e.r Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Hej! Jag har följt lchf ca 4 månader nu, olika noga och olika bra. Första två veckorna åt jag i princip 0 kolhydrater per dag (ägg och bacon tre gånger om dagen) och gick ner flera kg. Den dieten var ju inte riktigt hållbar i längden så efter det blev det lite sisådär och jag gick upp mina kilon igen såklart. Sedan 6 veckor tillbaka har jag hållt mig på strikt lchf (äter inget med mer än 5% kolhydrater i), men jag går inte ner någonting! I början åt jag mycket, mycket fett med såser m.m, men när det inte hände något på vågen drog jag ner på detta och höll även koll på kalorierna mha shape up. Jag ligger på mellan 1100-1300 kalorier om dagen, och jag tränar lättare 5 ggr i veckan (motionscykel och lättare styrketräning, ca 1 timme åt gången) Jag är 1.70 lång och väger 76 kg och en vanlig dag äter jag: 07:00, två ägg med majonäs 12:00, keso, ca 200g eller en lchf-fralla med pålägg 17:00, kycklingfile eller annat kött med sås och en sallad. Vart är det jag felar? Äter jag för mycket? Äter jag för lite? För lite fett? Jättetacksam för hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Kanske för lite fett ar min tanke. Du bör ju få i dig åtminstone ett par hekto fett totalt på en dag om du är strikt med kolhydraterna. Keso är väl bara 4% fett, det gör 8 gram till lunch och det räcker inte. Har du koll på sköldkörteln? Den kan också ställa till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e.r Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Kanske för lite fett ar min tanke. Du bör ju få i dig åtminstone ett par hekto fett totalt på en dag om du är strikt med kolhydraterna. Keso är väl bara 4% fett, det gör 8 gram till lunch och det räcker inte. Har du koll på sköldkörteln? Den kan också ställa till det. Koll på sköldkörteln? Vad är det då man ska hålla koll på? Svar nej alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Om du stressar ovanligt mycket kan de var en fördel för viktminskningen att få ner kortisolnivåerna med regelbundna avstressande aktiviteter. Typ meditation och sånt Det behöver nog inte vara så ambitiöst. Sittla på golvet, blunda och endast fokusera på din andning 5 min /dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Sköldkörteln styr ämnesomsättningen. För låga nivåer sköldkörtelhormon gör det ofta helt omöjligt att gå ner i vikt. Det finns omfattande forskning som visar att sköldkörtelvärden är individuella, medan läkarkåren brukar tolka det som att alla med prover inom referens är friska. Det stämmer alltså inte. De prover som brukar tas är hypofyshormonet TSH som styr produktionen i sköldkörteln, samt de fria sköldkörtelhormonerna fT4 och fT3. Man brukar också kolla antikroppar om det finns anledning att misstänka dysfunktion. Om du inte har andra symptom än svårt att gå ner i vikt är det nog ingen fara. Har man tjall på sköldkörteln är man också trött, håglös, allmänt trög och brukar få problem med sprött och glest hår, förstoppning, värk med mera. Taskigt kolesterol är ett symptom, liksom låg vilopuls och låg kroppstemperatur. Det påverkar hela kroppen. Är man inte trött är det inte sköldkörteln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grgn Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 För mig, som amatör, men i viss grad både intresserad och kanske lite erfaren... så låter det ju som att du äter på tok för lite? 11-1300 kalorier om dagen måste ju göra att kroppen bara skriker och hissar rödflagg för att det är svält-tider på gång? Med träning, lätt eller ej, fem gånger i veckan så behöver du ju ändå en hel del energi? Jag spelar själv ishockey fyra dagar i veckan (som "gubbe") och har precis börjat experimentera med att skippa ägg & bacon till frukost och bara ta en kopp te med smör och grädde... Viktmässigt verkar det hjälpa till, men då har jag också haft en period på jobbet med mycket resande och, i ärlighetens namn, även lite festande vilket ju inte alltid gör att man undviker vårt hatobjekt, kolhydraten... ;-) Dessutom ligger du ju inte på någon "jättefet-BMI" vilket jag tänkre mig är rätt normalt om du tränar så mycket som du gör, dvs att du har mer muskler (vikt) än vad "normal-Svensson" med samma vikt och längd har... vilket i sin tur gör att det är svårare att tappa vikt (fett)! Sköldkörteln, visst kan det vara så men de flesta av oss är nog "faktiskt" friska så jag skulle nog inte dyka på det spåret så där omgående... MvhGrgn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 1300 kcal är svältkost Hur du dessutom orkar träna begriper jag inte? Du måste ha skruvat ner din "termostat" rejält Fryser du inte? Prova "skruva upp" den istället Mer fett - större portioner Sen funderar jag: Vad är det för LCHF-fralla du äter? Vilken typ av sås? Har du koll på kolisarna i dessa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e.r Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Hej och tack för alla snabba svar! Är ny på forumet och inte van vid att få hjälp så kvickt Bra och utförligt svar om sköldkörteln, men som grgn skrev så känns det inte som det första jag ska kolla upp då jag antar att det är ett ganska ovanligt problem? Jag borde nog tilläga att det här med min träning är nytt, jag har hållt på bara några veckor och är sjukt otränad, har inte rört på mig ordenligt på flera år innan jag drog igång! Så att det skulle handla om muskler kan vi nog utesluta ! Jag kollar noga kolhydraterna i såserna jag köper, aldrig över 5%, och bullarna är efter detta recptet: http://www.jillsmat.se/artiklar/lchf-frallor-med-vallmo/. Första gången jag bakade dessa så räknade jag ut exakta näringsinnehållet, grundat på ingredienserna jag använde, i en bulle (jag får det till 6 stycken på en sats), jag minns inte nu vad det blev exakt, men det var runt 200 kcal och kolhydraterna var även här under 5%. Jag kan inte mycket om kost och diet och hur kroppen fungerar, men jag har alltid trott att det är ett kaloriunderskott som gör att man tappar i vikt? Men det är alltså en balansgång? Vart borde man hålla sig om man håller strikt lchf? Jag äter så lite som jag gör för att jag helt enkelt inte är hungrig, men visst kan jag lägga på en klick extra sås om det ska vara så, men i mitt huvud känns det fel. Mindre kaloriet, mer viktnedgång tänker jag, men det är kanske naivt? Återigen, tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e.r Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Och som ett tilläg så vägde jag mig precis, och jag har till och med gått upp 1 kg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Nej, det som är så knepigt är att det alls inte handlar om kalorier in och kalorier ut... Om du äter för lite får kroppen för sej att det är oår och håller stenhårt i alla kilon den har kvar så du ska överleva svälten. Och du kan inte tappa fett utan att tillföra fett, heller. Sen beror det ju också väldigt mycket på din bakgrund.... Hur gammal du är, hur mycket du har misshandlat kroppen tidigare med konstiga dieter och jojobantningar och sen kan det ju till och med vara så att kroppen tycker att 76 kg är precis lagom. Då kommer du förmodligen inte att minska i vikt, men du kan få en slankare profil genom att äta rätt saker och träna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Och som ett tilläg så vägde jag mig precis, och jag har till och med gått upp 1 kg! Jag tror att det många gånger handlar om att kroppen måste ställa om sig och bli trygg i sin nya kosthållning. viktuppgång i början är inte heller helt ovanligt. De här faktorerna påverkas av hur mycket man tidigare "misshandlat" sin kropp med bantning. De finns de som inte gått ner ett hekto under lång tid, men viktnedgången kommer då kroppen är trygg. Det handlar om det välkända och ibland förhatliga tålamodet Vad som kan få en att fortsätta att vara motiverad med lågkolhydratkost i väntan på viktnedgång är vetskapen om att man äter hälsosamt och får en massa andra hälsofördelar både på kort och lång sikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Som jag skrev ovan så fungerar kroppen mer som ett termostat än som en balansvåg Hemligheten med framgångsrik viktminskning är därför att lyckas justera sitt termostat till optimal förbränning Tänk dig att det är alldeles för varmt inomhus hos dig och du inte kan sänka termostaten på elementen Någon har bestämt att du ska ha 30 grader i rummet Du öppnar kylskåpsdörren men det hjälper föga eftersom elementen bara jobbar ännu mer för att behålla temperaturen Efter ett tag öppnar du även fönstren men elementen ger sig inte och jobbar nu på så dom nästan är rödglödgade Till slut blir du desperat och öppnar ytterdörren och börjar skyffla in snö i hallen Naturligtvis mår inte ditt hus bra av detta Det knakar i elementen du får en vansinnig strömräkning och det blir vattenskada i hallen Till slut kanske du hittar termostatet och plötsligt blir det balans på det mesta Du kan skyffla ut snön igen stänga fönstret och kylskåpsdörren och temperaturen inomhus söker sig snart till mera normala nivåer Det är vad korrekt LCHF-kost kan göra för dig med lite "intrimning" Du behöver fortsättningsvis varken springa som en tok eller svälta dig till resultat Din hunger och mättnad kommer i balans med vad din kropp förbrukar och du söker dig utan problem mot en normal kroppsvikt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Jag tycker du äter väldigt lite? Jag skulle prova att äta ordentligt men kanske experimentera lite med periodisk fasta eller 5:2 fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Med lite risk för att upprepa vad andra sagt .. kommentarer inom [ ]. Och du ska nog öka på med tex lite ost-mellanmål här och där, du äter för lite, kroppen tror att den svälter och sparar. Kör gärna på med massor med gröna blad och olika kål. Jag äter lunch i lunchrestaurangen och plockar av allt utom kolhydraterna sen tar jag ett par extra paket med smör och låter smälta över. 07:00, två ägg med majonäs [Känns lite torftigt, lägg på lite ost och ngn fet skinka.] 12:00, keso, ca 200g eller en lchf-fralla med pålägg [Keso är för magert och det är insulinotropt, dvs du får ett väldigt högt insulin påslag, högt insulin hindrar viktnedgång. Egentligen ska du undvika alla mejeriprodukter utom smör och lagrad ost och du vill gå ner. Fralla är aldrig bra helt enkelt. ] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=between+glycemic+and+insulinemic+responses+to+regular+and+fermented+milk 17:00, kycklingfile eller annat kött med sås och en sallad. [Kycklingfile är för magert, du kan skippa det, dessutom undrar jag om det inte är väldigt proteinrikt och protein bygger. Instället för sås (gjord på insulinotropt CF eller grädde) skulle jag välja ett kryddsmör eller en Bearnaise gjord på riktigt smör (obs dom man köper är oftast på rapsolja - gör egen) och äggula.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Det är svårt att ge råd till andra så därför låter jag bli men jag vlll gärna få ge ytterligare en bild av hur det kan se ut när en viktnedgång fungerar. Personligen har jag lite svårt för det konsekventa avrådandet från mjölkprodukter, även om jag har respekt för att många av olika skäl inte tål dem och då är det förstås klokt att utesluta eller minimera intaget. Frukost: 1 dl turkisk yoghurt med 3 msk 40% vispgrädde. 5 st av varje valnöt, mandel och hasselnöt, hackade till en müsli, en nypa av vardera solros- och pumpafrön. Ibland har jag tagit bär, väljer det på helgerna. Dessutom alltid ett ägg. Jag varierar mina frukostar: Kan också mosa en halv avokado med 1 dl turisk yoghurt och tärnar den andra halvan ovanpå. Strösslar över 3-5 hackade valnötter och åter ett kokt ägg till detta. En del morgnar får jag för mig att jag bara skall ha äggmjölk. 50 gram smör, 2 ägg och 3 dl lagom varmt vatten, önskad krydda typ kanel eller kardemumma. Lunch: protein (korv, kyckling, färs eller griskött) lite grönsaker. Sås som oftast består av en bas av grädde eller Creme Fraiche (äter inte fisk och springer inte ihjäl mig efter nötkött ) Middag: Ibland som lunchen, och ibland kanske en omelett. Smör är en självklarhet och ost ingår naturligt. På resans gång har det bakats på mandel- och kokosnöt mjöl, inga mängder men kanske i snitt 2-3 ggr/månad, frallor eller pizzabotten. Dricker egentligen inte kaffe men halv mugg med kaffe och resten vispad grädde är gott ibland efter lunch eller middag. Max 1 chokladkaka i månaden (minst 70%), fördelad på flera tillfällen och torrt vin i moderata mängder. När snacks är på tapeten äter jag tex jordnötter med skal, fläsksvålar, ostchips Eftersom jag har en "bantarhjärna" har jag inte brytt mig om att räkna, väga eller mäta, utan lärt mig följa kroppen. Det jag har tagit bort är mjölk ur och doserat såserna på mejerier till ca 1 dl måltid (enligt Anna Halléns råd). En hel del mat eller hur och en hel del matglädje. Om man går upp lite början eller inte går ner har jag fått lära mig av en LCHF-kostrådgivare att detta är en kost som bygger upp kroppen igen och den norska läkaren Sofie Hexberg menar att om kroppen har reparartionsarbete att göra prioriterar den det. Om du inte har gått ner hur har det varit med måtten/kläderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts