Bio Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av Redasin i stället för statiner för att sänka kolestrolet. Vilken effekt ger det, finns det några biverkningar ? Redasin är ett naturläkemedel med rött ris, folsyra, Q10, B6 och B12 och sägs sänka kolestrolet lika bra som statiner. Det finns omnämt i en artikel i läkartidningen. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17497. Jag vet vad forumet tycker om statiner så den diskussionen behöver vi inte ta här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Eh.. samma mekanism som i Statiner med andra ord, verkar genom HMG COA reductase, dvs det är mögelgift som förgiftar cellerna och därmed suger de upp så mycket kolesterol de kan från blodet.. för att överleva! How statin drugs really lower cholesterol & kill you one cell at a time http://www.amazon.co.uk/Statin-Drugs-Really-Lower-Cholesterol/dp/0615618170 "Cholesterol is utterly life vital. We die instantly without it. We need it for every single cell of the body, the muscles, the brain, hormones, bile production, fat digestion, reproduction – it simply cannot be emphasised enough how vital cholesterol is. It is so vital that the body makes it – the body cannot afford to leave it to chance that we would need to get cholesterol from our diet. This makes cholesterol even more vital to the body than essential fats and protein – as we need to eat these. Statins stop the body from making the cholesterol that it was designed to make (not entirely, or they would have an immediate 100% death rate). Statins block something called “the mevalonate pathway”. This is catastrophic. Blocking the mevalonate pathway means that cells cannot replicate or repair themselves properly. Blocking the mevalonate pathway means that every cell in the body dies. The only thing that varies is how long each cell takes to die – some take more time than others. Nothing can compensate for blocking the mevalonate pathway. Nothing except adding mevalonate back in to the body and we don’t do this. (We don’t even know if we can do this in humans. We shouldn’t block this pathway in the first place.) Adding cholesterol makes no difference, adding CoQ10 makes no difference. Blocking the mevalonate pathway is so flipping serious that anyone who does it should be shot. (I really think using the ‘F’ word here is quite appropriate). The body tries to respond to the crisis that it detects. As cells realise that their ability to make cholesterol has been impaired, they try to take the cholesterol they need from the blood stream. This lowers blood cholesterol levels and ignorant doctors are happy. They know not what they have done. There is a second way in which the body tries to save itself – it tries to increase the production of reductase, hoping that this may unblock the mevalonate pathway. It can’t. Hence reductase is both stimulated and inhibited at the same time. Who knows how the body responds to this mechanism being totally confused. LDL receptor activity and reductase activity increase in parallel. The LDL receptors (the ‘doors’ on each cell responsible for letting LDL in to the cell, with the cholesterol and other good stuff that it is carrying) work harder to try to get LDL from the blood stream into the cells. The reductase production increases to try to reboot the mevalonate pathway, so that cells can make cholesterol as they are designed to do. The inventors of statins knew what statins were really doing throughout the development of this drug (mevastatin literally means to stop mevalonate – they knew exactly what mevastatin would do). They knew that statins blocked the mevalonate pathway. They knew that this caused cell death. They knew that nothing could compensate for this other than putting the vital mevalonate back. They knew that CoQ10 was affected and this was serious. They patented adding CoQ10 to their statins but then never bothered to add it. Statins were only originally intended for the 1 in 500 people with Familial Hypercholesterolemia. This would not have enabled drug companies to reach the profit potential of their dreams. Hence cholesterol has been demonised and targets have continually been reset by conflicted bodies so that the norm is no longer the norm and everyone can be told that they need statins. Ironically, the most serious form of Familial Hypercholesterolemia would receive no benefit from statins anyway. As the extreme form is characterised by LDL receptors working barely at all, even the body going into crisis mode, and trying to take LDL from the blood stream with increased LDL receptor activity, will not work if the LDL receptors are not working sufficiently. Hence the LDL will stay in the blood stream with an extreme sufferer of FH and yet the statin has reduced what little chance the FH sufferer’s body had of making cholesterol within the cell." http://www.zoeharcombe.com/2013/10/how-statin-drugs-really-lower-cholesterol-and-kill-you-one-cell-at-a-time/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Det är egentligen bara vid väldigt specifika tillfällen det lönar sig att pressa ner kolesterolet med mediciner -Om man lider av familjär hyperkolesterolemi -Om man redan haft en hjärthändelse -Om man har en väldigt dålig fördelning på LDL kolesterolet Ändrar man kost mot kolhydratrestriktion kan man troligen klara sig utan statiner även om man haft en hjärthändelse eller dålig APO kvot eftersom man då tagit ett stort steg mot självläkning Med hyperkolesterolemi är det nog tyvärr bara att snällt knapra i sig pillrena och kanske tom äta fettsnålt eftersom dietärt kolesterol och högt kolestrol faktiskt försämrar utsikterna här 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av Redasin i stället för statiner för att sänka kolestrolet. Vilken effekt ger det, finns det några biverkningar ? Redasin är ett naturläkemedel med rött ris, folsyra, Q10, B6 och B12 och sägs sänka kolestrolet lika bra som statiner. Det finns omnämt i en artikel i läkartidningen. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17497. Jag vet vad forumet tycker om statiner så den diskussionen behöver vi inte ta här. Varför behöver du sänka kolesterolet över huvud taget med artificiella medel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Varför behöver du sänka kolesterolet över huvud taget med artificiella medel? Anledningen till detta är att jag fick en stroke för några månader sedan, eftersom jag hade en något för högt totalkolestrol, 8.6, ville läkaren skriva ut statiner. Jag protesterade först men när min familj blev orolig och ville att jag skulle ta statiner gick jag med på det. Tanken nu är att ev. ta Redisan istället för att slippa statinerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Reasin är oxå ett mögelgift och funkar antagligen exakt på samma sätt som statiner, genom att förgifta cellerna genom att stänga av mevalon syntesen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Anledningen till detta är att jag fick en stroke för några månader sedan, eftersom jag hade en något för högt totalkolestrol, 8.6, ville läkaren skriva ut statiner. Jag protesterade först men när min familj blev orolig och ville att jag skulle ta statiner gick jag med på det. Tanken nu är att ev. ta Redisan istället för att slippa statinerna. Förstår att du vill slippa risk för demens och muskelvärk. Hur äter du? du reglerar kolesterolvärdet minst lika bra med kost som med medicinering. Totalkolesterolet är ju en siffra som egentligen inte säger nåt om dina värden. Det är en mycket okunnig läkare som bygger en diagnos om detta är det enda värde som finns. Det som är intressant är vilken sorts LDL du har. Du ska kräva att få värdena för apokvoten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Förstår att du vill slippa risk för demens och muskelvärk. Hur äter du? du reglerar kolesterolvärdet minst lika bra med kost som med medicinering. Totalkolesterolet är ju en siffra som egentligen inte säger nåt om dina värden. Det är en mycket okunnig läkare som bygger en diagnos om detta är det enda värde som finns. Det som är intressant är vilken sorts LDL du har. Du ska kräva att få värdena för apokvoten Jag har ätit LCHF i 4 år. Nu äter jag en liberalLCHF kost upp till ca 50 g kolhydrater per. Jag tappar för mycket vikt om jag äter en strikt kost. Mina värden är Triglycerider 1.1, HDL 1.7, LDL 5.6, S-Apo A1 1.8. S-Apo B 1.4 och Apo kvoten 0.8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 APOkvoten tyder på att det inte är blodfetterna det handlar om! HDL är höga och bra, trig ligger under 1,7, LDL är inte speciellt högt.. APO-kvoten ligger på övre gränsen för bra! Vad är det de vill att du skall åstadkomma med statiner.. diabetes? http://diabetesdoc.bloggsida.se/diabetes/lipitor-ger-diabetes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Googlade lite... http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforstrokesjukvard/sokiriktlinjerna/hogaellernormalablodfetterhosp1 ..antagligen finns det en viss vetenskaplig grund för att statinerna gör nytta...här är mina kunskaper för låga men anta att ca 1-2 personer av hundra får en bättre överlevnad efter en kardiovaskulär händelse, det är förstås svårt att bedöma om man själv är en av dessa personer... det måste ju också vägas mot de biverkningar medicinen ger...det är inte lätt... ...men att börja experimentera med andra preparat som antagligen inte ens är uttestade ordentligt känns tveksamt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Näe de får inte bättre överlevnad.. de byter bara dödsorsak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Näe de får inte bättre överlevnad.. de byter bara dödsorsak! jadu...det är ju mycket svårt att tillämpa statistik på individnivå...det är ju inte säkert att de personer som får nytta av statinbehandlingen är de som byter dödsorsak...det otroligt jobbigt val man ger till människor...jag tycker också att det är svårt att förstå att statiner används som de gör...det borde finnas krav på att man tydligare kan identfiera de fall de verkligen gör stor bevisad nytta...men då skulle det ju inte vara så lönsamt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 De förbättrar submarkörer för CVD! Dvs det vanligaste är att antalet LDL sjunker.. men oandrasidan om nu detta beror på att mevalonsyntesen stängs av i cellerna.. så suger de i sin tur upp allt kolesterol de kan ur blodet för sin överlevnad och därmed drar de till sig så många LDL som möjligt! Däremot är det inget som säger att detta är någe bra! Statiner är kraftfulla mykotoxiner.. frågan är om det inte hade gått lika bra med aflatoxin?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 De förbättrar submarkörer för CVD! Dvs det vanligaste är att antalet LDL sjunker.. men oandrasidan om nu detta beror på att mevalonsyntesen stängs av i cellerna.. så suger de i sin tur upp allt kolesterol de kan ur blodet för sin överlevnad och därmed drar de till sig så många LDL som möjligt! Däremot är det inget som säger att detta är någe bra! Statiner är kraftfulla mykotoxiner.. frågan är om det inte hade gått lika bra med aflatoxin?? Hugaligen, Aflatoxin? Ja, det ger en bild över vad statiner är för något, inte konstigt att en biverkan är cancer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Det finns inget bevis på att statiner har nån som helst effekt på strokerisk. Det är ett fåtal tämligen unga män som kan få minskad risk för hjärtinfarkt av statiner, men inga andra. Om du inte kan göra mer med kosten, hur är ditt övriga leverne? Jag är ingen stjärna på stroke, men stress och sånt påverkar väl också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Det finns inget bevis på att statiner har nån som helst effekt på strokerisk. Det är ett fåtal tämligen unga män som kan få minskad risk för hjärtinfarkt av statiner, men inga andra. Om du inte kan göra mer med kosten, hur är ditt övriga leverne? Jag är ingen stjärna på stroke, men stress och sånt påverkar väl också? Nej, jag är pensionär sedan 8 månader och lever ett relativt stressfritt liv. Man gjorde en fullständig undersökning av mig efter jag fått stroke men kunde inte hitta något som orsakade den. Jag tränar 6 dar i veckan, löpning, styrketräning och golf. Röker inte och har normalt blodtryck, normalviktig, inga beläggningar i kranskärl eller aorta, inget hjärtflimmer eller något annat som skulle kunna orsaka stroke.Det är ett mysterium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Det finns inget bevis på att statiner har nån som helst effekt på strokerisk. Det är ett fåtal tämligen unga män som kan få minskad risk för hjärtinfarkt av statiner, men inga andra. Om du inte kan göra mer med kosten, hur är ditt övriga leverne? Jag är ingen stjärna på stroke, men stress och sånt påverkar väl också? Men hallå...jag tycker att länken här säger något annat ... http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforstrokesjukvard/sokiriktlinjerna/hogaellernormalablodfetterhosp1 Men sen så tror jag Zepp har helt rätt i, att om man tittar på helheten (biverkningar av statiner) så är det nog inte så ofta som det är motiverat att äta dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Nu kikade jag bara snabbt igenom det som stod där.. och som jag skrev tidigare.. submarkörer för CVD minskar.. läkaren blir glad så det är ju 50% hur som helst! Men den springande punkten är hårda ändpunkter, dvs död.. och det står inte ett skit om detta.. bara att det inte är CVD som orsak! Ingen hade varit gladare än jag om statiner är som vitaminpiller.. men inte skall överkonsumeras.. men grejen är att de alldrig visat sig förlänga livet på någon! Och även jag misstänker att nere i statistiken på promillenivå så förekommer det och den gruppen är förmodligen medelålders män med dubbelt ärftligt FH! Vi kan hur som helst konstatera att CVD inte beror på för hög mevalonsyntes ej heller brist på mykotoxiner i kosten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nej, jag är pensionär sedan 8 månader och lever ett relativt stressfritt liv. Man gjorde en fullständig undersökning av mig efter jag fått stroke men kunde inte hitta något som orsakade den. Jag tränar 6 dar i veckan, löpning, styrketräning och golf. Röker inte och har normalt blodtryck, normalviktig, inga beläggningar i kranskärl eller aorta, inget hjärtflimmer eller något annat som skulle kunna orsaka stroke.Det är ett mysterium. Att vara nybliven pensionär kan vara nog så stressigt och hälsofarligt. Det är många som less ihjäl. Men du verkar ju ha intressen som gör att den delen heller inte är aktuell. Det är väl bara som så att du råkat snubbla över en mindre bra gen hos dina förfäder. Man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. Men det spelar ingen roll. Ingenting blir bättre av att du stryper kolesterolet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bio Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Min ursprungliga fråga var om Redasin kunde vara ett alternativ till statiner och där har jag fått ett klart för mig att man nog ska undvika Redasin. Nu får jag försöka ta ställning till om jag ska fortsätta ta statiner som jag ätit i ca 2 månader och jag har väl inte fått några direkta biverkningar att tala om. Finns det någon som vet om det finns några undersökningar där man jämfört 2 grupper med strokatienter där den ena gruppen medicinerar med statiner och den andra gruppen inte gör och om då kan se någon skillnad hur många som får en ny stroke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts