Jump to content

Trött på att vara tjockis..


Phosforos
 Share

Recommended Posts

Som rubriken, har käkat LCHF i 1,5 år och inte lyckats gå ner men inte heller upp trots att jag alltid trillar dit på kolhydrater i allmänhet och socker i synnerhet.. Hur skaffar man motivationen och STYRKAN att låta bli?! Jag FATTAR inte! Vet inte vart jag ska ta vägen, matmässigt och känslomässigt.. Hjälp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som rubriken, har käkat LCHF i 1,5 år och inte lyckats gå ner men inte heller upp trots att jag alltid trillar dit på kolhydrater i allmänhet och socker i synnerhet.. Hur skaffar man motivationen och STYRKAN att låta bli?! Jag FATTAR inte! Vet inte vart jag ska ta vägen, matmässigt och känslomässigt.. Hjälp!

 

Alltid bra att beskriva vad du äter och dricker en normal vecka. Det hjälper folk att ge tips. Beskriv gärna också hur och när du trillar dit. Jag tar för givet att du kollat igenom kostdoktorns alla punkter? http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Link to comment
Share on other sites

Motivation är överskattat och ganska kortvarig eller flyktig

 

Det bästa är att planera sitt liv så man nästan inte kan misslyckas ^_^

 

 

1. släng/ge bort allt som du inte tror är bra för dig att äta längre

2. Handla bara hem sånt som är "bra mat"

 

Finns inget skräp hemma så äter du inget skräp ;)

 

3. Handla bara när du är mätt och undvik de avdelningar där du blir frestad till att köpa sämre mat

4. Planera för luncher på jobbet fester och bjudningar så du minimerar risken att trampa i klaveret

5. När du gör avsteg Bestäm innan hur långt du tänker låta dig sjunka och var benhård mot dig själv vad gäller det beslutet

 

Klara regler och strategier för dig själv alltså som du bestämt dig för att aldrig bryta.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej!

För just min personliga del så provade jag periodisk fasta 16:8 för jag var nyfiken. Det passade mig som handen i handsken. Sen har jag dragit ner rejält på mejeriprodukter och mår bättre och är piggare. Sen kör jag lite tillskott i form av D-vitamin, fiskolja och C-vitamin. Och så försöker jag promenera lite varje dag och så simmar jag två gånger i veckan. Nu har jag inte gått ner nåt vidare på ganska lång tid, pendlar upp och ner ca 2 kg. MEN!!! Jag mår så otroligt bra ändå så jag struntar faktiskt i om jag är rund. Jag tror fläsket trillar av en vacker dag och fram tills den dagen så ska jag ha det så jäkla kul och roligt jag bara kan :)

Läs böcker, rota på nätet, gör det till en kul hobby, här på forum finns massor av fantastiskt folk som vet hur mycket bra som helst. Sno deras idéer, stjäl deras knep, inspireras av deras historier!

Visst har jag trillat dit många gånger under årens lopp och känt hopplöshet och det är ju inte så kul, men för varje gång jag trillat dit så har det gått snabbare att ta sig tillbaka för du mår ju så himla mycket bättre av kolhydratsnål mat, eller hur :) För varje gång jag har trillat tillbaka så har jag lärt mig nya saker om mig själv och det är faktiskt bra, så då har det inte varit förgäves liksom att trilla dit. T.ex har jag fått sluta helt med alkoholhaltiga drycker för då sätter det igång en hel kedjereaktion av sug och jag kan käka chips och annat skräp i flera dagar efter. 

Det finns flera bra böcker om sockersug och där förklaras väldigt bra vad som händer i kroppen och framförallt i knoppen när man äter något som sätter igång reaktionerna.

Så ge inte upp nu!

/Monki

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Min käre vän och personlige LCHF-guru brottas med ett svårt sockerberoende. Han hälsar att han tänker på det som alkoholisterna gör: ta en dag i taget.Sanera din omgivning från det du inte tål, acceptera att du inte kan äta allt (vilket kan vara nog så svårt, och en anledning till att man trillar i samma grop om och om igen..) och håll dig till den mat du tål.

Och spöa inte upp dig själv alltför mycket när du trillat i gropen igen!

Lycka till! :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag kan också slå ett slag för 16:8 liksom för tiden... Jag har ätit enl LCHF i 3 år och först nu märker jag att mina signaler börjar bli som de ska, ändå faller jag dit ibland, senast igår på en halv näve M&M (sen åt andra upp resten...). Men jag har också noterat att för mycket fett svider i magkatarren så jag har börjat tänka mer paleo fast under 50g kolh/dygn. Fortsatt lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Min gissning är att om trillar man ofta tillbaka till kolhydraterna, handlar det antagligen om att man äter dem för mycket till daglig dags eller man kan inte lämna vissa vanor bakom sig. Min  erfarenhet är att om man stryper kolhydraterna till ett absolut minimum, upphör de starka emotionella känslorna nästan helt och suget efter det söta minskar och det blir betydligt lättare att härda ut de få sekunderna som hjärnan signalerar galet. En annan sak man kan göra är att ersätta det man blir sugen på, med något annat som man gillar extremt mycket och är nyttigt. På detta sättet "hjärntvättar" man sig själv och byter ut dåliga vanor mot bättre. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Många bra svar redan i tråden.

 

Tänk på att det LCHF gör är "enbart" att ställa om och optimera kroppen biokemiskt och hormonellt så att din kropp jobbar med dig istället för mot dig. Även om LCHF också, för många, har betydande effekter på knoppen...så kan den typen av problem behöva adresseras specifikt.

 

Det jag menar är att om man äter av känslomässiga anledningar så kan förvisso världens bästa kosthållning underlätta att man håller sig på banan men risken är ändå påfallande att man trillar dit ändå när höstmörkret och dito kylan väller in, chefen är osedvanligt psykopatisk, kärleken lämnar...eller vardagen känns trist i kombination med att i butiken finns en hemsk massa trevliga kortsiktiga lösningar (läs: symptomdämpare) att stoppa i munnen.

 

Nu VET jag ju inte att så är fallet här men det är verkligen inte ovanligt.

 

Kämpa på och lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bra svar tycker jag! Mitt problem är att jag faller dit när jag har motgångar i livet.. Har "väggen" symptom som gör mig känslig för förändringar.. Vill verkligen kunna engagera mig ordentligt men har svårt att fokusera. Käkar strikt i perioder sen ger jag upp när det känns tungt.. Lever även med fru och småbarn som inte är inne på LCHF som jag, det gör det lite problematiskt för mig. Har funderat på att fixa en låsbar låda att lägga allt som jag inte ska äta i och lämna över nyckeln. Känns tungt, hoppas verkligen på LCHF men ibland känner jag mig hjärntvättad när jag inte får resultaten jag förväntar mig..

 

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Bra svar tycker jag! Mitt problem är att jag faller dit när jag har motgångar i livet.. Har "väggen" symptom som gör mig känslig för förändringar.. Vill verkligen kunna engagera mig ordentligt men har svårt att fokusera. Käkar strikt i perioder sen ger jag upp när det känns tungt.. Lever även med fru och småbarn som inte är inne på LCHF som jag, det gör det lite problematiskt för mig. Har funderat på att fixa en låsbar låda att lägga allt som jag inte ska äta i och lämna över nyckeln. Känns tungt, hoppas verkligen på LCHF men ibland känner jag mig hjärntvättad när jag inte får resultaten jag förväntar mig..

 

/Patrik

Läs Mys blogg http://lchfingenjoren.se/. Hon har massor med bra tips när motivationen tryter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har precis börjat med LCHF men jag tycker att matlistor hjälper väldigt väl! Det antar jag är en del av planering men lite mer konkret kanske. Jag sitter varje vecka och letar upp recept som är lätta, roliga och verkar goda. sedan skriver jag upp all mat jag ska äta i en vecka. Det är frukost, lunch och middag. Jag tittar vad som finns hemma och vad som behövs inhandlas och åker sedan och handlar allt som står på min lista. Under veckan sedan kan jag välja och vraka på goda recept och längtar varje dag efter att få laga mat, längtar efter vad jag skall få äta idag! Att äta regelbundet hjälper också mot mitt sötsug. 

 

En annan sak som jag märker hjälper mig är att försöka hålla mig sysselsatt. De dagar jag sitter hemma och pluggar eller inte riktigt vet vad jag skall göra så blir jag alltid mer sugen på skräp och kolhydrater än de dagar jag håller mig sysselsatt och gör saker. För mig är rastlösheten ofta orsaken till att jag äter. Vad är din orsak till att du äter? När äter du och när faller du dit? 

Link to comment
Share on other sites

Bra svar tycker jag! Mitt problem är att jag faller dit när jag har motgångar i livet.. Har "väggen" symptom som gör mig känslig för förändringar.. Vill verkligen kunna engagera mig ordentligt men har svårt att fokusera. Käkar strikt i perioder sen ger jag upp när det känns tungt.. Lever även med fru och småbarn som inte är inne på LCHF som jag, det gör det lite problematiskt för mig. Har funderat på att fixa en låsbar låda att lägga allt som jag inte ska äta i och lämna över nyckeln. Känns tungt, hoppas verkligen på LCHF men ibland känner jag mig hjärntvättad när jag inte får resultaten jag förväntar mig..

 

/Patrik

 

Du är alltså man och relativt ung. Då kanske träning kan vara något som får dig att må bättre. Det gäller i och för sig alla men en relativt ung man får ofta väldigt fin respons på styrketräning och både den fysiska ansträngningen och det synliga resultatet påverkar humöret och många tål livets påfrestningar bättre.

 

För att det skall bli riktigt bra så behöver man komplettera med konditionsträning men att först mjukstarta med lätt styrketräning är en bra början och även det kan göra underverk för humöret.

 

När man tränar blir man inte alls lika sugen på godsaker. Tänk bara på att börja försiktigt eftersom det som är kring musklerna behöver längre tid på sig än musklerna för att bli starkare och tåla belastningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Väggen"-symptom?

Och svårt att gå ner i vikt?

 

Det är inte så vanligt att män får underfunktion i sköldkörteln, men det händer. Har du kollat upp detta?

 

Slag mot skallen någon gång under livet kan också ge underfunktion i hypofysen som styr bl.a. ämnesomsättningen. Kan också vara något att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...