Guest Uffe Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag läste just vårdguiden och vår "vän" Mai Lis Hellenius råd om rätt fett: Nu är det helt uppenbart att hon i direktsändningen av "Fråga Doktorn" i Måndags (11/11) hade munkavle för att inte programmet skulle anmälas till granskningsnämnden. ALLT hon skriver i Vårdguiden är emot ALLT vad mättat fett heter och relaterar till dom "höga" värden av "det onda" kolesterolet som uppstår om man äter mättat fett. Det hävdar hon sen är orsaken till ökad risk för hjärtsjukdom/infarkt. Hon hyllar däremot fleromättade, vegetabiliska oljor som i själva verket är mycket inflammationsdrivande, vilket i mycket högre grad bidrar till skador i blodkärl och därpåföljande plackbildning och blödning/propp. Ja, i stort sett varje stycke i texten innehåller rena sakfel som baseras på väldigt gamla och manipulerade forskningsresultat från 50- och 60-talet. Tyvärr får en sån här artikel väldigt stor genomslagskraft i befolkningen och cementerar uppfattningen hos "Svensson" att fettsnålt är nyttigt. Det känns som det måste till motvärn i form av uttalanden från Kostdoktorn med flera auktoriteter i branschen. Sånt här får bara inte stå oemotsagt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Det kanske är så att mättat fett funkar i en lågkolhydratkost men inte i blandkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Det kanske är så att mättat fett funkar i en lågkolhydratkost men inte i blandkost. Omättade och fleromättade fettsyror är lika inflammationsframkallande i en blandkost. De kanske till och med blir ännu mer sjukdomsframkallande tillsammans med kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Omättade och fleromättade fettsyror är lika inflammationsframkallande i en blandkost. De kanske till och med blir ännu mer sjukdomsframkallande tillsammans med kolhydrater. Menar du med andra ord att man inte skall äta nötter, frön och avokado? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Uffe Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Omättade och fleromättade fettsyror är lika inflammationsframkallande i en blandkost. De kanske till och med blir ännu mer sjukdomsframkallande tillsammans med kolhydrater. Precis så är det. Det blir som en katalysater om man blandar Omega-6 fettsyror med kolhydrater. Menar du med andra ord att man inte skall äta nötter, frön och avokado? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Uffe Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Menar du med andra ord att man inte skall äta nötter, frön och avokado? Nej, alla dom livsmedlen är bra ( i lagom dos), men om man baserar sitt fettintag på veg. fleromättade fetter, så får du mycket av väldigt lättoxiderande fettsyror som bildar fria radikaler = större risk för sjukdomsutveckling och hormonell obalans. Vi äter redan en alldeles för obalanserad kost m.a.p. Omega-3 vs 6. Omega 6 är delvis starkt inflammatoriskt och kan bidra till ledvärk i kroppen, artärinflammation och en rad andra tillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Nej, alla dom livsmedlen är bra ( i lagom dos), men om man baserar sitt fettintag på veg. fleromättade fetter, så får du mycket av väldigt lättoxiderande fettsyror som bildar fria radikaler = större risk för sjukdomsutveckling och hormonell obalans. Vi äter redan en alldeles för obalanserad kost m.a.p. Omega-3 vs 6. Omega 6 är delvis starkt inflammatoriskt och kan bidra till ledvärk i kroppen, artärinflammation och en rad andra tillstånd. Bildar dom fria radikaler om måltiden samtidigt innehåller antioxidanter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Bildar dom fria radikaler om måltiden samtidigt innehåller antioxidanter? Dom tar nog tyvärr ut varandra, så ja det gör dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Dom tar nog tyvärr ut varandra, så ja det gör dom. Ja, det är helt enkelt ett "numbers game" -- varje enskild antioxidant kan oskadliggöra en fri radikal. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Dom tar nog tyvärr ut varandra, så ja det gör dom. Jo jag tänkte på det när jag skrivit det att dom bildas nog men oskadliggörs av oskadliggörs av antioxidanterna som säger men det är ju en sak som händer hela tiden i kroppen så det gör ju inte att vegetabilisk olja är skadlig så länge det finns antioxidanter i oljan eller i något annat man äter tillsammans med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag tror att om fleromättade fetter var en naturlig del av vår kost, så skulle antioxidanterna finnas i oljan för att dämpa den oxidativa egenskapen. Som i frukt till exempel, fruktos är oxidativt, men i frukten finns även antioxidativa egenskaper, så att vi under vissa tider av året kunnat utnyttja den energikällan och lagra lite fett för kommande behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag tror att om fleromättade fetter var en naturlig del av vår kost, så skulle antioxidanterna finnas i oljan för att dämpa den oxidativa egenskapen. Som i frukt till exempel, fruktos är oxidativt, men i frukten finns även antioxidativa egenskaper, så att vi under vissa tider av året kunnat utnyttja den energikällan och lagra lite fett för kommande behov. Det finns antioxidanter både i oljor och i det som dom utvinns ur. Finns det ens några vegetabilier som saknar antioxidanter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Det finns antioxidanter både i oljor och i det som dom utvinns ur. Finns det ens några vegetabilier som saknar antioxidanter? Nu tror jag bara...men jag tror att i alla livsmedel med fleromättade fettsyror som inte är processade på något sätt finns antioxidanterna kvar, som lax, avocado, nötkött från gräsbetande kor,nötter osv. Men i processade fleromättade fetter, oljor och margariner finns det nog inte mycket kvar, och definitivt inte i de mängder som behövs för att eliminera de oxidativa processerna i kroppen som uppkommer på grund av dessa fettsyror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Nu tror jag bara...men jag tror att i alla livsmedel med fleromättade fettsyror som inte är processade på något sätt finns antioxidanterna kvar, som lax, avocado, nötkött från gräsbetande kor,nötter osv. Men i processade fleromättade fetter, oljor och margariner finns det nog inte mycket kvar, och definitivt inte i de mängder som behövs för att eliminera de oxidativa processerna i kroppen som uppkommer på grund av dessa fettsyror. I oljor som hanterats varsamt finns nog antioxidanter i de flesta fall men du kanske är något på spåren när det gäller margariner. I t ex rapsolja finns E-vitamin som är en antioxidant. Finns kanske andra också men det är viktigt att hantera oljan så att E-vitaminet inte förstörs. Man bör t ex förvara oljan i mörka flaskor och det görs långt ifrån alltid. I olivolja finns inget E-vitamin men jag har för mig att det finns andra antioxidanter. Frågan är vad som händer om man hettar upp oljan eller processar den som i margarin. Har antioxidanterna minskat i oljan så gäller det troligen att äta grönsaker till för att uppväga detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts