jag kom LCHF till frukost var bananer och dal (linsgryta) (lite ironisk där). Ibland lyckades jag få tag på kokta ägg.

Kokosnötterna, som kan köpas på gatan ultrabilligt, var en räddning. Dessa ansågs dock onyttiga av indierna eftersom de innehåller så mycket mättat fett.

De har en lång väg att vandra.

• Like 5

Jag har mest varit i Bangalore, ungefär som anna skriver. Men mycket av maten är fantastisk! Brödet kan vara svårt att undvika men ris lite lättare. Men det finns så mycket goda grönsaker och annat. Lite linser och sådant tål man om man undviker det värsta (socker).

I Bangalore har jag också ätit en del på restauranger med tema från andra delstater. Tex gott kött (get och lamm) på en Kandahar-restaurang.

Skall man klara sig från magsjuka skall man undvika råa grönsaker då de sköljs i vatten, och vatten är problemet. På lyxhotellen (2500 kr/natt!) kan man tom äta salladen då den är sköljd i rent vatten.

Öl är alltid säkert! 18gr i en halvliter kan man kanske tåla någon enstaka gång.

Jag åker gärna till Goa någon gång i framtiden, Indien och Indierna är fantastiska!