Limp Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Hur säkrar man som konsument att det som markdnadsförs som ekologiskt är just ekologiskt och inget annat ? Historiskt sett har ju en hel del sålts under falsk flagga. "Dödsskallemärkt" är ju en av de senaste delbluffarna. Ekologiska matvaror kostar också mer och jag personligen tvekar plocka ekologiskt i min matkasse. Orsaken är inte enbart snålheten, utan snarare principen att.... kan jag inte bakgrundskolla, köper jag det billigare från större välrenommerade företag. Jag känner inget större behov att betala mer för något kallas flashigt för ekologiskt för att det är "inne". Ibland känns begreppet ekologist också rätt så slitet. Ungefär som de färgranna "sockerpaketen" som egentligen säljer bara med sitt yttre. Jag tycker det har blivit för mycket mode och tyckande utan fakta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Är det ekologiska kravmärkt så finns det en kontrollorganisation bakom. Sen kan man ha synpunkter på hur deras kriterier ser ut i vissa fall, men på det hela är det i alla fall en opartisk granskning av produktionen och produkterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Nu är det ju så att alla som producerar ekologiskt inom EU måste ha märkning med EU-lövet, och jag tror att där ska stå några bokstäver som ger info om vilket land som kontrollerar det. Sen hur bra kontrollen funkar vet jag inte, men reglerna är väldigt noga. Producenten måste visa spårbarhet på alla ingående ingredienser och att de är ekologiska, bokföra hur stora mängder de tar in och även bokföra avfall etc. Sen finns det ju andra märkningar som KRAV också, men står det "ekologiskt" så ska det vara löv-märkt. Det är totalförbud mot GMO-produkter och bestrålade ingredienser i ekologiska livsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Själv är jag rätt tveksam till om Garants produkter verkligen är ekologiskt producerade. Innan det varumärket gjorde sitt intåg så fanns det väldigt få producenter av ekologiska varor, men Garant har formligen översvämmat livsmedelsmarknaden med ekoloigiska varor. Var har de hittat alla producenter helt plötsligt? Många gånger väljer jag i stället närproducerat (färre utsläpp) samt, precis som Limp, ekologiska producenter jag känner till. KRAV-märkt litar jag också på, eftersom det enligt KRAV själva sker årliga kontroller på att producenterna följer reglerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Bara namnet Garant gör att jag tappar förtroendet. Ekomärkningen litar jag inte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Jag var på ICA i söndags och allt såg ut som vanligt....nästan. På många av grönsaksförpackningarna så stod det I Love Eco. De såg exakt ut som alla andra förpackningar och kostade ungefär detsamma. Känns ju lite underligt. Nä det får nog bli att bygga ett växthus till våren och göra ett eget litet grönsaksland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Men inte är Garant ett ekologiskt märke? Det finns ekologiska produkter har jag för mej, men allt är inte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Men inte är Garant ett ekologiskt märke? Det finns ekologiska produkter har jag för mej, men allt är inte det. http://www.tyckomgarant.se/Produkter/Garant-Eko/ Klicka på respektive produktgrupp för att få upp de enskilda varorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 19, 2013 Author Share Posted November 19, 2013 Ekologisk pasta... i vilket träd växer det ? Nä... begreppet åker i soptunnan hos mig. Jag köper hellre oekologiskt griskött än ekologiskt bröd. Mellanskillnaden lägger jag tillbaka i plånboken och skämmer bort mig med onödigt lyx... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Är en vara märkt med EUs eko-löv är den ekologisk. Mer än så behöver man inte. Varje producent granskas av det företag sm certifierar dem, tro mig, och de kollar noga.Det är det samma för KRAV som de som inte är med i KRAV, alla kontrolleras för att få behålla sitt ekologiska certifikat. Och betalar för det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Apropå ekologiskt: http://www.aftonbladet.se/halsa/article17875907.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Jag har köpt ekologiskt i den mån det har funnits ända sedan 80-talet och min slutsats är att man kan lita på att det är ekologiskt odlat. Däremot har jag blivit mer och mer skeptisk till att producenterna har den kunskap som krävs för att inte maten skall bli kontaminerad av oönskade ämnen vid hantering eller emballering. Alla material som maten kommer i kontakt med kan överföra oönskade ämnen till maten. Då gäller det att producenterna har kunskap kring detta och det har dom uppenbarligen inte ens i Sverige. Hur är det då i fattiga länder där folk inte ens kan läsa? Det kan röra sig om metaller, färger, kemiska ämnen osv som hamnar i maten. Jag skrev till Krav om detta men jag har inte fått något svar. Jag frågade en producent vilket material det var i locken till feta livsmedel och till slut fick jag fram att det var bisfenol A. Jag nämner inte producenten vid namn eftersom jag inte tror att dom andra är bättre. Jag skulle köpa getost och den var lagrat ett år i en pvc-film där det står på förpackningen att man inte får ha ost i plasten i mer än ett visst antal veckor. Tror det var 5 men minns inte exakt. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur dom olika kontrollorganisationerna ser på kontaminering och om dom kollar något kring det eller kräver att producenterna skall ha en viss kunskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Jag är dålig på att veta vad EKO innebär. Ekologiskt nötkött. Är det uppfött på ekologist framställd spannmål och soya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 de jag känner som har eko-köttdjur ... ger dem ansilage / hur detta ord nu stavas / å tror de heter så -- inplastat gräs de odlar efter eko-regler - årstider vår sommar höst betar de ute -väldig skillnad på kött smak som är från eko-djur och inte -de som inte vana reagerar på smaken - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 KRAV tar ju exempelvis betalt för att få deras märkning. Det finns därför vissa små producenter som helt enkelt inte har råd att få KRAV-certifieringen, men vars produkter ändå produceras under liknande förhållanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts