Jump to content

Svårt att svälja

elisa

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag började med LCHF för ca 9 dagar sen för att se om det kan hjälpa mig med mina autoimmuna sjukdomar. Hittills har det gått bra och jag startar varje morgon med att äta två kokta ägg och dricka en kopp grönt te. Jag har försökt att minska på mejerierna men har de senaste dagarna använt lite grädde i matlagningen. En vanlig dag äter jag kanske en kycklingfilé med broccoli och smör till lunch och en köttfärssås till middag. Utöver det dricker jag te - ibland med kokosfett i.

Jag mår kanon förutom att jag har fått ett konstigt tryck över bröstet och det gör ont mellan halsen och bröstkorgen när jag äter eller dricker. Som att det är något som sitter fast där och hindrar mat och dryck från att komma ner. Kan det bero på kosten eller kan det vara typ förkylningsslem?

Kan det vara halsbränna? Upplever att det kanske är lite värre när jag dricker kolsyra.

Bör också påpeka att jag har tagit en del Treo de senaste dagarna.

Gallan vet jag inte om jag någonsin har haft besvär med, tror inte det faktiskt. Men jo både kokosolja och fett i dessa mängder är väldigt nytt för mig. Kanske ska minska lite på fettet och sluta helt med treo och se om det blir bättre efter någon dag :)

• Like 2

Det är nog väldigt bra att äta LCHF för att påverka autoimmuna sjukdomar. Själv har jag fått bort mina ledbesvär med hjälp av LCHF. Sedan har jag även en autoimmun lungsjukdom som jag inte vet om jag har lyckats påverka. Men när jag får besked hos min läkare ska jag ta ställning till om jag behöver börja med "The autoimmune protocol" eller ej.

Det är en metod att undersöka om det är något mer man är känslig mot tex. tomater och därmed behöver utesluta ur sin kost.

Mixar du téet med oljan? Om inte, pröva! Det blir så mkt godare!

Skulle kunna vara omställningsbesvär pga ovanan av den nya kosten? Blandat med lite oro över vad du gett dig in i kanske?

Ät mkt ekologiska grönsaker och öka fetterna successivt.

Lycka till! Det är så viktigt särs för dig med autoimmuna sjd att äta ren naturlig mat utan gluten!

• Like 3

Tack för svaren! :) Jag tror att det kan ha varit halsbränna för jag mår bättre idag och har inte tagit någon treo sen i lördags. En viss oro har jag såklart också. Har försökt läsa på vad som är bra och dåligt men blir bara mer och mer förvirrad av alla budskap! Jag känner mig helvilsen inom LCHF just nu. 

Tack för svaren! :) Jag tror att det kan ha varit halsbränna för jag mår bättre idag och har inte tagit någon treo sen i lördags. En viss oro har jag såklart också. Har försökt läsa på vad som är bra och dåligt men blir bara mer och mer förvirrad av alla budskap! Jag känner mig helvilsen inom LCHF just nu. 

Vad är det i LCHF du tycker är krångligt? Det är den lättaste dieten jag nånsin ätit (och tro mej jag har provat på massor).

Beroende på vad du vill åstadkomma måste man ju vara olika strikt och för att få väsentlig hjälp mot autoimmuna sjukdomar kanske det kräver lite mer...Men genom att ta bort allt bröd och pasta och förmodligen mjölkprodukter (utom smör) kommer säkert att göra jättestor skillnad, bara det. Samt ris, potatis och socker förstås... sånt som blir till socker i kroppen. Kokosolja (i burk - inte gärna den i silverpaket) är jättebra för kroppen och har läkande egenskaper. Du kan steka maten i den, och många kör MBC-kaffe med kokosolja och smör.

Sen när du har landat i din nya kost och känner dej bekväm i tänket kan du ju ta fler steg och då finns det ju många här på forumet som har jättebra koll på det mesta.

