Jump to content

Magkatarr

Tilinn

Recommended Posts

Hej ! Har ätit lchf i ca 2 år och trivs bra. Har inte gått ner i vikt helt tillfredställande men mått bra, få förkylningar o lugn mage. Men nu har jag magkatarr som jag nog haft ett tag. Även dålig andedräkt :unsure:  som jag trott beror på ketos (obs mäter ej, det verkar joxit) . Min fråga är: vad ska jag äta? När jag söker info står det självklarheter som minska på kaffe, alkohol o ev stress. Men även stekt mat, fet mat, bacon, charkuterier o sånt som jag numera äter.

God fortsättning / Tina

Angående andedräkt så om det är ketosdoft kan man nog räkna med att den inte försvinner efter två år. Vissa har helt enkelt kvar den. Då finns två lösningar, antingen strunta i det/använda halstabletter etc. regelbundet. Eller så får man öka på mängden "snällare" kolhydrater som rotfrukter och lite potatis. 50-75 gram kolhydrater om dagen brukar vara nog för att ketosdoft ska försvinna. Men då minskar ju effekten av LCHF lite också.

Angående magkatarr så finns inga självklara råd som passar alla. Man får prova sig fram. Undantagsvis, särskilt om man även har halsbränna, kan en receptfri Omeprazol (syrahämmande medicin) hjälpa.

Å nej, jag står inte ut med den här andedräkten resten av livet, då blir mitt sociala liv och familjelivet lidande. Då får jag väl äta lite mer kolisar hellre. Risken då är att jag faller in i det dåliga ätmönstret jag hade innan och att jag aldrig når min målvikt. :( Pest eller kolera alltså. Tack för svar !

Har du provat att ta 1 tsk bikarbonat och halvt glas vatten?

Jag känner mig ibland sur i magen och får också ibland halsbränna.

Med bikarbonat försvinner det ganska omgående.

Googla på bikarbonat, du får läsa mycket som är intressant.

• Like 2

Å nej, jag står inte ut med den här andedräkten resten av livet, då blir mitt sociala liv och familjelivet lidande. Då får jag väl äta lite mer kolisar hellre. Risken då är att jag faller in i det dåliga ätmönstret jag hade innan och att jag aldrig når min målvikt. :( Pest eller kolera alltså. Tack för svar !

Nej varför det? Öka på med rotsaker (kål i alla former) så är problemet löst skulle jag tro. Lycka till.

hm....det har du säkert koll på men i mitt fall handlade den dåliga andedräkten om för mycket ost helt enkelt

• Like 1

Drakandedräkt samt allmän orkeslöshet fick mig att öka kh till ca 40-100 g/dag MEN jag tar dem på KVÄLLEN, inga på dagen- då är jag superstrikt. Detta verkar inte starta sugetfrom hell som var en av orsakerna att börja med lchf för 7-8 år sedan. Funkar för mig iallafall.

• Like 2

Kan rekommendera att du äter lite färsk spanskpeppar eller inlagd jalapeno i saltlag. Chilepeppar innehåller ett ämne som heter capcaisin. Det är det oljebaserade ämnet som man upplever som starkt då det retar nervändarna i munnen och kroppen. Ämnet är även smärtstillande, påverkar cellerna i kroppen och dess mitokontrier så de normaliserar blodsockernivåerna. Men för oss som lider av magkatarr är det speciellt intressant att det stimulerar blodflödet och aktiverar gelpumparna i magsäcken som producerar den skyddande gelen som gör att magsäcken inte fräts sönder av sin egen magsaft/syra. Chilepeppar är således, trots sin hetta (vilket man vänjer sig mot. Då blir man ofta en chilehead som vill ha starkare chilepeppar :) ) motverkande magkatarr. Jag upptäckte det för 5-6 år sedan av en slump när jag hade halsbränna. Åt inlagd jalapeno och blev av med den efter någon minut. Testade saltgurka.. hände ingenting. Började kolla chilepeppar och kom över en helt ny värld. Idag odlar jag egen chilepeppar om somrarna här i Sverige. Så fort jag haft magkatarr (innan LCHF, för nu är den helt borta sedan ett år tillbaka!) köpte jag mig en röd spanskpeppar och knaprade i mig som andra äter ett äpple, eller plockade fram ur frysen som ligger fryst (det är så man sparar sin chilepeppar, om man inte torkar den).

Notera att får du ont och svider i magen ännu mer av chilepeppar, då lär du kolla upp din mage med läkare. Då har du förmodligen en blödning, dvs magsår och inte magkatarr. Magkatarr är egentligen inte en katarr har man även kommit på numera eftersom det är ingen inflammation, utan mer en retning. Dagligt intag av chilepeppar har andra effekter också - jag har exempelvis inte varit magsjuk sedan 4-5 år tillbaka nu (peppar peppar).. Folk och barnen har kräkts i kaskader runtom mig.. så fort jag känt minsta lilla knaprar jag i mig mer chilepeppar! Förkylningarna blev också väldigt odramatiska. Under LCHF verkar jag fått ett paradis på det här området. Jag är oerhört tacksam att slippa smärtor som om magen håller på att frätas sönder och upp mot diafragman. Låg en hel natt en gång med en kylklamp för 6-7 år sedan invirad i en handduk för att inget annat hjälpte.

Chilepeppar innehåller en del kolhydrater (ca 9g/100 det är en frukt. paprika är en chilepeppar utan capsaicin), men man äter så lite och capcaisinet ser till att cellerna börjar köra järnet. Faktum är att ger man chilepeppar till en som fått hjärtinfarkt kan man mycket väl rädda livet på den personen eftersom det har en effekt att expandera kärlsystemet. Detta var, i min mening, en av den bästa av frukterna som Columbus tog med sig hem från nya landet. Den andra var tomaten :)

Hoppas ingen har något emot en YouTube video om chilepeppar. Tar bort den om det inte är okej.

• Like 1

Kan rekommendera att du äter lite färsk spanskpeppar eller inlagd jalapeno i saltlag. Chilepeppar innehåller ett ämne som heter capcaisin. Det är det oljebaserade ämnet som man upplever som starkt då det retar nervändarna i munnen och kroppen. Ämnet är även smärtstillande, påverkar cellerna i kroppen och dess mitokontrier så de normaliserar blodsockernivåerna. Men för oss som lider av magkatarr är det speciellt intressant att det stimulerar blodflödet och aktiverar gelpumparna i magsäcken som producerar den skyddande gelen som gör att magsäcken inte fräts sönder av sin egen magsaft/syra. Chilepeppar är således, trots sin hetta (vilket man vänjer sig mot. Då blir man ofta en chilehead som vill ha starkare chilepeppar :) ) motverkande magkatarr. Jag upptäckte det för 5-6 år sedan av en slump när jag hade halsbränna. Åt inlagd jalapeno och blev av med den efter någon minut. Testade saltgurka.. hände ingenting. Började kolla chilepeppar och kom över en helt ny värld. Idag odlar jag egen chilepeppar om somrarna här i Sverige. Så fort jag haft magkatarr (innan LCHF, för nu är den helt borta sedan ett år tillbaka!) köpte jag mig en röd spanskpeppar och knaprade i mig som andra äter ett äpple, eller plockade fram ur frysen som ligger fryst (det är så man sparar sin chilepeppar, om man inte torkar den).

Notera att får du ont och svider i magen ännu mer av chilepeppar, då lär du kolla upp din mage med läkare. Då har du förmodligen en blödning, dvs magsår och inte magkatarr. Magkatarr är egentligen inte en katarr har man även kommit på numera eftersom det är ingen inflammation, utan mer en retning. Dagligt intag av chilepeppar har andra effekter också - jag har exempelvis inte varit magsjuk sedan 4-5 år tillbaka nu (peppar peppar).. Folk och barnen har kräkts i kaskader runtom mig.. så fort jag känt minsta lilla knaprar jag i mig mer chilepeppar! Förkylningarna blev också väldigt odramatiska. Under LCHF verkar jag fått ett paradis på det här området. Jag är oerhört tacksam att slippa smärtor som om magen håller på att frätas sönder och upp mot diafragman. Låg en hel natt en gång med en kylklamp för 6-7 år sedan invirad i en handduk för att inget annat hjälpte.

Chilepeppar innehåller en del kolhydrater (ca 9g/100 det är en frukt. paprika är en chilepeppar utan capsaicin), men man äter så lite och capcaisinet ser till att cellerna börjar köra järnet. Faktum är att ger man chilepeppar till en som fått hjärtinfarkt kan man mycket väl rädda livet på den personen eftersom det har en effekt att expandera kärlsystemet. Detta var, i min mening, en av den bästa av frukterna som Columbus tog med sig hem från nya landet. Den andra var tomaten :)

Hoppas ingen har något emot en YouTube video om chilepeppar. Tar bort den om det inte är okej.http://www.youtube.com/watch?v=s6PsfM5wgRU

Tack för tipset. Låter lovande om än lite läskigt att ta det starka när det bränner i halsen. Hur mycket är lite, en halv el kvart? Spännande att du odlar, är det svårt? Tycker I o för sig det är konstigt att jag har magkatarr alls, de flesta liksom du, blir ju oftast friska. Ska prova iaf, kanske även andedräkten blir bättre.Ang magsjuka eller frånvaro av, blir jag inte så förvånad. Kör själv med "förskollärartricket". 10 vitpepparkorn 2ggr dagligen.

Tack för tipset. Låter lovande om än lite läskigt att ta det starka när det bränner i halsen. Hur mycket är lite, en halv el kvart? Spännande att du odlar, är det svårt? Tycker I o för sig det är konstigt att jag har magkatarr alls, de flesta liksom du, blir ju oftast friska. Ska prova iaf, kanske även andedräkten blir bättre.Ang magsjuka eller frånvaro av, blir jag inte så förvånad. Kör själv med "förskollärartricket". 10 vitpepparkorn 2ggr dagligen.

Behöver inte vara starkt chilepeppar. Japapeno duger fint, eller fefferoni/pepperoni. Viktiga är att capsaicinet finns där i alla fall i viss mängd. Fina är att man vänjer sig vid det starka ju mer man utsätter sig för det och såvida det inte är väldigt förbövligt starkt känner de flesta inte av någon reaktion i magen heller, eller på vägen ut då det kan bränna också.

Det är lite småtrix odla med vissa regler, men definitivt en av de mer enklare att syssla med. Man måste driva upp fröna tidigt  och under viss temperatur. Men det finns så väldigt många olika chilesorter. Flera tusen och indelade i 4-5 grupper där capsicum chinense är de vanligen de väldigt starka starka man hör talas om som habanero och till de vansinnigt starka som naga viper hybriderna.

Finns en bra liten bok som heter Chilepeppar av Philippe Plönninge (svensk) där det beskrivs hur man odlar chilepeppar, sorter och tips. Finns även en svensk chilepepparförening vid namn svenska chilepepparföreningen ( http://www.chilepeppar.com ).

Börja försiktigt. Det är fröfästet där allt starka sitter mestadels (80-90%). Ju närmare fruktfästet ju mer generellt finns det av det där. Tar man från spetsen är det mindre av det där ofta. Är det starkt kan man svalka sig med lite yoghurt eller något som suger upp det oljebaserade capcaisinet. Vatten fungerar inte bra, det blir bara värre eftersom det inte är lösligt i vatten som olja.

Det starka sitter ofta i nästan bara runt 10-12 minuter i övrigt. Det är för att adrenalin med mera gör sitt i kroppen och endorfiner släpps lös.

Med avsteg från de mycket mer starka sorterna där man blir riktigt andfådd och varm i en timme, i värsta fall flera timmar. 

Chileplantor är ofta mycket dekorativa dessutom. Finns små som stora på flera meter. Vissa kräver växthus, vissa klarar sig på friland eller smidigast i kruka. All chilepeppar är flerårig och går att övervintra om man sköter dem rätt.

• Like 1

• 4 years later...
On 1/1/2013 at 9:32 PM, Jamtlandstjej said:

Eftersom citrusfrukter är basiska så funkar det bra mot syran i magen. :) 

Citrusfrukter är väl inte basiska, utan sura = syra? Dock kan rådet ändå stämma, då jag hört att anledningen vi får sura uppstötningar är att vår magsyra är för svag, att munnen till magsäcken då öppnas... Att om man höjer syran, så stänger kroppen automatiskt magsäcken. Hörde en läkare säga detta, men inte helt 100% om det stämmer.

• Like 2

Jag hittade den här informationen:

"Citron blir alkalisk i kroppen därför att den innehåller basiska mineraler!
Man skulle kunna tro att citronsyra från citron skapar  surhet i kroppen. Men citronsyran och askorbinsyran i citronen är svaga syror som när de metaboliseras i kroppen tillåter mineralinnehållet i frukten att hjälpa kroppen göra blodet mer basiskt."

Se hela texten här.

• Like 2

Citron innehåller bara blygsamma mängder mineraler. Se matkalkyl.se.

Enzymer tar hand om kolhydrater, gallan tar hand om fetter och magsyran tar hand om proteiner - i princip. 

Det är inte magsyran som är problemet. Det är reaktionerna i magen mellan tex surt och basiskt (gör tex bikarbonattestet och du börjar rapa), jäsning av vissa kolhydrater som ger gasighet (pga dålig magsyra bla), magens fysiska arbete (den jobbar också med rörelser (är syran dålig måste magen jobba mer för att syran ska komma åt alla proteiner), läs Charmen med tarmen) mm, som gör att det känns tjorvigt och får syra att komma upp.

Citron och äppelcidervinäger har visat sig ha förmåga att lugna ner några av de där andra processerna, magsyran har den dock ingen påverkan på mer än en viss utspädning tills magen justerat. Magen är gjord för att vara sur och den ska vara sur då funkar det bäst. 

Har du dålig magsyra så att magen får jobba mycket med rörelser och länge efter en stor köttmåltid rekommenderar jag magsyra på tablett. Det har dessutom utmärkt effekt på slutändan... Syran blir sämre med åren. Syratabletter hjälper också till att döda bakterier som jäser kolhydrater i magen, de ska inte vara där.

• Like 1