stroker49 Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag har vid mätning hos sjukvården ett flertal gånger fått mätvärdet 140/80. Det är ingen katastrof men perfekt känns det inte. Jag tyckte det skulle vara kul att mäta själv ibland och köpte en Omron M6 Comfort Jag blev glad när jag mätte med min egen mätare och fick typ 120/73.Men så gick jag till läkare för att få ett läkarintyg till ett flygcertifikat, 140/80!Jag tycker att mätaren alltid visar väldigt lågt, speciellt det systoliska trycket. Så jag skickade tillbaks den och fick den kalibrerad. Men den visar vad som helst, stora variationer. Någon gång kan jag komma upp i 130/70 Men oftast väldigt lågt. Nu hade jag 114/74 Är det troligt att det kan vara rätt? Kan man ha så lågt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Ja man kan ha lägre också. Jag hade 120/80 när jag började med LCHF och nu är jag nere på 95/60 som jag hade som ung. När man mäter hemma är man oftast lugnare än på en mottagning så då får man lägre värden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag har också en Omron. Eftersom mitt blodtryck alltid var högre hos läkaren så tog jag med min mätare och jämförde. Den visade då precis samma värde som läkaren mätte. Vi kom då fram till att jag antagligen lider av "white coat syndrome", alltså att blodtrycket går upp då man är på en vårdinrättning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingesmal Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 jag har testat mäta trycket när jag åt kolhydratmat (som ska vara vanlig mat) och så när jag ätit lågkolhydratkost, och blodtrycket skiljer sig ganska markant. Med vanlig kost, allt från 130,140/80, 90 nästan 100 ibland i undertryck, mot lågkolhydratkost så har jag ofta tryck på kring 105/60-75, ganska stora skillnader ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Känner igen det. Jag har själv skaffat just en Omron M6 och den visade lägre än senaste mätningarna hos vården. Nocebo eller "white coat syndrome" tror jag ligger bakom men skillnaden mellan hemmamätningarna och vården har minskat på sistone så även vården mäter lägre numera för min del. Eventuellt kan det vara så att hemmamätningarna minskar noceboeffekten. Mitt förslag är att se tiden an. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag har också en Omron som jag använder regelbundet sen i somras då jag hade en kris med mycket högt blodtryck. Mitt tryck har gått ner tack vare lågkolhydratdiet, ligger nu på ung. 117/68, ganska stadigt. Dock är blodtrycksmätningen mycket nyckfull, det kan gå upp och ner ganska kvickt, så jag ser det som en indikator enbart på lång sikt och om man alltid mäter på exakt samma tidpunkt i samma situation. Jag mäter på kvällen på sängkanten och på morgonen det första jag gör när jag satt mig upp. Men numera blir det kanske bara en eller ett par gånger i veckan. Varning för att mäta ideligen hela dan! Lika meningslöst som att väga sig varannan timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag har en Beurer, den visar precis hursomhelst. Är jag inte nöjd med vad den visar så kör jag en mätning till, sen kan jag välja det bästa. Jag är glad att jag har lite blodtryck så blodet tar sig igenom mina tilltäppta kärl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts