Behöver hjälp att tolka mina värden

celica
 Share

Recommended Posts

Hej

Skulle behöva er hjälp där ute.. Begärt ut mina provsvar vad gäller hdl, ldl mm efter min infarkt, men har svårt att tolka dem. Om de är bra eller mindre bra... Någon som kan bringa klarhet bland nuffrorna...

När jag blev sjuk hade jag ätit LCHF i ca 3 mån max 20 g kh/dag, samma vid julen -12

Däremot har jag ätit mer liberalt vid det senaste provet + minskat min dos simvastatin fr 40g t 20g/dag sen 6 mån tillbaka. Helst vill jag sluta med denna helt...

Jag är en tjej och 40 år och på väg att bli mer strikt i min kost igen :-)

8/7-12 28/12-12 10/10-13

HDL 1,0 1,4 1,3

LDL 2,3 1,7 1,6

Totalkolesterol 3,6 3,4 3,3

Kvot -- 1,2 1,2

Apo A1 1,20 togs ej togs ej

Apo B 0,74 togs ej togs ej

Triglycerider 0,78 0,64 0,87

• Like 1

Men altså.. varför äter du statiner?

Du har ju svinlåga kolesterolvärden över huvud taget.. är din läkare riktigt frisk själv?

Vad är det för finess med att pressa ner låga vården till jättelåga.. förutom att man kan bli sjuk av det?

Du har hur som helst en APO-kvot på 0,6 det är helt normalt för en frisk.. hur ser dina andra värden ut.. inflamationsmarkörer, HBa1c, C-peptid, levervärden, vitaminstatus, mineralstatus!?

3,6/1= 3,6.. kalasbra!

3,4/1,4= 2,4.. kalasbra

3,3/1,3=2,5, kalasbra

Hen/du får nog leta annan orsak till infarkten.. har det tagits någon kärlröntgen/ultraljud?

• Like 3

Vet att jag tagit leverprover men inte vad det heter i provsvarspappret... När jag åkte in för infarkten då i juli så gick de in i ljumsken, upp i hjärtat och sprutade in blodförtunnande i just det kärlet. Ett litet litet ett på baksidan av hjärtat, så litet att en stent inte gick att sätta..

Efter infarkten har jag fått göra u-ljud på halskärlen, dom var fina. Någon blodgenomströmingstest i fingrar, med gott resultat.

Men inte ngn hjärtkärlröntgen.

Medicinerna jag fick är de vanliga trombyl, ramipril, metoprolol och simvastatin. De två senaste i förebyggande syfte. När jag åkte in var mitt blodtryck 140/100 men idag 125/75 som innan. Jag har nu blivit förflyttad från hjärtmottagningen på SöS till min VC och ska diskutera dessa två mediciner med min nya läkare. Har ju läst om biverkningar för statiner och kan säga att trötthet och viktökning definitivt stämmer in på mig, är konstant trött, kondisen ökar ej fast jag springer ett par ggr i veckan....

Men altså.. varför äter du statiner?

Du har ju svinlåga kolesterolvärden över huvud taget.. är din läkare riktigt frisk själv?

Vad är det för finess med att pressa ner låga vården till jättelåga.. förutom att man kan bli sjuk av det?

Du har hur som helst en APO-kvot på 0,6 det är helt normalt för en frisk.. hur ser dina andra värden ut.. inflamationsmarkörer, HBa1c, C-peptid, levervärden, vitaminstatus, mineralstatus!?

3,6/1= 3,6.. kalasbra!

3,4/1,4= 2,4.. kalasbra

3,3/1,3=2,5, kalasbra

Hen/du får nog leta annan orsak till infarkten.. har det tagits någon kärlröntgen/ultraljud?

Jo som förebyggande i akut skede säger jag inget om statiner.. de sänker ju som regel LDL något.. så för säkerhets skull!

Då har de även kollat din koagulationsfaktor?

Hur som helst verkar du inte ha några som helst problem med blodfetter.. förutom att de är rätt låga.. det kan ju tyda på något ioförsej?

Du hade sett om några andra värden var tokiga eller så hade de påtalat detta.

Bra med ultrajudet.. då är det inte ateroskleros heller!

Grejen är att man kan råka ut för sådant du råkat ut för och vara helt frisk, finns olika saker som kan fastna i tunna kärl, för någon kan det räcka med en förkylning.. eller som jag läst om någon med dålig tandstatus.

Jo som förebyggande i akut skede säger jag inget om statiner.. de sänker ju som regel LDL något.. så för säkerhets skull!

Då har de även kollat din koagulationsfaktor?

Hur som helst verkar du inte ha några som helst problem med blodfetter.. förutom att de är rätt låga.. det kan ju tyda på något ioförsej?

Du hade sett om några andra värden var tokiga eller så hade de påtalat detta.

Bra med ultrajudet.. då är det inte ateroskleros heller!

Grejen är att man kan råka ut för sådant du råkat ut för och vara helt frisk, finns olika sker som kan fastna i tunna kärl, för någon kan det räcka med en förkylning.. eller som jag läst om någon med dålig tandstatus.

Koagulationsfaktor? Är det måntro trobocyter? Det var på 233 i mars-13

Har en förändring som upptäcktes i samband med ventrombos/lungemboli för två år sedan. Men den ska inte vara farlig i sig utan i kombo med intag av östrogen. Och den hade inte ngt med infarkten att göra enl läkaren.

Jag tackar dig Zepp för svaren hittills och har nu lite mer att säga när jag träffar läkare nästa gång

Trombos brukar ju hålla till i venerna och fastnar som sämst i lungorna om de far runt. Det finns ett undantag och det är trombos i vänster förmak som har ett "öra" där blodet under vissa förhållanden kan stå still och koagulera. Bitar kan lossna och då fara runt i artärerna, exempelvis en kransartär. Vanligaste orsaken till koagulation i förmaket är förmaksflimmer, något en del kan ha utan att märka det. Det syns dock tydligt på EKG.

Jag säger inte att det är så i ditt fall men en tänkbar orsak.

• Like 1

Frågan är ju varför du fick en infarkt, sa läkarna något om det?

Nej, läkarna visste inte varför. Vi har många på min mors sida dock som fått det, både män o kvinnor. De läkaren på KS sa att min ventrombos inte var orsaken, att det var två skilda saker.

Trombos brukar ju hålla till i venerna och fastnar som sämst i lungorna om de far runt. Det finns ett undantag och det är trombos i vänster förmak som har ett "öra" där blodet under vissa förhållanden kan stå still och koagulera. Bitar kan lossna och då fara runt i artärerna, exempelvis en kransartär. Vanligaste orsaken till koagulation i förmaket är förmaksflimmer, något en del kan ha utan att märka det. Det syns dock tydligt på EKG.

Jag säger inte att det är så i ditt fall men en tänkbar orsak.

Min infarkt var ett litet, litet kärl på baksidan av hjärtat. Och kom ett år efter min VT. Mitt EKG var bra senast i dec-12

Jag har accepterat att jag fått den och är glad att jag inte fick ngra skador på hjärtat. Och det har jag att tacka sjukvården för. Från det vi ringde 112 och jag var behandlad och uppe på avdelningen hade det gått drygt en timma

Bor i skärgår'n så det var både ambulans och helikopter. Snabba ryck :-)

Fyra veckor senare var det sjukgymnastik och fyra veckor efter det var jag i gång och tränade med PT och sprang igen :-D

Älskar livet och ska satsa på att må bättre med hjälp av kosten och mindre mediciner. Ska träffa min läkare på VC i morgon för att prata om mina mediciner samt ett nytt EKG.

Tack alla för er input :-)

• Like 3

Nu har jag varit hos min nya läkare på VC. Mitt EKG var bra :-) När jag sa att jag vill sluta med statinerna, fick jag till svar:

"Det kan inte jag ta beslut om då jag inte är din hjärtläkare"

Men jag har ju blivit remitterad till henne från Hjärtmottagningen på SöS, där jag inte längre är patient...

"Statinerna är ju inte bara för att sänka kolesterolet utan också för att förhindra att plack bildas"

SÅ nu är jag lika rådvill som innan :-/ Jag vill ju inte åka på ngt igen...

Ha ha.. god dag yxskaft kunde denne lika gärna säga!

Sen så.. får man kanske förstå att han/hon inte lägger sig i andra läkares ordinationer?

Och sen på det.. du hade ju inga plack.. dessutom väldigt lågt kolesterol!?!?  :wacko:  :blink:

Du säger då så här.. nu slutar jag med dem.. och kommer tillbaka om tre månader så gör du en komplett undersökning med lipidpanel, APO-kvot och ultraljud på halspulsådern.. och så får vi se vad du kommer till för slutsats!

• Like 1

Nu har jag varit hos min nya läkare på VC. Mitt EKG var bra :-) När jag sa att jag vill sluta med statinerna, fick jag till svar:

"Det kan inte jag ta beslut om då jag inte är din hjärtläkare"

Men jag har ju blivit remitterad till henne från Hjärtmottagningen på SöS, där jag inte längre är patient...

"Statinerna är ju inte bara för att sänka kolesterolet utan också för att förhindra att plack bildas"

SÅ nu är jag lika rådvill som innan :-/ Jag vill ju inte åka på ngt igen...

Har dom kollat om du har familjär hyperkolesterolemi?

Har ni diskuterat riskfaktorer för hjärt- kärlsjukdom?

Ha ha.. god dag yxskaft kunde denne lika gärna säga!

Sen så.. får man kanske förstå att han/hon inte lägger sig i andra läkares ordinationer?

Och sen på det.. du hade ju inga plack.. dessutom väldigt lågt kolesterol!?!?  :wacko:  :blink:

Du säger då så här.. nu slutar jag med dem.. och kommer tillbaka om tre månader så gör du en komplett undersökning med lipidpanel, APO-kvot och ultraljud på halspulsådern.. och så får vi se vad du kommer till för slutsats!

Nu har jag funderat i ngra dagar och pratat med min sambo och min mor, Jag kommer att ta bort statinerna, har minskat till hälften sen en tid tillbaka. Nu kommer jag ta en halv tablett varannan dag och om en månad tar jag bort resten. Sen kommer jag be om provtagning om ngra månader igen!

Tack för att ni bollar med mig i detta! :-)

• Like 1

Har du några kända riskfaktorer för hjärt- kärlsjukdom? Det är ju viktigt att hitta orsaken till att du fick en infarkt.

Arvet från min mors sida...

Jag har en förändring i blodet,, därav min VT (uppkom i kombo med p-piller(östrogen)). Kan inte för resten av livet tillföra östrogen.

Men enl läkare hade det inte med min infarkt att göra..

Var en otroligt stressig period på jobbet tidigare den våren -12 som säkert var en bidragande orsak också.

Jag var 38 när jag fick infarkten, trist som f-n. Men jag kan inte grotta ner mig och fråga/ fundera om det för då kommer jag definitivt gå under.

Min hjärtläkare (innan förflyttn t VC) vet om att jag vid infarkten åt LCHF men när jag gick ner i vikt och mina värden var ok så sa hon: "Fortsätt i samma spår."

Läkaren jag träffade nu märktes att hon inte var lika vänligt inställd så där sa jag inget...

Var/är med i en studie om unga kvinnor och hjärtinfarkt, där togs det en massa prover som det kommer forskas på. De sa att om de hittar ngt "allvarligt " när de forskar så skulle de kontakta läkare som kommer kontakta mig. Det räcker för mig just nu iaf!

Jag ser positivt på framtiden, tänker på vad jag äter och motionerar. Leva vidare tillsammans med min sambo och njuta av livet!

Å dyker det upp ngn vägbula bara så där, då får jag ta det då...

• Like 3