Tazzi Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Kanske en snordum fråga ... Men kan man äta för lite för de ska ge viktnedgång ?syftar då inte på fettintag / protein - utan kolhydrater -Kört strikt imorron 2 veckor - en start om - så att säga - å väldigt lite kolhydrater - vissa dagar nästan inga alls -Väger å mäter mej- Lördagar / alltså andra väg å mätning imorron -Förra Lördagen hade de inte hänt något alls Kört fasta dessutom 15 -20 timmar varje dag denna period ....Törs jag ens ställa mej på vågen - el ... ta fram måttbandet imorn - månn tro -utan dö av besvikelse ............... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Tror jag inte.. för kolhydrater är inte essentiella. Men.. det där att inget händer behöver ioförsej inte vara direkt kopplat till vad du äter.. för en naturlig variation förekommer av flera olika skäl.. och ibland sammanfaller flera som motverkar noteringsförändringar på vågen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Tror jag inte.. för kolhydrater är inte essentiella. Men.. det där att inget händer behöver ioförsej inte vara direkt kopplat till vad du äter.. för en naturlig variation förekommer av flera olika skäl.. och ibland sammanfaller flera som motverkar noteringsförändringar på vågen. Hur menar du mera konkret - Typ de flesta av mina dagar ser ut typ så här - 2 koppar kaffe med kokosfett 6:45 å kl - 7:00 9:00 frukost - 20 gram smör 3-4 cl grädde + kaffe 12:00 lunch - igår - kålpudding - fläskfärs .. vitkål ( inte jättemycke alls ) salt,peppar,paprikapulver,lite lök ,grädde , extra smör vid tilllagning typ 20-25 gram 15:30 2 koppar kaffe med 10 geram smör + 1 msk grädde i vardera 1 kokt ägg med salt middag 19:00 - 100 gram korv ( 5 % socker per 100 gram ) halv gul lök , massa smör , knappa ½ dl grädde , 1 msk tomatpuré , 1 tsk sambal olek salt & peppar så mina dagar sett ut mer el mindre - i matintag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Eh.. varför äter/dricker du smör/kokosfett.. ät rejäl mat två gånger om dagen stek i smör/kokosfett.. så är du hemma! Drick kaffet svart för den goda smakens skull! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Tackar för svaret !! J Jasså -Då har jag fått helt fel uppfattning om man måste -* fylla på med fett * mellan måltiderna för nå viktnedgång -endast därför jag trycker i fett i kaffet - i tron om de ska vara jämn påförsel av fett -Är det inte så - lätt sluta med detta endast tillföra fettet i de 2 måltiderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Ja altså.. en av de vanliga missuppfattningar är att ju mer fett ju mer går man ner! Men.. och det här skall du komma ihåg.. när vi säger mer fett.. betyder det högre andel fett av ditt energibehov.. och var det ligger vet du antagligen bäst själv. Vet du inte detta så kan jag tipsa om att kolla med dina aptitsignaler.. får du koll på aptitsignalerna så visar det sig att de flesta har en inbyggd kaloriräknare.. som sköter det hela åt dig utan att du behöver räkna själv.. det emanerar i att du blir mer eller mindre hungrig olika dagar/måltider. Finessen med att äta två gånger om dagen är då kan man äta rejäla portioner till mättnad och tillfredställelse. Glöm bara inte att den reella mättnaden kommer någon timme efter måltiden och måttet på tillfredställelse oftast är hur du mår flera timmar efter måltiden, samt hur snabbt du blir hungrig igen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 2 koppar kaffe med kokosfett 6:45 å kl - 7:00 9:00 frukost - 20 gram smör 3-4 cl grädde + kaffe 12:00 lunch - igår - kålpudding - fläskfärs .. vitkål ( inte jättemycke alls ) salt,peppar,paprikapulver,lite lök ,grädde , extra smör vid tilllagning typ 20-25 gram 15:30 2 koppar kaffe med 10 geram smör + 1 msk grädde i vardera 1 kokt ägg med salt middag 19:00 - 100 gram korv ( 5 % socker per 100 gram ) halv gul lök , massa smör , knappa ½ dl grädde , 1 msk tomatpuré , 1 tsk sambal olek salt & peppar Vart är 15-20-timmarsfastan du nämnde? I ovanstående ser jag ingen fasta alls mer än vanlig över-natten-fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Precis som Zepp säger så är det viktigt att äta "riktig" mat åtminstone 2 gånger per dag, vi kvinnor ligger oftast i underkant av proteiner av någon konstig anledning, och vi får inte glömma att det är byggstenarna för vår kropp. Jag skulle rekommendera att du äter minst 1,5g protein/kg kroppsvikt per dag, fyll ut med gröna grönsaker och ersätt kolhydraterna med fett. 1 normalstor potatis motsvarar cirka 1 msk smör i energi. Är du hungrig mellan dina "riktiga" mål (2-3 per dag) så fyll på med mera fett till dess du känner dig mätt och nöjd. Man kan äta för lite, så att kroppen tror att det är svälttider, och sparar på fettet, men, man kan inte äta för lite av kolhydrater, det fixar kroppen själv, finurlig som den är 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Cavegirl -Trodde fastan skulle bestå i drickbart - då även fett -men verkar ju då som jag fått allt bakom foten å förstått fel - * Syster - jo fettet i kaffet hållt mej mätt -men då verkar de som zepp å cavegirl - inte tycker jag ska tillsätta fett i mitt kaffe -Kanske dock klarar mej utan detta extra -Jag gör nog de - men inte testat - bara trott man ska varjefall tillsätta fett då man inte äter få maxa viktnedgång -Men som sagt ...... ska från imorn se vad den lilla hungern säger om kaffe utan fett till lunchtid Precis satt i mej en delicat måltid av hemgjord burgare med 2 skivor ost,2 skivor bacon , sallad , lite ugnsrostat sötpotatis 2 msk Lallerstedts bea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Cavegirl - Trodde fastan skulle bestå i drickbart - då även fett - men verkar ju då som jag fått allt bakom foten å förstått fel - * Det finns ju olika typer av fasta, men själv kör jag 0 kalorier under min fasteperiod. Du kan ju testa och se om det gör någon skillnad? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 De ska jag testa från imorron -hungern nog inge problem med ...Bara de jag trott man måste ha ett jämt intag på fett -å fungerade väl då jag började men LCHF augusti 2012 - sock då var kroppen va vid daglit gluten å sockerintag -skillnaden från nu - start -aldrig fel fråga å få råd .....* ska varjefall väga å mäta mej imorron ...men nu åkt på snuva - sträv i halsen å värk i kroppen - kanske även de bromsar - *Varjefall fått mej hålla mej från träning sen i tisdags surt nog då ja va pigg i måndas å sprang 13.3 km på 60 min ............ bahhaaaa --- hatar inte få de ja vill !!!!Träna alltså Love it Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Hann du verkligen bli hungrig på allt det fettdrickandet? Själv lade jag ner cocosfett i frukostkaffet.. hann ju alldrig bli hungrig till lunch.. så numera slopar jag all frukost innan 11-13.. och då är det ju redan lunch för de flesta! Sen så finns det de som äter frukost och slopar lunchen i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 I en annan tråd har jag för mig att du inte ville ha viktminskning så du kanske inte går ned för att du är normalviktig. Försök dra ned på grädden den är boven för många Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Zepp - jopp kl 12:00 jag hungrig å min matlåda slinker ned då Men hade säkert klarat mej på bara kaffe å vatten ..,Men som sagt * trott * att man var tvungen tillföra fett via kaffe -å fungerade förra året då jag gick ned 10½ kilo på 4 månader - Margaretha - Japp jag normalviktig ..*Men - gett mej i kast med gå ned ynka 2,3 kilo --Har ett liten november månads projekt på - gång -vill nå 67 kilo vilken är min ultimata trivselvikt å midjemått på 76 -inte 64 kilo - därav jag la till mera av allt å gick upp -- nåra kilo för mycke inte för jag vantrivs precis med den jag är idag -men November en trist - depp månad - då för min del en ny utmaning alldeles utmärkt -Och Tack Margaretha -ska absolut .... ta till mej tipset angående grädden ......... !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Skaffa dig ett annat projekt än de där sista kilona.. tex att lära känna dina aptitsignaler utan och innan! Sen så iomed att du är normalviktig så har du inte lika mycket att ta utav fettdepåerna.. ät ett ägg med smör på morgonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Zepp vill helst inte äta alls före Lunch..slutade äta frukost redan i småskolan . .klarar inte äta - allt i munnen bara växer å blir osväjbart - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Ät då din frukost vid lunch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 [/font] [ !!! [/color] Lilla gumman. Glöm inte att normalvikt kan ha en helt annan betydelse för dinhjärna och din kropp. Vår hjärns är söndermatad med en massa konstiga svältbilder på modeller... Din kropp kan veta vad som är bra för dej, under förutsättning att du har givit den anledning att lita på dej.... Annars håller den den stenhårt i varje extrakilo i avvaktan på nästa svältperiod 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Det är inte alls en myt att fett inte ger viktminskning. Det gör det visst, kanske särskilt för oss normalviktiga. Fortsätt med kaffet med fett men ät mindre mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Det är inte alls en myt att fett inte ger viktminskning. Det gör det visst, kanske särskilt för oss normalviktiga. Fortsätt med kaffet med fett men ät mindre mat. Det känns som den här tråden håller på att spåra ur och bli lite bantningsinriktad, nästan lite ätstörd. Jag tycker Tazzi verkar äta väldigt lite riktig mat och det är ju den sunda grunden i LCHF att äta ordentligt med mat, samt konceptet ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Det måste ju i allra högsta grad gälla för oss normalviktiga. Även man skiljer på viktreduktionsfasen och stabiliseringsfasen gäller det att bygga in långsiktighet i sitt sätt att äta. Kanske räcker det då 2-3 måltider per dag med riktig mat, även i viktreduktionsfasen, eftersom valen hela tiden landar på mat som skall ätas livet ut. Jag tycker dessutom man skall ge kroppen lugn och ro åtminstone en månad, kanske lite längre. Fungerar det inte då så kan man börja testa en periodisk fasta. För att få ett sunt ätmönster, tycker jag att 16/8 är ett bra val. Man fokuserar på minst 2 riktiga måltider och natten blir en god hjälp i fastefönstret. Den viktiga huvudfrågan måste väl ändå vara: Var vill kroppen stanna, särskilt om man ligger inom det normalviktiga spektrat? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Tazzi, om du är normalviktig med en normal hormonell balans och en normal ämnesomsättning, så är det möjligt att du inte går ner i vikt på LCHF. Är du normalviktig med en störd hormonell balans och en låg ämnesomsättning så kanske du kan gå ner något kilo med LCHF, men inte förrän kroppen har kommit i balans, och det kan ta några månader upp till ett år, innan kroppen har reparerat sig och släpper lite fettvikt. I bägge fallen så är det viktigt att du äter tillräckligt med bra mat för DIN kropp, annars är risken att du försätter den i svält och du blir inte av med ett kilo och du reparerar inte heller din hormonella balans. Det är många processer i kroppen som bestämmer om den vill gå ner eller upp i vikt med LCHF, och det är viktigt att vi litar på att vår kropp gör rätt, och att kroppen kan lita på oss, att den får rätt föda i rätt mängd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Vet inte om min kropp fungerar normalt eller inte ..Men tar till mej de som skrivs Ska öka på matintaget ...De 2 veckor som passerat var mest ett test - visade sej att de fungerade kasst - för min del ..Dock visade vågen å måttbandet förändring idag ... inga jättesiffror - ** vikten är inte görviktig ** Huvudsaken är man mår bra ...Men ibland får jag knepiga ideer i huvet ..Tackar alla för råd och synpunkter 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Finns inget ätstört i dessa resonemang. Det största felet man gör som normalviktig lchf:are är att man äter för ofta och för mycket! Man är van detta ät-mönster från förr. Då gjorde man så för att försöka hålla blodsockret uppe. Sen börjar man alltså äta näringstät mat och måste dra ned. Blodsockret är ju lågt redan. Det betyder att två måltider om dan räcker, samt fettfasta till frukost för den där extra skjutsen man vill ha. Jo, skjuts till att gå ned de där 3-5 kg som man inte behöver. Inte ätstört utan sunt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Finns inget ätstört i dessa resonemang. Det största felet man gör som normalviktig lchf:are är att man äter för ofta och för mycket! Man är van detta ät-mönster från förr. Då gjorde man så för att försöka hålla blodsockret uppe. Sen börjar man alltså äta näringstät mat och måste dra ned. Blodsockret är ju lågt redan. Det betyder att två måltider om dan räcker, samt fettfasta till frukost för den där extra skjutsen man vill ha. Jo, skjuts till att gå ned de där 3-5 kg som man inte behöver. Inte ätstört utan sunt. Som kvinnor har många av oss bantat, vilket har handlat ha allt möjligt för sig stället för att äta ned sig i vikt med vanlig mat, och det funkar inte i långa loppet som vi alla vet. Att då hålla på att labba med fett istället för att äta sig mätt och nöjd med riktig mat tycker jag är tveksamt. Jag citerar dig: "Sen börjar man alltså äta näringstät mat och måste dra ned. Det betyder att två måltider om dagen räcker, samt fettfasta till frukost för den där extra skjutsen man vill ha, för att gå ner de där 3-5 kg man inte behöver". Då undrar jag hur du tänker? Varför behöver man gå ner mer än kroppen vill om man ligger i ett friskt normalintervall? Vill förtydliga att jag inte har synpunkter på om man äter en, två eller tre måltider per dag, har heller inga synpunkter på om man börjar dagen med fettkaffe. Det viktiga är att man följer sina hunger och mättnadssignaler. Därför är det viktigt att inte fastslå att man bara behöver 2 måltider och fettkaffe när man äter LCHF så som du gör. Hunger och mättnad är ingen intellektuell handling eller något som följer en regelbok. Själv är jag en person som olika dagar rör mig mellan 2 och 3 måltider beroende på hunger. Dessutom kan jag till skillnad från många andra här inne vara rejält hungrig vid frukost och då äter jag . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jag har alltid varit frukostmänniska, och det är jag fortfarande. Fast numera är det inte kris så fort jag sätter fötterna på sovrumsgolvet. Jobbar jag hemma kan det bli brunch i stället. Och jag klarar oftast inte av att äta bara 2 gånger om dagen. Jag får sällan i mej tillräckligt för att vara mätt så länge. Det händer ofta att jag till och med äter mellanmål för att jag är hungrig... (hunger, inte sug! Nånstans i nån tråd fick jag tipset om att skilja på dessa två genom att fundera på om jag vill ha ägg. Då är jag hungrig! Men inte för att jag alltid äter det just då, men det är liksom måttstocken för att skilja bort hjärnans sug) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts