Popular Post Bengt Nilsson Posted November 14, 2013 Popular Post Share Posted November 14, 2013 Göran Petersson, bitr Professor (alla publikationerna) Här följer flera intressanta filmer och dokument av Göran Petersson. Fetter - viktiga val (video) Videon (under fulltextlänk) lyfter fram fördelar och faror med olika kostfetter. Mättade och enkelomättade fetter är biokemiskt säkra. Fleromättade fröfetter är riskabla via lipidperoxidation. Mjölkfetter och charkfetter framstår som utmärkta basfetter. Videon motsvaras av en rapport (under länk till sammanfattning). Kolhydrater - LCHF och GI (video) Videon (under fulltextlänk) lyfter fram hur socker och stärkelse orsakar insulinresistens som ligger bakom diabetes och fetma. Strikt lågkolhydratkost av typ LCHF hjälper ofta drabbade effektivt. En GI-kost utan snabba kolhydrater förebygger insulinresistens och åtföljande övervikt. Videon motsvaras av en rapport för Cancer- och Allergifonden (under länk till sammanfattning). Antioxidanter i daglig kost (video) Videon (under fulltextlänk) lyfter fram viktiga vardagliga källor till antioxidanter. Med utgångspunkt från illustrationer läggs fokus främst på karotenoider och flavonoider. Antioxidanternas biokemi beskrivs kortfattat. Väl valda kombinationer för optimalt hälsoskydd betonas. Videon kompletterar tidigare rapporter för Cancer- och Allergifonden (under länk till sammanfattning). Fett - Val för Hälsa (PDF) Rapporten ger biokemiskt förankrade enkla råd till konsumenter om val av matfetter för hälsa. Färgerna grönt, gult och rött används i analogi med guider för fisk. Råden är utformade helt oberoende av näringslivet och av forskare och myndigheter som samarbetar med branschen. Ett lågt innehåll av reaktivt fleromättat fett som omega-6 och omega-3 från fröoljor är centralt. Hälsoaspekter på mättat och enkelomättat fett vägs in. Grönt (bra val) får smör, Bregott, fet ost och ägg. Gult (tänk till) får rapsolja, olivolja, palmolja och margarinet Lätta. Rött får solrosolja, majsolja, linfröolja och margarinet Becel. Omega-3 och Omega-6 (PDF) Rapporten belyser biokemiskt hur kostens innehåll av fleromättade fetter av typ omega-6 och omega-3 behöver förändras. Neddragning av fleromättade fröfetter är central med hänsyn till lipidperoxidation. Grundläggande biokemiska aspekter på lipoproteiner, fosfolipider, eikosanoider och samspel mellan omega-6 och omega-3 beskrivs. De livsviktiga långkedjiga fiskfettsyrorna EPA och DHA kan inte ersättas av omega-3 från fröoljor som linfröolja. Fetter - välj rätt (PDF) Biokemiska grunder för bättre hälsoval av kostfetter beskrivs. Mättat och enkelomättat fett som i mjölkfett och charkfett är en säker energibas. Fleromättade fröfetter är riskabelt reaktiva via lipidperoxidation och kan medverka till flera degenerativa hälsoproblem. Det viktiga men begränsade behovet av de fleromättade fettsyrorna EPA och DHA täcks utmärkt av fisk. Biokemi bakom LCHF och GI (PDF) De biokemiska sambanden mellan kostens kolhydrater och insulinresistens beskrivs. Centralt är att socker och lättspjälkad stärkelse orsakar alltför högt blodsocker. Insulinresistens medför fettinlagring och kan utvecklas till både diabetes och fetma. Rapporten belyser hur lågkolhydratkost typ LCHF och GI-kost motverkar dessa hot mot folkhälsan. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Bra med samlade dokument/klipp! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag har läst en del av honom och om honom genom åren och har inte riktigt blivit klok på hur pass tillförlitlig han är. Det vet jag fortfarande inte men jag läser ändå det han skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag har läst en del av honom och om honom genom åren och har inte riktigt blivit klok på hur pass tillförlitlig han är. Det vet jag fortfarande inte men jag läser ändå det han skriver. Jag har inte stött på något han skrivit som verkar fel. En styrka hos honom är att han är väl förankrad i biokemi, och då är det svårt att avvika från "sanningen", tänker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag har inte stött på något han skrivit som verkar fel. En styrka hos honom är att han är väl förankrad i biokemi, och då är det svårt att avvika från "sanningen", tänker jag. Jag kan inte bedöma vem som har rätt men det finns en del kritiska röster. Bedriver Göran Petersson vid Chalmers bra forskning?http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=17537#p566626 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 I mitt tycke är inte VoF speciellt seriösa... Eller Karolinskas livstilsforskning för den delen... Så utan att känna till Görans bakgrund så är han nog minst lika tillförlitlig som nån annan. Sen kan jag undra varför allt måste bevisas av studier hit och dit? Glaudiol verkar smått besatt... (Fast han har mycket bra också.) Hur ofta konstaterar vi inte hur dåligt gjorda de flesta studier är?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Tack Bengt! Suverän översikt/sammanfattning. Mycket matnyttig information Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 I mitt tycke är inte VoF speciellt seriösa... Eller Karolinskas livstilsforskning för den delen... Så utan att känna till Görans bakgrund så är han nog minst lika tillförlitlig som nån annan. Sen kan jag undra varför allt måste bevisas av studier hit och dit? Glaudiol verkar smått besatt... (Fast han har mycket bra också.) Hur ofta konstaterar vi inte hur dåligt gjorda de flesta studier är?! Ibland blir jag också trött, väldigt trött av alla studier . Ibland tycker jag helt enkelt att min kropp är svar nog. Ett svar där vikt/bmi är bra, där sug inte längre finns. Jag kan äta en portion med en för min kropp en bra blandning av makronutrienterna fett, protein och kolhydrat, dvs LCHF. Hunger och mättnadshormoner fungerar perfekt, magkatarren är borta, hudutväxter är borta, urinträngningar är borta. Det är en kosthållning som fungerar för mig (och uppenbarligen många andra) och ändå skall det ifrågasättas. Och de människor som driver frågan, forskar och sammanfattar skall ifrågasättas. Det skall ifrågasättas av respektlösa veganer samt av blandkostare som bara inte kan förstå (eller väljer att inte respektera) att min kost fungerar lika bra som deras. Man skall misskreditera personer som Göran Peterson på lösa grunder. De båda doktorerna som gått i bräschen skall misskrediteras fast vilken person som helst som tänker efter lite borde inse att de varje dag skall se sina patienter i ögonen. På en vårdcentral blir du inte av med dina patienter så lätt. Senaste i raden av respektlöshet i högform har vi Rössners inlägg i DN men det behandlas i annan tråd här på forumt och inte minst på Ann Fernholms blogg Ett Sötare Blod http://ettsotareblod.se/allvarligt-rossner-kostdebatten-raddar-liv/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts