Zepp Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Some 'Healthy' Vegetable Oils May Actually Increase Risk of Heart Disease "Corn and safflower oil, which are rich in omega-6 linoleic acid but contain almost no omega-3 α-linolenic acid, are not associated with beneficial effects on heart health according to recent evidence. The authors cite a study published earlier this year in February 2013 "… in which the intervention group replaced saturated fat with sources of safflower oil or safflower oil margarine (rich in omega-6 linoleic acid but low in omega-3 α-linoleic acid). They found that the intervention group had serum cholesterol levels that were significantly decreased (by about 8%-13%) relative to baseline and the control group, which is consistent with the health claim." However, rates of death from all causes of cardiovascular disease and coronary artery disease significantly increased in the treatment group." http://www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131111122105.htm 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Så lägre kolesterolvärden men inte minskad risk för hjärt och kärlsjukdom, utan tvärtom, ökad risk? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 19, 2013 Author Share Posted November 19, 2013 Jaa.. fiffigt va.. läkaren blir glad, dietisten blir glad.. men du dör.. lite samma som med Statiner.. bättre värden/submarkörer.. men du dör likt förbannat! Fast här var det bättre.. vad gäller statiner så blir bara en av två glad.. dvs 50%.. men här så blir 2 av 3 glada.. dvs 66%! Den enda som inte blir glad trots alla procenten är patienten! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Jaa.. fiffigt va.. läkaren blir glad, dietisten blir glad.. men du dör.. lite samma som med Statiner.. bättre värden/submarkörer.. men du dör likt förbannat! Fast här var det bättre.. vad gäller statiner så blir bara en av två glad.. dvs 50%.. men här så blir 2 av 3 glada.. dvs 66%! Den enda som inte blir glad trots alla procenten är patienten! Då får vi revidera vad vi menar med "bra värden" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 19, 2013 Author Share Posted November 19, 2013 Nästa gång prövar vi med Aflatoxin.. ger antagligen bra blodfetter ända tills man dör av cancer.. lägger man till solrosolja så blir värdena antagligen ännu bättre! Vad gör man inte för att glädja sin läkare och dietist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Eat this Hellenius ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Eat this Hellenius ! Så att hon blir sjuk å dör? Fast, kom just på att det är precis vad hon faktiskt gör.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Some 'Healthy' Vegetable Oils May Actually Increase Risk of Heart Disease "Corn and safflower oil, which are rich in omega-6 linoleic acid but contain almost no omega-3 α-linolenic acid, are not associated with beneficial effects on heart health according to recent evidence. The authors cite a study published earlier this year in February 2013 "… in which the intervention group replaced saturated fat with sources of safflower oil or safflower oil margarine (rich in omega-6 linoleic acid but low in omega-3 α-linoleic acid). They found that the intervention group had serum cholesterol levels that were significantly decreased (by about 8%-13%) relative to baseline and the control group, which is consistent with the health claim." However, rates of death from all causes of cardiovascular disease and coronary artery disease significantly increased in the treatment group." http://www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131111122105.htm Jag har svårt att skumma en text på engelska. Det jag undrar är exakt vad det var för skillnad på vad dom olika grupperna åt. Sedan kan man ju också undra vad dom åt för övrigt eftersom man alltid måste se till helheten. Det pratas ofta i forumet om tillförlitligheten hos olika typer av studier men dom som inte är observationsstudier är nog inte alltid så heltäckande dom heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Det verkar vara i enlighet med: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det verkar vara i enlighet med: [Jason Fung] Skönt med någon som vågar säga och visa att mättat fett är skyddande ("actually protective"). Till skillnad från tex Ann Fernholm och Kostdoktorn som bara vågar säga att det är "neutralt för hjärtat". Trevligt också med en bekräftelse på att vegetabiliska oljor är minst sagt ohälsosamma. En perfekt föreläsning, späckad ... med redovisning av forskningen, klart, enkelt och tydligt språk. Här finns mer Jason Fung. http://kidneylifescience.ca/drjasonfung/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag har svårt att skumma en text på engelska. Det jag undrar är exakt vad det var för skillnad på vad dom olika grupperna åt. Sedan kan man ju också undra vad dom åt för övrigt eftersom man alltid måste se till helheten. Det pratas ofta i forumet om tillförlitligheten hos olika typer av studier men dom som inte är observationsstudier är nog inte alltid så heltäckande dom heller. Jacob Gudiol har beskrivit lite mer på svenska här, vilket låter som samma studie: http://tranastyrka.se/mattat-fett-margarin-och-transfetter/ Den största bristen är väl att man inte vet hur det var med transfetter i de där margarinerna. Men visst finns det en del som talar för att för mycket omega-6 är dåligt, helt klart. Jag tycker att det är ett väldigt komplicerat ämne, mina funderingar finns här: http://www.ursprungsliv.nu/2013/03/fettkvalitet-forskning-och-evolution/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Skönt med någon som vågar säga och visa att mättat fett är skyddande ("actually protective"). Till skillnad från tex Ann Fernholm och Kostdoktorn som bara vågar säga att det är "neutralt för hjärtat". Trevligt också med en bekräftelse på att vegetabiliska oljor är minst sagt ohälsosamma. En perfekt föreläsning, späckad ... med redovisning av forskningen, klart, enkelt och tydligt språk. Här finns mer Jason Fung. http://kidneylifescience.ca/drjasonfung/ Det finns ju mängder med studier som pekar åt olika håll och dessutom måste man ju se till helheten. Nu väljer ju du att tro på den information som stämmer med den uppfattning du redan har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Har inte läst studien, men jag misstänker att detta är i linje med vad de ledande "plant based" läkarna (Ornish, McDougall, Esselstyn, Barnard, Novick, Klaper m. fl.) rekommenderar - nämligen att försöka undvika raffinerade oljor helt och hållet. Här är exempelvis Dr. Esselstyn som har genomfört studier där de reverserat hjärt- och kärlsjukdom med en "low fat plant based diet". http://www.youtube.com/watch?v=b_o4YBQPKtQ Andelen fett som Livsmedelsverket rekommenderar är på tok för hög (även om vissa kallar det en "lågfettdiet") för att förhindra hjärt- och kärlsjukdom. Michael Klaper om den "nyttiga" olivoljan: http://www.youtube.com/watch?v=OGGQxJLuVjg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Andelen fett som Livsmedelsverket rekommenderar är på tok för hög (även om vissa kallar det en "lågfettdiet") för att förhindra hjärt- och kärlsjukdom. Om du menar att växtoljor med högt innehåll av omega-6-fettsyror bidrar till hjärt-kärlsjukdom så är jag med dig. Annars förstår jag inte riktigt... Det finns ju inget generellt samband mellan fett och CVD. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Om du menar att växtoljor med högt innehåll av omega-6-fettsyror bidrar till hjärt-kärlsjukdom så är jag med dig. Annars förstår jag inte riktigt... Det finns ju inget generellt samband mellan fett och CVD. Man har ju sett väldigt bra resultat i de studier där folk har hållit sig till en lågfettdiet. Nu snackar vi under 10E%. Du har säkert hört talas om de studier som genomförts av exempelvis Dean Ornish och Caldwell Esselstyn? I dessa studier använde man angiografi för att mäta placken i blodkärlen, och kunde visa att placken började försvinna när man tillämpade en lågfett växtbaserad diet. Studier på den allmänna befolkningen blir dessvärre inte så givande eftersom få äter en diet där under 30E% kommer från fett. I denna kontexten är det nog ingen större skillnad på 30% och 45%. Du måste alltså lägre för att få den gynnsamma effekten. In a prospective, randomised, controlled trial to determine whether comprehensive lifestyle changes affect coronary atherosclerosis after 1 year, 28 patients were assigned to an experimental group (low-fat vegetarian diet, stopping smoking, stress management training, and moderate exercise) and 20 to a usual-care control group. [....] Overall, 82% of experimental-group patients had an average change towards regression. Comprehensive lifestyle changes may be able to bring about regression of even severe coronary atherosclerosis after only 1 year, without use of lipid-lowering drugs. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/014067369091656U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 I den studien ändrade man 4 parametrar. Det går därför bara att konstatera att alla dessa 4 tillsammans gav recession, inte att en enskild av dem gjorde det. Vilken parameter som har störst effekt kan man inte utröna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 I den studien ändrade man 4 parametrar. Det går därför bara att konstatera att alla dessa 4 tillsammans gav recession, inte att en enskild av dem gjorde det. Vilken parameter som har störst effekt kan man inte utröna. Det är konstigt att det alltid finns fel i studier som är till fördel för dom fleromättade och enkelomättade fetterna och inte dom som faller ut till fördel för mättat fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Det är konstigt att det alltid finns fel i studier som är till fördel för dom fleromättade och enkelomättade fetterna och inte dom som faller ut till fördel för mättat fett... Näe.. det är lika dant med de som är för mättat fett.. samma fel samma slutsatser.. det har i denna dag inte gjorts en studie på mättat fett kontra enkelomättat eller fleromättat.. då de är omöjliga att genomföra! Dvs finns inte tillstymelse till vetenskap som ens tyder på att fett eller för den sakens skulle mättat fett skulle på något sätt vara skadligt.. och man har alldrig ens gjort några sådana studier.. för de går inte att genomföra! Det enda man kan göra är att tex byta ut smör mot rapsolja eller solrosolja.. men redan där så ändrar man på minst fyra andra faktorer! Och så kommer man till det viktiga.. trots sjunkande pseudiovariabler så sjunker inte dödligheten eller incidensen i det som det skulle skydda mot.. utan tvärt om ökade! Så vad säger det då egentligen.. jo främst att våra livsmedelsansvariga myndigheter sysslar med geschäft.. knappt har koll på vetenskapen och om man ändrar på en faktor så förändrar man drastiskt på näringsamansättningen totalt.. och det kan vara detta som är det stora problemet.. tex med SLVs samarbete med livsmedelsföretag som tillhandahåller undermålig mat! Sen till Mikael.. jag skiter fullständigt i om folk är plant food, animalier, balndkost, paleo, raw food eller vad de kallar det.. det är samma essentiella molekyler vi behöver hur som helst.. och så länge folk äter en näringsrik kost med all näring som behövs.. så får de kalla det vad de vill! Det jag har emot är Hesseltyne och gänget.. som verkar kunna sin näringslära.. sätter folk på en näringsrik diet.. sen så basunerar de ut att det är för det är "plant based"! För det första.. LCHF är "Plant positive", det är upp till varoen hur mycket av sin näring och energi man vill ta från vegetabiliska källor, en hel del är vegetarianer! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Så du tror inte på att växtoljor ökar risken för hjärtsjukdom då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det är konstigt att det alltid finns fel i studier som är till fördel för dom fleromättade och enkelomättade fetterna och inte dom som faller ut till fördel för mättat fett... Det är inte studierna det är fel på för det mesta (finns felaktiga oxå) utan det är vad folk drar för slutsatser av dem. Just i detta fallet kan det vara lätt att dra slutsatsen att lågfett gav plackrecession men det kan lika gärna ha varit någon av de andra faktorerna eller en kombination. Det är lätt att läsa studier med rosa glasögon vilket läger man än tillhör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det är inte studierna det är fel på för det mesta (finns felaktiga oxå) utan det är vad folk drar för slutsatser av dem. Just i detta fallet kan det vara lätt att dra slutsatsen att lågfett gav plackrecession men det kan lika gärna ha varit någon av de andra faktorerna eller en kombination. Det är lätt att läsa studier med rosa glasögon vilket läger man än tillhör. Det är just det jag vill peka på. För min del är jag bara intresserad av kost och hälsa och tillhör inget läger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Så du tror inte på att växtoljor ökar risken för hjärtsjukdom då? Näe det tror jag inte utan som det redan pepåkats.. iomed att man ändrar på ett livsmedel så ändrar man på minst 4 andra faktorer! Det behöver altså inte ens handla om att det är fleromätatt fett mot mot mättat fett.. utan på näringen i övrigt som bara följde med av bara farten! Du vet.. det där med Omega-6 och Eikosanoidreaktionen är en hypotes.. rätt vederhäftig ioförsej.. men man kan använda Omega6 som energi oxå.. det lagras inte gärna av kroppen och har lite företräde att förbrännas före andra fettsyror.. och man ser i studier att män med sin något större muskelmassa har lägre andel O6 i blodet vid samma intag och vikt gentemot kvinnor! Sen så är det ytterligare komplicerat, för det krävs även andra hormoniella påverkningar för att det skall omvandlas till inflamatoriska Eikosanoider i övermåttan.. en gynnande faktor är Hyperinsulinemi! Dvs.. det är inte så säkert att det är så farligt med högre intag av fleromättat fett.. om man inte lider av hyperinsulinemi.. vilket är ett vanligt tillstånd i välfärdsländer! Och jag håller med Mikael i den synen.. likaså Hesseltyne.. (fast det är nog det enda?), raffinerade besprutade, konstgödslade och RoundUp-behandlade GMO-oljor hör antagligen inte hemma på matbordet.. av väldigt många skäl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Så du tror inte på att växtoljor ökar risken för hjärtsjukdom då? Om de är rika på omega-6 borde de öka risken eftersom inflammation i blodbanan ingår i "receptet" för ateroskleros som i sin tur är ett nödvändigt förstadium till hjärtsjukdom. (Detta kanske ingen studie någonsin kan visa, man får bestämma sig att tro/veta det baserat på omega-6-syrornas biokemiska egenskaper.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Dvs.. det är inte så säkert att det är så farligt med högre intag av fleromättat fett.. om man inte lider av hyperinsulinemi.. vilket är ett vanligt tillstånd i välfärdsländer! Detta gläder mig att höra --- då bör jag sluta med att slentrianmässigt säga att omega-6 driver inflammation, verkar det som. Det du skriver låter ju högst rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Det är just det jag vill peka på. För min del är jag bara intresserad av kost och hälsa och tillhör inget läger. Okej.. vi tar det från skratch! Ooo.. fett är farligt.. vi får sluta äta ägg o smör till frukost, vad skall vi äta? Vi tar några fullkornsmackor med Becirell och fettfri skinka.. i plast.. (förpackningen är oftast godare än innehållet)! Och så tar vi 0,5% youghurt/fil.. och massor med flingor.. och för att det skall smaka något så öser vi socker på det hela.. annars så går det inte att äta! Här man altså redan utan att tänka, starkt reducerat näringsintaget och ersatt väldigt mycket med kolhydrater och socker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Detta gläder mig att höra --- då bör jag sluta med att slentrianmässigt säga att omega-6 driver inflammation, verkar det som. Det du skriver låter ju högst rimligt. Men..är det inte så att Omega-3 även har en funktion för transporten av blodsockret in i muskelcellerna, och då bör det väl bli så om man har för mycket Omega 6 i förhållande till Omega-3 så kan man tåla kolydrater sämre med ett ökat B-Glucos, som i sin tur ger ett ökat insulin och som då i sin tur ökar inflammationsrisken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Men..är det inte så att Omega-3 även har en funktion för transporten av blodsockret in i muskelcellerna, och då bör det väl bli så om man har för mycket Omega 6 i förhållande till Omega-3 så kan man tåla kolydrater sämre med ett ökat B-Glucos, som i sin tur ger ett ökat insulin och som då i sin tur ökar inflammationsrisken? Här blir jag osäker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Detta gläder mig att höra --- då bör jag sluta med att slentrianmässigt säga att omega-6 driver inflammation, verkar det som. Det du skriver låter ju högst rimligt. Nu nämnde jag bara hyperinsulinemi.. som en (1) faktor som påverkar metabolismen och hur vi tillgodogör/omsätter oss olika närings/energi-ämnen! Men du kan definitivt sluta att slentrianmässigt säga så.. utan pepåka att det kan vara en (1) av faktorerna man kan se över, för det finns alternativ.. typ smör! Problemet med för mycket Omega6 och för lite Omega3, är att de konkurerar om samma ensymer för elongering.. men så länge vi får i oss de redan elongerade EPA och DHA i tillräcklig mängd.. så är det inte riktigt samma ko på isen.. utan då är det mer troligt andra saker som blir till problem.. tex näringen.. dvs Becirell i stället för fet fisk.. stekt i smör! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Men..är det inte så att Omega-3 även har en funktion för transporten av blodsockret in i muskelcellerna, och då bör det väl bli så om man har för mycket Omega 6 i förhållande till Omega-3 så kan man tåla kolydrater sämre med ett ökat B-Glucos, som i sin tur ger ett ökat insulin och som då i sin tur ökar inflammationsrisken? Det där får du nog utveckla ytterligare? Det är väl som så att O6 och Insulin.. bägge är inflamationsdrivande.. via lite olika mekanismer. Inflamation är blodsockerhöjande som regel.. imunförsvaret höjer kortisol och andra glukokortioider.. för att få mer energi för sitt arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Det där får du nog utveckla ytterligare? Det är väl som så att O6 och Insulin.. bägge är inflamationsdrivande.. via lite olika mekanismer. Inflamation är blodsockerhöjande som regel.. imunförsvaret höjer kortisol och andra glukokortioider.. för att få mer energi för sitt arbete. Nja, jag får fundera på detta, men på något sätt så ökar insulinkänsligheten med rätt balans mellan Omega 3 och 6, och jag har för mig att en av anledningarna är just att Omega 3 på något sätt ökar upptaget av glucos i muskelcellerna. Jag är kanske ute och cyklar...utan dubbdäck...på ishalka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag är kanske ute och cyklar...utan dubbdäck...på ishalka... Det tror jag är bra... för då kan vi lära oss något nytt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Nja, jag får fundera på detta, men på något sätt så ökar insulinkänsligheten med rätt balans mellan Omega 3 och 6, och jag har för mig att en av anledningarna är just att Omega 3 på något sätt ökar upptaget av glucos i muskelcellerna. Jag är kanske ute och cyklar...utan dubbdäck...på ishalka... Mnjae.. ta på cyckelhjälmen för säkerhets skull! Vad jag tror du har snappat upp är att man skall undvika mättat fett och äta mer fleromättat fett (Becirell) för att cellmebranen kan bli för stela? Det är bara som så att det inte är sant.. fettsamansättningen i cellmembranen styrs mest av generna och påverkas väldigt lite av vad vi äter.. dessutom så transporteras glukos inte genom membranet medels diffusion utan via GLUT.. dvs speciella glukostransportkanaler. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Hur bedömer ni den här studien In conclusion, there is evidence available in humans indicating that dietary fatquality influences insulin sensitivity and associated metabolic abnormalities.Therefore, prevention of the metabolic syndrome has to be targeted: (1) to correctoverweight by reducing the energy density of the habitual diet (i.e., fat intake) and to improve insulin sensitivity and associated metabolic abnormalities through areduction of dietary saturated fat, partially replaced, when appropriate, bymonounsaturated and polyunsaturated fats. Källa: Dietary fat, insulin sensitivity and the metabolic syndrome http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(04)00026-3/abstract Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Mnjae.. ta på cyckelhjälmen för säkerhets skull! Vad jag tror du har snappat upp är att man skall undvika mättat fett och äta mer fleromättat fett (Becirell) för att cellmebranen kan bli för stela? Det är bara som så att det inte är sant.. fettsamansättningen i cellmembranen styrs mest av generna och påverkas väldigt lite av vad vi äter.. dessutom så transporteras glukos inte genom membranet medels diffusion utan via GLUT.. dvs speciella glukostransportkanaler. Cykelhjälm på alltså...Tack Zepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Hur bedömer ni den här studien In conclusion, there is evidence available in humans indicating that dietary fat quality influences insulin sensitivity and associated metabolic abnormalities. Therefore, prevention of the metabolic syndrome has to be targeted: (1) to correct overweight by reducing the energy density of the habitual diet (i.e., fat intake) and to improve insulin sensitivity and associated metabolic abnormalities through a reduction of dietary saturated fat, partially replaced, when appropriate, by monounsaturated and polyunsaturated fats. Källa: Dietary fat, insulin sensitivity and the metabolic syndrome http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(04)00026-3/abstract Jaa.. det är väl det där som redan väldigt många gånger har visat sig vara fel slutsatser och fördommar/förutfattade meningar.. och som hela LCHFrörelsen bygger på! Det är helt enkelt fel.. vilket till slut SBU har konstaterat.. dålig forskning, snabba kolhydrater räknas som mättat fett, och allt beror till stora delar på en man vid namn Ancel Keys! Nyare forskning visar att insulinresitens förorsakas främst av.. Insulin.. främst Hyperinsulinemi.. dvs kronsikt förhöjda blodsockerhalter och därmed kroniskt förhöjda insulinnivåer. Tillståndet heter metabolt syndrom.. och det tar 10-30 år innan man utvecklat diabetes. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jaa.. det är väl det där som redan väldigt många gånger har visat sig vara fel slutsatser och fördommar/förutfattade meningar.. och som hela LCHFrörelsen bygger på! Det är helt enkelt fel.. vilket till slut SBU har konstaterat.. dålig forskning, snabba kolhydrater räknas som mättat fett, och allt beror till stora delar på en man vid namn Ancel Keys! Nyare forskning visar att insulinresitens förorsakas främst av.. Insulin.. främst Hyperinsulinemi.. dvs kronsikt förhöjda blodsockerhalter och därmed kroniskt förhöjda insulinnivåer. Tillståndet heter metabolt syndrom.. och det tar 10-30 år innan man utvecklat diabetes. Men detta förklarar ju fortfarande inte vad som leder till dessa kroniskt förhöjda insulinnivåer/blodsockerhalter. I en normal metabolism är det ju inga problem med förhöjda insulinnivåer efter måltid. Detta indikerar ju snarare att allt fungerar som det ska (så länge nivåerna sjunker inom relativt kort tid). Problemet uppstår ju när insulinet inte kan göra sitt jobb och transportera glukos till cellerna, varpå blodsockerhalterna stiger abnormalt mycket. Vad beror det på, enligt de teorier du tagit del av, att glukos inte kan penetrera cellväggarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Men detta förklarar ju fortfarande inte vad som leder till dessa kroniskt förhöjda insulinnivåer/blodsockerhalter. I en normal metabolism är det ju inga problem med förhöjda insulinnivåer efter måltid. Detta indikerar ju snarare att allt fungerar som det ska (så länge nivåerna sjunker inom relativt kort tid). Problemet uppstår ju när insulinet inte kan göra sitt jobb och transportera glukos till cellerna, varpå blodsockerhalterna stiger abnormalt mycket. Vad beror det på, enligt de teorier du tagit del av, att glukos inte kan penetrera cellväggarna? Helt fel slutsats.. problemet uppstår när insulinet gör sitt jobb! Dvs det räddar livet på dig vid en felaktig kost.. så länge bukspottkörteln klarar av att ständigt öka utsöndringen! Men så småningom når man taket för dess kapacitet.. då har man fått diabetes typ 2! Det brukar ta mellan 10-30 år att nå det taket. Orsaken till det hela är genetisk predisposition, felaktig kost och felaktig livsstil. Anledningen till att glukosen inte kommer in i cellerna är att de redan är fulltankade.. då allokerar de inte några GLUT4 till membranets yta.. då får insulinet verka genom andra mekanismer för att rädda sig själv och andra organ från glukotoxisk påverkan. Och du har alldrig fler GLUT4 än vad du behöver, och ju högre insulinnivå ju färre behöver du.. resultatet blir ett förlängt högt postprandialt blodsocker. Här kan du läsa en lätt samanfattning! Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Men detta förklarar ju fortfarande inte vad som leder till dessa kroniskt förhöjda insulinnivåer/blodsockerhalter. I en normal metabolism är det ju inga problem med förhöjda insulinnivåer efter måltid. Detta indikerar ju snarare att allt fungerar som det ska (så länge nivåerna sjunker inom relativt kort tid). Problemet uppstår ju när insulinet inte kan göra sitt jobb och transportera glukos till cellerna, varpå blodsockerhalterna stiger abnormalt mycket. Vad beror det på, enligt de teorier du tagit del av, att glukos inte kan penetrera cellväggarna? Exakt vad som händer och hur det går till är intressant och skulle vara spännande att få veta. ...MEN... ..det krävs ju egentligen bara sunt förnuft att förstå vad den explosionsartade ökningen av diabetes beror på (tips titta på hur våra matvanor utvecklats de senaste 40 åren och kanske framförallt våra dryckesvanor, tips läsk och juice)...och se vad som händer i länder som börjat anamma västerländska matvanor (tips Indien och Kina)...vidare titta på vad som händer typ2 diabetiker om de lämnar högkolhydratkost och mat av "skräp"-karaktär... ...orsaken till upprördheten hos många i LCHF-rörelsen mot de "officiella" kostråden beror ju just på att sambanden ter sig solklara...och det finns säkert massor av människor som dött utan att ens "fått" möjligheten att välja annan kost.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Exakt vad som händer och hur det går till är intressant och skulle vara spännande att få veta. ...MEN... ..det krävs ju egentligen bara sunt förnuft att förstå vad den explosionsartade ökningen av diabetes beror på (tips titta på hur våra matvanor utvecklats de senaste 40 åren och kanske framförallt våra dryckesvanor, tips läsk och juice)...och se vad som händer i länder som börjat anamma västerländska matvanor (tips Indien och Kina)...vidare titta på vad som händer typ2 diabetiker om de lämnar högkolhydratkost och mat av "skräp"-karaktär... ...orsaken till upprördheten hos många i LCHF-rörelsen mot de "officiella" kostråden beror ju just på att sambanden ter sig solklara...och det finns säkert massor av människor som dött utan att ens "fått" möjligheten att välja annan kost.... Att läsk, godis, snacks och skräpmat inte är bra för hälsan har jag då hört sedan jag var barn. Det trodde jag att alla visste egentligen fast människor har en tendens att inte bry sig vad som KAN hända innan det redan har hänt... Alla vet ju också att det är bra att vara fysisk aktiv, att inte röka, att inte dricka för mycket alkohol osv men många struntar i varningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Helt fel slutsats.. problemet uppstår när insulinet gör sitt jobb! Dvs det räddar livet på dig vid en felaktig kost.. så länge bukspottkörteln klarar av att ständigt öka utsöndringen! Men så småningom når man taket för dess kapacitet.. då har man fått diabetes typ 2! Det brukar ta mellan 10-30 år att nå det taket. Orsaken till det hela är genetisk predisposition, felaktig kost och felaktig livsstil. Anledningen till att glukosen inte kommer in i cellerna är att de redan är fulltankade.. då allokerar de inte några GLUT4 till membranets yta.. då får insulinet verka genom andra mekanismer för att rädda sig själv och andra organ från glukotoxisk påverkan. Och du har alldrig fler GLUT4 än vad du behöver, och ju högre insulinnivå ju färre behöver du.. resultatet blir ett förlängt högt postprandialt blodsocker. Här kan du läsa en lätt samanfattning! Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf Har du läst studien du länkar till? Vad jag kan utläsa av den så antyder den att fett ökar insulinproduktionen. Här står exempelvis: It is well established that exposure to free fatty acid (FFA) affects basal insulin secretion, but this takes time. We confirmed that elevated basal and suppressed glucosestimulated secretion occurs after an 18-h exposure to FFA in isolated islets (Fig. 4A). Infusion studies in humans by Boden and colleagues (22–24) also show a marked ability of FFA to increase circulating insulin levels in normal, obese, and type 2 diabetic subjects. Och: These and other data lead to the conclusion that Ca21, LC-CoA, and ROS may all be essential signals for insulin secretion under some circumstances, but ROS is so far the only documented signal essential for basal hypersecretion in the absence of fuel stimuli. Interestingly, FFAs contribute to both LC-CoA and ROS generation (45), thus providing two essential signals. Hon refererar bland annat till denna studien:Effects of free fatty acids (FFA) on glucose metabolism: significance for insulin resistance and type 2 diabetes. Most obese individuals have elevated plasma levels of free fatty acids (FFA) which are known to cause peripheral (muscle) insulin resistance. They do this by inhibiting insulin-stimulated glucose uptake and glycogen synthesis. The mechanism involves intramyocellular accumulation of diacylglycerol and activation of protein kinase C. FFAs also cause hepatic insulin resistance. [.....] Thus, elevated plasma levels of FFAs are not only a major cause of insulin resistance in skeletal muscle and liver but may, in addition, play a role in the pathogenesis of coronary artery disease. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12784183 Hon nämner också i studien att: Stein et al. (41) were the first to show that insulin secretion requires FFA (free fatty acids). There is little or no glucose-stimulated insulin secretion in perfused pancreas from fasted rats without the addition of FFA (41). Presumably this happens because fasted rats have depleted islet fat stores—so robust secretion in vitro required added fat. Vad jag kan utläsa är hon bland annat inne på att anledningen till störd insulinregulering skulle vara olika föroreningar och tillsatsämnen i maten. Detta kan givetvis spela en roll, men är nog knappast drivande till diabetesepidemin. Studien vilar på en "conceptual model" och verkar vara väldigt spekulativ, där hon vädrar tankar om allt från järn till saccharin (och övriga tillsatsämnen och miljömässiga faktorer). Vad ville du ha sagt med denna studien egentligen? Enligt vad jag kunde utläsa styrker den snarast teorin om att höga nivåer av FFA (free fatty acids) i blodet försämrar insulinkänsligheten. Detta är i linje med exempelvis Dr. Barnards studier på diabetiker, och vad man kan se resultatet av i denna video: How to become diabetic in 6 hours http://www.youtube.com/watch?v=_42LfH8veEU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Ja höga nivåer av FFA och samtidigt högt glukos och insulin har ett namn.. det vet du väl redan förstås.. efter som du har förstått så mycket redan.. namnet på det tillståndet är "metabolt syndrom"! Och du vet förmodligen oxå vad som krävs för att hålla reesterifieringen av fettsyror på en sådan nivå att halten FFA hålls tillbaka.. det är ännu högre halter av insulin. Bildandet av FFA är en ständigt pågående process, det som hindrar FFA att nå blodet är insulin.. och ju mer fettväv man har, ju mer insulin krävs för att bromsa det hela.. till slut räcker inte bukspottkörtelns kapacitet till, man har slagit i taket! Duvet.. FFA och Glukos konkurerar om plats i cellerna, de inhiberar varandras upptag, när fettsyror fylls på minskar antalet GLUT4 och när glukos fylls på minskar upptaget av fettsyror.. det är helt normalt.. kallas för bränslepartionering.. det som är onormalt är att högt blodsocker och höga halter FFA förekommer samtidigt.. det är metabola syndromet! Det är ingen rocket sciens det här.. det är grunläggande kunskap om mäniskans biokemi. Och ja.. jag har läst den.. och andra, det var därför jag tyckte den var en utmärkt sammanfattning av känd vetenskap angående vad vi diskuterar.. grejen är att det är mycket komplicerat.. bra mycket mer komplicerat än vad vi ofta för på tal. Men summa sumarum.. man skall se till att aldrig få hyperinsulinemi så har man stor chans att slippa metabola syndromet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ja höga nivåer av FFA och samtidigt högt glukos och insulin har ett namn.. det vet du väl redan förstås.. efter som du har förstått så mycket redan.. namnet på det tillståndet är "metabolt syndrom"! Och du vet förmodligen oxå vad som krävs för att hålla reesterifieringen av fettsyror på en sådan nivå att halten FFA hålls tillbaka.. det är ännu högre halter av insulin. Bildandet av FFA är en ständigt pågående process, det som hindrar FFA att nå blodet är insulin.. och ju mer fettväv man har, ju mer insulin krävs för att bromsa det hela.. till slut räcker inte bukspottkörtelns kapacitet till, man har slagit i taket! Duvet.. FFA och Glukos konkurerar om plats i cellerna, de inhiberar varandras upptag, när fettsyror fylls på minskar antalet GLUT4 och när glukos fylls på minskar upptaget av fettsyror.. det är helt normalt.. kallas för bränslepartionering.. det som är onormalt är att högt blodsocker och höga halter FFA förekommer samtidigt.. det är metabola syndromet! Det är ingen rocket sciens det här.. det är grunläggande kunskap om mäniskans biokemi. Jag har flera gånger sätt dig försöka förstärka dina inlägg med ett avslutande "det är bara grundläggande kunskap om människans biokemi" hehe. Mästaren på härskartekniker! Bara för att tydliggöra en sak. Menar du att man inte får en förhöjd nivå FFA i blodet av att äta fet mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Jag har flera gånger sätt dig försöka förstärka dina inlägg med ett avslutande "det är bara grundläggande kunskap om människans biokemi" hehe. Mästaren på härskartekniker! Bara för att tydliggöra en sak. Menar du att man inte får en förhöjd nivå FFA i blodet av att äta fet mat? Näe inte mer än vad som går åt.. det är när det är mer än vad som går åt som problem uppstår. Altså äter man mer fett så använder man mer fett, det är självklart.. och mer FFA transporteras i blodet, samtidigt hålls blodsockret normal.. annars vore det risk för att man råkade ut för hypoglykemi. Då får jag väl visa lite mer härskarteknik genom att förklara grundläggande biokemi.. tanken bakom..(Guds eller någon) är att fett och glukos inte skall förekomma samtidigt i högre nivåer i blodet.. vid en normal måltid kommer först glukos ut i blodet och peakar efter ½-1 timme efter två timmar skall nivån vara tillbaka till fastevärdet, dår alla kolhydrater absorberade, lagrade eller förbrända. Och då stiger fetthalten dels för att fett tar längre tid på sig att spjälkas och dels så sjunker insulin till fastenivåer.. ASP ser alltid till att en ansenlig del fett lagras.. iomed att de triggas av Kylomicroner. Så småningom sjunker postprandialt glukos och fett.. inget mer lagras.. utan hela processen vänder och glukos frigörs via glykogenolys, och fett frigörs via lipolys.. så att nivåerna balanser varandra. Vad vi då har är ett normalt fastesocker och en normal nivå av FFA! Men.. som du vet så varierar fastenivåer beroende av normal företeelser, halten glukos och FFA stiger till exempel vid ansträngning, trauma, ångest, depression osv, finns flera olika mekanismer för detta.. som har en vettig funktion i sina sammanhang. Så summa sumarum.. näe man får inte förhöjda nivåer FFA av att äta fet mat annat än postprandialt.. likasom det är skillnad mellan postprandialt blodsocker och fasteblodsocker! Och lixom högt fastesocker är ett tecken på något som är fel är det något som är fel med för höga halter FFA.. allt för ofta är det metabolt syndrom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Så summa sumarum.. näe man får inte förhöjda nivåer FFA av att äta fet mat annat än postprandialt.. likasom det är skillnad mellan postprandialt blodsocker och fasteblodsocker! Och lixom högt fastesocker är ett tecken på något som är fel är det något som är fel med för höga halter FFA.. allt för ofta är det metabolt syndrom! Så hur lång tid menar du att det tar innan dessa fettsyror försvinner från blodomloppet då? Det du själv skriver, och som också poängteras i "How to become diabetic in 6 hours" är ju att det tar några timmar för fettet att nå blodomloppet. Väl där så kan det ta upp till 12 timmar för att nivåerna ska sjunka. Det är bland annat därför man ska fasta i minst 12 h innan man tar ett blodprov. Man äter ju flera gånger per dag, vilket innebär att glukos kommer att nå blodomloppet medan dessa FFA från den tidigare måltiden rensas undan. Det fett du åt till lunch blir problematiskt tillsammans med din middag. Och så fortsätter man under en hel livstid, tills din bukspottskörtel till slut lägger av. Postprandialt är i en verklig värld lika med mer eller mindre konstant. Folk äter vanligtvis frukost, lunch och middag. Menar du att man bara ska äta ett mål mat om dagen eller hur menar du att det fungerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Då får jag väl visa ytterligare härskarteknik och pepåka att FFA kommer av Lipolys och inte av postprandialt fett, det transporteras främst via Kylomicroner från tarmen och en stor del går direkt till fettväven, då Kylomicronerna triggar en mekanism som förkortat heter ASP! Det är altså kolesterol man mäter främst och triglycerider i lipoproteinerna.. inte FFA! Du kan ju fundera en liten stund varför vi bara har några gram av glukos och fett i blodet samtidigt.. och vart det andra tog vägen! Annars så är det alldeles riktigt.. äter man fetare mat behöver man inte äta lika ofta.. trodde du hade förstått det redan.. skrivs rätt mycket om det här på forumet.. det är verkligen något som framhålls som en fördel med LCHF! Man är mätt länge och energin tryter inte.. när mängden fett som kommer från tarmen minskar så ökar uttaget från fettväven.. det är lixom själva finessen.. är man lyckligt lottad kan man dessutom gå ner några kilon på kuppen. För lipoproteinerna levererar fett (triglycerider) till vilken vävnad som helst som har aktiverade receptorer.. men det mesta hamnar hur som helst i fettväven där det lagras.. för att tas ut senare när behovet ökar. Det är som sagt inget hokuspokus eller rocket sciens.. bara vanlig biokemi.. och det mesta regleras med hjälp av olika hormoner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Då får jag väl visa ytterligare härskarteknik och pepåka att FFA kommer av Lipolys och inte av postprandialt fett, det transporteras främst via Kylomicroner från tarmen och en stor del går direkt till fettväven, då Kylomicronerna triggar en mekanism som förkortat heter ASP! Det är altså kolesterol man mäter främst och triglycerider i lipoproteinerna.. inte FFA! Du kan ju fundera en liten stund varför vi bara har några gram av glukos och fett i blodet samtidigt.. och vart det andra tog vägen! Annars så är det alldeles riktigt.. äter man fetare mat behöver man inte äta lika ofta.. trodde du hade förstått det redan.. skrivs rätt mycket om det här på forumet.. det är verkligen något som framhålls som en fördel med LCHF! Man är mätt länge och energin tryter inte.. när mängden fett som kommer från tarmen minskar så ökar uttaget från fettväven.. det är lixom själva finessen.. är man lyckligt lottad kan man dessutom gå ner några kilon på kuppen. För lipoproteinerna levererar fett (triglycerider) till vilken vävnad som helst som har aktiverade