nirsmarit Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Hej. Jag blev fullständigt upprörd av reportaget om en 12 årig kille som fått diabetes. Ingen diskuterade vad han åt. Mackor av rent vete eller eventuellt råg. Margarin istället för smör. Hur många år ska det ta innan man ta maten på allvar? Jag blir helt maktlös! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag har ju inget stöd för det, bara en känsla att de barn som drabbas i stor utsträckning har "ordentliga" föräldrar som verkligen följer SLV:s kostråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag har ju inget stöd för det, bara en känsla att de barn som drabbas i stor utsträckning har "ordentliga" föräldrar som verkligen följer SLV:s kostråd! Jag vet två pojkar som fick det när dom gick på lågstadiet. Dom gick i samma klass. Den ena hade föräldrar som var mjölkbönder så jag skulle väl tro att han fick fullfet mjölk. Den andra hade föräldrar som var storrökare och det åts glass och godis i tid och otid. En 5-årig tjej som fick diabetes typ 1 hade en fransk pappa och en svensk mamma men jag vet inte vilka matvanor dom hade. En annan liten kille var nog bara 2 när han fick det. Jag känner inte till så mycket kring deras matvanor men kan ändå inte se något mönster som tyder på att det är "präktiga" lättmjölksfamiljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Diabetes typ 1 kan tänkas orsakas av en kasein-variant som finns i komjölk men inte i modersmjölk. Fetthalten spelar då förmodligen ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. Om Fasanos teorier om autoimmuna sjudomar stämmer att det behövs en ökad permeabilitet i tarmbarriären, förutom genetisk predisposition och yttre triggers som tex virus, så kan kosten vara en viktig orsak till i att sjukdomen bryter ut. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Om Fasanos teorier om autoimmuna sjudomar stämmer att behövs det en ökad permeabilitet i tarmbarriären, förutom genetisk predisposition och yttre triggers som tex virus, så kan kosten vara en viktig orsak till i att sjukdomen bryter ut. Det pratas en hel del om detta i Gluten Summit, verkligen intressant. Synd att intervjuerna bara ligger ute gratis i ett dygn, men den som är intresserad kan förstås köpa hela paketet. Många skulle behöva höra detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. Frågan är varför antalet insjuknade hela tiden ökar! Jag håller helt med om att det är en autoimmun sjukdom men varför bryter sjukdomen ut, det vet vi inte! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. Eftersom vi inte vet, vad är det då för fel att misstänka både det ena och det andra? Är det en för banal förklaring att det skulle kunna vara något i födan? William Davis pekar på korrelationen mellan celiaki och diabetes, "de samverkar i mycket högre utsträckning än vad som bara kan förklaras av slumpen" ... "sambandet ökar också över tiden" ... "studier på en särskild stamm av möss med stark genetisk predisposition för att utveckla diabetes typ 1, har visat att eliminering av vetegluten ur födan minskade risken för att utveckla diabetes från 64% till 15% och förebygger de för celiaki typiska skadorna på tarmen". Brödberoende s.142. Med ref till den här rapporten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15830185 man kan titta på denna också http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10585617 Det här beskriver problemet väl, det är svårt att diagnostisera gluten: "Lack of biomarkers is still a major limitation of clinical studies, making it difficult to differentiate NCGS from other gluten related disorders. Recent studies raised the possibility that, beside gluten, wheat amylase-trypsin inhibitors and low-fermentable, poorly-absorbed, short-chain carbohydrates can contribute to symptoms (at least those related to IBS) experienced by NCGS patients. In this paper we report the major advances and current trends on NCGS." Non-Celiac Gluten sensitivity: the new frontier of gluten related disorders. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24077239 Numera vet vi också (Karolinska Institutet Johns Hopkins) att barnet när det ligger i mammans mage påverkas av mammans antikroppar mot gluten vad gäller psykiska sjukdomar varför då inte andra sjukdomar http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=143768&l=sv Jag kan väl använda dina ord åt mitt håll: Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på genetiken. Utan miljöfaktorer aktiveras inte ev. genetiska predispositioner. Typ 1 handlar om att kroppen attackerar sina egna betaceller. Gör kroppen det för att den tar fel på betaceller och något annat den avser att bekämpa? gör den det för att den måste få stopp på insulinproduktionen för att den är för hög eller stör något annat överordnat syfte? vill den få stopp på Amylin eller C-peptid produktionen som också finns i betacellerna? Om genetiken fungerade så att att den satte igång immunreaktioner av sig själv så hade dom med den genetiken inte gått vidare i evolutionen. Typ 1 är helt säkert en logisk reaktion på en eller flera miljöfaktorer, frågan är bara vilka. Kroppen är inte dum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. De genetiska faktorer som predisponerar för autoimmunitet har vi nog alla. Det en virusinfektion (ex influensa) kan göra är att immunförsvaret är extra aktiverat, så när det som verkligen triggar den autoimmuna reaktionen (ex gluten), så sker den lättare. Genetiken eller infektionerna har inte förändrats nämnvärt under de senaste decennierna, så det måste vara något annat som är den verkliga triggern, ex kasein eller gluten. Jag tror mest på gluten, eftersom det kommit nya varianter efter sjuttiotalet med det nya kortvuxna vetet som nu odlas över hela världen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 De genetiska faktorer som predisponerar för autoimmunitet har vi nog alla. Det en virusinfektion (ex influensa) kan göra är att immunförsvaret är extra aktiverat, så när det som verkligen triggar den autoimmuna reaktionen (ex gluten), så sker den lättare. Genetiken eller infektionerna har inte förändrats nämnvärt under de senaste decennierna, så det måste vara något annat som är den verkliga triggern, ex kasein eller gluten. Jag tror mest på gluten, eftersom det kommit nya varianter efter sjuttiotalet med det nya kortvuxna vetet som nu odlas över hela världen. Din tro stöds av forskning. Hittade precis denna intressanta studie där man visat att gluten ändrar tarmfloran och ökar incidensen av typ 1 diabetes hos råttor. Man ska gå vidare med forskning på människor. Det här är intressant eftersom barndiabetes är vanligare här i norden och vad ger vi barnen i större utsträckning här? Välling... http://www.mayoclinic.org/news2013-rst/7777.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man äter sig inte till Typ1-diabetes! När ska ni fatta det? Det är en autoimmun sjukdom som ligger latent och ofta bryter ut vid virussjukdom. Grundorsaken är inte helt kartlagd, men virus i kombination med genetiska faktorer ligger högt på listan. Jag blir rent ut sagt ledsen och förbannad när allt ont i världen skylls på mjölk, socker och vete. Du förderar Status Quo då? Dvs att vi fortsätter skylla allt ont på smör och bacon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Din tro stöds av forskning. Hittade precis denna intressanta studie där man visat att gluten ändrar tarmfloran och ökar incidensen av typ 1 diabetes hos råttor. Man ska gå vidare med forskning på människor. Det här är intressant eftersom barndiabetes är vanligare här i norden och vad ger vi barnen i större utsträckning här? Välling... http://www.mayoclinic.org/news2013-rst/7777.html Jag lyckades inte läsa ut vad dom åt när dom åt med och utan gluten. Hittade du någonstans vad dom faktiskt åt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Teorierna om gluten som en av orsakerna emanerar främst från barnmatstillverkning som gick på SLVs råd och drog ner på fett/mjölk i färdig barnmat.. då ökade de mjölet i stället och vi fick en puckel av diabetes typ 1 bland små barn. Så småningom insåg alla att gluten inte var bra före 4 månaders ålder.. då imunförsvaret/tarmen inte är färdigutvecklat! Men mer kajko.. iomed att SLV anser att bröd är essentiellt livsmedel för homo sapiens så rekomenderas att införa gluten från 4 månader, i små smakportioner så att de vänjer sig. Grejen är snarare att man överhuvutaget inte skall bära något med gluten närmare än en meter från någon som är 4 månader eller yngre och att de sedan måste vänjas sakta så att imunförsvaret inte får en chock. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jag lyckades inte läsa ut vad dom åt när dom åt med och utan gluten. Hittade du någonstans vad dom faktiskt åt? Här kan man läsa hela studien http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0078687 De åt pellets antingen med eller utan gluten. Genom att någon typ av musmat var baserad på kasein kunde man se att det var just gluten som bidrog till incidensen av typ 1 diabetes. De håller nu på att rekrytera för en liknande studie på människor, som jag antar kommer ta flera år, eller den kanske kommer avbrytas i förtid av etiska skäl när/om det visar sig att de utan gluten inte får diabetes 1...? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Här kan man läsa hela studien http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0078687 De åt pellets antingen med eller utan gluten. Genom att någon typ av musmat var baserad på kasein kunde man se att det var just gluten som bidrog till incidensen av typ 1 diabetes. De håller nu på att rekrytera för en liknande studie på människor, som jag antar kommer ta flera år, eller den kanske kommer avbrytas i förtid av etiska skäl när/om det visar sig att de utan gluten inte får diabetes 1...? Hade dom extraherat ut gluten ur spannmål och stoppat in det i pellets baserat på något annat? Ju mer jag läser om hur dom gör koststudier ju mer skeptisk blir jag till resultaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Hade dom extraherat ut gluten ur spannmål och stoppat in det i pellets baserat på något annat? Ju mer jag läser om hur dom gör koststudier ju mer skeptisk blir jag till resultaten. Detta är det enda de skriver "One of the gluten-containing chows (GCC) used was a standard mouse chow (Std-GCC) (LabDiet; PMI Nutrition International). The gluten in the chow is derived from wheat middlings, wheat germ, and ground wheat. We used two types of gluten-free chows (GFC), a casein-based GFC (C-GFC), and an egg white-based GFC (EW-GFC). The C-GFC does not contain any gluten, and casein (200 g/kg) is the sole source of protein (AIN-76A, Research Diets, Inc.). The EW-GFC has egg white (200 g/kg) as the protein source and does not contain casein or gluten (Dyets, Inc, Bethlehem, PA). In some experiments, we used a casein-based GFC that was supplemented with gluten (GS-GFC, Dyets, Inc). This GS-GFC had 50 g wheat gluten and 150 g casein per kg chow." Jag kan prova att mejla dem för att fråga närmare - har du förslag (kan vara på svenska så översätter jag) hur frågan/frågorna skulle formuleras? Jag antar att du tänker på om där var andra skillnader än de nämnda i de olika kosterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Det låter ganska kontrollerat tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Det låter ganska kontrollerat tycker jag. Tycker jag också, men det kunde vara intressant att kolla. Speciellt som resultatet av studien är det som vi gärna "vill" ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Detta är det enda de skriver "One of the gluten-containing chows (GCC) used was a standard mouse chow (Std-GCC) (LabDiet; PMI Nutrition International). The gluten in the chow is derived from wheat middlings, wheat germ, and ground wheat. We used two types of gluten-free chows (GFC), a casein-based GFC (C-GFC), and an egg white-based GFC (EW-GFC). The C-GFC does not contain any gluten, and casein (200 g/kg) is the sole source of protein (AIN-76A, Research Diets, Inc.). The EW-GFC has egg white (200 g/kg) as the protein source and does not contain casein or gluten (Dyets, Inc, Bethlehem, PA). In some experiments, we used a casein-based GFC that was supplemented with gluten (GS-GFC, Dyets, Inc). This GS-GFC had 50 g wheat gluten and 150 g casein per kg chow." Jag kan prova att mejla dem för att fråga närmare - har du förslag (kan vara på svenska så översätter jag) hur frågan/frågorna skulle formuleras? Jag antar att du tänker på om där var andra skillnader än de nämnda i de olika kosterna? Det verkar ju som om dom tillsatt gluten till något som normalt inte innehåller gluten. Intressant är ju också hur mycket gluten som finns i t ex spannmål. Jag tror inte man kan dra säkra slutsatser genom att plocka ut en enskild komponent ur ett livsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Det verkar ju som om dom tillsatt gluten till något som normalt inte innehåller gluten. Intressant är ju också hur mycket gluten som finns i t ex spannmål. Jag tror inte man kan dra säkra slutsatser genom att plocka ut en enskild komponent ur ett livsmedel. De pellets som innehåller gluten får det naturligt från vetegroddar, vetemjöl och det som blir över när man gör vetemjöl (minns inte vad det heter på svenska). Om en enskild komponent har en särskild effekt (ex "gluten orsakar autoimmuna reaktioner"), så tycker jag det är rätt att studera denna enskilt. Hur ska man annars få veta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 De pellets som innehåller gluten får det naturligt från vetegroddar, vetemjöl och det som blir över när man gör vetemjöl (minns inte vad det heter på svenska). Om en enskild komponent har en särskild effekt (ex "gluten orsakar autoimmuna reaktioner"), så tycker jag det är rätt att studera denna enskilt. Hur ska man annars få veta? Om man plockar ut en enskild komponent ur ett livsmedel och stoppar in den i något annat så är det inte alls säkert att det har samma inverkan på kroppen som det har om det ingår i sitt sammanhang. Det kan t ex behövas vissa mineraler och vitaminer för att bryta ner gluten och dom kanske saknas i det nya mediet. Jag är ju inte så bra på engelska men var det inte ett foder baserat på animaliskt protein som dom gav mössen? Jag tror inte att gluten ensamt orsakar autoimmun sjukdom utan att man bör titta på den totala sammansättningen av spannmål och även på andra parametrar när det gäller mat och livsbetingelser. Spannmål har människor ätit i hundratals år och under dom senaste 50 åren har autoimmuna sjukdomar ökat kraftigt. Det talar emot att gluten ensamt skulle vara orsaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 [quote name="MKJ" post="45748" timestamp="1384676346" Spannmål har människor ätit i hundratals år och under dom senaste 50 åren har autoimmuna sjukdomar ökat kraftigt. Det talar emot att gluten ensamt skulle vara orsaken. Jamen det är ju inte samma vete som används nu som när vi var barn. Kortvetet är ju betydkigt potentare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Minskat näringsinnehåll på grund av utarmade jordar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Man tillsätter allt mer gluten i bröd för att få finare bröd.. dessutom växtförädlas det så att vete har allt högre glutenhalt! Det är en anpassning till bageriernas behov.. inget vi konsumenter behöver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts