Jump to content

Kosttillskott som jag inte vet mycket om. Vet du?

Sigurdur

Recommended Posts

En släkting i utlandet tar dessa tillskott.

Är det någon här som tar dem, vet hur de framställs, eller vet vad de faktiskt gör? Jag har redan kollat på wikipedia, m.m.

Flaxseed oil = linfröolja

Saw Palmetto = olja mot prostatabesvär (?)

B-12

Lecithin = "sänker måttligt förhöjda kolesterolnivåer"

C0Q10 =  "vitaminlik bensokinon och antioxidant"

:huh:

Linfröolja.. oxiderar snabbt är en reaktivt fleromättat fett.. bör undvikas som pest.. det är en vegetarisk olja rik på vegetariskt Omega 3.

Bör undvikas som pesten.. det är animlisk Omega 3 vi behöver.. EPA och DHA!

Lecitin får du från ägg mest i äggulan är bra för hanteringen av fett i kroppen!

Q10 är en produkt av mevalonsyntesen och är viktigt för cellernas energiomsättning!

B12 finns mycket av i kött, är en essentiell vitamin.

Saw Palmetto

Saw palmetto extract is an extract of the fruit of Serenoa repens. It is rich in fatty acids and phytosterols. It has been used in traditionaleclectic, and alternative medicine to treat a variety of conditions, most notably benign prostatic hyperplasia (BPH). Review of clinical trials, including those conducted by the National Center for Complementary and Alternative Medicine, found the extract to be no more effective than placebo for BPH

http://en.wikipedia.org/wiki/Saw_palmetto_extract

Man skall äta bären inte något hopkok eller extrakt!

• Like 2

Samt Berocca, det är ju rätt populärt även i Sverige.

Vitaminer och mineraler, samt en halv kopp kaffe!

B12, B2, B6, C och magnesium.. samt en halv kopp kaffe!

Varför inte ta en hel kopp kaffe i stället?

Grejen är.. varför leta genvägar.. ät riktig mat och ta en kopp kaffe efter maten?

B12 får man från kött, B2 = Riboflavin fås från mjölkprodukter, B6 = Pyroxidin och finns gott om i den mesta maten, C finns i det mesta som skräpmat med askorbinsyra eller i vegetabilier.. även i kycklinglever.

Magnesium finns i gröna bladgrönsaker och nötter!

Kaffe finns i de flesta hushåll.. annars i närmaste affär, bara att brygga och dricka!

Altså.. antingen tar man det vitamin eller mineral man vet med sig att man har brist på.. eller kompleterar kosten.. det finns ingen genväg till hälsa!

Visst ska man äta bra mat, men ibland kan man behöva kosttilskott ändå.

Själv tar jag B12 mot värk i benen. Det räcker inte alls med det jag får i maten, och jag är inte vegetarian, och äter bara hemlagad mat från grunden.

Magnesium tar jag också mot kramp och mot hård mage.

Kaffe tål jag inte alls, blir darrig och kan inte sova på natten.

Så visst kan det finnas skäl till att ta kosttillskott.

Vad är det i just kaffe som är bra?

Jag dricker aldrig kaffe.

Av en ren händelse kryllar kaffe av antioxidanter som är duktiga på att motverka oxidativ stress i hjärnan (enl Perlmutter). Att jag skriver "av en ren händelse" beror på att vi ju knappast utvecklat biologisk anpassning till varmt vatten med lösta malda rostade kaffebönor, utan det bara råkar vara så... Ungefär som att smör och kokosfett är urbra fast de inte hängt med oss så länge. Jag tror i alla fall inte det fanns kokospalmer i Afrika under vår evolution där.

• Like 1

• 5 years later...

Jag är en nybörjare och för 3 månader sen hörde jag om kosttillskottet med Kreatin, l-arginin, bcaa, l-tyrosin), en kollega på jobbet hade rekommenderat den, så jag köpte den. Jag vet inte så mycket om sammanstättningen, men är positivt överraskad (jaj tar kosttillskottet i 2 månader). Skulle ni kunna säga något mer om de ovanstående substanserna.

Mikael.

Edited by Peter B
Otillbörlig reklam

Produkten som nämndes är ett proteinpulver som består av enskilda aminosyror plus kreatin som byggs av tre aminosyror. Det innehåller på så vis inget speciellt som inte finns i en kost med animaliska inslag, dvs man kan som jag ser det lika gärna äta sitt behov av proteiner av kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, ost etc. Men fint om ni mår bra av det! Pulverformen kanske gör det något mer lättupptaget?

Edited by Kjell Granelli
Tog bort produktnamnet
  • Like 3
  • Thanks 1

Hej, 

ArneAnka, vet inte varför du tänker att den är en smygreklam, men ändå tack för svaret! Har du kanske någon erfarenhet av att inta  BCAA, verkar dock att du har någon kunskap om ämnet. 

Kjell Granelli, målet är för att helt enkelt få en fin kroppsform och bygga muskler. Jag tänker över att sådana substanser kan bli bra, om man inte får i sig tillräckligt med maten.

ErikMarg, hur du upplever effekterna? Har sett att du tar en liknande produkt, fast ett namn har blivit raderat.. 

1. Grundläggande inför begreppet kosttillskott bör vara att förhålla sig kritisk. Mycket pengar finns inblandade i det som görs braskande reklam för. 
  2. Fåtal studier som utförts runt fördelarna med kosttillskott, anses visa fördelar genom sådana, jämfört med "verkan" som kontrollgrupper utan tillskott uppvisar (placebo).
  3. Kroppens förmåga att tillgodogöra sig tillskotten talas för lite om och formen i vilka tillskotten finns inlagrade. Allt har stor betydelse för tillgängligheten, när tillskottet väl hamnar i magen.
  4. Flertalet studier i USA sker på människor med typisk amerikansk diet  - vanligtvis med högt kaloriinnehåll. Det innebär att den relativa mängden tillskott som kroppen tar upp blir litet.
  5. Svårigheter och kostnader för väl upplagda,tillräckligt långa studier är stora.

För den som är måttlig i maten och med tanke på den allt mer utarmade matjorden - finns vissa tillskott som kan vara livsavgörande att inta, särskilt efter pensionsåldern (vanligen äter man då mindre och kroppens förmåga att ta upp näringsämnen minskas). Dessutom tvingar den begränsade möjligheten att via solen få  tillräckligt med D-vitamin till användning av tillskott.

För egen del har därför D3-vitamin, magnesium, K2-vitamin, B12-vitamin och omega 3 tillhört kärnan. I tillskott har även spårmetaller i övrigt sin betydelse. Sist men inte minst C-vitamin (2 gram fördelade under dagen) - en centralt verkande antioxidant som ökar produktionen av vita blodkroppar och dessutom skyddar dessa från oxidationsskador.

• Like 2

• 2 weeks later...