Jump to content

Mediciner är 3:e störste dödsårsag i Damark

Carl August Arge

Recommended Posts

Först och främst: Grattis till ditt nya liv. :)

Jag vet inget om hur orsakerna till hur dödsfallen fördelar sig i Sverige, men jag kan konfirmera en sak i din berättelse, och det är vad hjärtläkarna gör även här. De har samma inställning  "så-här-gör-vi när-det-är-så-där" standard behandling även här, vid hjärt/kärl-händelse så följer man en fast medicinering oavsett vilka värden patienten visar.

Senast var det mitt diabetesteam på Danderyd som berättade det. De sa  "Hjärtläkare gör alltid så, men vi har en bukett av medicinering vi kan använda och skräddarsy vår behandling med."  De var för medicinsk behandling, och rätt ordentligt mot LCHF-liknande approacher.  Fortfarande rekommenderades mycket kolhydrater till mina tio kurskamrater/diabetiker, som alla utom en hade massor av problem. Jag tycker synd om dem, men vad kan man göra?

Att mina värden var alldeles för bra för att passa in i deras statistik berodde enligt dem på att jag späker mig, LCHF var att späka sig. Fyra-fem läkare och sköterskor sade samma sak vid olika tillfällen, så det är tydligen vad dom har lärt sig om LCHF. Även min läkare på vårdcentralen säger samma sak, jag späker mig. 

Det är ju inte så troligt med en midja på 99cm och ett BMI på 26. Inte väldigt dåligt, men rätt långt från anorektiskt skulle i vart fall jag säga ... :)

• Like 6

Tack för din uppmuntrande och lärorika berättelse Carl August.

@lipofil. Jag får ofta höra att jag är extrem, lite som att du får höra att du späker dig. Extrem för mig är å ena sidan den som inte äter någonting eller bara dricker vatten och å andra sidan den som tycker att han ska kunna äta allting. Mitt val av kost ligger i så fall mitt i eller lite väster om mitten eftersom jag väljer bort ca 75% av affärsutbudet. Vad gäller späkning så är väl det något man utsätter sig för när man äter sjukdomsdrivande kost som gluten, spannmål, processat, blodsockerhöjande osv. Det är knappast späkning att äta kött, fisk, ägg, smör och ovanjordgrönsaker, det är ju rena lyxen, raka motsatsen till späkning. De är bara avundsjuka på din karaktär att motstå skräpet som lurar oss med sin söta smak och förföriska yttre.

• Like 2