Jump to content

Glutenfria får i sig gluten och får märkliga symptom

Erik 2
 Share

Recommended Posts

William Davis rapporterar om ny-iakttagna allvarliga symptom vid re-exponering för gluten.  

http://www.wheatbellyblog.com/2013/11/weird-wheat-re-exposure-reactions/

Congestive heart failure

With each re-exposure, e.g, a couple of bites of birthday cake at her grandson’s birthday party, she experienced water retention of 27-30 pounds  and congestive heart failure but developing over 7 days.

Functional achalasia

Within minutes, food became trapped in his esophagus, necessitating an upper-endoscopy to extract the food.

Delayed acute abdominal pain

Occasional indulgences were followed by sudden excruciating abdominal pain, sufficient to double him over and prompt emergency room visits, again with no diagnosis made. He finally noticed that recurrences occurred 3 days after a wheat indulgence, even testing the proposition himself: As expected, 3 days later, he experienced acute, severe abdominal pain. He is now meticulously wheat-free with no pain whatsoever.

Många symptom som LCHF'are får när de äter tårta igen är just pga av gluten tror jag. Ca 30% av alla svenskar antas vara glutenintoleranta så det är inte otroligt att det är just därför personer som äter LCHF (som oftast inte äter vete) kan få starka symptom av att äta vete igen. Vad jag menar är, du kan inte veta VARFÖR vissa som äter LCHF får problem med saker som tårtor, det behöver inte vara blodsockerrelaterat, utan det kan vara glutenrelaterat.

• Like 6

Många symptom som LCHF'are får när de äter tårta igen är just pga av gluten tror jag. Ca 30% av alla svenskar antas vara glutenintoleranta så det är inte otroligt att det är just därför personer som äter LCHF (som oftast inte äter vete) kan få starka symptom av att äta vete igen. Vad jag menar är, du kan inte veta VARFÖR vissa som äter LCHF får problem med saker som tårtor, det behöver inte vara blodsockerrelaterat, utan det kan vara glutenrelaterat.

Jag tror inte att det beror på gluten i dom flesta fall.

Jag tror inte att det beror på gluten i dom flesta fall.

Vad bygger du det på?

Själv finner jag det en smula tröttsamt med att så ofta, från så många håll, få lite av rullade ögon och jaja, inbillnings-kommentarer. Jag vet vad som händer i min kropp och jag utgår iskallt från att andra också vet vad som pågår i deras kroppar. Det har inget med kolhydraterna att göra i mitt fall. Jag kan äta lite sötsaker eller frukt eller dricka ett glas juice eller rotfrukter helt utan magproblem eller ledvärk. 1/2 macka av hembakt bröd och jag är helt rökt: först gasbildning i alla riktningar följt av magplågor och ränndreta några timmar senare och sen som grädde på moset ledvärk i knän och fingerleder i 1-2 dagar efteråt.

Ris är ett snällare spannmål men jag går ändå upp 0,5 kilo i vätska om jag äter 6 bitar sushi. Det händer inte om jag äter om jag äter motsvarande mängd kolhydrater från andra källor (frukt eller bär eller socker eller rotfrukter).

Efter vad jag har kunnat läsa mig till är jag långt ifrån ensam om den, eller liknande, upplevelser. Det är spannmålen jag inte tål, i fallande skala med vete som den allra värsta formen (och händelsevis den som innehåller mest gluten).

• Like 2

Vad bygger du det på?

Själv finner jag det en smula tröttsamt med att så ofta, från så många håll, få lite av rullade ögon och jaja, inbillnings-kommentarer. Jag vet vad som händer i min kropp och jag utgår iskallt från att andra också vet vad som pågår i deras kroppar. Det har inget med kolhydraterna att göra i mitt fall. Jag kan äta lite sötsaker eller frukt eller dricka ett glas juice eller rotfrukter helt utan magproblem eller ledvärk. 1/2 macka av hembakt bröd och jag är helt rökt: först gasbildning i alla riktningar följt av magplågor och ränndreta några timmar senare och sen som grädde på moset ledvärk i knän och fingerleder i 1-2 dagar efteråt.

Ris är ett snällare spannmål men jag går ändå upp 0,5 kilo i vätska om jag äter 6 bitar sushi. Det händer inte om jag äter om jag äter motsvarande mängd kolhydrater från andra källor (frukt eller bär eller socker eller rotfrukter).

Efter vad jag har kunnat läsa mig till är jag långt ifrån ensam om den, eller liknande, upplevelser. Det är spannmålen jag inte tål, i fallande skala med vete som den allra värsta formen (och händelsevis den som innehåller mest gluten).

Jag känner flera personer som benhårt trott att dom varit glutenintoleranta men nu tål dom spannmål igen och är hur friska som helst. Har du testat dig för gluten någon gång?

När det gäller tårtätande som tråden började med så skulle jag bli förvånad om dom inte skulle få samma symptom om dom åt en annan tårta med exakt samma innehåll men utan gluten. Dom som äter strikt LCHF tål ju inte kolhydrater så bra som andra men varken du eller Johanna äter ju så strikt.

Jag kan mycket väl tänka mig att gluten kan ligga bakom besvären, eftersom det ämnet angriper kroppen på ett alldeles unikt sätt genom att först påverka tarmväggen och sedan via spridning i blodbanan.

Men det är ju riktigt att en chockdos raffinerade kh även utan gluten kan också ha en alldeles speciell effekt speciellt på oss som är kh-intoleranta.

• Like 2

När det gäller tårtätande som tråden började med så skulle jag bli förvånad om dom inte skulle få samma symptom om dom åt en annan tårta med exakt samma innehåll men utan gluten. Dom som äter strikt LCHF tål ju inte kolhydrater så bra som andra men varken du eller Johanna äter ju så strikt.

Det du pratar om här är den fysiologiska insulinresistensen som man som LCHF:are helt naturligt får efter en längre tid utan några större mängder kolhydrater. Bukspottkörteln är helt enkelt inte redo att pytsa ut de stora mängder insulin som behövs för att ta ner ett högre blodsocker än normalt, detta funkar igen efter 2-3 dagar med kolhydrater, då bukspottkörteln vant sig igen. Det man kan mäta den första tiden med kolhydrater är högre blodsockernivåer under längre tid än normalt, men låga insulinnivåer.

Detta märker de flesta i ketogen kost inte av när det inträffar.

Men är man känslig mot gluten, antikroppar eller inte, så märker man av det med en mage i uppror, lindrigt sagt.

• Like 6

Håller inte med dig alls. Jag äter ganska strikt kh-mässigt trots att jag äter mycket grönsaker eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag har också ätit fakir för ett par år sedan och hade aldrig stora bekymmer att äta något med högre kh-värde. Gluten kan ge mycket besvär till vissa personer, så är det bara.

Jag får också magbesvär av bröd. Men inte av tex frukt. Jag har testats negativ för glutenintolerans både genetiskt, via antikroppar och, som 20-åring, gastroskopi. Men jag äter inte spannmål mera alls pga magen. Visserligen får jag magproblem också av mörk choklad.

Och har man sett gluten summit så vet man att man kan ha glutenintolerans utan påverkad mycosa och att testerna i Sverige för antikroppar är ofullständiga.

• Like 7

Håller inte med dig alls. Jag äter ganska strikt kh-mässigt trots att jag äter mycket grönsaker eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag har också ätit fakir för ett par år sedan och hade aldrig stora bekymmer att äta något med högre kh-värde. Gluten kan ge mycket besvär till vissa personer, så är det bara.

Ja men självklart tål en del inte gluten men det kan också vara många som mår dåligt av att äta spannmål utan att det beror på just gluten.

Finns det mjöl av spannmål där man tagit bort gluten så att man kan jämföra?

Ja men självklart tål en del inte gluten men det kan också vara många som mår dåligt av att äta spannmål utan att det beror på just gluten.

Finns det mjöl av spannmål där man tagit bort gluten så att man kan jämföra?

Havre, men ofta är havre kontaminerad av gluten. Vad jag förstår så innehåller spannmål protein (tex gluten) som är väldigt svårsmälta för kroppen. Gluten kan ju kroppen inte smälta alls.

Marsh (gluten summit) sa bla att ris är mycket mer lättsmält än vete, korn och råg.

Där är något mer kh och mindre protein i rismjöl än vetemjöl, men jag undrar om det kan göra någon större skillnad. Det mesta blir glukos på kort tid. Fast han menade kanske hela ris jämfört med hela vetefrön?

Där är något mer kh och mindre protein i rismjöl än vetemjöl, men jag undrar om det kan göra någon större skillnad. Det mesta blir glukos på kort tid. Fast han menade kanske hela ris jämfört med hela vetefrön?

Det har att göra med strukturen på proteinet, vad jag förstår. Proteinerna i tex vete, korn och råg är kemiskt annorlunda än proteinerna i ris och mycket mer svårtsmälta (läs: osmältbara).

• Like 2

Havre, men ofta är havre kontaminerad av gluten. Vad jag förstår så innehåller spannmål protein (tex gluten) som är väldigt svårsmälta för kroppen. Gluten kan ju kroppen inte smälta alls.

Eftersom jag har hört folk skilja på glutenfritt och naturligt glutenfritt så trodde jag att det kanske fanns spannmålsprodukter där man tagit bort glutenet.

Tål du havre?

Eftersom jag har hört folk skilja på glutenfritt och naturligt glutenfritt så trodde jag att det kanske fanns spannmålsprodukter där man tagit bort glutenet.

Tål du havre?

Just nu riskerar jag inte spannmål överhuvud taget (kommer nog att vara så för alltid). Havre är inget jag gillar eller saknar och känner liksom inte att det är värt det. I intervjun av Marsh så tror jag han även menade att havre hade proteiner som var svårsmälta, även om det inte var gluten, men han var lite otydlig.

Alltså för en person med celiaki så orsakar gluten symptom i magen. Men alla glutenintoleranta får inte symptom i magen utan de kan tex få skador på hjärnan, bukspottskörteln, myelin etc. Det verkar som antikroppar till de olika beståndsdelar av gluten börjar attackera vävnader på olika ställen i kroppen (tex i MS så är hjärnan och myelinet attackerat). Dessa ställen behöver då inte bara vara i magen.

Slutar man med gluten så slutar antikropparna att bildas men det kan ta ca 6 månader för kroppen att bli av med alla antikroppar. Så fort man börjar äta gluten igen så bildas nya antikroppar som kan attackera vävnaden igen.

Någon annan får gärna utveckla om de har förstått detta bättre. 

• Like 5

Så här har jag förstått det

1. Gluten stimulerar bildandet av Zonulin, ett ämne som öppnar "the tight junctions" i tarmväggen. I princip så öppnar gluten en dörr in till kroppen och kan på det sättet komma in i blodet. Det gör det hos alla människor.

2. Vissa personer bildar antikroppar mot de olika beståndsdelarna i gluten (i Sverige testar vi vad jag vet bara en av dessa antikroppar). De är glutenintoleranta.

3. Har man genetiskt predisposition för ett "förvirrat immunförvar" så kan kroppen missta den egna vävnaden för dessa beståndsdelar av gluten och antikropparna attackerar. Beroende på var i kroppen de attackerar så utvecklar man MS, diabetes typ1, celiaki osv. Celiaki är alltså när vävnaden i magen blir attackerad.

Jag gissar att andra saker än gluten kan orsaka ökad permeabilitet i tarmväggen. Kanske bakterier, virus, miljögifter, antibiotika. Kanske andra proteiner som casein eller lektin. Det kanske är så att så hög andel av befolkningen har problem med just gluten (dvs bildar antikroppar) att det är där man har fokuserat forskningen. Kanske en mindre procent reagerar på samma sätt mot casein (dvs bildar antikroppar som sedan attackerar kroppens vävnader)?

Saker jag inte riktigt förstår: ofta nämns IgE, IgG, IgA och IgM. Vad är det? Har det att göra med var antikropparna bildas och efter hur lång tid?

• Like 1

Sade han att det krävs genetisk predisposition för förvirrat immunförsvar för att den egna vävnaden skulle kunna misstas för gliadin? Det missade jag. Jag fick för mig att detta gäller alla människor.

EDIT: Kollade igen och en av "kraven" för att gluten ska orsaka potentiellt autoimmun reaktion mot vilken vävnad som helst är att man ärvt antingen DQ2 och/eller DQ8 från sina föräldrar.

http://en.wikipedia.org/wiki/HLA-DQ8

http://en.wikipedia.org/wiki/HLA-DQ2

16% av svenskar har tydligen DQ8.

Däremot orsakar gluten läckande tarm hos ALLA människor, dvs inte bara gliadin utan bakterier, virus och annat olämpligt kan läcka in i blodbanan, orsaka infektion, inflammation, ateroskleros, kardiovaskulär sjukdom.

Suck...

• Like 1

Sade han att det krävs genetisk predisposition för förvirrat immunförsvar för att den egna vävnaden skulle kunna misstas för gliadin? Det missade jag. Jag fick för mig att detta gäller alla människor.

Menar du det de sade om transglutaminate?

Alltså för Celiaki så vet man vilka gener som ligger bakom. För MS hittar man fler och fler gener som kan ligga bakom. Fasano pratar om den genetiska komponenten. Men bara för att man har genetisk predisposition betyder det inte att man får autoimmun sjukdom.

• Like 1

Är inte DQ2 och DQ8 generna för just celiaki? Kan mycket väl ha fel...

Jo när jag kollade vidare fann jag referenser till att nära 100% av dem som har celiaki har den ena eller bägge av dem. Men Joe nämnde dem också som en av förutsättningarna för att gliadin ska leda till autoimmunitet var som helst. Kanske borde kollas upp riktigt noga när man har mycket tid och ork... kul att ha stenkoll på sådant här  :)

EDIT: Kom just på att jag ju köpte Joe Rignolas bok för ett par månader sedan. Är i Danmark nu så jag kan inte kolla förrän till helgen vad han skriver där.

Jo när jag kollade vidare fann jag referenser till att nära 100% av dem som har celiaki har den ena eller bägge av dem. Men Joe nämnde dem också som en av förutsättningarna för att gliadin ska leda till autoimmunitet var som helst. Kanske borde kollas upp riktigt noga när man har mycket tid och ork... kul att ha stenkoll på sådant här  :)

EDIT: Kom just på att jag ju köpte Joe Rignolas bok för ett par månader sedan. Är i Danmark nu så jag kan inte kolla förrän till helgen vad han skriver där.

Kommer ihåg det här jag länkade till i min MS tråd

Forskare identifiera 48 gener med koppling till MS. Dom flesta av de identifierade generna är kopplade till immunsystemet. Det verkar även som vissa av de gener som blir påverkade även blir påverkade vid sjukdomar som Chrohns och IBS. 

http://www.mssociety...genes-linked-ms

Just nu riskerar jag inte spannmål överhuvud taget (kommer nog att vara så för alltid). Havre är inget jag gillar eller saknar och känner liksom inte att det är värt det. I intervjun av Marsh så tror jag han även menade att havre hade proteiner som var svårsmälta, även om det inte var gluten, men han var lite otydlig.

Alltså för en person med celiaki så orsakar gluten symptom i magen. Men alla glutenintoleranta får inte symptom i magen utan de kan tex få skador på hjärnan, bukspottskörteln, myelin etc. Det verkar som antikroppar till de olika beståndsdelar av gluten börjar attackera vävnader på olika ställen i kroppen (tex i MS så är hjärnan och myelinet attackerat). Dessa ställen behöver då inte bara vara i magen.

Slutar man med gluten så slutar antikropparna att bildas men det kan ta ca 6 månader för kroppen att bli av med alla antikroppar. Så fort man börjar äta gluten igen så bildas nya antikroppar som kan attackera vävnaden igen.

Någon annan får gärna utveckla om de har förstått detta bättre. 

Jag förstår att du inte vill riskera något genom att äta havre nu men jag tänkte att du kanske märkt något tidigare. Eftersom havre inte innehåller gluten men ändå är spannmål så är det ju en intressantare jämförelse än ris eller majs.

Min bekant som inte tålde spannmål under en dryg tioårsperiod tålde visserligen havre längre tid än dom andra sädeslagen men till slut tålde han inte det heller. Innan dess var han spiksäker på att det var gluten han inte tålde. Först tålde han inte vete sedan inte råg sedan inte korn. Sedan tog det nog 7 år innan han inte tålde havre heller.

Nu tål han alla sädeslagen igen utan problem.

Jag förstår att du inte vill riskera något genom att äta havre nu men jag tänkte att du kanske märkt något tidigare. Eftersom havre inte innehåller gluten men ändå är spannmål så är det ju en intressantare jämförelse än ris eller majs.

Min bekant som inte tålde spannmål under en dryg tioårsperiod tålde visserligen havre längre tid än dom andra sädeslagen men till slut tålde han inte det heller. Innan dess var han spiksäker på att det var gluten han inte tålde. Först tålde han inte vete sedan inte råg sedan inte korn. Sedan tog det nog 7 år innan han inte tålde havre heller.

Ris och majs är spannmål, det var därför jag föreslog dem. Tillhör samma gräsfamilj som de fyra sädesslagen samt t.ex. hirs. Men det är ju riktigt att havre också saknar gluten.

Åt hon tårta över huvud taget när hon inte åt gluten?

Äter man LCHF och plötsligt äter tårta så får man ju effekter även om det inte beror på just gluten.

Davis skriver om vad som hände när dessa personer fick i sig gluten efter att en längre tid ha varit utan. Alltså, hon var glutenfri men åt en glutenfylld tårtbit.

Alltså jag känner inte så mycket i magen, eller gjorde inte. Det är mer hur otroligt mycket bättre jag mår utan. Och det gäller även havre och ris. Sen har jag ju skador/inflammationer i hjärnan som nu verkar gå tillbaka. Problemet för mig, som kanske inte är detsamma för din vän, är att kroppen producerar antikroppar som attackerar mina nervtrådar. Om jag kan äta en kost så att dessa antikroppar inte bildas så är det ju en lösning. Men jag vet inte hur jag skulle reagera nu om jag åt gluten. Vissa saker verkar påverka min mage, andra saker är mer indirekt, tex kan jag få känslobortfall i olika delar av kroppen.

Nu utesluter jag all spannmål, mjölkprodukter och baljväxter därför att jag vet ingenstans i Sverige där jag kan testa mer noggrant vad min kropp reagerar på. Kanske det är så att jag tål mjölkprodukter? Men så länge det inte finns sådana test så tycker jag att det är bättre att vara försiktig.

• Like 5

När det gäller andra spannmål finns det risk för "cross reactions". Har man "non-celiac sensitivity" som kan tyvärr inte kan testa för i Sverige så finns risken att man inte reagerar direkt det kan ta lång tid innan immunförsvaret havererar och man drabbas av en autoimmun sjukdom, demenssjukdom, hjärtsjukdom etc.

Ig betyder Immunoglobulin och IgE, IgA, IgG och IgM är de olika typerna av antikroppar som kroppen kan bilda (i det humorala systemet).

• Like 1

När det gäller andra spannmål finns det risk för "cross reactions". Har man "non-celiac sensitivity" som kan tyvärr inte kan testa för i Sverige så finns risken att man inte reagerar direkt det kan ta lång tid innan immunförsvaret havererar och man drabbas av en autoimmun sjukdom, demenssjukdom, hjärtsjukdom etc.

Ig betyder Immunoglobulin och IgE, IgA, IgG och IgM är de olika typerna av antikroppar som kroppen kan bilda (i det humorala systemet).

Vad menar du med "cross reactions"?

Alltså jag känner inte så mycket i magen, eller gjorde inte. Det är mer hur otroligt mycket bättre jag mår utan. Och det gäller även havre och ris. Sen har jag ju skador/inflammationer i hjärnan som nu verkar gå tillbaka. Problemet för mig, som kanske inte är detsamma för din vän, är att kroppen producerar antikroppar som attackerar mina nervtrådar. Om jag kan äta en kost så att dessa antikroppar inte bildas så är det ju en lösning. Men jag vet inte hur jag skulle reagera nu om jag åt gluten. Vissa saker verkar påverka min mage, andra saker är mer indirekt, tex kan jag få känslobortfall i olika delar av kroppen.

Nu utesluter jag all spannmål, mjölkprodukter och baljväxter därför att jag vet ingenstans i Sverige där jag kan testa mer noggrant vad min kropp reagerar på. Kanske det är så att jag tål mjölkprodukter? Men så länge det inte finns sådana test så tycker jag att det är bättre att vara försiktig.

Hur är det med quinoa, hirs och bovete? Finns det några fröer som du kan äta utan problem?

Här en definition http://celiacdisease.about.com/b/2011/06/20/cross-reactive-foods-the-reason-youre-not-healing-gluten-free.htm

Viss mat (inklusive spannmål, mejeri och processad mat såsom choklad) ska "imitera" gluten i kroppen.

och frågar jag hur dom kommit fram till det så har dom säkert en förklaring som kan framstå som trovärdig. Jag är ändå skeptisk. Det känns mer som att man till varje pris skall bevisa att det är just gluten som är problemet även sedan man upptäckt att även sådant som inte innehåller gluten kan ställa till problem.

och frågar jag hur dom kommit fram till det så har dom säkert en förklaring som kan framstå som trovärdig. Jag är ändå skeptisk. Det känns mer som att man till varje pris skall bevisa att det är just gluten som är problemet även sedan man upptäckt att även sådant som inte innehåller gluten kan ställa till problem.

Jag är inte enig i din konklusion angående gluten, men däremot är jag helt överens att man ska vara skeptisk och i denna kakofoni av röster bilda sig en egen uppfattning.

• Like 1

För att få reaktioner i immunförsvaret måste det till en permeabilitet (genomsläpplighet) i tarmen och man har undersökt och påvisat att just gluten proteiner inklusive gliadin reagerar med zonulin och skapar detta.

Intressant att det utvecklats tester med hög specificitet och hög känsligher för antikroppar (hela raddan av olika immunglobuliner) som både gluten proteiner och de proteiner som en "non-celiac sensitivity" person kan kors-reagera med. 

Här en länk med dessa tester, som sagt vad jag vet inte tillgängliga i Sverige, ska enligt uppgift lanseras i UK i december. - http://www.cyrexlabs.com/CyrexTestsArrays/tabid/136/Default.aspx

• Like 3

För att få reaktioner i immunförsvaret måste det till en permeabilitet (genomsläpplighet) i tarmen och man har undersökt och påvisat att just gluten proteiner inklusive gliadin reagerar med zonulin och skapar detta.

Intressant att det utvecklats tester med hög specificitet och hög känsligher för antikroppar (hela raddan av olika immunglobuliner) som både gluten proteiner och de proteiner som en "non-celiac sensitivity" person kan kors-reagera med. 

Här en länk med dessa tester, som sagt vad jag vet inte tillgängliga i Sverige, ska enligt uppgift lanseras i UK i december. - http://www.cyrexlabs.com/CyrexTestsArrays/tabid/136/Default.aspx

Oh, håll oss gärna uppdaterade om det. Jag undrar om man kan åka till London och testa sig. Sen vet jag inte om det ger något utslag när man  har uteslutit spannmål i ett år. Mest skulle jag vilja veta om mjölk och ägg, därför att de är jobbiga att utesluta.

• Like 1

Den definition på cross-reactivity jag har hört är att proteiner ofta består av liknande beståndsdelar och om kroppen reagerar på gluten kan den även reagera på proteiner med liknande struktur/delstruktur. Sesamfrön och kaffe tex kan kross-reagera med gluten. 

Säg att man har börjat med en glutenfri diet men fortfarande får symptom ibland. Då kan det vara värt att kolla mat som är kända att kross-reagera med gluten.

• Like 2

Oh, håll oss gärna uppdaterade om det. Jag undrar om man kan åka till London och testa sig. Sen vet jag inte om det ger något utslag när man  har uteslutit spannmål i ett år. Mest skulle jag vilja veta om mjölk och ägg, därför att de är jobbiga att utesluta.

Nyfiken som jag är ska jag kolla var närmaste "practice" finns eftersom jag antar att detta inte kommer ske via NHS och min vanliga doktor. I London kommer det sökert finnas flera "utövare" som kan genomföra testet och följa upp per telefon. Lite mer info - http://www.regeneruslabs.com/cyrex-launch-the-autoimmunity-x-factor-5th-december-2013-london/

Tror det kommer bli de som jobbar med Functinal Medicine som kommer göra testen i första hand - http://www.functionalmedicine.org/practitioner_search.aspx?id=117

• Like 2

Den definition på cross-reactivity jag har hört är att proteiner ofta består av liknande beståndsdelar och om kroppen reagerar på gluten kan den även reagera på proteiner med liknande struktur/delstruktur. Sesamfrön och kaffe tex kan kross-reagera med gluten. 

Säg att man har börjat med en glutenfri diet men fortfarande får symptom ibland. Då kan det vara värt att kolla mat som är kända att kross-reagera med gluten.

Jasså även sesamfrön. Tål du quinoa, hirs, bovete och andra frön?

Jasså även sesamfrön. Tål du quinoa, hirs, bovete och andra frön?

Det finns viss mat man vet man kan vara överkänslig mot om man är överkänslig mot gluten, tex sesamfrön. Men det är absolut inte så att alla som är glutenintoleranta inte kan äta sesamfrön utan har man provat att utesluta gluten och de flesta symptom gått bort utom ibland då och då, så kan det vara värt att kolla om man lider av kors-reaktioner. Jag vet flera som just inte klara sesamfrön men andra frön. Vissa verkar reagera dåligt på mjölkprodukter, en annan vanlig kors-reaktion, troligtvis den vanligaste. Kaffe verkar irritera andra.

Jag har inte provat quinoa, hirs eller bovete men frön, typ sesamfrön, solrosfrön osv, verkar funka dåligt. Du vet, ibland har kroppen en sån där intuitiv känsla vad det gäller saker man inte bör äta? Jag har sån känsla i kroppen när det gäller all spannmål. Möjligtvis att jag skulle kunna prova vildris, men det är något i resten som får mig att instiktiv inte vilja äta. Jag tror också det är därför jag inte saknar den maten alls. Jag reagerar starkt mot nötmjöl, men kokosmjöl går bra.

Jag har däremot inte märkt någonting vad det gäller kakao, kaffe, potatisväxter eller ägg. Kanske inte heller mjölkprodukter men dom har jag uteslutit mer för att vara på säkra sidan. Det här är mat som jag verkligen saknar också: potatis, sötpotatis, frukt, yoghurt, äggula, kaffe och choklad.

Ibland är det svårt att veta vad som orsakar reaktionen i kroppen, därför att antikropparna kan bildas efter en eller två dagar (dvs inte en omedelbar reaktion som IgE). Igår tappade jag tex känseln i kinden efter att ha varit bra i nästan en månad nu. Det jag har gjort under denna månad är bla att följa ett strikt autoimmunt kost protokoll, där man förutom spannmål, baljväxter och mjölkprodukter, undviker nötter, ägg och potatisväxter. För några dagar sedan blev jag lite trött på att tänka på kosten hela tiden och åt lite mörk choklad, några fröknäcke och en korv (98% kött). Men det är väldigt svårt att veta vad som orsakade reaktionen. Magen är lite svullen men inte mycket, får ibland mensliknande smärtor. Tappade känseln i kinden. Det är just dessa "tysta" och ganska smygande symptom som gör det svårt.

• Like 6

Innan LCHF trodde jag att jag var frisk och att min mage var som alla andras. "Det är naturligt att fisa 14 gånger om dagen." Jag har gjort test för gluten men det visade ingenting. Om jag idag äter två korvbröd tar det cirka två timmar innan magen sväller upp, blir förstoppad, jag får ont och får gaser. Äter jag åtta potatisar, en påse chips eller en påse Gott & Blandat händer ingenting.

Jag tror ju att det har med glutenet att göra, men jag vet inte om det har med det medfödda immunförsvarets motstånd mot glutenets gliadin att göra eller om det har med immunförsvarets uppövade motstånd mot gluten att göra. En sak är säker: Det har med spannmål att göra.

• Like 4

Innan LCHF trodde jag att jag var frisk och att min mage var som alla andras. "Det är naturligt att fisa 14 gånger om dagen." Jag har gjort test för gluten men det visade ingenting. Om jag idag äter två korvbröd tar det cirka två timmar innan magen sväller upp, blir förstoppad, jag får ont och får gaser. Äter jag åtta potatisar, en påse chips eller en påse Gott & Blandat händer ingenting.

Jag tror ju att det har med glutenet att göra, men jag vet inte om det har med det medfödda immunförsvarets motstånd mot glutenets gliadin att göra eller om det har med immunförsvarets uppövade motstånd mot gluten att göra. En sak är säker: Det har med spannmål att göra.

Ja det finns rika möjligheter att vara känslig mot gluten utan att detta fångas av de vanliga testerna. I någon mening är alla människor känsliga för gluten genom att det orsakar läckande tarm.