Jump to content

Vad tror ni om denna potentiella "negativa effekt" av LCHF?

Jeanette H-H

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i ca 3,5 år. Jag är inte superstrikt eftersom jag tar en frukt då och då och jag äter ganska mycket mjölkprodukter. Jag dricker däremot inte mjölk. Jag kan också ha lite rotfrukter som tillbehör ibland (inte potatis, men väl rotselleri och någon morot). Så det är min bakgrund.

När jag började med LCHF ammade jag min mellandotter. Efter ca ett halvår på LCHF fick jag små sår lite här och var i hårbotten. Hårbottensåren fanns kvar ett drygt halvår. Jag skrapade naturligtvis, men det kom också nya. Hela den här tiden ammade jag. Dottern var kanske 6 månader när såren uppstod och då hade jag ätit LCHF någon månad.

Nu har jag igen en baby och exakt vid samma tidpunkt, när hon var 6 månader och jag ammade (ammar) fick jag igen de här såren i hårbotten. Och fler blir de.

Jag hade inte samma problem när jag ammade min äldsta - före LCHF.

Vad tror ni om det här? Har LCHF ändrat mina hormoner på något sätt så att jag får det här under amning? Det kan förstås vara helt slumpen också och inte ha något med kosten att göra. Men då min hud så där annars blivit så underbart babylen och aldrig torr skulle jag kunna tänka att kosten påverkar också hårbotten. Håret är också längre rent (och vackert glansigt) mot tidigare.

Har ni andra upplevt något motsvarande? Med eller utan amning :)

Och vad tror ni skulle kunna hjälpa mig? Jag börjar bli tokig på detta nu.

Skumt! Har du inga andra symptom? Kliar såren? Är huden på resten av kroppen precis som vanligt? Tappar du mer hår än vanligt?

Ja minst sagt skumt. Jag har inget extra stort håravfall. Inte mera än vad som är vanligt vid amning. Huden är perfekt annars. Vid väderombyte till kallare väder kan jag få torra händer och just nu också armbågar. Men det är ytterst ovanligt och var mycket vanligare före LCHF. Före LCHF hade jag också problem med akne. Klart hormon- och sockerrelaterat. En hormonspiral gjorde att min tonårsakne kom tillbaka vid 20+.

Det är mest troligt seboretiska exem.. dvs mjällexem.. kör lite mjällshampo.. från apeteket!

Om det har med LCHF eller ej kan jag inte uttala mig om.. men jag har haft problem med det både före och efter LCHF!

Mjälleksem. Det var något nytt för mig. Det måste jag titta närmare på.

Den förändring jag gjort (minns inte om det var lika hösten 2010) är att jag numera inte duschar varje dag. Jag studerar hemifrån och jag känner mig ren. Jag tvättar alltså inte heller håret varje dag som förr. Det hålls bra 2-3 dagar numera. Men kanske detta bidrar.

2010 använde jag troligen nature babyCares ekologiska? babyshampo. Nu är det någon billig men bra sort jag ofta haft förr. Och lidls balsam.

En del får ju kliande utslag en tid efter att de börjat med LCHF. Dina utslag kanske sätter sig i hårbotten istället för på bröst och rygg. (http://forum.kostdoktorn.se/topic/1929-kliande-utslag/) Det finns flera trådar i forumet som behandlar utslag. Kanske är det så att du hamnar i djupare ketos nu när du ammar än du gjorde under tiden du var gravid. Prova att tvätta håret med något mjällschampo från apoteket som behandlar svamp - ska innehålla substansen Ketokonazol. Det finns både dyrare och billigare varianter - båda fungerar lika bra.

Jag hade lite utslag i hårbotten efter en tid med LCHF och det fungerade för mig. Utslag på kroppen behandlade jag med mild kortisonsalva. Nu är det inget problem längre. Antagligen försvinner de av sig själva efter en tid men problemet är att utslagen blir infekterade när man kliar på dem och det är inte bra.

Jag tror också att det är mjälleksem, det beror ju på svamp. Jag fick till slut jättestora problem med svamp på LCHF, som jag inte fick bukt med förrän jag började äta ca 100 g kolhydrater/dag.

Paul Jaminet skriver om att svamp (i det fallet candida) har mitokondrier och kan ta sin näring från ketoner. Mina svampar trivs visst jättebra med det. Det kan ju vara så att du får mer ketoner när du ammar och det krävs en del glukos till bröstmjölken. Då får mjällsvamparna gott om mat.

Jag vet ju inte, det kan ju vara något hormonellt också.

Orsaken har jag inget tips till, men har du provat att smörja in hårbottnen med kokosolja och ha det som inpackning en stund. Har läst nånstans att kokosolja ska vara jättebra även för hår.

