Popular Post Millie Posted November 13, 2013 Popular Post Share Posted November 13, 2013 Jag har ätit LCHF i två-tre år nu och gör det främst för hälsans skull då jag inte varit överviktig (även om jag hade börjat närma mig den gränsen sakta och säkert). Jag följer debatter men blir mest trött på tjafset och lite lätt cynisk vad gäller forskningsresultat som verkar kunna tydas lite som man vill. Så jag försöker använda logik och mig själv som försöksobjekt och provar mig fram till vad jag mår bäst av och då hamnar jag på LCHF/paleo. Riktig mat som håller mig mätt, gör så jag slipper sötsug och humörsvängningar, håller vikten stabil och allra helst håller mig frisk i både mage och kropp. Innan LCHF levde jag livet i uppförsbacke rent fysiskt. Magen var ständigt irriterad, men då jag alltid haft det så visste jag ju inte om något annat. Blev sjuk var och varannan månad, hade gräsligt hungerhumör (maken som är diabetiker typ 1 tyckte det var viktigare att jag fick mat än att han fick det...) och var allmänt energilös även om jag kämpade på och motionerade och 'åt nyttigt'. Några år tidigare än LCHF provade jag att utesluta laktos och tyckte då att magen blev bättre, men det var inte förrän jag började med LCHF som den blev frisk. Det var som om den drog en suck av lättnad och därefter har den varit så lugn och fin. Som en mage ska må inser jag nu. Och jag är frisk. Och motionerar för att jag känner rörelseglädje i stället för att det är något man bör göra. Har provat mig fram till vad det är min kropp mått dåligt av och kommit fram till att det främst är spannmål som sabbat magen, men att även socker spelat in vad gäller sjukdom. Fuskar jag för mycket med socker så kan förkylningar få fäste även om jag skippar spannmål. Och spannmål (gluten) sabbar magen direkt och det tar någon/några dagar för den att läka. Då jag inte är överviktig eller har diabetes mm så äter jag alla sorters grönsaker (främst ovan-jord-grönsaker men även andra ibland för variation), normalt med kött/fisk (helst gräsbeteskött och ej odlad fisk) och så mycket fett som behövs för att hålla mig mätt till nästa mål vilket inte blir några enorma mängder då det är energitätt. Egentligen blir det ju inte så mycket mer än det jag tidigare åt på smörgåsar mm. Jag mår bra med denna mat, den passar mig, så jag tänker fortsätta äta på detta sätt. Att ha en mage som nästintill spinner av välmående efter en måltid är guld värt för mig. Sådan är min historia, hur är din? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag vill ge en liten applåd för ett fint inlägg! Jag äter som du men min väg har varit via sjukdom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Visst är det skönt att slippa få de hemska blodsockerfallen! Jag har på fullt allvar faktiskt varit snudd på mordbenägen när jag varit hungrig tidigare. Min man har levt riktigt farligt ibland. Jag kör ganska strikt LCHF eftersom jag inte varit tillräckligt försiktig i valet av mina föräldrar ;-) Är inte särskilt överviktig, bara lite rultig, men kör kosten för hälsans skull. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts