Gå till innehåll

[Tips] Lasagne utan pastaplattor

Recommended Posts

Finns det någon som har ett recept på lasagne som inte innehåller plattorna, men gärna något substitut, DOCK ej zuchini eller aubergine, för det är inte gott, har testat, auberginen blir som ett tjockt snor och oaptitligt, så även zuchini.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv ännu, eftersom rotfrukten är så nyupptäckt för mej, men jag skulle rekommendera rättika.

Gjorde rättikagratäng till steken igår och det var bara en höjdare.

Tror att rättika går använda till allt.

Har läst att det kan bli vattnigt, men jag förkokade den först till gratängen och hade ost i såsen

• Gilla 2
Länk till inlägg

ett tjockt snor och oaptitligt

Har du övervägt möjligheten att tillaga grönsakerna så att du inte får nämnda effekt?

Jag skivar äggplantan jättetunt och steker den i smör/olivolja med salt tills den fått färg och blivit kripsig, som chips. Otroligt gott, tunt, smakrikt och krispigt och inte på något sätt "ett tjockt oaptitligt snor". Du får det att låta som om du lagt i tjocka, råa, vattniga skivor av grönsakerna, och då blir det nog inget vidare gott... :wacko:

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag brukar använda det här receptet: http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/lchf-pasta-/.

Jag fördelar smeten på två plåtar, ett bakplåtspapper under smeten på varje plåt och ett över smeten medans de gräddas, jag kavlar lite på det övre pappret så smeten blir jämt fördelad över plåten, använder varmluftsugn så båda plåtarna kan åka in i ugnen samtidigt. När de är klara efter tio minuter i ugnen låter jag dem svalna lite innan jag drar av det över pappret och skär i lagom stora plattor.

Jag tycker inte det är så krångligt. Jag gör plattorna samtidigt som köttfärssåsen kokar till sig. Det funkar bra och är mycket uppskattat av lasagnefantasten i familjen.

• Gilla 2
Länk till inlägg