Att det är super för skinn har jag egen erfarenhet av sedan Modesty gav mej tipset i somras. Min gamla skruttiga mor som hade ett skinn tunt som silkespapper efter mångårig konsumtion av cortison har numera en hud som inte spricker lika lätt och som inte ständigt smärtar. Man FÅR röra henne numera utan att hon skriker :-)

Om du lider av mjäll och torr hårbotten eller klåda så kan du prova att bli av med problemen genom en behandling med äppelcidervinäger. De syrorna och enzymerna som finns i vinägern dödar bakterien som är orsaken till mjäll och kliande hårbotten.

Man masserar in äppelcidervinäger i håret och hårbotten och låter det verka 30-60 minuter innan man sköljer. Denna proceduren upprepas dagligen tills man märker förbättring. Tänk på att skölja ur håret ordentligt, då det annars kan finnas lukt kvar från äppelcidervinägern.

Ett tips ifall du vill undvika kemikalier...

En del får ju kliande utslag en tid efter att de börjat med LCHF. Dina utslag kanske sätter sig i hårbotten istället för på bröst och rygg. (http://forum.kostdoktorn.se/topic/1929-kliande-utslag/) Det finns flera trådar i forumet som behandlar utslag. Kanske är det så att du hamnar i djupare ketos nu när du ammar än du gjorde under tiden du var gravid. Prova att tvätta håret med något mjällschampo från apoteket som behandlar svamp - ska innehålla substansen Ketokonazol. Det finns både dyrare och billigare varianter - båda fungerar lika bra.

Jag hade lite utslag i hårbotten efter en tid med LCHF och det fungerade för mig. Utslag på kroppen behandlade jag med mild kortisonsalva. Nu är det inget problem längre. Antagligen försvinner de av sig själva efter en tid men problemet är att utslagen blir infekterade när man kliar på dem och det är inte bra.

Vad tror man dom beror på? Jag prova sluta klia.

Jag sover nog mindre. Men inte så farligt. Kanske i meddeltal en kvart eller halvtimme för lite per natt. Och jag är pigg på dagarna.

Det var egentligen den minst viktiga frågan av dom jag ställde. Äter du några tillskott som du inte gjorde när du ammade första gången?

Äter du några tillskott?

Äter du mer mat när du ammar?

Motionerar du mindre under amningstiden?

Sover du mindre?

Eftersom det inträffar just under amningen så är det ju intressant om något är annorlunda då.

Jo lite mer mat. Ett litet mål extra. Ofta just före läggdags. Jag ammar många gånger per natt.

Jag tar d-vitamin. Men. Det gjorde jag inte 2010 och det höll jag upp med sommar och september och en bit in i oktober också. Jag hade slut på dom. Jag tar ca 100-120 mikrogram per dag. Men jag har fått nya sår nu också efter höstens start.

Jag tar inte Mg eller selen.

Jag är dålig på att motionera. Igår kom jag mig inte ens utomhus. Men vi bor i ett gammalt otätt hus och sköter ventilation med att elda. Jag springer av och an och tömmer pottor förstås.

Orsaken har jag inget tips till, men har du provat att smörja in hårbottnen med kokosolja och ha det som inpackning en stund. Har läst nånstans att kokosolja ska vara jättebra även för hår.

Att det är super för skinn har jag egen erfarenhet av sedan Modesty gav mej tipset i somras. Min gamla skruttiga mor som hade ett skinn tunt som silkespapper efter mångårig konsumtion av cortison har numera en hud som inte spricker lika lätt och som inte ständigt smärtar. Man FÅR röra henne numera utan att hon skriker :-)

Det kunde vara något för äldsta dotterns torra händer. Jag vet inte om jag vågar smörja hårbotten med olja... Jag tror nog det är effektivt. Men hur gör man det utan att se förskräcklig ut och utan att smeta ner hela huset?

Om du lider av mjäll och torr hårbotten eller klåda så kan du prova att bli av med problemen genom en behandling med äppelcidervinäger. De syrorna och enzymerna som finns i vinägern dödar bakterien som är orsaken till mjäll och kliande hårbotten.

Man masserar in äppelcidervinäger i håret och hårbotten och låter det verka 30-60 minuter innan man sköljer. Denna proceduren upprepas dagligen tills man märker förbättring. Tänk på att skölja ur håret ordentligt, då det annars kan finnas lukt kvar från äppelcidervinägern.

Ett tips ifall du vill undvika kemikalier...

Detta kanske jag vågar prova. Men först ska såren leka. Jag har inte den självdisciplin som krävs för att sluta klia. Men ska kämpa.

Ändå är det symptom man tar bort. Inte orsak.

Jag tror inte jag är i djup ketos. Jag äter en typisk dag följande:

kaffe med grädde, smör och kokosolja.

Grönsakswok med något fetare kött. Mycket smör och eventuellt kokosolja. Tomatsås med chili.

En filbunke 2,5 dl med ca 10% fett.

Spenatsoppa med tillsatsfri korv. Ett äpple eller en morot eller en halv papriKa.

En bit ost.

Jag lagar nästan allt från grunden själv och använder mycket fett i maten.

Jag hade samma problem just i hårbotten när jag ammade mina små.

På den tiden åt jag inte LCHF, så för mig finns inte det sambandet. Men det dök upp vid alla fyra amningsperioder, inte två av tre som för dig.

Jag kopplade det till mina atopiska eksem.

Gick över till oparfymerat och allergisäkert schampo, men det gick inte över förrän ca sex månader efter jag slutat amma..

• Like 1

Läs igenom detta!

Mycket intressant om att man ska tänka på vad man tar utanpå kroppen också och hur det påverkar oss. Använder bara naturtvål och schampo men även fluorfri tandkräm sen jag började LCHF:a.

http://www.kostradgivarna.se/kroppsvard/

Jag använder mascara en gång i veckan, inget hårspray, osynliga mängder tandkräm (en provtub räcker 3-4 månader), deodorant en gång i månaden (svettas inte), ingen kroppstvål (bara handtvål), ingen bodylotion, ingen parfym. Bara schampo och balsam varannan dag. Och lite mild oparfymerad handkräm. Oftast tvättar jag i allergitvättmedel.

Men hårbotten utsatts förstås mest.

Intressant att fler märkt samma vid amning. Jag gissar på det.

Håret är ju ett slags annonstavla för hälsa och energinivå. Det händer konstiga saker när man ammar. Själv blev jag helt rakhårig under amningen av mina två barn. Jag har alltså naturligt jättekrulligt hår. Lockarna kom tillbaks successivt när jag slutade amma. Min frisör visste allt om det.

Det är inte säkert att det här ö h t har med lchf att göra, utan är helt och hållet relaterat till amningen?

• Like 1

Håret är ju ett slags annonstavla för hälsa och energinivå. Det händer konstiga saker när man ammar. Själv blev jag helt rakhårig under amningen av mina två barn. Jag har alltså naturligt jättekrulligt hår. Lockarna kom tillbaks successivt när jag slutade amma. Min frisör visste allt om det.

Det är inte säkert att det här ö h t har med lchf att göra, utan är helt och hållet relaterat till amningen?

Jag börjar mer och mer tro att det är amningen. Men samtidigt tycker man ju det borde gå att göra något åt det.

Jag åt nu fisk idag åtminstone :)

Jag reagerar normalt kraftigt på hormoner. Graviditetskrämpor med stort k och akneproblem före LCHF vittnar om det.

Min väninna (som inte äter LCHF) retades lite med mig om det här häromdagen. Hon trodde det kunde vara zinkbrist. Jag frågade henne (som undervisar i hälsokunskap i högstadiet) var man hittar zink. Med en lite retsam blick fick jag svaret "fullkorn". Som tur stämde det inte (min väninna har humor, så hon sa det säkert bara på kul). När jag kollade upp saken utgående från portionsstorlek fanns zink mest i kött (lamm, nöt, ren) och lever. Så det kunde jag utesluta rätt snabbt.

Men. Kunde det vara någon mineralbrist tror ni?

Min svägerska provade Aloe Vera mot kliande blipprar i sin hårbotten som bara kom utan anledning, jag tror att hon tog från en växt och smörjde in, men har inte all fakta, jag kan ta reda på om du vill?

Fråga gärna nästa gång du träffar henne. Jag fick redan några tips här men jag är trots det nyfiken på orsaken bakom. Huden är just nu helt silkeslen och mår bra. Också armbågarna, ett extra känsligt ställe. Men hårbotten får nya sår.

Varför skulle amningshormoner ge sår i håret? Det känns konstigt att det skulle vara ett normaltillstånd. När allt är bra ska väl också hårbotten må bra.

Jag ska prova lite kokos nu och låta det ligga på någon timme.

Edit: nu har jag kokos i håret. Oj vad skönt det kändes!

• 11 months later...

Fråga gärna nästa gång du träffar henne. Jag fick redan några tips här men jag är trots det nyfiken på orsaken bakom. Huden är just nu helt silkeslen och mår bra. Också armbågarna, ett extra känsligt ställe. Men hårbotten får nya sår.

Varför skulle amningshormoner ge sår i håret? Det känns konstigt att det skulle vara ett normaltillstånd. När allt är bra ska väl också hårbotten må bra.

Jag ska prova lite kokos nu och låta det ligga på någon timme.

Edit: nu har jag kokos i håret. Oj vad skönt det kändes!

Tycker oxå, precis som du, att det vore konstigt om håravfall och kliande utslag är en "norm" vid amning eller graviditet. Jag skulle oxå gissa på näringsbrist av något slag alternativt något i din närhet du plötsligt inte tål.

alternativt kan du kanske få din näringsstatus checkad hos en vårdcentral eller något o se om du lider brist på något. Jag kan bara gissa att ett barn i kroppen eller ett barn som amma "snor" all näring barnet behöver vare sig mamma har tillgång till den näringen eller inte?

Personligen använder jag inte shampo/balsam i håret mer än 2ggr/vecka dock duschar jag oftare om jag känner mig svettig/smutsig. För mycket vatten torkar ut, speciellt som vi har så mycket kemikalier och kalk och liknande i våra vatten.