Popular Post Carl August Arge Posted November 16, 2013 Popular Post Share Posted November 16, 2013 Enligt Nordic Cochrane Centre´s forskning som är siterad i dagens Politiken, är mediciner den 3:e mest vanliga årsag til død i Danmark. 3.500 dödsfall pr år (mellan 2.000 och 5.000 enl. rapporten.) Hur mon det är i Sverige?? Bland orsakerna nämns medicinernas biverkningar, inte uppmärksamade s.k. cocktail-verkningar av flera olika midiciners samverkan och fel medicinering. Vet ej om detta ämne, för några,, är helt rumsrent i detta fora om LCHF. Men för mig är det absolut relevant. Jag har diabetes 2 och har haft en blodprop i hjärtat för 2 år sen. Om jag hade gjort som mina läkere ville, så tog jag i dag 2 mediciner för diabetes och 5 för hjärtat (incl. statin och betablockare). Jag tog dessa mediciner ett tag, men det blev mer och mer strid inom mig....det stred emot både mitt vetande och min innre känsla. Alla dessa hemska biverkningar....... Och jag kunne inte acceptera att skulla ta statin då min kolesterolprofil var fin. Jag kunne inte acceptera att ta blodtryckssänkande då mitt blodtryck var mycket bra. Jag tyckte och kände att det läkarna och medicinalindustrin ville, var inte als enbart för min hälsas skuld. Utan mera "så-här-gör-vi när-det-är-så-där" standard behandling + det egna intresset i receptskrivning och medicinförsäljning. Jag ville i alla fall kolla grundigt vilka alternativ fanns..... Uppt|ackte mycket....bl.a. Kostdoktorn.se och alla som han linkar till och rekommenderar. Då valde jag att lägga om min livsstil. Kosten blev LCHF och jag började träna viktlyftning regelbundet. Och slutade med alla mediciner. Jag hade tur....min almänläkare backar upp mig Han är inte en, som av sig själv, rekomenderar mina val ellar liknande, men han är en ödmjuk man som är intresserad i min hälsa och lyssnar till sina patienter. Jag går regelbundet til honom och får allring kollat.....och vi är båda nöjda med mina siffror och hur jag mår och fungerar. Mitt langtidssocker skall något längre ner, mitt total-kolesterol är över det almänt rekomenderade (5,5) men annars är alla värden normala och min läkare accepterar min tiltro til att tolka kolosterolvärden enligt kostdoktorn. Och jag mår bra, är glad och nöjd och fungerar mycket bättre än jag gjort på åratal på alla sätt . Jag arbetar heltid med ganska krävande arbete - både fysisk och psykisk. Och får ofta höra från andra hur bra jag ser ut at må....det värmer - även om min egne upplevelse så klart är det vigtigasta... Jag ägnar en hel del tid på att lãra mig mera om min nya livstil och hur jag kan fördjupa och vidareutveckla den. Och det upplever jag sum ett mycket bra intresse Allt detta sitter jag och filosoferar över här vid min frukost (ägg-kokosolja-kaffe) därför att läste denna artikel och ser hur det kunne ha varit för mig: en massa mediciner med tillhörande biverkningar - och möjligen en medicinrelaterad död och inga positiva livsstilsändringar....något jag tyvärr ser aldeles för ofta hos bekanta med liknande krämpor som jag.... Tacksam och glad - det är jag Här är artikeln som satte mig i gång i morse http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2133268/medicin-er-skyld-i-tusindvis-af-doedsfald-hvert-aar/ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Jag glömde att nämna en viktig sak: min tacksamhet för alle Er här i detta forum. Ni skall veta att jag har fått oerhört mycket inspiration från Er. Både era exempel till efterfölgelse och allt vetande och kunnande som Ni frikostigt delar med Er. Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Först och främst: Grattis till ditt nya liv. Jag vet inget om hur orsakerna till hur dödsfallen fördelar sig i Sverige, men jag kan konfirmera en sak i din berättelse, och det är vad hjärtläkarna gör även här. De har samma inställning "så-här-gör-vi när-det-är-så-där" standard behandling även här, vid hjärt/kärl-händelse så följer man en fast medicinering oavsett vilka värden patienten visar. Senast var det mitt diabetesteam på Danderyd som berättade det. De sa "Hjärtläkare gör alltid så, men vi har en bukett av medicinering vi kan använda och skräddarsy vår behandling med." De var för medicinsk behandling, och rätt ordentligt mot LCHF-liknande approacher. Fortfarande rekommenderades mycket kolhydrater till mina tio kurskamrater/diabetiker, som alla utom en hade massor av problem. Jag tycker synd om dem, men vad kan man göra? Att mina värden var alldeles för bra för att passa in i deras statistik berodde enligt dem på att jag späker mig, LCHF var att späka sig. Fyra-fem läkare och sköterskor sade samma sak vid olika tillfällen, så det är tydligen vad dom har lärt sig om LCHF. Även min läkare på vårdcentralen säger samma sak, jag späker mig. Det är ju inte så troligt med en midja på 99cm och ett BMI på 26. Inte väldigt dåligt, men rätt långt från anorektiskt skulle i vart fall jag säga ... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Tack för din uppmuntrande och lärorika berättelse Carl August. @lipofil. Jag får ofta höra att jag är extrem, lite som att du får höra att du späker dig. Extrem för mig är å ena sidan den som inte äter någonting eller bara dricker vatten och å andra sidan den som tycker att han ska kunna äta allting. Mitt val av kost ligger i så fall mitt i eller lite väster om mitten eftersom jag väljer bort ca 75% av affärsutbudet. Vad gäller späkning så är väl det något man utsätter sig för när man äter sjukdomsdrivande kost som gluten, spannmål, processat, blodsockerhöjande osv. Det är knappast späkning att äta kött, fisk, ägg, smör och ovanjordgrönsaker, det är ju rena lyxen, raka motsatsen till späkning. De är bara avundsjuka på din karaktär att motstå skräpet som lurar oss med sin söta smak och förföriska yttre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts