Athenasmatte

Hur farligt är det med lektiner?

Recommended Posts

Mikael, med alla grönsaker jag äter så får jag nog i mig mer fibrer än medelsvensson. Plus att jag har varit både vegetarian och vegan så nog har jag fått i mig bönor och groddar alltid :P

Jag följer i stort sett the Wahls protocol och hon var tvungen att utvärdera näringsvärdet och fiberinnehållet i hennes kost för att få den godkänd för kliniska prövningar. Den kosten ligger långt över en vanlig kost, både när det gäller näringsvärde och fibrer.

LCHF betyder inte att man inte äter fibrer, tror du det är du inte tillräckligt insatt.

Jag menar inte som du äter nu, utan hur du åt som barn. Jag menar att du kanske inte skulle ha utvecklat autoimmun sjukdom ifall du hade ätit som en kubansk sockerrörsarbetare, eller en algerisk sotare. Väldigt spekulativt, men jag tror att vår hälsa hade varit bättre om baljväxter hade spelat en större roll i den svenska dieten. Vad hände med bruna bönor och fläsk? Vem äter det nu för tiden?

Och som jag skrev i inlägget "Risken som jag ser med approachen vissa verkar ta till LCHF". Jag är medveten om att de flesta LCHF:are äter mängder med grönsaker, vilket jag tror är den mest positiva aspekten med dieten. Men av det jag läst här på forumet verkar det också finnas många som skippar grönsakerna till fördel för kött, ägg, mejerier etc. Det är ju rätt många som skriver vad de äter på daglig basis, så jag är inte helt ute och cyklar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida riskmarkörerna är förlegade eller inte känns som en lång diskussion för en annan tråd. Men detta är ju de riskmarkörer som sjukvården använder idag. De fyller sina funktioner, och förmodligen hade man ändrat dessa ifall de var så vilseledande.

Visst, det hade kunnat vara ett möjligt scenario. Men vad är poängen att ta upp detta om man inte kan backa upp det? I sådana fall är det ju bara spekulation som knappast hjälper att reda ut hur det faktiskt ligger till. Tills vi får studier som säger annat får vi ju förlita oss på den kunskap som finns i dagsläget, och denna är ganska tydlig till fördel för böngrytor. ;)

Vad jag vet finns knappt någon utanför paleo-bloggosfären som driver hypotesen att bönor skulle vara skadligt. Det är väl Loren Cordain som är gudfadern till dessa kvacksalverier?

Han verkar ha svårt att få gehör för sin anti-bön-linje i vetenskapliga kretsar. :D

Jag tillhör inte någon sida i denna debatt, det trodde jag du förstått vid det här laget. Jag har ingen guru som jag följer gällande vad jag ska eller inte ska äta. Jag vet uppriktigt talat inte varför du slänger ur dig Loren Cordains namn? Vad har han med detta att göra?

Jag gillar som sagt inte att man citerar studier som stöd för sin tes, när dessa studier inte på något sätt kan bevisa att man har rätt. Jag har också sagt att bönor mycket väl skulle kunna vara nyttiga att äta, men de studier du tidigare länkade till kan inte användas som bevis för den tesen.

De riskmarkörer vården använder idag fyller absolut en funktion. De säljer! Och läkemedelsföretagen gör enorma vinster på dem. Dock verkar totalkolesterolet vara ett värde som används allt mindre av läkare, vad jag förstått. Numera tittar man mer på HDL, LDL och Triglyceriderna. De läkare som är mer pålästa tittar dessutom allra mest på förhållandet mellan HDL och Triglycerider samt mäter oxidativ stress. Du har dock alldeles rätt att den diskussionen (kolesterolets roll i hjärt-kärlsjukdom) hör hemma i någon annan tråd, så jag ska inte tjata vidare om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar inte som du äter nu, utan hur du åt som barn. Jag menar att du kanske inte skulle ha utvecklat autoimmun sjukdom ifall du hade ätit som en kubansk sockerrörsarbetare, eller en algerisk sotare. Väldigt spekulativt, men jag tror att vår hälsa hade varit bättre om baljväxter hade spelat en större roll i den svenska dieten. Vad hände med bruna bönor och fläsk? Vem äter det nu för tiden?

Och som jag skrev i inlägget "Risken som jag ser med approachen vissa verkar ta till LCHF". Jag är medveten om att de flesta LCHF:are äter mängder med grönsaker, vilket jag tror är den mest positiva aspekten med dieten. Men av det jag läst här på forumet verkar det också finnas många som skippar grönsakerna till fördel för kött, ägg, mejerier etc. Det är ju rätt många som skriver vad de äter på daglig basis, så jag är inte helt ute och cyklar. :)

Jag tror vi åt ganska mycket grönsaker och jag blev vegetarian när jag var 16. Och fick väldigt gasig mage. 

Och jo, jag tycker nog du är ute och cyklar :P

Grejen med personer med MS är att dom ofta får omedelbar reaktion på vad som funkar och inte funkar. Inte bara i magen utan också i symptom som domningar etc. Man får helt enkelt respektera deras erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väl inte kritiserat dig för din kost? Vad du äter rör mig inte ryggen helt ärligt. För min del får du käka krokodilägg till frukost, lunch och middag om du så vill. Det jag dock stör mig på är när folk slänger ur sig uttalanden som så tydligt går emot den samlade vetenskapen, och inte ens har hut nog att backa upp det dom säger.

Om vi tar två fiktiva uttalanden:

"Bönor är farligt att äta och leder till autoimmuna sjukdomar", utan någon som helst uppbackning av påståendet.

"Den här studien antyder att bönor kan orsaka magsår hos kvinnor", och sen tillhandahålla länken till studien så man kan kolla upp det med egna ögon.

Nr 2 är ett uttalande som man kan diskutera kring, och där man märker att skribenten faktiskt bryr sig om att förmedla en korrekt bild, medan nr 1 mer kan ses som skrämselpropaganda och vilseledande information. Tyvärr har jag ännu inte sett så mycket av nr 2 i den här tråden.

Det intressanta är att du irriterar dig på att andra gör likadant som du själv gör. Som jag redan sagt... den vetenskap du citerade tidigare bevisar ingenting. Alls. Faktiskt. Om de studierna är de bästa på området gällande bönors lämplighet som människoföda får man nog säga att den samlade vetenskapen på området är tunn. Som jag sagt tidigare, huruvida bönätande är hälsofrämjande, hälsovådligt, eller helt neutralt kvarstår att bevisa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu känner jag visserligen inte dig och vet inget om din historia. Men för mitt argument ponerar jag att du, likt mig själv, har vuxit upp i en typisk svensson-familj med sådana matvanor.

Du har aldrig tänkt tanken att anledningen varför du har en autoimmun sjukdom i första hand är att du inte ätit tillräckligt med bönor (och liknande födoämnen) från barnsben?

Anledningen varför våra magar är klena är för att de flesta har vuxit upp på formfranska, falukorv, köttbullar och makaroner. Sen om det var tal om grönsaker så handlade det oftast om gurka, tomat och isbergssallad etc. Jag kanske generaliserar väl mycket, men så var det mestadels hos oss.

Självklart kommer tarmsystemet att reagera när du äter riktig mat med mycket fibrer. De flesta kommer aldrig i kontakt med bönor förrän i vuxen ålder. I vårt hushåll åt vi baljväxter extremt sällan (med undantag för gröna ärtor). Linser, kidneybönor, kikärtor bekantade jag mig med först i tidiga 20-årsåldern.

Risken som jag ser med approachen vissa verkar ta till LCHF, när man undviker fiberrika livsmedel, är att matsmältningssystemet blir förklenat och ballar ur totalt så fort man äter något utanför "den trygga zonen". Våra magar ska inte vara så känsliga.

Det tar ju också tid att bygga upp en bra bakteriekultur. Man kan inte förvänta sig att det ska lösa sig inom en vecka när man har ätit fattig mat och bombarderat systemet med antibiotika i hela sitt liv.

Sen angående orolig mage efter att ha ätit bönor. Ta en titt på denna studie. Där undersökte man folks uppfattning av uppblåsthet efter att ha ätit bönor.

Det visade sig att många undviker bönor pga rädslan att bli gasig i magen, men att denna rädsla var överdriven. Endast en liten del av de medverkande upplevde ökad "flatulence" vid intag av bönor. Och de som fick det rapporterade att gasigheten minskade ju längre studien gick.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3228670/figure/F1/

Jag skulle snarare vilja vända på argumentet. Det faktum att vi äter så lite bönor är en faktor i att våra magar blir klena och sjuka. Jag menar, titta på vilka länder där autoimmuna sjukdomar, allergier, IBS är stora problem. Det är ju i de rika länderna där man generellt sett undviker bönor och äter mycket processat skräp där fibrerna är borttagna.

Lika bra att påbörja bön-inlärningen redan nu! Då kommer du att ha tillgång till ett födoämne som är gott, nyttigt, billigt (speciellt om man kokar själv) och energieffektivt! ;)

Intressant! Vad jag kan se skulle studiedeltagarna uppskatta hur de upplevde gasigheten. Hur tillförlitligt är detta egentligen? Det fanns till och med de (3-11%) som upplevde ökad gasighet fast de inte fått i sig bönorna! Roligt.

Förresten så länkade du tidigare till en studie där man fick skita mer om man åt mer bönor, och det gällde såväl rutinerade bönätare, som de som bara ibland konsumerar denna heliga kost. Så kanske man inte fes så mycket mer än tidigare utan istället fick man gå på muggen och göra nr 2. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Vad jag kan se skulle studiedeltagarna uppskatta hur de upplevde gasigheten. Hur tillförlitligt är detta egentligen? Det fanns till och med de (3-11%) som upplevde ökad gasighet fast de inte fått i sig bönorna! Roligt.

Förresten så länkade du tidigare till en studie där man fick skita mer om man åt mer bönor, och det gällde såväl rutinerade bönätare, som de som bara ibland konsumerar denna heliga kost. Så kanske man inte fes så mycket mer än tidigare utan istället fick man gå på muggen och göra nr 2. :)

Ja det är det som är grejen. Enligt en av studierna som togs upp i klippet "Increased lifespan from beans" som jag länkade, visade det sig att folk upplever mer uppblåsthet bara av vetskapen att dom äter något som "ska ge gas". I många fall kan det alltså till stor del vara psykologiskt, och huruvida man faktiskt blir mer gasig är osäkert.

Angående att skita mycket av bönor. Det finns ju ett samband mellan mängd avföring och frånvaro från en rad åkommor (t ex ändtarmscancer, blindtarmsinflammation, förstoppning, diverkulit). Det är alltså bra att skita mycket om man vill ha friska tarmar.

Stool weight in many Westernized populations is low (80-120 g/day), and this is associated with increased colon cancer risk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1333426

Man tror att orsaken är att ju mer fibrer desto kortare blir "transit-tiden" mellan intag och eliminering. Även om man går på toaletten regelbundet kan det ändå vara en fördröjning på flera dagar, och man vill minimera transit-tiderna för att undvika att ha en massa ruttnande matrester i sitt system.

http://nutritionfacts.org/video/stool-size-matters/

Här är från wiki om divertikulit:

Divertikulit innebär att divertiklar eller området runt dessa har blivit inflammerade. Vanligen rör det sig om tjocktarmsdivertiklar.[1]

Orsak

Då länder med hög välfärd ofta har ett lägre fiberinnehåll i kosten är sjukdomen vanligare där. Även med stigande ålder ökar risken att drabbas.[2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Divertikulit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här är ett utdrag från Wiki om blindtarmsinflammation.

Several studies offer evidence that a low fiber intake is involved in the pathogenesis of appendicitis.[18][19][20] This is in accordance with the occurrence of a right-sided fecal reservoir and the fact that dietary fiber reduces transit time.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appendicitis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu