Jump to content

Hitta om mättat fett i NNR?

Jäderås

Recommended Posts

När man ifrågasätter vart slv hitta den "mycket tydliga" forskningen på att mättat fett är farligt hänvisar dom (såklart) till NNR, efter lite konversation (på facebook)  närmare bestämt till denna

pdf: http://www.slv.se/upload/NNR5/Systematic%20review%20on%20fat%20and%20fatty%20acids.pdf

("På NNR-arbetsgruppens webbplats finns alla underlag. De som handlar om fett finns i "the fifth batch" - där finns både kapitlet om fett (som ingår i NNR) och den systematiska "review" av forskningen som fett-kapitlet bygger på. http://bit.ly/1bA1DKS")

Jag har försökt söka i den men jag finner den svårt att leta. Särskilt att då hitta den "mycket tydliga forskningen" kring mättat fetts farlighet som Anette Jansson hänvisar till i DN´s senaste artikel kring fetter.

Någon som vet närmare vilka studier/sidor mer exakt de hänvisar till?

A meal high in saturated fat evokes postprandial dyslipemia, hyperinsulinemia, and altered lipoprotein expression in obese children with and without nonalcoholic fatty liver disease.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23223552

Frågan är ju vad barnen åt till och i samband med det mättade fetter? " high SFA (18.8%) meal" vad är resten av 80 %? Raffinerade kolhydrater och lite protein? De antyder ju att de är fastfood de handlar om. Är detta en studie slv hänvisar till menar du?

A meal high in saturated fat evokes postprandial dyslipemia, hyperinsulinemia, and altered lipoprotein expression in obese children with and without nonalcoholic fatty liver disease.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23223552

Hänvisar SLV verkligen till den studien som "bevis" för att mättat fett är farligt? Studien är som jag läser abstracten inte i närheten att bevisa något annat än sådant som redan är välkänt på biokemisk nivå. Om mättats fett farlighet eller nyttighet säger den i alla fall inget.

Frågan är ju vad barnen åt till och i samband med det mättade fetter? " high SFA (18.8%) meal" vad är resten av 80 %? Raffinerade kolhydrater och lite protein? De antyder ju att de är fastfood de handlar om. Är detta en studie slv hänvisar till menar du?

Precis, och det gäller ju åt andra hållet också.

Hänvisar SLV verkligen till den studien som "bevis" för att mättat fett är farligt? Studien är som jag läser abstracten inte i närheten att bevisa något annat än sådant som redan är välkänt på biokemisk nivå. Om mättats fett farlighet eller nyttighet säger den i alla fall inget.

Nej, den hittade jag själv och jag hann inte kommentera eftersom maten var klar.

• Like 2

Studier om sambandet mellan fettkvalitet och hjärt- och kärlsjukdom

Sambandet mellan fettet i maten och risken för hjärt- och kärlsjukdom är komplext. Resultaten av de senaste sammanställningarna av vetenskapliga studier pekar på att sammansättningen av fettet är viktigare än mängden fett och att en del av det mättade fettet i maten bör ersättas med fleromättat.

Ingen skyddande effekt av att enbart minska mättat fett

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

Här finns 6 referenser

• Like 2

Jo, har sätt dom med precis. Det måste väl vara de som de bygger det hela på. Jag tittade lite på abstraktet på "Mozaffarian et al. 2010 http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1000252 som jag kan tänka mig är en sådan typisk studie de hänvisar till i frågan om att byta mättat mot omättat. När jag läste metoden (bla meningen nedan) ställde jag mig frågade till två saker. Det är kanske jag som missuppfattar och missar  det hela men:

"Studies were included if they randomized participants to increased PUFA for at least 1 year without major concomitant interventions, had an appropriate control group, and reported incidence of CHD"

1. Jag hittar ingenstans att man ska minska det mättade fettet utan bara öka på de fleromättade! Kan man då per automatik bevisa att deltagarna ersatte mättat mot omättat och inte bara ökade de omättade?

2. När man läser slutet på den här meningen från metodavsnittet i abstraktet "... had an appropriate control group, and reported incidence of CHD" Meningen får de att låta som enbart studier som visar på CHD fick vara med? Valde man då bort studier som inte visade på CHD

Fast sen när jag läser Editors summay får man en annan bild. Hmm...det känns onekligen mycket komplicerat att sätta sig i dessa stora meta-observationsstudier. För många faktorer som kan spela in. För att inte tala om raddan med namn (bla uniliver) under "competing interests"

Slutliga underlaget för NNR granskning om fett finns inte publicerat än i del 1. Däremot finns ett draft http://www.slv.se/upload/NNR5/Fat%20and%20Fatty%20acids%20NNR%202012.pdf och enklast är att söka i detta efter sfa (saturated fat), 

Tack för länken. Jag har kommit fram till att det personligen är för svårt/komplicerat och oöverskådligt för att kunna sätta sig in i alla dessa stora meta/observationsstudier.

Tack för länken. Jag har kommit fram till att det personligen är för svårt/komplicerat och oöverskådligt för att kunna sätta sig in i alla dessa stora meta/observationsstudier.

Ska själv gräva i det när jag får tid. Just nu fokus på att hinna med The Gluten Summit och en del annat.

• Like 1

Sambandet mellan fettet i maten och risken för hjärt- och kärlsjukdom är komplext. Resultaten av de senaste sammanställningarna av vetenskapliga studier pekar på att sammansättningen av fettet är viktigare än mängden fett och att en del av det mättade fettet i maten bör ersättas med fleromättat.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

Här finns 6 referenser

Är inte texten på den sidan lite oväntad för att komma från slv? Blanda ut det mättade med lite fleromättat så är det lugnt, LCHF på Bregott, skulle kunna leva med det.
  • Like 2

Ni kan sluta leta efter de bevisen/studierna.. för det finns inga.. och lär alldrig heller göras!

I also advised not to hold your breath while waiting for the Australian Heart Foundation – or any other organization – to come up with such evidence.

1) Because the experiment has not been done.

2) Because the experiment can’t be done

"So now we know the following:

a) The authorities don’t know what saturated fat is. The majority of the products they call saturated fats are processed carbohydrates.

No one can isolate saturated fat from monounsaturated fat and/or polyunsaturated fat in the foods listed. In virtually all foods listed, no one can even isolate fat from carbohydrate and protein.

c) As I explain in this paper, the ONLY experiment that can be done to isolate fat involves swapping one oil for another. See section 7. We can swap olive oil out and sunflower oil in and change the proportions of the three real fats. We, however, also change nutrient intake – vitamins E and K. The control experiment, where we change one thing and one thing alone, cannot be done.

If they’re not too busy trying to work out from the first blog how dietary fat can end up in arteries or metamorphosise into LDL, Jessie may well get an attempt at a defense back from the Australian Nonsense Foundation. However our first question back will be – what did you assume saturated fat to be? and our second will be – how did you isolate it?

Now stop holding your breath!"

http://www.zoeharcombe.com/2013/09/why-the-australian-heart-foundation-wont-have-evidence-against-saturated-fat/

• Like 4

Här finns 6 referenser

Här är Dr John Briffas syn på att byta ut mättat fett mot fleromättat fett, oftast i form av margariner.

http://www.drbriffa.com/2013/11/01/my-piece-in-the-times-which-i-think-settles-the-butter-versus-margarine-debate-once-and-for-all/

Epidemiologiska studier kan inte bevisa orsakssamband, så de är värdelösa till annat än att skapa hypoteser man sedan använder mer kontrollerade metoder för att pröva.

• Like 2

Man kan ju konstatera att frågan inte är så enkel. Annars skulle det inte finnas välutbildade människor som drar helt olika slutsatser utifrån dom studier som finns. Huvudproblemet är nog att man aldrig kan titta på ett livsmedel i taget utan måste sätta in allt i en helhet.

I den helheten igår också andra saker som påverkar vår kropp och inte bara vad vi äter.

Att göra studier där man vägt in allt är svårt.

• Like 1

Här är Dr John Briffas syn på att byta ut mättat fett mot fleromättat fett, oftast i form av margariner.

http://www.drbriffa.com/2013/11/01/my-piece-in-the-times-which-i-think-settles-the-butter-versus-margarine-debate-once-and-for-all/

Epidemiologiska studier kan inte bevisa orsakssamband, så de är värdelösa till annat än att skapa hypoteser man sedan använder mer kontrollerade metoder för att pröva.

Ja, och i mina ögon skulle det vara mycket oetiskt att göra en klinisk studie, exakt lika dan kost fast fettkaloriernas ursprung skiljer: Ena gruppen äter enbart mejeri och animaliskt fett, andra gruppen enbart växtoljor. Hade dock varit intressant att se.

Är inte texten på den sidan lite oväntad för att komma från slv? Blanda ut det mättade med lite fleromättat så är det lugnt, LCHF på Bregen ott, skulle kunna leva med det.

Jo, lite oväntat faktiskt med tanke på att dom fortfarande förordar att man drar ner på fett i allmänhet. Även om de säger det med lite mindre övertygelse för varje gång.

• Like 1

Det är ju intressant att kolla närmare på och dissikera vad de grundat sina rekommendationer på. Om så bara för att ge svar på tal.

Precis, dom hänvisar ju hela tiden till dom. Och att bevisen är "väldigt tydliga" som de skrev häromdagen i DN. Så man vill ju slipa på sina motargument och just kunna peka på deras studier. Att bara säga att "observationsstudier gills inte" känns inte riktigt som de räcker...

• Like 1

Precis, dom hänvisar ju hela tiden till dom. Och att bevisen är "väldigt tydliga" som de skrev häromdagen i DN. Så man vill ju slipa på sina motargument och just kunna peka på deras studier. Att bara säga att "observationsstudier gills inte" känns inte riktigt som de räcker...

Nä man måste gräva i studierna och se dels svagheter och dels vilka slutsatser de gör i studierna samt vilka slutsater "experterna" som granska o värderat dessa studier gör. Helst även få koll på om "experterna" valt bort studier som visar på motsatsen eller nervärderat dessa. Men som sagt återkommer i frågan efter måndag (o gluten summit), som många förövrigt borde ta sig tid att lyssna på. Fram till 16 i em kan ni lyssna på Loren Cordain (godfather of paleo), Jeffrey Smith om GMO (riktigt ruggigt).