Jump to content

LCHF och håravfall?

Silverfisken

Recommended Posts

Har ätit LCHF i 4 år nu till och från. Lade för en tid sedan av med mejeriprodukter för att testa om det kunde hjälpa med viktnedgången (har stått på en platå ett tag). I stort sett direkt märkte jag ett kraftigt minskat sötsug och att jag mådde allmänt mycket bättre! Men efter några veckor började jag fälla hår som tusan! Det har hållit på i ca en månad nu, och jag börjar bli riktigt rädd för att bli flintis! (Är kvinna i 30-årsåldern). Har lagt till multivitamin nu om det skulle vara någon brist som ligger bakom, vilket jag inte tror eftersom jag äter väldigt mycket ägg. 

Någon annan som har märkt av håravfall? Tips på vad man kan göra åt saken? Vill helst inte börja käka mejerier igen eftersom jag mår så otroligt bra utan det!

Jag hade också en period med mer uttalat håravfall. Först blev jag orolig, men nu har det lugnat ner sig och jag hann inte komma i närheten av att behöva börja med överkamningar. Nu känner jag igen mitt oregerliga rufs igen.

Kanske är det så att kroppen inte hinner med att tillgodose alla tillväxtzoner i kroppen under en stor förändring och att håret ibland är underprioriterat. Eller kanske är det nån specifik brist av något initialt. Håret brukar ju hämta sig och sen t.o.m. bli ännu bättre.