Popular Post HälsaSomLivsstil Posted November 12, 2013 Popular Post Share Posted November 12, 2013 Vill bara tipsa om The Gluten Summit vilket är en samling med presentationer från experter på områdena glutenkänslighet och glutenintolerans. Några av de som presenterar är: - David Perlmutter - Loren Cordain - William Davis och en massa fler. Än så länge är presentationerna gratis så ta och passa på! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Redan registrerat men ej hunnit titta än, dom kom upp så sent igår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Viktigt att veta - Each day's interviews will be available for 24 hours between 10:00 A.M. EST (3:00 P.M. GMT) – 9:59 A.M. EST. (2:59 P.M. GMT) the next day. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Lyssnar på Perlmutter nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Lyssnar på Perlmutter nu. Jag också. Marsh är också värd att lyssna på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Och jag lyssnar på Liz Lipski Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Och jag lyssnar på Liz Lipski Har du lyssnat på Fasano än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Är gliadin och transglutaminate huvudbeståndsdelarna i gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Fortsätter men Marsh nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Gluten består av gliadin och glutenin. Men trandglutaminas finns normalt i kroppen, problemet är att gluten inducerar antikroppar mot transglutmainase 6. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Gluten består av gliadin och glutenin. Men trandglutaminas finns normalt i kroppen, problemet är att gluten inducerar antikroppar mot transglutmainase 6. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Nu lyssnar jag på Houston (dag 1). Riktigt intressant hur gluten "känslighet" är en riskfaktor för kardiovaskulär sjukdom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Marsh är lite virrig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Lyssnar på Mark Houston. Mycket bra hitills. Han säger bland annat att blodkärlen utsätt för oändligt många olika attacker men har bara tre olika sorters responser på dessa attacker; inflammation, oxidativ stress och autoimmun sjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Han pratar också om dysfunctional HLD. Undrar om det är oxiderat HDL? Han säger att MPO (myeloperoxidase) är en markör för dysfunktionellt HDL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Har du lyssnat på Fasano än? Har precis börjat lyssna, ska bli intressant... Han pratar också om dysfunctional HLD. Undrar om det är oxiderat HDL? Han säger att MPO (myeloperoxidase) är en markör för dysfunktionellt HDL. Hhm, dysfunctional HDL har jag aldrig hört tidigare, undrar också om han menar oxiderat HDL? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Marsh sa ju i princip att hela vetefamiljen (vete, korn, råg, osäker om havre räknas dit) är VÄLDIGT svårsmält för människan. Ris är tydligen inte alls lika svårsmält. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Han pratar också om dysfunctional HLD. Undrar om det är oxiderat HDL? Han säger att MPO (myeloperoxidase) är en markör för dysfunktionellt HDL. Man verkar inte veta varför HDL ibland inte fungerar, se t.ex. http://www.cadiresearch.org/topic/cholesterol/dysfunctional-hdl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Missade Fasano. Nu på Vodjani. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Har Loren Cordain varit med ännu? Min favvo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Har Loren Cordain varit med ännu? Min favvo... Inte än. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Inte än. Loren Cordain på lördag, kan avlyssnas fr 16 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Missade Fasano. Nu på Vodjani. Bra genomgång av immunologi. Just nu vill jag aldrig ha gluten mer och eftersom det inte är essentiellt så lär det inte vara nån risk att vara utan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Lyssnade precis på Natasha Campbell-McBride. Väldigt intressant om hur man genom att läka magen kan motverka autoimmuna sjukdomar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Lyssnade precis på Natasha Campbell-McBride. Väldigt intressant om hur man genom att läka magen kan motverka autoimmuna sjukdomar. Ja hon var riktigt bra. Men lite trött att lyssna på en dietist (efter Natasha i listan) med en gnällig amerikanska. Ser framemot Prof Hadjivassiliou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted November 14, 2013 Popular Post Share Posted November 14, 2013 Lyssnade precis på Natasha Campbell-McBride. Väldigt intressant om hur man genom att läka magen kan motverka autoimmuna sjukdomar. Jag lyssnade också på henne och jag svär att mitt hjärta slog dubbelslag. Hon beskriver hur det börjar, hos barn: atopiska excem, ont i magen som kommer och går, huvudvärk. Senare kommer andra besvär, i mitt fall migrän, oro, koncentrationssvårigheter, depression och en mage som inte tålde stress. Sen gick det fortsatt utför för mig. Tills jag hamnade i LCHF och därigenom slutade äta spannmål. Jag ser att mina halvvuxna barn har ärvt mina anlag men tyvärr har jag inte upptäckt sambanden förrän nu på senare år och min man är inte helt övertygad, ännu, så jag kan inte påverka så himla mycket vad de äter. De börjar däremot, extremt motvilligt, se sambanden själva i sitt ätande och mående så vem vet vad framtiden bär i sitt sköte. De har ju sett hur deras trötta, feta, ledsna och stressade mamma nu är lugn som en filbunke, energisk, irriterande glad, pigg och normalviktig efter en dramatisk kostomläggning. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nu lyssnar jag på Natasha (GAPS). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nu lyssnar jag på Natasha (GAPS). ALLA med en autoimmun sjukdom/symptom bör lyssna på denna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Av dagens (tillgängliga fram till 16 svensk tid), fann jag Tom Malterre mest intressant, men det var trevligt att lyssna på Melinda Dennis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Suttit o smålett när jag lyssnar på Nora Gedgaudas varför man ska äta en low carb, moderate protein, high fat kost och hur viktigt fett är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Suttit o smålett när jag lyssnar på Nora Gedgaudas varför man ska äta en low carb, moderate protein, high fat kost och hur viktigt fett är. Jag provar Daniel Amen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag provar Daniel Amen. Så där tyckte jag och sen blev det lite mycket faith på slutet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Så där tyckte jag och sen blev det lite mycket faith på slutet. Ja kanske! Nu fortsätter jag med din rekommendation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Nora säger att vi (människan) var dominerande carnivorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jäklar missat de första dagarna!!! Tog fel på datumet - tydde 11-17 till att det började nov den 17:e! Har försökt lyssna på gårdagens intervjuoffer lyckas inte få fram delgeddes och Keetch har ni lyckats lyssna? De andra två var intressanta! Verkligen kul med deras olika infallsvinklar! Ni tror inte man kan hitta de missade någon annanstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jäklar missat de första dagarna!!! Tog fel på datumet - tydde 11-17 till att det började nov den 17:e! Har försökt lyssna på gårdagens intervjuoffer lyckas inte få fram delgeddes och Keetch har ni lyckats lyssna? De andra två var intressanta! Verkligen kul med deras olika infallsvinklar! Ni tror inte man kan hitta de missade någon annanstans? Verkar som man kan köpa dessa, annars vet jag inte. Liz Lipski kommer i repris den 18e, hade hoppats på Campbell McBride. http://theglutensummit.com/schedule/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Av gårdagens var Noras bäst. Peter Osborne nämnde att han såg störst effekt på autoimmuna sjukdomar med glutenfri diet, d-vitamin och, intressant nog, fasta/kalorireduktion. Jag har provat 5:2 i ett par veckor och känt mig bättre så kanske det ligger något i det (svårt att veta då jag oftast gör flera förändringar på en gång). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Någon kommentar på dagens program Day 6, har inte hunnit kolla än. Nu väntar middag med revbensspjäll från utegående grisar, mums. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Lyssnat på Jeffrey Smith om GMOGRÖDOR. Mkt intressant och väldigt skrämmande! D Minich var tänkvärd, tycker jag. Loren Cordain lyssnade jag på igår kväll i sängen och minns inte så mkt av vad han sa....D Amien, psykiater var intressant. Kul med deras olika infallsvinklar! Sayer Ji var trevlig, han pratade om en hemsida som lät intressant. Trots att de upprepade namnet många ggr har jag ingen aning längre vad länken var! Har någon bättre minne och kan skriva adressen här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Lyssnat på Jeffrey Smith om GMOGRÖDOR. Mkt intressant och väldigt skrämmande! D Minich var tänkvärd, tycker jag. Loren Cordain lyssnade jag på igår kväll i sängen och minns inte så mkt av vad han sa....D Amien, psykiater var intressant. Kul med deras olika infallsvinklar! Sayer Ji var trevlig, han pratade om en hemsida som lät intressant. Trots att de upprepade namnet många ggr har jag ingen aning längre vad länken var! Har någon bättre minne och kan skriva adressen här? Tror du menar greenmedinfo - http://www.greenmedinfo.com/ Tyckte Loren Cordain var jätteintressant i synnerhet om glycocylax (endotel barriär) och påverkan av lektiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Jag lyssnade också på henne och jag svär att mitt hjärta slog dubbelslag. Hon beskriver hur det börjar, hos barn: atopiska excem, ont i magen som kommer och går, huvudvärk. Senare kommer andra besvär, i mitt fall migrän, oro, koncentrationssvårigheter, depression och en mage som inte tålde stress. Sen gick det fortsatt utför för mig. Tills jag hamnade i LCHF och därigenom slutade äta spannmål. Jag ser att mina halvvuxna barn har ärvt mina anlag men tyvärr har jag inte upptäckt sambanden förrän nu på senare år och min man är inte helt övertygad, ännu, så jag kan inte påverka så himla mycket vad de äter. De börjar däremot, extremt motvilligt, se sambanden själva i sitt ätande och mående så vem vet vad framtiden bär i sitt sköte. De har ju sett hur deras trötta, feta, ledsna och stressade mamma nu är lugn som en filbunke, energisk, irriterande glad, pigg och normalviktig efter en dramatisk kostomläggning. Känner igen allt i din historia, för min del får jag lägga till extremt nappberonde förmodlingen pga väldiga magsmärtor, oändligt många öroninflammationer (Natsha skriver om "glue ear") och matallergier. Natasha öppnade ögonen på mig med, tråkigt att det tog 48 år att förstå ... nu håller jag bara tummarna för att mina tarmar inte har några permanenta oläkbara gluten-skador. Min vuxna dotter har inget val, så länge hon bor hemma kommer inga glutenprodukter över tröskeln. Hon har förstått den hårda vägen, ett par veckors glutenfrihet och sedan en pizza och sedan helevetets alla mag-plågor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 För alla som missat The Gluten Summit i morgon från 15 svensk tid kommer de fyra populäraste föreläsarna repriseras gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 The Gluten Summit bjuder på möjligheten att lyssna på HELA 8 olika föreläsare, passa på - http://theglutensummit.com/day-9-encore-day/?inf_contact_key=c99c817b9db7560ae457468aef589e7fb60b06fb09d28b364798f45aa6bea151 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Lyssnar nu på Fasano. Han pratar om ett försök i Sverige på 70-talet som resulterade i epidemisk ökning av celiak. http://theglutensummit.com/alessio-fasano-md/ Han går igenom rekommendation/studier om när man ska introducera gluten för småbarn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Fasano anser att ökningen i autoimmuna sjukdommar sammanfaller med introduktionen av antibiotika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted November 19, 2013 Author Share Posted November 19, 2013 Fasano anser att ökningen i autoimmuna sjukdommar sammanfaller med introduktionen av antibiotika. Om man sedan slår samman ovanstående med det som Natasha (GAPS) sa i sin presentation så kan man dra slutsatsen att autoimmuna sjukdomar är ett resultat av att mage och tarm tar stryk och börjar läcka av olika anledningar (ex. antibiotika) som då gör att immunförsvaret måste ta hand om främmande organismer i blodet. Kommer ihåg att Natasha sa att om man plockar bort de ämnen som irriterar och sedan läker tarmen så kommer också immunresponsen att minska eftersom de organismer som tar sig in i blodet är de som fortsätter att driva på den autoimmuna sjukdomen. Hippocrates visste vad han snackade om när han yttrade orden: "All disease begins in the gut." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Fasano säger även att autoimmuniter är en konsekvens av tre saker: gener, yttre miljö och maghälsan. Indirekt föreslår han att man kan försöka behandla autoimmunitet genom att läka magen, som är just det ställe i kroppen där gener och yttre miljö möts. Troligtvis är det därför personer med autoimmuna sjukdomar behöver vara så försiktiga med spannmål, mjölk, baljväxter, potatisväxter och nötter, även om de i sig kanske inte är orsak till autoimmuniteten (gluten är dock orsaken vid celiaki). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Nu ska jag lyssna på Natasha igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Lyssna gärna, skitbra! http://theglutensummit.com/natasha-campbell-mcbride-md-mmedsci/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Lyssna gärna, skitbra! http://theglutensummit.com/natasha-campbell-mcbride-md-mmedsci/ Syster, hon pratar massor om reumatism. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts