Jump to content

Dagens medicin - "man kan dubbla användningen av statiner" - ledsamt

Erik 2

Recommended Posts

Man blir så besviken. Dom har verkligen sopat fram vartenda namn de kunde hitta, referenslistan är lång. Det känns väldigt desperat. Skulle vara roligt att läsa en kommentar av Ralf Sundberg. Om ni läser rapporten titta då på Appendix 1 och 2 där föreliggande jäv redovisas, också imponerande.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/hjarta-karl/anvandningen-av-statiner-kan-fordubblas-/

Ger dom statiner även mot höga triglycerider?

Det får man verkligen inte hoppas, eftersom statiner inte alls har nån verkan på dem. Ezetrol (som man kan få utskrivet om man inte tål statiner) kan ha viss verkan på triglycerider (men den medicinen visade sej ju i en 5 år gammal undersökning som publicerades i somras kunna ORSAKA plack)

Det får man verkligen inte hoppas, eftersom statiner inte alls har nån verkan på dem. Ezetrol (som man kan få utskrivet om man inte tål statiner) kan ha viss verkan på triglycerider (men den medicinen visade sej ju i en 5 år gammal undersökning som publicerades i somras kunna ORSAKA plack)

Jag känner två personer som har höga triglycerider och båda har fått blodfettsänkande läkemedel men det kanske finns andra sorter än statiner?

Det skulle ju vara intressant om någon i forumet har egna erfarenheter.

Jag känner två personer som har höga triglycerider och båda har fått blodfettsänkande läkemedel men det kanske finns andra sorter än statiner?

Det skulle ju vara intressant om någon i forumet har egna erfarenheter.

Jo det finns andra sorter än statiner, t ex Ezetrol.

Jag har egna erfarenheter. Mina triglyceridvärden har varit astronomiska. Men läkarna förskriver statiner utan att tänka efter...

Inte förrän jag avverkat 4-5 olika sorters statiner med gräsliga biverkningar som följd fick jag Ezetrol, och jag sa inte ja till medicinen förrän jag kollat på Fass att den verkligen hjälpte mot dem. Mina triglycerider är fortfarande långt ifrån normalvärde, men utan mediciner men med snudd på fakir och periodisk fasta har jag fått dem att sjunka så pass så min läkare tycker det börjar arta sej. Jag får en ny "dom" i december om det gått åt rätt håll

Jag undrar jag var mina vänner fick för något. Den ena fick äta dubbel dos och den andra blev föreslagen dubbel dos när den vanliga dosen inte hjälpte.

Den första fick inga livsstilsråd alls mer än att läkare förmanade honom att minska på alkohol eftersom han hade dåliga levervärden. Han nyttjar nästan inte alkohol alls men läkaren trodde honom inte. Den första medicinen han fick drogs in efter några år eftersom den visade sig kunna ge levercancer.

Den andra fick rådet att minska på fettet men när inte det hjälpte så var det läkemedel som gällde.

När det gäller hypertriglyceridemi så är hyperinsulinemi främsta orsaken.. förutom någon promille av promille som har något genetiskt fel.. men då har de som regel haft det hela livet.

Grejen är.. att om folk inte vill göra livsstilsförändringar så återstår att bekämpa livsstilsjukdommarna med medecin!

• Like 4

Jag undrar jag var mina vänner fick för något. Den ena fick äta dubbel dos och den andra blev föreslagen dubbel dos när den vanliga dosen inte hjälpte.

Den första fick inga livsstilsråd alls mer än att läkare förmanade honom att minska på alkohol eftersom han hade dåliga levervärden. Han nyttjar nästan inte alkohol alls men läkaren trodde honom inte. Den första medicinen han fick drogs in efter några år eftersom den visade sig kunna ge levercancer.

Den andra fick rådet att minska på fettet men när inte det hjälpte så var det läkemedel som gällde.

Jodå jag har haft gräsliga levervärden också... (och de är fortfarande inte OK) Först så sa de att jag skulle sluta äta godis, sen tyckte de att jag skulle låta bli att dricka så mycket vin... Sen slutade de tjata för de tänkte att det kunde vara mina mediciner... Jag läste just nånstans idag att fett var hälsosamt för att avlasta levern inför gifter, men jag tror inte det var annat än spekulationer.

Jag håller fortfarande på att experimentera så jag försöker hålla min läkares intresse på topp så jag får blodprov flera gånger per år

Jodå jag har haft gräsliga levervärden också... (och de är fortfarande inte OK) Först så sa de att jag skulle sluta äta godis, sen tyckte de att jag skulle låta bli att dricka så mycket vin... Sen slutade de tjata för de tänkte att det kunde vara mina mediciner... Jag läste just nånstans idag att fett var hälsosamt för att avlasta levern inför gifter, men jag tror inte det var annat än spekulationer.

Jag håller fortfarande på att experimentera så jag försöker hålla min läkares intresse på topp så jag får blodprov flera gånger per år

När min kompis som jag skrev om fotvandrade och åt mycket grönsaker i 5 veckor på en utlandssemester så blev hans trigycerider helt normala.