Martin Myhrberg Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Skulle vara kul att läsa dina kommentarer till: Livsmedelsverkets viktigaste råd för bra matvanor.Mina kommentarer kanske inte är så pedagogiska Livsmedelsverkets viktigaste råd för bra matvanor 1 Ät mycket frukt och gröntDelvis rätt:Frukt är bra men innehåller mycket socker, var lite försiktig.Grönt? Grönsaker bra att äta av. 2 Ät fisk 2-3 gånger i veckanRätt: Dock försiktig med östersjöfisk. 3 Håll igen på godis, läsk, glass, snacks och bakverkRätt: Bör undvikas. 4 Välj i första hand fullkornsprodukterFel: välj i första hand fettrik mat, håll igen med spannmål. 5 Använd flytande margarin eller olja i matlagningenFel: använd smör och kockosfett och olivolja. 6 Salta mindreDelvis fel: Salt bara ett problem vid högt blodtryck 7 Ät varieratFel: undvik pommes frites, fiskpinnar, margarin, pasta, bröd, läsk,godis mm 8 Ät enligt tallriksmodellenFel: för mycket kolhydrater, öka fettet minska kolhydrater 9 Välj mat med NyckelhåletFel: undvik nyckelhålet, tillsatt socker och låg fetthalt Sammanfattning: Skrämmande 3 poäng av 9 möjliga för staten. Staten borde anmälas till riksrevisionsverket för sina kostråd till svenska befolkningen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 1 Ät mycket frukt och gröntjag äter väldigt mycket grönt 2 Ät fisk 2-3 gånger i veckanja det gör jag 3 Håll igen på godis, läsk, glass, snacks och bakverktill 100% 4 Välj i första hand fullkornsprodukternej aldrig 5 Använd flytande margarin eller olja i matlagningennej aldrig 6 Salta mindrejag saltar som vanligt - alltså ganska mycket 7 Ät varieratja allt utom socker, bröd, potatis, pasta och ris 8 Ät enligt tallriksmodellennej då blir jag mera hungrig än mätt 9 Välj mat med Nyckelhåletnej jag vill ha fullfet mat med mininum av socker och E-nummer 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts