kareng Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Just nu på Tv 4 får doktorn svara på frågor om magen. Någon hade skickat in en fråga om varför han inte tar upp att LCHF kan göra personer med IBS symptomfria. Han svara att av 1 som blivit av med symptom med en speciell diet finns det 500 som inte blivit det. Kan det stämma när det gäller LCHF? Jag ställer frågan till er på forumet: finns det någon här inne som INTE blivit av med sin IBS genom att äta LCHF? Hur strikt äter du i så fall? Han påstår också att det både är helt normalt och nyttigt att prutta illaluktande pruttar. Själv har jag inga problem med gaser längre. Hur är det med er? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Vittvrak Posted November 12, 2013 Popular Post Share Posted November 12, 2013 Han påstår också att det både är helt normalt och nyttigt att prutta illaluktande pruttar. Själv har jag inga problem med gaser längre. Hur är det med er? Tyckte också att det var normalt och nyttigt och något av en hobby, nu har jag fått skaffa andra intressen. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livsnjutare Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Har IBS tyvärr. Har under sista ett och halvt åren ätit strikt till liberal LCHF, när jag började försvann ALLA IBS -symtom i ca en månad... Tyvärr så kom det tillbaka, även om det aldrig varit lika dåligt lika länge som på den tiden jag åt Highcarb, så skulle jag önska att jag hade den effekten som i början av LCHF. Då mådde jag bra oavsett hur mycket broccoli, vitkål, mm jag åt... Nu får jag återigen vara väldigt försiktig med sådant . Har testat att äta enligt FODMAP vilket helt klart påverkar saker i rätt riktning, dock är det krångligt och svårt att få till i vardagen. Jag började med LCHF ( på tips av min kära hustru) för magens skull, gick ned 9,5 kg på ett år. Hade iofs ingen BMI-mässig övervikt till att börja med, men är nu på samma vikt som när jag var i 25-års åldern (47 år nu). Kommer troligen att fortsätta med LCHF livet ut. Tycker maten vi äter är god. Har ingen större längtan efter kolhydrater. Så helt kort så har jag inte blivit symtomfri från IBS men har en klar förbättring. När det gäller gaser i magen är det nästa helt borta, och aldrig illaluktande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag visste inte att jag hade problem med magen (eller, jo, jag hade ont ont och var gasig och förstoppad osv) före LCHF, trodde att det var så det skulle vara. NU förstår jag att magen ska kännas som typ din arm eller nåt. Den är inte gasig och bullrig och gör ont. Den bara finns där som en naturlig del av dig. SÅ ska magen vara! Det har den blivit på LCHF. Tror nog att det till och med är att ta i om man påstår att för 1 som blivit av med sin IBS på LCHF så är det 1 som inte blivit det. Tror kanske förhållandet snarare är 10 bra mot kanske 1 dålig (om man tänker på forum och kommentarsfält, men det är ju kanske inget rättvisande underlag...). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag har också blivit av med spontana diarreer, magont, de eviga magkatarrer osv ganska snabbt efter kostomläggning till LCHF. I mitt fall tror jag fibrerna var "boven" till de omedelbara bekymren. Fibrerna som är så "nyttiga"... Sen kan borttagandet av gluten gett ytterligare förbättringar på det allmänna "måendet", piggheten, men det är svårare att direkt peka på, för det kan vara andra saker i kosten också som är skälet till förbättringar. Hursomhelst tycker jag att en läkare är skyldig att i alla fall tala om för patienten att försöka! Även OM det nu vore så att enbart 1 av 500 blir bättre så är det ju en vinst i alla fall när alternativen är en slaskdiagnos utan egentligen botemedel? Hur tänker den läkaren?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ja jösses. Förr lade jag brakare så täcket fladdrade. De luktade sällan blomsteräng heller. Jag brukar skämtsamt kalla min kosthållning för "prinsessdieten" för ni anar inte hur väluppfostrad och tyst min mage har blivit. Och praktiskt taget alltid luktfri. 1/2 macka och gasfabriken kör igång med buller och bång (vilket Hellenius tydligen tycker är bra) i förberedelse för att jag pajar i magen några timmar senare följt av magplågor och ledvärk. Snälla fibrer får jag ju i mig en hel del genom grönsaker (mmm vitkål). Personligen tror jag att siffran "1 av 500" är tagen helt ur luften. Vad jag har sett så har INGEN fått rådet av sin läkare att ta bort spannmål ur kosten. De enda råd de har fått är att äta mer grovt bröd. Jo tjena. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag har blivit mycket bättre. Har haft ibs i 20 år, inga problem nu med LCHF. Frågan är om det är nyttigt för tarmarna att käka så mycket fet. Det finns genomgående studier som tyder på att fet mat utan fibrer är bra för tarmcancer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag har blivit mycket bättre. Har haft ibs i 20 år, inga problem nu med LCHF. Frågan är om det är nyttigt för tarmarna att käka så mycket fet. Det finns genomgående studier som tyder på att fet mat utan fibrer är bra för tarmcancer. Hm. Jag lurar på fettkvaliteten i de studierna. En stor mängd industiframställda oljor tror jag t.ex. inte kan vara nyttigt. Inuiterna åt ju som bekant stora mängder fett, animaliskt från kött och fisk. Deras förekomst av ändtarmscancer har t.ex. skjutit i höjden efter att de började äta som vi, d.v.s. mindre fett och mer skräp. Och dessutom så äter du antagligen fibrer; kål, bladgrönt, bär, kanske lite frukt och/eller rotfrukter? o.s.v. Det innehåller snälla fibrer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Hade själv problem med min mage och förvånades i början över hur den slutade vara rund och gasig och istället kännas så kompakt och tyst. Det var först då jag funderade på att jag kanske hade haft IBS och nu var fri från den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Hm. Jag lurar på fettkvaliteten i de studierna. En stor mängd industiframställda oljor tror jag t.ex. inte kan vara nyttigt. Inuiterna åt ju som bekant stora mängder fett, animaliskt från kött och fisk. Deras förekomst av ändtarmscancer har t.ex. skjutit i höjden efter att de började äta som vi, d.v.s. mindre fett och mer skräp. Och dessutom så äter du antagligen fibrer; kål, bladgrönt, bär, kanske lite frukt och/eller rotfrukter? o.s.v. Det innehåller snälla fibrer. Jag äter inga frukter och nästan inga rotfrukter men mår fantastiskt i magen. Förr fick jag skita 20-25 ggr om dagen och var en mardröm att resa utomlands, dessutom är jag en sjöman och bara måste till olika delar av världen ofta. Nu har jag bara halsbränna av all stekt mat ombord. Men läste att både Sverige och USA som är stora köttkonsumenter ökar i antal tjocktarmscanser lavinartad. Är det så att man minskar ibs symptom men ökar risken för tjocktarmscanser med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag äter inga frukter och nästan inga rotfrukter men mår fantastiskt i magen. Förr fick jag skita 20-25 ggr om dagen och var en mardröm att resa utomlands, dessutom är jag en sjöman och bara måste till olika delar av världen ofta. Nu har jag bara halsbränna av all stekt mat ombord. Men läste att både Sverige och USA som är stora köttkonsumenter ökar i antal tjocktarmscanser lavinartad. Är det så att man minskar ibs symptom men ökar risken för tjocktarmscanser med LCHF? det där är ju ett typiskt fall av statistisk samband som inte behöver hänga ihop. Lika gärna kan något annat har förändrats under samma tid, t ex att skatten har höjts eller sänkts eller att antalet sålda mobiltelefoner har ökat. eller om det är gluten man ökat under samma tid...? Äter du enligt LCHF bör du ju inte öka mängden kött du äter heller - du verkar ju själv ha svårt att veta om det är fettet eller kött du ska skylla på när det gäller tarmcancer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 fick diagnos ibs när jag var 20 ( idag 42 )magkatarr va medföljande problem genom åren -mången gång man fått ställa in saker bara för magen bråkat -detta är numera ett minne blott - gaviscon och Losec likaså -Jättetacksam för hittat rätt mathållning som passar min mage -Gaser har man väl men inte som förr om åren -Först när jag hörde om lchf var jag mycket skeptisk ... trodde jag var fettkänslig -Men så är det inte =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 det där är ju ett typiskt fall av statistisk samband som inte behöver hänga ihop. Lika gärna kan något annat har förändrats under samma tid, t ex att skatten har höjts eller sänkts eller att antalet sålda mobiltelefoner har ökat. eller om det är gluten man ökat under samma tid...? Äter du enligt LCHF bör du ju inte öka mängden kött du äter heller - du verkar ju själv ha svårt att veta om det är fettet eller kött du ska skylla på när det gäller tarmcancer... Först och främst skyller läkare inte jag på brist av fibrer. Jag har en sjökaptensutbildning inte läkare examen. Men det är just brist på fibrer jag mår bra av, så att tarmen slipper att jobba hela tiden. Alla läkare säger "ät frukter och grönt och må bra" , "Apple à day keps deseases away" osv. Ät mer fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsris osv och ge tarmarna en omgång. Stämmer inte det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Fiberätandet har nog gått till överdrift. Fullkornsfibrer är för hårda för många magar. Fibrer från grönsaker är nog mjukare, mer skonsamma. Men vad som är rätt mängd eller tillräcklig mängd vet jag inte om någon vet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Fiberätandet har nog gått till överdrift. Fullkornsfibrer är för hårda för många magar. Fibrer från grönsaker är nog mjukare, mer skonsamma. Men vad som är rätt mängd eller tillräcklig mängd vet jag inte om någon vet. Ja, om jag har förstått det hela rätt så saknar vi människor de enzym som kan bryta ner fullkorn i magen, de är vattenolösliga. Grönsakernas fibrer däremot är vattenlösliga så dom kan vårt matsmältningssysytem bryta ner och kroppen får fördel av de näringsämnen som där i finns 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Näe det finns inga bevis för att kött skulle orsaka tjocktarmscancer.. det är mest skrönor! Jag gick i genom de sk bevisen för hypotesen.. de var inte värde pappret de var skrivna på. kött och cancer -starkaste grav av evindens? http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e553ce088f4726530003245-kott-och-cancer-starkaste-grav-av-evindens?bookmarks-1 Man skickar ut ett frågeformulär om hur man äter, sen följer man upp dödligheten i offentliga register och 20-30 år efteråt räknar man ut vad folk har ätit under dessa år.. från en enkät.. i bästa fall två! I vissa länder får man magcancer.. ia andra koloncancer.. men bara om man är färgad.. inte om man är vit eller av spanskt ursprun.. i Holland får man lungcancer.. i något annat land prostata och bukspottcancer. Men i det land där man äter mest kött i hela världen.. Urugyay.. där finns inget samband.. slutsats.. det är lagom med kött som ger cancer.. ät massor! Däremot så har det gjorts nogrannare studier på fibrer! "Ända sedan den brittiske kirurgen Dennis Burkitt för ca 30 år sedan föreslog att intag av en diet rik på fibrer skulle skydda mot cancer i tjocktarmen har budskapet förts ut till miljoner människor som försökt äta mycket fibrer. Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer." http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html Och sen så.. lite lustigt! Low-carbohydrate, high-protein diets may reduce both tumor growth rates and cancer risk PHILADELPHIA — Eating a low-carbohydrate, high-protein diet may reduce the risk of cancer and slow the growth of tumors already present, according to a study published in Cancer Research, a journal of the American Association for Cancer Research. The study was conducted in mice, but the scientists involved agree that the strong biological findings are definitive enough that an effect in humans can be considered. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2011-06/aafc-lhd061411.php En till lustig sak! UK researchers found that vegetarians had a lower overall cancer rate than meat eaters, but contrary to suggestions from other studies, they found a higher rate ofcolorectal cancer among the vegetarians than among the meat eaters. http://www.medicalnewstoday.com/articles/142427.php 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts