Jump to content

För mycket protein?

Husser

Recommended Posts

Hej! Jag har kört med LCHF i ca 4-5 veckor (är inte helt 100 på startdatumet). Jag tyckte att jag hade läst på rätt så duktigt om lchf men hade missat proteinbiten. Jag styrketränar mellan 4-5 dagar i veckan och tar långa promenader lika ofta, men det jag undrar nu är om jag äter för mycket proteiner så att det kanske motverkar min viktnedgång när jag använder den här metoden.

Jag väger runt 117 kg och är 190 cm lång. Det jag vanligtvis brukar äta under en dag proteinmässigt är lchf pannkakor med 2 ägg i vilket är ca 14 g eller en omelett på 3-4 ägg = ca 21-28g prot, 2 st trippel proteinshakes = ungefär 52 g,  en 200-300 g köttbit någon gång under dagen och sedan 250 g  kvarg (ca 31g protein) innan jag går och lägger mig för att få i mig kaseinprotein för att minimera muskelnedbrytningen under natten.

Som ni ser så tränar jag rätt så mycket så det i sig ger väl en skjuts i rätt riktning när det gäller min viktnedgång men är orolig för att jag kanske ligger på ett proteinöverskott som hindrar mig från att gå ner i vikt. Jag har försökt att få i mig så mycket protein som möjligt för att jag vill öka min muskelmassa under tiden jag går ner i vikt.  Finns det någon kunnig person här inne som kan ge mig lite råd? 

Jag har märkt att jag inte alls blir lika hungrig och att jag har slutat små äta redan efter vecka 1 men jag kanske äter mig mätt på protein istället för fett? 

Väldigt tacksam för svar

Grejen är att det är svårt.. men inte omöjligt att dels gå ner i fettvikt och samtidigt bygga muskelmassa!

Det första kräver energiunderskott, det sista kräver energiöverskott!

Du kan alltid räkna på ditt proteinbehov.. det behöver inte gå över 2 gram per kilo och dag.. ej heller under 1 gram per kilo och dag.

Jag vet att det går att öka i muskelmassa vid viktnedgång men att det är svårare att göra utan kolhydrater. Jag har redan en del muskelmassa så jag har inte så bråttom med att öka utan jag vill mer öka lite grann under tiden jag minskar i fettvikt. Men frågan är den att kommer mängden protein jag äter att hindra min viktnedgång? Jag äter så lite kolhydrater som möjligt och stoppar sällan i mig något som innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g och gör jag det så kanske det är max 7-8g per 100 men då äter jag en mindre mängd. jag äter en rejäl frukost och ett mål på kvällen och bara dom 2 proetinshakesen där emellan och sen kvarget innan jag ska sova.

Det är svårt att exakt veta vad som blir "för mycket" i detta fall. Däremot är det enklare att veta att du äter onödigt mycket protein. Även om du styrketränar behöver du inte den mängd protein du beskriver. En ketogen LCHF-kost är dessutom i sig proteinbesparande, vilket ytterligare spär på min uppfattning att du konsumerar onödigt mycket protein.

Olika proteiner ger olika mycket insulinpåslag. Ägg och kött är bättre än framförallt mjölkproteiner. Mycket protein motverkar viktnedgång (fettförbränning) samtidigt vill du ju inte tappa i muskler så du måste äta en del proteiner, så du får välja de bästa proteinerna och balansera som Zepp skriver.

Kanske bättre att skippa proteinshaken (bara proteiner) och kvargen (mjölkprotein) och välja något annat som både gör dig mätt och innehåller proteiner samt energi. Fläskkarrékotlett med kryddsmör tex.

Enligt det exempel som du gav så ser det ut att innehålla lite lite fett, men har du mycket fett själv så kan du ju köra slut på det också.

Olika proteiner ger olika mycket insulinpåslag. Ägg och kött är bättre än framförallt mjölkproteiner. Mycket protein motverkar viktnedgång (fettförbränning) samtidigt vill du ju inte tappa i muskler så du måste äta en del proteiner, så du får välja de bästa proteinerna och balansera som Zepp skriver.

Kanske bättre att skippa proteinshaken (bara proteiner) och kvargen (mjölkprotein) och välja något annat som både gör dig mätt och innehåller proteiner samt energi. Fläskkarrékotlett med kryddsmör tex.

Enligt det exempel som du gav så ser det ut att innehålla lite lite fett, men har du mycket fett själv så kan du ju köra slut på det också.

i exemplet jag gav så tog jag bara med proteinkällorna. Men tack, ska prova att köra ett par veckor utan extraproteinet och se om fettförbränningen ökar :) 

Kör CKD.. tror jag funkar bäst i det du förutsatt dig.. dvs deffa i praktiken.. utan att tappa muskler och helst lägga på lite extra!

Så.. håll koll på proteinet.. varken för lite eller för mycket.. blir en balansakt.. lägg till en dag med lite mer kolhydrater för glykogenföråd, bibeållande av glykolys samt för dagar med exttra intesiva övningar till failure!

"Conclusion

Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002