Jump to content

Dålig i magen

Crazy doglady

Recommended Posts

Beskriv gärna vad och hur mycket du äter en  dag så är det lättare att hjälpa dig :).

Mest kött. och köttfärssoppa på cocosmjölk. En Tai variant, bacon. Omeletter på ägg,skinka, ost och grädde. mm. Är dålig på grönsaker. Är fiberhusk bra? Ska baka lchf bröd så att magen får mer att jobba med. är ju ny på det här så jag håller på o lär mig. :P

Jag vet inte varför din mage reagerat som den gjort. Du får prova dig fram:

• Börja med att utesluta sådant som du inte åt innan du började med LCHF. Kanske är du överkänslig mot något som du äter mer av nu än tidigare.
  • Tänk på mängden du äter. Ät inte mer kött och bacon än du skulle ha gjort innan omläggningen till LCHF.
  • Byt ut de flesta kolhydrater du skulle ha ätit till maten innan omläggningen till någon form av fett. 3 potatisar motsvarar exempelvis cirka 1,5 - 2 msk smör. Man behöver alltså inte överdriva fettintaget.
  • Ät ovanjordsgrönsaker med måtta om du inte är van vid så mycket grönsaker. Är du en van grönsaksätare sedan innan kan du prova att äta mer av det.

Lycka till!

Mest kött. och köttfärssoppa på cocosmjölk. En Tai variant, bacon. Omeletter på ägg,skinka, ost och grädde. mm. Är dålig på grönsaker. Är fiberhusk bra? Ska baka lchf bröd så att magen får mer att jobba med. är ju ny på det här så jag håller på o lär mig. :P

Att stoppa i dej extra fibrer när du har diarre tycker inte jag verkar vara en bra idé.

Det här med att man måste ha fibrer gäller bara om man baserar sin föda på kolisar. Jag har haft problemmage i hela mitt fettskrämda liv ända tills jag började med LCHF. Fettet gör att jag funkar som en klocka.

På din beskrivning tycker jag det verkar som du har för lite fett i din kost. Kan det vara så?

Om man varit fettskrämd tidigare kan gallan få jobba lite extra innan kroppen vant sej med LCHF. Har för mej att man kan bli lös i magen av mycket galla...

Om jag har diarre nångång, oavsett orsak, tar jag en matsked hela vitpepparkorn. Det stoppar upp. (I avvaktan på att problemet löser sej, antingen att du hittar grundorsaken eller om det bara var ett övergångsbesvär)

Tack för alla råd. Jag ska prova mig fram. Tänker inte ge upp. Jag är inte så överviktig men rasade 7.5 kg första månaden. Är inne på andra månaden nu och gått ner yttligare 2,5 kg. Det här är en superdiet tycker jag. Man äter gott och man blir mätt

Du kan prova om du är överkänslig mot mejeriprodukter eller ägg.

Tack för alla råd. Jag ska prova mig fram. Tänker inte ge upp. Jag är inte så överviktig men rasade 7.5 kg första månaden. Är inne på andra månaden nu och gått ner yttligare 2,5 kg. Det här är en superdiet tycker jag. Man äter gott och man blir mätt

Jag vill inte vara någon besservisser, men jag vill ändå säga att se inte LCHF som en diet, utan som en livsstil som du kommer att må bra av och få förbättrad hälsa av under alla år :)

• Like 4

Jag vill inte vara någon besservisser, men jag vill ändå säga att se inte LCHF som en diet, utan som en livsstil som du kommer att må bra av och få förbättrad hälsa av under alla år :)

Jag är nybörjare och provar mig fram för att hitta något som passar mig. Något som jag kan leva med och må bra av. Så tack för alla råd

• Like 2

Jag är nybörjare och provar mig fram för att hitta något som passar mig. Något som jag kan leva med och må bra av. Så tack för alla råd

Kanon! Det som är så bra med LCHF är att det är så klara grundregler så det är inga problem... Sen är det ju grader hur strikt man vill vara. Många tror att det är fakir som gäller, men är man inte sjuk eller gravt överviktig är det ju inte fallet. Det här är ju i stället en "må bra diet" för långsiktigt tänkande

• Like 2

• 1 month later...

Umbra55 # och Crazydoglady#

Det kan mycket väl vara så att ni har utvecklat en slags allergi mot något. Själv fick jag diarre av ägg tidigare och av mejeriprodukter (vilket senare visade sig vara allergi) Det kan vara värt att utesluta båda dessa för 1 månad och se om det blir bättre. Sedan kan man lägga tillbaka något i tur och ordning för att se hur man reagerar! Varje gång jag käkade en LCHF-paj som innehöll ägg, grädde och andra mejerier så besökte jag alltid toaletten ganska omgående efteråt med diarre som följd..

Pröva ägg och mejerifritt i en månad! Lägg sedan tillbaka en sak i taget! och kolla vad som sker.