receptorer.. men det mesta hamnar hur som helst i fettväven där det lagras.. för att tas ut senare när behovet ökar. Det är som sagt inget hokuspokus eller rocket sciens.. bara vanlig biokemi.. och det mesta regleras med hjälp av olika hormoner! Det du äter påverkar absolut mängden FFA. Ta exempelvis en titt på följande studie. Här kommer först en förklaring hur exempelvis kolesterol (som ofta är en icke önskvärd biprodukt i en högfett diet) omvandlas till "cholesteryl esters". Cholesteryl esters = free fatty acids (FFA): The majority of cholesterol in blood is esterified into free fatty acids in the form of cholesteryl esters (Mayes 1993). Cholesteryl esters are carried in the core of plasma lipoproteins, because they are insoluble in an aqueous environment. Cholesteryl esters, like triacylglycerols, form lipid droplets in cells as storage sites of cholesterol and fatty acids. Free fatty acids and triglycerides are the major forms of lipids found in circulation (Mayes 1993). Resultat av högfettdieten: Consumption of the high fat diet was associated with significantly greater proportions of total PUFA, total (n-6) and 18:2(n-6) fatty acids in plasma cholesteryl esters (Table 3). Summering: In summary, this study demonstrates that the plasma phospholipid, cholesteryl ester and free fatty acid compositions are responsive to total dietary fat content. Specifically, the consumption of a low fat diet promotes an increase in the level of total and highly unsaturated long-chain (n-3) fatty acids (>C20) and a decrease in the total (n-6) content of plasma phospholipid and cholesteryl ester fatty acids. The observed modifications in phospholipid and cholesteryl ester fatty acids in response to a low fat diet are similar to those observed when (n-3) fatty acids of plant or animal origin are fed. This may explain some of the beneficial effects of low fat diets. Men som du säger, det är ju bara vanlig enkel biokemi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Att läsk, godis, snacks och skräpmat inte är bra för hälsan har jag då hört sedan jag var barn. Det trodde jag att alla visste egentligen fast människor har en tendens att inte bry sig vad som KAN hända innan det redan har hänt... Alla vet ju också att det är bra att vara fysisk aktiv, att inte röka, att inte dricka för mycket alkohol osv men många struntar i varningarna. Jag har förstått det som att diabetiker får råd att de kan fortsättta leva ungefär som de gjort tidigare...med hjälp av insulin...och det är inget bra råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Mikael...jag tror inte jag riktigt hänger med på vad du försöker visa... men studien du pekar på är i mina ögon olika varianter av dieter med höga mängder kolhydrater...det har ju ingen relevant koppling mot LCHF...men det kankse är något annat du diskuterar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Jag har flera gånger sätt dig försöka förstärka dina inlägg med ett avslutande "det är bara grundläggande kunskap om människans biokemi" hehe. Mästaren på härskartekniker! Bara för att tydliggöra en sak. Menar du att man inte får en förhöjd nivå FFA i blodet av att äta fet mat? Nej, det får man inte. Om man inte samtidigt äter kolhydrater förstås, men det är det väl ingen som tror skulle vara hälsosamt? Jeff Volek har gjort studier där han tydligt visat att en lågkolhydrat-högfettkost faktiskt sänker koncentrationen av fett i blodet, jämfört med en lågfett-högkolhydratkost (jag har i alla fall för mig att det var en sådan kost han jämförde med). Kontraintuitivt, men så är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Då får vi köra lite till grundläggande biokemi igen.. kolesterolestrar är en förening mellan kolesterol och triglycerider.. FFA är en förening mellan fettsyror och albumin.. glyceroldelen finns då inte med. Är triglyceriderna bundna till kolesterol är de inga fria fettsyror.. utan har annat syfte och verkan. Det mesta kolesterol.. vilket är en alkhol och sterol i samma förpackning tas upp som estrar.. det fungerar som transportpaket, speciell i utbytet mellan LDL och HDL! FFA är altså vattenlösligt och strömmar ut i blodet vid lågt insulin.. kolesterol kommer från levern och packas in i lipoproteiner typ VLDL.. som levererar det till olika celler som behöver det. The majority of cholesterol in blood is esterified into free fatty acids in the form of cholesteryl esters Vilket altså är helt fel.. inte mycket kunskap om biokemi där inte.. du borde välja andra källor! Förmodligen skulle det stått att det att det esterifierar med triacylglycerol.. för i så fall hade det varit rätt.. då är det en kolesterolester.. men ingen FFA! Sen det här är bara mumbojumbo.. har väldigt lite med biokemi att göra, det är religion! "In summary, this study demonstrates that the plasma phospholipid, cholesteryl ester and free fatty acid compositions are responsive to total dietary fat content. Specifically, the consumption of a low fat diet promotes an increase in the level of total and highly unsaturated long-chain (n-3) fatty acids (>C20) and a decrease in the total (n-6) content of plasma phospholipid and cholesteryl ester fatty acids. The observed modifications in phospholipid and cholesteryl ester fatty acids in response to a low fat diet are similar to those observed when (n-3) fatty acids of plant or animal origin are fed. This may explain some of the beneficial effects of low fat diets." Dina estrar består av kolesterol och de fettsyror du äter, lika med FFA.. fast i kombo med albumin.. äter du mycket O-6 esterifieras kolesterolet med detta. Tycker du skall välja andra källor för dina biokemistudier än folk som uppenbart inte förstår sig på detta! Fast nu använde jag väl härskarteknik igen? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts