Gå till innehåll

Jättegott knäckebrödsaktigt bröd eller musli

Recommended Posts

Jättegott bröd ( knäckebrödsaktigt) som jag nu gjort många gånger och jag använder det även som musli

Ger per 100g ungefär 12g protein, 5g kolhydrater och 31g fett. Sätt ugnen på 150 C

Blanda 1/2dl av vardera solrosfrön, linfrö, sesamfrö, kokosflingor och pumpakärnor. Blanda i 2 dl mandelmjöl. Rör ner 1/2dl rapsolja och 1 1/2 dl kokande vatten.

Täck en ugnsplåt med bakplåtspapper.Klicka ut smeten i 3-4 högar centralt på pappret. Täck med ännu ett bakplåtspapper och jämna ut ( kavel eller händerna) smeten över hela plåten.

Mitt i ugnen på 150 C i 70 min.

Ät o njut.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter jättegott! Jag bakar något liknande, men använder gärna kokosfett i stället för rapsolja, som ju innehåller många fleromättade fettmolekyler som lätt oxiderar vid uppvärmning. Kokosfettet kan man smälta i det kokande vattnet. Tar man deodoriserat kokosfett tillförs inte extra kokossmak. Bara ett tips  :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej Kjell.

Tack för tipset, skall prova kokosfett i helgen

Bengt

Härligt. Det påverkar inte smaken, men du kan glädjas av att veta att få fettsyremolekyler oxiderats och konsumerar dina antioxidanter, vilka kanske behövs bättre någon annanstans  :)

Länk till inlägg
  • 4 months later...

Jättegott bröd ( knäckebrödsaktigt) som jag nu gjort många gånger och jag använder det även som musli

Ger per 100g ungefär 12g protein, 5g kolhydrater och 31g fett. Sätt ugnen på 150 C

Blanda 1/2dl av vardera solrosfrön, linfrö, sesamfrö, kokosflingor och pumpakärnor. Blanda i 2 dl mandelmjöl. Rör ner 1/2dl rapsolja och 1 1/2 dl kokande vatten.

Täck en ugnsplåt med bakplåtspapper.Klicka ut smeten i 3-4 högar centralt på pappret. Täck med ännu ett bakplåtspapper och jämna ut ( kavel eller händerna) smeten över hela plåten.

Mitt i ugnen på 150 C i 70 min.

Ät o njut.

Testade idag, men blev bränt… Ugnen är inte att lita på. Så det var bara att göra om. skippade oljan och tog kokos oljan .  :P

Länk till inlägg
  • 1 month later...