Var inte orolig över maten, vi är många som kan lova dej att detta är det mest naturliga men såklart kan kroppen reagera lite vid omställningen!  :)

Beroende på hur mycket kolhydrater du åt innan, så varierar obehagen och intensiteten också... Men skönt att trycket över bröstet försvunnit i allafall, för det i sej kan skapa oro såklart!? Många gånger så kan magkatarr liknas vid "hjärtbesvär" så i och med att du håller upp med treon så tror jag att det var den största boven i dramat?! Själv kan jag inte äta acitylsalisylsyra what so ever mer än en, sen slår hela mitt innamäte bakut känns det som  :o

(För många år sen var jag sk. treoman (mycket treoberoende) och lyckades slå ut min mage och tarmar så att jag blev riktigt, riktigt sjuk, jag fick inte behålla nåt som jag åt eller drack... i och med att jag inte springer ner dörrarna hos doktorn så låg jag i 14 dagar med detta innan jag äntligen gav mej iväg och då fanns inte ett enda tarmljud i magen på mej. Detta var mitt treointag som orsakat och hade jag väntat lite längre hade det kunnat få förödande konsekvenser  :wacko:

Så treo har jag mycket stor respekt för, det finns antiinflammatoriska medel som är något mildare för magen men även dom kan jag inte bruka mer än två-tre dagar mot mensvärken jag har en gång/månad...) <--- En liten parentes bara, då jag tror att treon var det som gav dej lite halsbränna och katarr i magen och gav dej värken/trycket över bröstkorgen?!

Härinne finns stor och mången "expertis" så jag är helt övertygad om att du kan lugnt luta dej tillbaka och förlita dej på LCHF-kosten, då främst för din hälsas skull, och på svaren du vill ha på alla frågor får du ganska så snabbt härinne!! Lycka till <3

Håller med stoscha, nu har gjort en bra början, ta en sak i taget, hitta rätt i den ändring du har gjort och man behöver inte göra allt på gång. Öka fettmängderna lite vi taget och känn att du mår bra av det, annars kommer du ge upp. Det är inte meningen man ska få nya besvär ;) Den omläggning du gjort nu kanske kommer räcka för dig och för att få din sjukdom i remission. Om det inte räcker kan du ta ställning till det lite senare och läsa på då.

Lycka till!

• Like 2

Vad gulliga ni alla är! Känns jätteskönt att jag kan vända mig hit för hjälp och stöd :) Det som känns krångligt nu i början är nog att hålla reda på vad som är dåligt och bra. Jag äter självklart inte bröd, pasta, ris och godis men det finns också så många olika råd inom lchf. Som fattig student har jag inte råd att köpa gräsbetat kött men bör jag då undvika "vanligt" rött kött för att det är för hög omega-6 halt? Hur strikt måste man vara? Om jag inte har några viktproblem utan endast vill äta bra för hälsan "förstör" jag allt om jag äter fel någon gång och hoppar ur ketos? Är ketosen superviktig för att få hälsoeffekterna? Odlad lax innehåller inte tillräckligt med nyttigt men fet fisk från östersjön innehåller typ tjernobylrester - pest eller kolera?

Ja ni hör ju hur jag resonerar dagligen, men jag ska ta till mig era råd och försöka att landa i det här innan jag börjar experimentera för mycket :) 

• Like 1

Jag tänker mkt på er fattiga studenter och barnfamiljer!

Men du får helt enkelt göra det bästa du kan med de förutsättningar du har!

Självklart är det bästa gräsbetande och ekologiska grönsaker, men det viktigaste är att du helt plockar bort spannmål och helst allt socker och stärkelserika produkter.

Börja morgonen med MBC kaffe. (Öka på fettmängden successivt)

Laga all mat från grunden.

Klart du ska äta kött!

Oroa dig inte, surfa runt och läs både andras erfarenheter och artiklar.

Idag t ex är sista dagen av the gluten summit, där har sänts massor av intressanta intervjuer med olika människor som ffa talat om gluten från olika synvinklar, jätteintressant! Det finns många sådana händelser både i Sverige och i USA. Och mycket man kan följa på nätet!

Det finns massor av material på youtube, i den amerikanska paleorörelsen. Föreläsningar att lyssna på ....

Du lär dig hela tiden och utvecklas och får nya argument!

Tycker du gör rätt i att ta det lugnt med experimenterande i början. Du har ju hela livet på dig!

• Like 2