Erik 2 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Ni kan läsa själva, sidorna 14- 16. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=vsvtm916 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag brukar säga "skratta, för det är roligare att skratta" - men här tvekar jag faktiskt. Kött innehåller mättat fett, och växter omättat. Och härdat fett är lika farligt som mättat fett. Även om nu transfetter tydligen var värre, men det finns ju knappt i Sverige. Och ta inte smör på brödet, utan något fettsnålare, så blir du friskare (jag vet, så har jag gjort i större delen av mitt liv ). Jag blir bara matt när jag läser det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Maj-Lis Hellenius tyckanden för hela slanten, då kan man väl inte förvänta sig något annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Är detta skrivet 2013!!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag brukar säga "skratta, för det är roligare att skratta" - men här tvekar jag faktiskt. Kött innehåller mättat fett, och växter omättat. Och härdat fett är lika farligt som mättat fett. Även om nu transfetter tydligen var värre, men det finns ju knappt i Sverige. Och ta inte smör på brödet, utan något fettsnålare, så blir du friskare (jag vet, så har jag gjort i större delen av mitt liv ). Jag blir bara matt när jag läser det... Hur mycket bröd äter du och vilken typ av bröd? Har du både smör och ost på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Hur mycket bröd äter du och vilken typ av bröd? Har du både smör och ost på? Numera äter jag inte bröd. Det var i mitt förra liv.. Men då var det en skiva, med en eller två tunna skivor ost, eller en skiva skinka, eller mjukost eller liknande. Aldrig smör eller margarin. Jo, smör på nybakat hembakat (smakbiten), men då förstås inget pålägg. Och kommentaren om att jag mådde så bra var ju sarkastisk; bäst att tillägga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Numera äter jag inte bröd. Det var i mitt förra liv.. Men då var det en skiva, med en eller två tunna skivor ost, eller en skiva skinka, eller mjukost eller liknande. Aldrig smör eller margarin. Jo, smör på nybakat hembakat (smakbiten), men då förstås inget pålägg. Och kommentaren om att jag mådde så bra var ju sarkastisk; bäst att tillägga. Hur gjorde du jämförelsen mellan att ha smör på brödet och inte ha det? Du skrev ju att du inte blev friskare av att inte ha smör på än att ha det. Jag undrar verkligen för jag äter bröd och jag har inte lyckats utröna vilket som är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Hur gjorde du jämförelsen mellan att ha smör på brödet och inte ha det? Du skrev ju att du inte blev friskare av att inte ha smör på än att ha det. Jag undrar verkligen för jag äter bröd och jag har inte lyckats utröna vilket som är bäst. Jag åt ju smör på brödet som liten (eller om det var margarin) - och sedan lärde jag mig att jag skulle undvika fett för att gå ner i vikt. Lättmjölk, inget smör på brödet, steka helst utan fett...Jag gick upp i vikt, magen strulade, jag var alltid hungrig - men iofs var jag väl aldrig direkt sjuk, utöver vanliga förkylningar, huvudvärk och liknande. Men inte särskilt ofta då heller. Och sedan slutade jag med bröd och började med fett, och mår bättre. Men det är ingen radikal skillnad, och det är ingen kris om jag skulle äta bröd någon gång heller; det är bara det att det inte lockar längre. Och jag råder aldrig någon annan om brödätande, mer än att jag brukar föreslå folk som har problem med t.ex. magen att de testar att undvika spannmål helt under en period för att se om de märker någon skillnad. Men det jag reagerade på i texten var ju det där att man inte ska ha smör på brödet, och då mindes jag alla dessa förtvivlade år, med alla fettsnåla råd ("man kan smörja ugnsformen med en lök, så sparar man in på fettet"), till ingen annan nytta än ett ständigt sug och en besvärlig mage... och att dessa råd ges fortfarande.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jo, sidorna 14-16 i vårdguiden var ledsam läsning. Det är som Annika Dahlqvist skrev i sin blogg i dag - allt blir rätt om man tänker tvärtom. Fast förresten, det var helt rätt att "enkelomättat är näst bäst" - det är bara det att de menar jämfört med att fleromättat är bäst... Hemskt också att läsa rekommendationen att steka i rapsolja eller olivolja. Särskilt rapsoljan har ju rätt mycket fleromättat fett, som lätt oxiderar vid hög värme. Den blir då direkt hälsofarlig, eller i alla fall tar den en massa antioxidanter i anspråk, som kunde använts till viktigare mål i kroppen. Även olivoljan med mycket enkelomättat fett mår bäst av att inte hettas upp. Medan smör och kokosfett är helt ofarliga att steka i... suck 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Va? Skall man ha bröd under smöret och osten? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Prof Göran Petersson, Chalmers har gjort 2 rapporter om bra matfetter mycket läsvärt: http://publications.lib.chalmers.se/publication/155237http://publications.lib.chalmers.se/publication/181742 Klicka på länken fulltext för att få fram PDFerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag åt ju smör på brödet som liten (eller om det var margarin) - och sedan lärde jag mig att jag skulle undvika fett för att gå ner i vikt. Lättmjölk, inget smör på brödet, steka helst utan fett...Jag gick upp i vikt, magen strulade, jag var alltid hungrig - men iofs var jag väl aldrig direkt sjuk, utöver vanliga förkylningar, huvudvärk och liknande. Men inte särskilt ofta då heller. Och sedan slutade jag med bröd och började med fett, och mår bättre. Men det är ingen radikal skillnad, och det är ingen kris om jag skulle äta bröd någon gång heller; det är bara det att det inte lockar längre. Och jag råder aldrig någon annan om brödätande, mer än att jag brukar föreslå folk som har problem med t.ex. magen att de testar att undvika spannmål helt under en period för att se om de märker någon skillnad. Men det jag reagerade på i texten var ju det där att man inte ska ha smör på brödet, och då mindes jag alla dessa förtvivlade år, med alla fettsnåla råd ("man kan smörja ugnsformen med en lök, så sparar man in på fettet"), till ingen annan nytta än ett ständigt sug och en besvärlig mage... och att dessa råd ges fortfarande.. Man får nog skilja på orsaker till viktuppgång och vad som är bra när man vill gå ner i vikt. Det är ju inte alls säkert att du hade gått ner i vikt om du hade haft smör på mackorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Man får nog skilja på orsaker till viktuppgång och vad som är bra när man vill gå ner i vikt. Det är ju inte alls säkert att du hade gått ner i vikt om du hade haft smör på mackorna. Nej, det kan jag förstås aldrig veta. Men jag tror att det blivit bättre, och färre mackor, och mycket mindre av "nu har jag ätit, när får jag äta nästa gång?". Jag tror inte att jag hade gått upp så mycket i vikt som jag gjorde, om jag inte hade fått för mig att fettsnålt var bra. Men som sagt, jag kan ju aldrig veta, om jag inte får leva om mitt liv från början igen och testa en annan strategi. Sedan förstår jag nog inte riktigt hur du menar - om man följer råd som man tror man ska gå ner i vikt av, och i stället går upp desto mer: vad är de råden bra till då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nej, det kan jag förstås aldrig veta. Men jag tror att det blivit bättre, och färre mackor, och mycket mindre av "nu har jag ätit, när får jag äta nästa gång?". Jag tror inte att jag hade gått upp så mycket i vikt som jag gjorde, om jag inte hade fått för mig att fettsnålt var bra. Men som sagt, jag kan ju aldrig veta, om jag inte får leva om mitt liv från början igen och testa en annan strategi. Sedan förstår jag nog inte riktigt hur du menar - om man följer råd som man tror man ska gå ner i vikt av, och i stället går upp desto mer: vad är de råden bra till då? En måltid som enbart består av smörgåsar är nog inget bra om man vill gå ner i vikt över huvud taget. Det är ju svårt det där med råd och jag vet ju inte exakt vad du fick för råd. Om man kör måltider enligt tallriksmodellen och låter brödet utgöra en fjärdedel och proteinrik mat en fjärdedel och halva tallriken grönsaker så går det nog bättre. Om man då börjar måltiden med en sallad med olika grönsaker och sedan äter smörgås med lite fett och antingen kött/fisk eller bönor till så blir man mätt på ett helt annat sätt och får samtidigt i sig mycket mer näring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 En måltid som enbart består av smörgåsar är nog inget bra om man vill gå ner i vikt över huvud taget. Det är ju svårt det där med råd och jag vet ju inte exakt vad du fick för råd. Om man kör måltider enligt tallriksmodellen och låter brödet utgöra en fjärdedel och proteinrik mat en fjärdedel och halva tallriken grönsaker så går det nog bättre. Om man då börjar måltiden med en sallad med olika grönsaker och sedan äter smörgås med lite fett och antingen kött/fisk eller bönor till så blir man mätt på ett helt annat sätt och får samtidigt i sig mycket mer näring. Nej, nu minns ju inte jag exakt vad jag fick för råd när skolsköterskan tyckte jag borde gå ner i vikt - det är ju faktiskt över fyrtio år sedan. Men någonstans plockade jag upp "undvik fett". Det var väl rådet "skrapa smörgåsen" som jag drog lite längre. Måltid med bara smörgåsar? Nja, kanske frukosten när jag gick i skolan; senare var det ju gröt + mackor eller kanske ägg till frukost (=vrålhunger före lunch), och macka som mellanmål för att överleva till nästa mål. Nej, den tiden vill jag inte ha tillbaka. Jag brukar säga att jag äter enligt assiettmodellen: en bit kött/fisk/ägg (eller bönor någon gång ibland) + sås + grönsaker, i mängd som får plats på en assiett, två gånger/dag. Jag tror inte bröd tillför något, varken för mättnad eller för näring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nej, nu minns ju inte jag exakt vad jag fick för råd när skolsköterskan tyckte jag borde gå ner i vikt - det är ju faktiskt över fyrtio år sedan. Men någonstans plockade jag upp "undvik fett". Det var väl rådet "skrapa smörgåsen" som jag drog lite längre. Måltid med bara smörgåsar? Nja, kanske frukosten när jag gick i skolan; senare var det ju gröt + mackor eller kanske ägg till frukost (=vrålhunger före lunch), och macka som mellanmål för att överleva till nästa mål. Nej, den tiden vill jag inte ha tillbaka. Jag brukar säga att jag äter enligt assiettmodellen: en bit kött/fisk/ägg (eller bönor någon gång ibland) + sås + grönsaker, i mängd som får plats på en assiett, två gånger/dag. Jag tror inte bröd tillför något, varken för mättnad eller för näring. Vad brukade du äta på kvällen? Vilken typ av bröd åt du? När på dagen var mellanmålet du berättar om? Jag är ju intresserad av kost och hälsa och jag håller på att bygga upp kunskap kring det. Det är intressant att få ta del av andra människors historia. Jag kan ju läsa teoretiska kunskaper och jag kan prova på mig själv men utan andra erfarenheter är inte pusslet komplett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Vad brukade du äta på kvällen? Vilken typ av bröd åt du? När på dagen var mellanmålet du berättar om? Jag är ju intresserad av kost och hälsa och jag håller på att bygga upp kunskap kring det. Det är intressant att få ta del av andra människors historia. Jag kan ju läsa teoretiska kunskaper och jag kan prova på mig själv men utan andra erfarenheter är inte pusslet komplett. Vad åt jag på kvällen större delen av livet..? jaa...köttfärssås och spagetti och annat med köttfärs, fiskbullar, korvgrytor, ugnsstekt kyckling, fiskpinnar och liknande, ärtsoppa och pannkakor, linssoppa, gratinerade grönsaker, fiskgratäng, strömmingslåda, stekt makrill... Potatis, ris (gärna råris), pasta. Lite olika under olika perioder. Men alltid så lite fett som jag bara kunde. Mellanmålet - ja, jag försökte väl få in ett mellanmål före lunch enligt rekommendation (tre mål och två mellanmål) men hann nästan aldrig. Så det var kl 15, ungefär. Typ av bröd? Hembakat, om jag orkade, på blandade mjölsorter: graham, rågsikt, grövre mjöl, färdiga blandningar...och vetemjöl för bakningen. Eller färdigköpt typ gott gräddat grovbröd som jag trodde var nyttigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts