Jump to content

Sri Lanka och LCHF?

Toheja
 Share

Recommended Posts

Hej, har nu ätit LCHF i fyra veckor och det går bra. Håller det också ganska strikt, ingen frukt m.m.

Om tre veckor skall vi åka på semester till Sri Lanka och undrar hur det blir med maten där.

Som jag har läst är maten där riktigt stark, så det är väl knappast möjligt att äta den utan ris?? :unsure:

Och hur är det med dom fantastiska frukterna som finns där?

Ska jag långsamt vänja magen vid lite mera kolhydrater innan vi åker, eller ska jag våga pröva först där?

Tror knappast att jag kan hålla mig utan kolhydrater på semestern.... :( men vill inte heller få ont i magen... :huh:

Kan någon ge mig ett råd?

Har inte varit på Sri Lanka, men däremot i India och Nepal. Sri Lanka är troligen ganska lik dom länderna skulle jag tro. Det är en stor fördel om man har tilgång til eget kök. Då kan man altid äta det man mår bra av. Annars kan man nog altid leta upp restauranger som har hög personlig service och be dom servera "det rätta".

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3524-n%C3%A5n-som-vet-n%C3%A5t-om-lchf-funkar-i-indien/

Besökte sri lanka 3 veckor 2004 -
Uppskattade inte deras mat överhuvetaget -
För starkt .. del av rent oätligt - mesta baserat på ris -
Svårt ens få riktiga mejjeriprodukter - allt var mjölkpulver uppblandat i vatten -
Men detta kanske blivit bättre nu dagar ..
Hoppas de -
Undvik kött ... segt som tuggummi ..
** inget med mat att göra **
Men passa dej för barfotaspringade  - blev stucken av en skorpinon -
Nej de är inte dödligt giftiga - men smärtan är som trampat i ett jordgetingbo å satt kvar i 14 dagar !
Deras inhemska * rom * rockland är god ;) deras te otroligt gott - kaffet smakade plåt ..
Odel shoppingcenter att rekommendera i Colombo

Pinawela - överskattat - Teodlingar å framställning - värt ett besök -
Unawatuna i söder - underbart!!
Hoppas du får en kanonresa !!!!!

Tack för svaren Carl August och Tazzi, men frågan om jag långsamt ska vänja magen vid kolhydrater innan vi åker är ännu öppen :o

Ja, vi har ett eget kök och kan också låta en kock från hotellet komma över och laga maten åt oss i vårt eget kök, men man vill ju också

äta ute emellan...

Min sambo går alltid barfota, sommar som vinter (vi bor i Tyskland) så det kan bli lite svårt att övertyga honom att använda någoslags skor ;)

Vi skall vara i närheten av Unawatuna, det blir spännande! :D

Hej Toheja,

jag var på Sri Lanka förra vintern, till största delen i Unawatuna. Naturen är vacker och människorna enormt vänliga.

Maten var väl inte så imponerande, tyvärr. Bäst mat tycker jag att man får vid kusten, där kan man äta grillad färsk fisk. En del goda curryrätter finns det också. Annars tycker jag att just maten var en stor besvikelse.

Både jag och hela min familj blev magsjuka flera gånger. Jag fick dessutom salmonella, troligtvis av ägg som inte var helt genomstekta. En varning utfärdas härmed...

För mig blev det LCHP under Sri Lanka-resan eftersom det var svårt att hitta mat med feta såser etc. Vi åkte in till närmaste stad, Galle, och köpte irländskt smör som vi gjorde fett-te med, annars hade det blivit en mager resa. Jag åt inget ris, maten var inte så stark. Jag drack däremot en färsk vattenmelonjuice som jag blev magsjuk av.

Bästa stranden nära Unawatuna heter Jungle Beach, den ligger lite undangömd och där är vågorna inte lika höga. Annars är det väldiga vågor längs större delen av kusten.

En stor del av lokalbefolkningen lider tyvärr av ohälsa: de saknar tänder, många har diabetes, de är "skinny-fat". Nestlé och andra utländska företag marknadsför sina skitprodukter (bestående av typ socker, spannmål, dåliga fetter och sojalecitin) stenhårt till dessa fattiga människor. Diabetes är på starkt uppgående på Sri Lanka:

http://sundaytimes.lk/090621/MediScene/mediscene_7.html

Det här kanske inte låter så positivt, och Sri Lanka är verkligen både och för mig. Fantastiskt och lite deprimerande.

Hej Honung,

tack för din beskrivelse av er semester förra året.

Det kommer säkert att bli en stor upplevelse att åka dit, vi får hoppas utan magplågor.

Min sambo var för 12 år sen 6 veckor i Indien, backpacker, och antagligen är maten ganska lika den som man äter på Sri Lanka.

Jungle Beach har jag läst om, hade ett erbjudande från ett hotel i närheten, som jag sist o slutligen inte vågade lita på :unsure:

Nu ska vi bo på ett hotel, nej, bättre sagt i ett hus var vi har vårt eget kök och egen terass, men kan också äta på hotellet, eller beställa en kock

som lagar maten åt oss i vårt kök.. Ingen aning om det är bra eller inte?

Det blir iaf en födelsedag som jag aldrig kommer att glömma, hoppas positiv :D

• Like 1

Jag åt mkt ägg då jag var i India/Nepal. Typ min basmat :) . Fina lokalproducerade av helt lösgående höns. Ingen magsjuka här. Salmonnellabakterian finns nästan uteslutande på äggskalens yta. Så om du sköljer äggen väl minimerar du faran.

Jag åt även mkt lokalproducerad kyckling, dom  sprang omkring som fjärkrä skall  :) . Köpte helt friskfångad fisk direkt på stranden. Jättegod  :) .Fina grönsaker på gatumarknaderna.