Kostokraft.se

Vilka livsmedel till framtida webshop samt fysisk butik/café?

Recommended Posts

Jag är mitt uppe i att starta en webshop med hälsosamma livsmedel och hjälpmedel (tänk matkalender, kostschema osv) för de som vill ändra livsstil. Med tiden är tanken att även en fysisk butik ska startas som serverar hälsosamma (lågkolhydrat) alternativ för de som vill ta en fika eller en snabb lunch. 

Min fråga till er är vad ni själva skulle önska finna på dessa två? Alltså såväl i webshopen som på fiket. 

Tack på förhand :)

Mvh

Annie, www.kostokraft.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna gå på ett fik där jag kunde få en kaffe/chokladlatte gjord på 1 ägg och 1 msk kokosolja mixtrat med kaffe. Annars gillar jag kokostoppar och coltingbollar som fika alternativ.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna gå på ett fik där jag kunde få en kaffe/chokladlatte gjord på 1 ägg och 1 msk kokosolja mixtrat med kaffe. Annars gillar jag kokostoppar och coltingbollar som fika alternativ.

Tusen tack för din feedback, Johanna! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mitt uppe i att starta en webshop med hälsosamma livsmedel och hjälpmedel (tänk matkalender, kostschema osv) för de som vill ändra livsstil. Med tiden är tanken att även en fysisk butik ska startas som serverar hälsosamma (lågkolhydrat) alternativ för de som vill ta en fika eller en snabb lunch. 

Min fråga till er är vad ni själva skulle önska finna på dessa två? Alltså såväl i webshopen som på fiket. 

Tack på förhand :)

Mvh

Annie, www.kostokraft.se 

Själv gillar jag frökex med massa smör, god ost o skinka. Ser framför mig att man köper en tallrik med pålägg och lite kex i en korg :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gillar jag frökex med massa smör, god ost o skinka. Ser framför mig att man köper en tallrik med pålägg och lite kex i en korg :)

Blev själv supersugen när jag läste kommentaren! Tusen tack :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med Johanna07 om kokostoppar. Skulle även tycka varm choklad á la LCHF, och kanske kladdkaka. I övrigt, kesoplättar, bär med grädde och kokosflarn, en bricka med goda ostar och parmaskinka, turkisk yoghurt med olika nötter. Kommer inte på något mer just nu, men vad härligt det vore att kunna fika á la LCHF någonstans! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska du ha varm eller kall mat? Det blir ju rätt stor skillnad med köket och regler o sånt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra laktovegetariskt lunchalternativ är en supersoppa med kokosbröd (kan nog göras om till morotsbröd. Detta är utan mejeriprodukter

Supersoppan
Stock-pots kycklingbuljong (1 burk)

1 broccoli

Några blad grönkål

En halv purjolök

Avokado (1-2)

Kokosmjölk (1 burk av tex markattas ekologiska)

Kokosolja

Persilja

Muskotnöt

Koka upp broccolin, grönkålen och purjolöken i buljongen. Koka i 8 minuter. Skiva avokado och lägg i soppan och koka 3 minuter till. Tillsätt kokosmjölk, persila och riven muskotnöt. Mixa sedan allt med stavmixer. Lägg gärna till 1-2 msk kokosolja.

Kokosbrödet finns här (proteinet i denna lunchrätt ligger i brödet)
http://www.ceciliafolkesson.se/2013/11/09/kokosbrod-2/

Ett annan bra lunchrätt som jag ofta önskar jag kunde köpa ute är äggröra med lök, svamp och babyspenat (alla grönsaker stekta och sedan äggröran i och rör om).

Håller med om att fröknäcke med diverse pålägg vore super.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju rabbla hur mkt gott som helst! :) Men lchf-varianter på sallader som nicoise, ceasar och skaldjur är ju alltid uppskattade och populära. Även snabba att montera ihop i köket om alla delarna är färdigpreppade. Glöm inte att leta lokala råvaror och kolla om bra prisar hos de producenter du har i ditt närområde. Finns de något trevligt litet ekologiskt jordbruk i närheten du kan samarbeta med? Eller någon "gräsbetande " uppfödare som gör egna charkprodukter? Jag tror de är mer sådant du skall kolla först och sedan skapa menyn utifrån det. Också att tänka lite paleo (om du nu är inne på lchf) och vice versa. Så du fångar in en större kundkrets.

Jag skulle kunna hålla på och skriva massa mer tips men....:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i vårt avlånga land kommer detta fantastiska ställe att ligga?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra laktovegetariskt lunchalternativ är en supersoppa med kokosbröd (kan nog göras om till morotsbröd. Detta är utan mejeriprodukter

Supersoppan

Stock-pots kycklingbuljong (1 burk)

1 broccoli

Några blad grönkål

En halv purjolök

Avokado (1-2)

Kokosmjölk (1 burk av tex markattas ekologiska)

Kokosolja

Persilja

Muskotnöt

Koka upp broccolin, grönkålen och purjolöken i buljongen. Koka i 8 minuter. Skiva avokado och lägg i soppan och koka 3 minuter till. Tillsätt kokosmjölk, persila och riven muskotnöt. Mixa sedan allt med stavmixer. Lägg gärna till 1-2 msk kokosolja.

Kokosbrödet finns här (proteinet i denna lunchrätt ligger i brödet)

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/11/09/kokosbrod-2/

Ett annan bra lunchrätt som jag ofta önskar jag kunde köpa ute är äggröra med lök, svamp och babyspenat (alla grönsaker stekta och sedan äggröran i och rör om).

Håller med om att fröknäcke med diverse pålägg vore super.

Vilket underbart recept! Tusen tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i vårt avlånga land kommer detta fantastiska ställe att ligga?

Webshopen är just första anhalten, men cafét kommer öppna i Stockholm, exakt ort är ännu oklart :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju rabbla hur mkt gott som helst! :) Men lchf-varianter på sallader som nicoise, ceasar och skaldjur är ju alltid uppskattade och populära. Även snabba att montera ihop i köket om alla delarna är färdigpreppade. Glöm inte att leta lokala råvaror och kolla om bra prisar hos de producenter du har i ditt närområde. Finns de något trevligt litet ekologiskt jordbruk i närheten du kan samarbeta med? Eller någon "gräsbetande " uppfödare som gör egna charkprodukter? Jag tror de är mer sådant du skall kolla först och sedan skapa menyn utifrån det. Också att tänka lite paleo (om du nu är inne på lchf) och vice versa. Så du fångar in en större kundkrets.

Jag skulle kunna hålla på och skriva massa mer tips men.... :)

Fantastiska tips :) återigen mycket tack! Jag har jobbat inom restaurang förr och har koll på det med skillnaderna på varm och kall mat, men än har jag inte bestämt mig för hur det kommer att bli. Webshopen är prio ett just nu, men jag finslipar på cafét för fullt :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg