Jump to content

Intressanta fimer och dokument av prof Göran Petersson

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Jag har läst en del av honom och om honom genom åren och har inte riktigt blivit klok på hur pass tillförlitlig han är. Det vet jag fortfarande inte men jag läser ändå det han skriver.

Jag har inte stött på något han skrivit som verkar fel. En styrka hos honom är att han är väl förankrad i biokemi, och då är det svårt att avvika från "sanningen", tänker jag.

• Like 1

Jag har inte stött på något han skrivit som verkar fel. En styrka hos honom är att han är väl förankrad i biokemi, och då är det svårt att avvika från "sanningen", tänker jag.

Jag kan inte bedöma vem som har rätt men det finns en del kritiska röster.

Bedriver Göran Petersson vid Chalmers bra forskning?

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=17537#p566626

I mitt tycke är inte VoF speciellt seriösa... Eller Karolinskas livstilsforskning för den delen... Så utan att känna till Görans bakgrund så är han nog minst lika tillförlitlig som nån annan.

Sen kan jag undra varför allt måste bevisas av studier hit och dit? Glaudiol verkar smått besatt... (Fast han har mycket bra också.) Hur ofta konstaterar vi inte hur dåligt gjorda de flesta studier är?!

• Like 1

• 3 weeks later...

I mitt tycke är inte VoF speciellt seriösa... Eller Karolinskas livstilsforskning för den delen... Så utan att känna till Görans bakgrund så är han nog minst lika tillförlitlig som nån annan. Sen kan jag undra varför allt måste bevisas av studier hit och dit? Glaudiol verkar smått besatt... (Fast han har mycket bra också.) Hur ofta konstaterar vi inte hur dåligt gjorda de flesta studier är?!

Ibland blir jag också trött, väldigt trött av alla studier <_<  . Ibland tycker jag helt enkelt att min kropp är svar nog. Ett svar där vikt/bmi är bra, där sug inte längre finns. Jag kan äta en portion med en för min kropp en bra blandning av makronutrienterna fett, protein och kolhydrat, dvs LCHF. Hunger och mättnadshormoner fungerar perfekt, magkatarren är borta, hudutväxter är borta, urinträngningar är borta. Det är en kosthållning som fungerar för mig (och uppenbarligen många andra) och ändå skall det ifrågasättas.

Och de människor som driver frågan, forskar och sammanfattar skall ifrågasättas. Det skall ifrågasättas av respektlösa veganer samt av blandkostare som bara inte kan förstå (eller väljer att inte respektera) att min kost fungerar lika bra som deras. Man skall misskreditera personer som Göran Peterson på lösa grunder. De båda doktorerna som gått i bräschen skall misskrediteras fast vilken person som  helst  som tänker efter lite borde inse att de varje dag skall se sina patienter i ögonen. På en vårdcentral blir du inte av med dina patienter så lätt.

Senaste i raden av respektlöshet i högform har vi Rössners inlägg i DN men det behandlas i annan tråd här på forumt och inte minst på Ann Fernholms blogg Ett Sötare Blod http://ettsotareblod.se/allvarligt-rossner-kostdebatten-raddar-liv/

• Like 3