Jump to content

Varför tvistar de lärde?

Peter Lundberg
 Share

Recommended Posts

Det här har väl diskuterats i all oändlighet, men...

Det är ganska frustrerande för en ”vanlig dödlig” när man ser debattprogram på TV eller läser olika bloggar där välutbildade och till synes intelligenta personer har helt olika uppfattningar om (i det här fallet) huruvida lågkolhydratkost är bra eller dåligt… eller rent av farligt!

Jag har själv kört LCHF i snart två år och mår toppen på alla sätt. Jag tränar relativt mycket (löpning ca 7 mil/vecka), äter mig mätt på riktig mat… och håller mig mätt. För mig känns det logiskt och självklart att det är fett som ska vara den huvudsakliga energikällan. Men jag tror samtidigt att det kan vara bra med lite ”raketbränsle” ibland. T ex vid hård träning/tävling eller annan ansträngning då man vill kunna ”maxa”.

Logiskt och självklart, som sagt… tycker jag…

Men när sedan t ex Charlotte Erlanson-Albertsson (Professor i medicinsk och fysiologisk kemi) sitter i TV och säger… citat: ”Kolhydrat är ju det som vi är uppbyggda kring.” och ”Det som folk går upp i vikt av är tre saker… Kött, charkuterier och chips.” Vad menar hon då? (bortsett från chipsen…) Är det vår egen ”Doc” som har fel och har förlett oss in i LCHF-fördärvet?

Jag har stött på jättemånga personer som har läst och hört argument från båda sidor och är, med all rätt, totalt förvirrade.

Kan inte du, Doc-Andreas, ringa upp Charlotte E-A, Livsmedelsverket och kanske även Claude Marcus och förklara så att även dom förstår? Eller ÄR Jorden platt?

Folk som tror något kan man övertyga med sakliga argument

Dom som däremot är övertygade är oftast bortom all räddning :(

Övertygade har en närmast religös koppling till det dom tror på

Dom har byggt hela sin världsbild på förlegade och förljugna fakta

Inte sällan bottnar deras tro dessutom i att dom får sin utkomst beroende på att dom fortsätter "tro" som dom gör

Ett stort mått av prestige gör det ännu mer svårt att tänka sig att erkänna att man faktiskt tänkt och predikat fel i långa tider

Fakta ändrar inte på dessa människor eftersom det alltid finns utrymme för att tolka och selektera fakta för att skydda dom åsikter man hyser

Dessa människor måste man helt enkelt vänta ut tills dom förhoppningsvis ersätts av individer som mindre har målat in sig i ett hörn av övertygelse ;)

Gud bevare oss från att någonsin bli övertygade om någonting :)

• Like 3

Folk som tror något kan man påverka med sakliga argument

Dom som däremot är övertygade är oftast bortom all räddning :(

Övertygade har en närmast religös koppling till det dom tror på

Dom har byggt hela sin världsbild på förlegade och förljugna fakta

Inte sällan bottnar deras tro dessutom i att dom får sin utkomst beroende på att dom fortsätter "tro" som dom gör

Ett stort mått av prestige gör det ännu mer svårt att tänka sig att erkänna att man faktiskt tänkt och predikat fel i långa tider

Fakta ändrar inte på dessa människor eftersom det alltid finns utrymme för att tolka och selektera fakta för att skydda dom åsikter man hyser

Dessa människor måste man helt enkelt vänta ut tills dom förhoppningsvis ersätts av individer som mindre har målat in sig i ett hörn av övertygelse ;)

Gud bevare oss från att någonsin bli övertygade om någonting :)