E-J Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Hej! Helt ny på det här och har en fråga som kanske är dum, men jag ställer den ändå: Hur mycket fett behöver jag äta när jag går på LCHF? Jag tycker inte särskilt mycket om fett, men vill testa den här kosten för att försöka optimera min viktminskning. Vispgrädde, mycket smör, fett på köttet etc gillar jag inte. Lite lagom fett är gott, men inte när det blir för mycket. Tacksam för vägledning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Använd fullfeta produkter i den mängd du gillar. Stek i smör eller kokosolja, använd lite fetare kött/fläskfärser, ät fullfet ost osv. Du behöver inte tvinga i dig extra fett om du tänker "smart" i vardagen, dvs slutar leta light och low-fat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-J Posted November 18, 2013 Author Share Posted November 18, 2013 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Fett upp till ditt energibehov när du samtidigt fått i dig ditt protein/vitaminer/mineraler samt de få kolhydrater du väljer/tvingas äta! Vill man inte äta fet mat tvingas man äta fett med sked, det e nog få som tycker det är gott! Fet mat är tex ägg.. 66E% fett, bacon 85E% fett lax makrill sill sardiner typ 60 E% fett.. blandfärs cirka 60E% fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Vad gäller mejerivaror och viktminskning behöver du känna till att de flesta mejerivaror är insulinotropa dvs de höjer det (bla) fettinlagrande hormonet insulin mer än vad som motsvaras av deras kolhydratinnehåll - därför har många problem att nå idealvikten så länge som de äter yoghurt (även om den är 10%), creme fraiche (även om den är 34%), osyrade ostar (typ gräddost), grädde (även om den är 40%), mm. Vad gäller mejeri håller jag mig till smör (så mycket som smakar gott) och lagrade feta ostar och mycket lite grädde. Andra mejeriprodukter får vara. Använd smör som en krydda, kryddsmör funkar till allt. Var frikostig med smör i grytor tex. Man har sagt att det finns tre hemligheter med det franska köket, den första är smör, den andra är smör och den tredje är smör. Smör är ju det som ger smak, som löser ut smakämnena. När hungern sätter in äter jag en bit ost, har i kylen på jobbet, som mellanmål. När man lägger om till LCHF kan man känna sig hungrig ibland till dess man hittar rätt i framförallt mängden fett. För mig blev det väldigt lätt alldeles för mager mat i början, särskilt på lunchrestaurangerna som snålar med fett för dom tror det är onyttigt ... Då hade jag ostlagret som räddning. Lycka till. Det är det bästa du har gjort för dig själv (och dina kära ..) hittills i livet. Nu blev jag sugen på en bit ost .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Hej! Helt ny på det här och har en fråga som kanske är dum, men jag ställer den ändå: Hur mycket fett behöver jag äta när jag går på LCHF? Jag tycker inte särskilt mycket om fett, men vill testa den här kosten för att försöka optimera min viktminskning. Vispgrädde, mycket smör, fett på köttet etc gillar jag inte. Lite lagom fett är gott, men inte när det blir för mycket. Tacksam för vägledning! Hej! Du skriver "lite lagom fett är gott, men inte när det blir för mycket". Min spontana tanke är att detta är relativa uttryck, och att vad man själv känner är lagom eller för mycket förändras allt eftersom man vänjer sig med den nya kosten! De mängderna fett jag äter nu i en sittning hade gjort mig illamående i början, och åt andra hållet smakar maten numera "träigt" om den inte är tillräckligt fet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Många verkar ha svårt för rent synligt smör. Jag var själv lika i början, men nu skulle jag kunna äta det rent från paketet (men gör inte det...). Lider man av smörskräck så kan man lätt dölja stora smörmängder i såser, grytor, röror etc. Man kan t.o.m göra soppor där vätskan till stor del består av smält smör. Om du blandar med grädde/creme fraiche eller passerade tomater och eventuellt "reder" med ägg så upplever du inte det rena smöret på samma sätt. Det blir då faktiskt väldigt likt traditionell finmat. Lite som fina franska köket, som någon nämnde tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts