Jump to content

Hunger trots LCHF

IngridF

Recommended Posts

Hej! Jag har kört LCHF i tre år nu och gått ned ca 7 kilo under den tiden, under perioder då jag avstått från mjölkprodukter, så jag är inte jättenöjd. Målet är 8 kilo till. Men det hör egentligen inte till min fråga. Jag känner inte den mättnad som så många vittnar om, jag blir hungrig nästan lika snabbt som jag blev innan jag gick över till LCHF. Jag äter t ex till frukost 1/4 paket bacon, ett stekt ägg och en avokado, vid halv 7 på morgonen. Jag klickar på en rejäl smörklick på detta. Vid halv 9 börjar det knorra i magen igen. Så håller det på hela dan, mättnaden håller i sig någon timma även om jag ätit mycket. Någon som har någon förklaring och tips på vad jag ska göra?

Nu vet jag ju bara hur din frukost ser ut men den är väldigt liten..

Se på kroppen som ett termostat istället för som en våg  :)

Äter man konstant för lite kalorier (svälter) riskerar man att förbränningen blir lägre

Det blir en negativ spiral där kroppen skruvar ner termostatet och du måste ständigt äta mindre för att behålla vikten eller gå ner..

Gör tvärtom ett tag och ät dig rejält mätt men givetvis på bra Lchf-mat för att "skruva upp" termostatet igen

• Like 6

Hej!

Jag tycker du ska testa 16:8 fasta. Det är inte så komplicerat som det låter utan kan sammafattas så här - Hoppa över frukost!  :)

Detta är ett enkelt sätt för många att gå ner mer i vikt. Förklaringen är att under nattvilan är kroppen inställd på fettförbränning av kroppseget fett. När vi äter frukost börjar kroppen istället föbränna det vi äter. Men om vi inte äter på morgonen kan kroppen fortsätta fungera utmärkt på det kroppegna fettet flera timmar till.

Hmm..

Är det likadant under hela dagen? Alltså att du blir hungrig fort?

Jag har det problemet de dagar jag har PMS, och då också ett rejält sötsug.

Båda delarna lugnar sig betydligt om jag drar ner på mejeriprodukter och skruvar upp fettprocenten, samt ser till att dricka ordentligt med vatten.

• Like 1

Jag kände som du under många år och när hungern kröp på framåt 9-9.30 så tog jag mig en bit fet, lagrad ost. Eller en kaffe med grädde. Jag kände att det inte behövdes särskilt mycket för att få tyst på hungern. Likadant på eftermiddagen vid 15-15.30. Ibland också däremellan .. Jag har försökt med nötter/mandlar också. Nu efter 4 år så har det blivit annorlunda, utan att jag har ändrat frukost, jag håller mig lätt till lunch, och till middagen men jag har börjat få en tröttshetsdipp runt 17 på vägen hem och den tolkar jag som en blodsockerdipp - vilket är intressant eftersom jag kör strikt LCHF, min kropp får tillverka eget blodsocker av proteiner och fett så då kanske dippen handlar om att tillgången på proteiner och fett är uttömt.  

Du behöver nog äta lite mer, och ett bra sätt är att äta små mellanmål. Du kan nog också lägga på ett ägg extra till frukosten, kanske med en halv skivad tomat i pannan.

• Like 1

Beträffande 16:8.. Jag äter så, för att jag trivs med det; har alltid fått tvinga mig att äta frukost (för det var ju så viktigt). När jag slutligen, efter ett par år på LCHF, insåg att jag kunde hoppa över den, konstaterade jag att jag var mindre hungrig utan frukost än med kolhydratsfrukost (gröt och macka), och ingen påtaglig skillnad (vad jag minns) jämfört med en omelett. Däremot har det inte påverkat min vikt alls.

Så vad jag försöker säga är: man får testa de förslag man får (åtminstone dem man tycker verkar intressanta) och se om de passar en själv, och vilka effekter de ger. Älskar man sin frukost, kanske det inte är rätt väg att hoppa över frukosten.

• Like 4

Jag känner inte den mättnad som så många vittnar om, jag blir hungrig nästan lika snabbt som jag blev innan jag gick över till LCHF. Jag äter t ex till frukost 1/4 paket bacon, ett stekt ägg och en avokado, vid halv 7 på morgonen. Jag klickar på en rejäl smörklick på detta.

Jag blir hungrig bara av att läsa det där. :)

Det är ju verkligen inte mycket mat det där så även om jag sannolikt behöver mer än du gör så krävdes för mig, då jag började, ett helt paket bacon och 4 ägg stekta i smör för att uppleva bra mättnad. Har du testat att helt enkelt äta mera och s.a.s. "äta dig mätt"? Det är ju en stor poäng med lågkolhydratkost.

Numera blir det för det mesta en proteindrink gjord på 2.5 dl grädde, 1.5 dl vatten och 3 skopor proteinpulver. Ca 1200 kcal och ca 50 gram protein.

Vid halv 9 börjar det knorra i magen igen. Så håller det på hela dan, mättnaden håller i sig någon timma även om jag ätit mycket.

Får man fråga hur du definierar att "äta mycket"?

Jag brukar normalt ligga kring 1000 kcal-strecket, +-200 kcal, beroende på omständigheter. För några veckor sedan så blev det dock lite mer än normalt. 5 ägg stekta i smör med Max Green & Garlic-dressing till 2 rätt stora hamburgerbiffar...och så råkade 2 stycken 70% chokladkakor slinka ned under timmen efter. Borde ha landat på 2500 kcal eller däromkring. Dagen som helhet landade på ca 5000 kcal. Morgonen efter mådde jag prima men var iofs inte hungrig (eller i varje fall "redo att äta") förrän vid 12-snåret.

Nu menar jag, igen, inte att du kan/bör äta som jag men jag nämner det ändå för att ge lite proportioner. LCHF utan att man får njuta frukterna av det, ex. mättnad och mycket god mat, kan ju inte vara jättekul i det långa loppet. Det är det senaste som räknas som bekant.

Tillägg: Hur är det med sömnen förresten? Med tanke på hur lite du verkar äta så skulle jag först misstänka att du helt enkelt behöver öka matintaget. Det kan dock också hänga samman med dåligt tillfredställda primärbehov. Exempelvis så är det väldigt vanligt att man upplever "sug" eller rent utav hungerkänslor när man sovit dåligt. Stressobalans kan också påverka detta.

• Like 1

Jag är kvinna, har ätit LCHF under några år, men har den motsatta problematiken, jag blir inte hungrig, eller  sällan i alla fall. Någon större övervikt har jag i och för sig inte, men av lite olika anledningar så bestämde jag mig för några månader sedan att nu ska jag tvinga i mig mat trots att jag inte är hungrig.

Någon större proteinätare är jag inte heller så valet föll enkelt på fett,.. plus lite mera protein.

Jag kan väl säga som så att det mesta jag har ökat på med är smör, kokosfett och ägg, och vad hände? Jo, jag har gått ner 3 kilo under hösten, av att äta mer :)

Så mitt råd är också att prova äta mer :)

• Like 5

Hej! Tack för alla tips, jag ska överväga dem.

När jag började med LCHF för tre år sedan åt jag till en början jättemycket, det var ju så skönt att slippa räkna kalorier! Jag hade då kontakt med en coach, Anna Hallén, som sade att jag måste minska matintaget eftersom jag inte gick ned. Jag gjorde detta utan resultat.

Jag har sedan konsulterat flera LCHF-coacher, ingen har kunnat förstå varför jag är hungrig och inte går ned i vikt.

Jag sover i alla fall många timmar, 8, men vaknar ibland på nätterna. Jag är 52 år och har passerat klimakteriet. Med hjälp av att utesluta mjölkprodukter och vissa veckor 5:2 (fast det är ju så plågsamt när jag ändå är hungrig!) har jag gått ned 2.5 kilo sedan 1 september. Det är bättre än inget. Jag har 8 kilo kvar till 57 som är en acceptabel vikt, jag är bara 160 lång.

Nötter är en stor passion, det slinker glatt ned en hel påse. Det är en av de saker som Kostdoktorn rekommenderar att man håller koll på, så det har jag gjort nu i höst och det kanske bidrar till att jag lyckats gå ned lite. Det är egentligen bara frukosten som är liten, jag äter sedan under förmiddagen en avocado och lunch och middag är rätt så stora portioner, men hungern sätter ändå in på eftermiddagen och kvällen. Däremot räknar jag inte kalorier, det har jag passerat. Det påstås vara poängen med LCHF, bland annat, att man ska slippa räkna.

Vad är det egentligen som styr hunger och mättnad? Uppenbarligen inte bara hur mycket man ätit, eller vad man ätit. 

Det här med att äta mer fett är ju en vanlig kommentar i alla trådar om viktminskning och hunger och LCHF. Själv så tyckte jag att jag åt mycket fett, vilket jag oxå gjorde totalt per dag (ca 200 gram, ca 80% av den totala energin), men det var inte förrän för ca två veckor sedan som allt ställdes på sin ända igen. Då började jag starta dagen med den största varma chokladen jag orkade dricka: 50 gram smör, 1.5 dl grädde, en matsked kakao och 15 gram kokosfett. Runt 1000 kalorier och108 gram fett. På detta står jag mig i minst 6-7 timmar (så när som på några jordnötter vid lunch/eftermiddag), har bra med energi och är effektiv. Dock innehåller denna frukost knappt några proteiner så jag har även börjat äta som en grottmänniska på kvällen.

Så poängen är att bara genom att fördela om dagens fettintag så har jag känt mig mycket mättare under just dagen. Och piggare! När de andra tar lunch tar jag en promenad! :)

Kan vara värt att testa?

• Like 4

Vad är det egentligen som styr hunger och mättnad? Uppenbarligen inte bara hur mycket man ätit, eller vad man ätit. 

I mitt fall är det fett ! Jag har också märkt att stora mängder avokado, trots att det har hög fetthalt för att vara en grönsak, mättar mig inte på samma sätt som t.ex ölkorv eller majonäs. Kanske läge och testa byta ut delar av avokado mot något annat ?

• Like 2

I mitt fall är det fett ! Jag har också märkt att stora mängder avokado, trots att det har hög fetthalt för att vara en grönsak, mättar mig inte på samma sätt som t.ex ölkorv eller majonäs. Kanske läge och testa byta ut delar av avokado mot något annat ?

Jag blir faktiskt hungrig av avokado, oavsett hur mycket annat jag lägger till. Vete sjutton vad det är i avokadon som orsakar det. IngridF, du kanske skulle testa att byta ut frukostavokadon mot ett eller två ägg?

• Like 1

Jag blir faktiskt hungrig av avokado, oavsett hur mycket annat jag lägger till. Vete sjutton vad det är i avokadon som orsakar det. IngridF, du kanske skulle testa att byta ut frukostavokadon mot ett eller två ägg?

Absolut värt att prova! Synd bara att avokado är så gott, men inte särskilt miljövänligt, odlas på andra sidan jorden och jag har aldrig sett någon eko-variant, så det är kanske inte någon uppoffring att avstå.

• Like 1

Vi har nog ekologisk avokado här hos oss i Finland. Har vi den så har ni den också, knappast odlad här ;)

Jag blir inte heller mätt på avokado. Och trådstartarens frukost upplever också jag ganska liten. Ta en rejäl kaffe med grädde och smör och kanske kokosolja till det du nu äter. 20 gram smör, lite mindre kokosolja och en halv dl grädde till att börja med. Värm upp och häll i kaffet och vispa vid behov.

Monique Forslund skriver just om detta idag i sin blogg:

http://www.lifezone.se/lchf-teori/forelasning/mitt-mote-med-dr-robert-lustig-en-lakare-som-sager-at-mindre-ror-dig-mera-ar-skyldig-till-felbehandling/

hur leptinet styr mättnaden....

Tycker det låter som väldigt lite mat. Själv är jag en ganska så "liten" tjej, 164 lång och normalviktig (om man bortser från att jag är gravid just nu) 
Jag brukar klämma i mig ett helt paket bacon med tre ägg + en kaffe med grädde. Det gjorde jag alltså innan graviditeten :P
Så som många andra säger tror jag att du ska äta mer och bli rejält mätt :)

• Like 1

Monique Forslund skriver just om detta idag i sin blogg:

http://www.lifezone.se/lchf-teori/forelasning/mitt-mote-med-dr-robert-lustig-en-lakare-som-sager-at-mindre-ror-dig-mera-ar-skyldig-till-felbehandling/

hur leptinet styr mättnaden....

Översättningen var nog lite knackig, förstod inte fullt ut, men essansen var att det är leptin som styr mättnaden och hos en fet person eller en person som länge levt fettsnålt är denna process störd. Jag tillhör den senare gruppen, har aldrig varit fet, BMI 25 som mest, men vill inte ha dessa kilon heller, och har under de senaste 10 åren kört några omgångar med Viktväktarliknande "kurer". Det har alltid fungerat bra, har flera gånger varit nere i mina 55 kilo som är målvikten, men studsar upp som en jojo igen och för varje gång blir övervikten större. Till slut förstod jag att metoden var fel och hittade LCHF. Då fick jag i alla fall stopp på viktökningen, men som sagt inte lyckats få ned vikten igen till önskad nivå, och har ständiga hungerskänslor.