Jenny_Åkesson Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Har länge dragit mig för att göra ett inlägg här. Jag försöker hitta mina svar genom andra forum inlägg och sedan gjöra förändringar allt eftersom och försökt med ”tålamod”. Det tar ju ett tag för kroppen att anpassa sig till förändringar. Men nu känner jag mig helt tömt på ideer och vet inte vad jag ska göra. Så jag börjar från början så att ni ahr bilden klar för er Kvinna, 28 år, 162cm, 88,5Kg i dag. Jag använder en Tannita inner Scaner för att få fett % Muskel Kg total vikt osv.Använder även ett måttband men om jag mäter mig två gånger med 5min mellanrum kan jag få olika värden :s dvs, jag är inte särskilt duktig på att använda det. I mars i år satte jag ned foten och började banta med kalorirestriktion. Som förväntats så blev det automatiskt en fettsnål, kolhydrat rik kost eftersom det är så man jagar kalorier. I Juli fick jag upp ögonen och började med LCHF. Jag har använt en mobil app som heter Shapeupclub sedan i mars och försökt så gått jag kunnat att registrera vad jag äter. Jag har tappat 3 kg sedan jag började LCHF i motsatts till att jag tappade stadigt med kalorirestriktion. Däremot så syns det nu att jag tappat vikt, vilket det inte gjort tidigare trots att jag gått ned mer under kalorirestriktion än på LCHF. Dvs, mitt ansikte har blivit smalt nu, likaså händer, armbågar, knän, fötter, vaderna har blivit mer ”mejslade”. Jag har blivit fri från den smärta jag hade i höfter och bäckene(vilket jag troddde berodde på vikt men vikten är kvar och smärtan är borta...) Mitt eksem har blivit bättre. Jag är lugnare i maten och kan för första gången på myckte lång tid hålla mig mer eller mindre till tre mål mat om dagen och känner ett slags ro mellan måktiderna vilket jag inte gjorde innan. Så det är ju roligt men... Och nu kommer det låta som om jag gnäller men jag tycks inte få till något fettförbränning. Jag har till och med tappat muskler de senaste veckorna och det här bekymrar mig. Jag har varit sjuk tre omgångar sedan Juli men senaste nu i veckoslutet tappade jag mest muskler. Vågen har oxå hoppat ned samma mängd som muskel massa som jag tycks tappa. Fett procenten har ökat och det är inte första gången. Jag upplever att jag inte alls förbränner fett. Har ingen aning om vad min kropp håller på med längre. Jag tränade mer när jag körde kalorirestriktion(eftersom då fick jag om jag ville äta mer...) och nu har jag varken haft tid eller lust att träna. Jag är oerhört trött på att vakta på hur mycket jag stoppar i mig och innerligt trött på att gå till gymmet för att det ska ”vara så bra för vikten och hälsan”. Jag är införstådd med att det är bra för hälsan, men jag har tillgång till en häst 2-3 dagar i veckan och jag åker kollektivt vilket innebär dagliga promenader. Kanske inte så mycket men jag har inte lust eller ork till mer. Lust till fysisk aktivitet har inte alls infunnit sig. Snarare tvärt om. Och, så en fråga då... Hjälp? Råd. Vad ska jag göra? Tänker inte gå tillbaka till pasta, ris, potatis osv för jag har fått possitiva responser på den nya kosten men... Jag vill ju lite till. Har ett antal kilon jag vill bli av med. Jag är urled på att vara överviktig vilket är en annan rädsla jag har. Jag har varit överviktig hela mitt liv och då menar jag hela mitt liv. Den där rultiga formen som bebisar har blev jag aldrig av med. Magen sitter fortfarande kvar... Och, det här blev långt... Tack på förhand om någon känner för att ta tag i det här med mig ;^^ Lite info: Min vikt ShapeUpClub_BODY_2013-03-01_2013-11-20.PDF 29 dagars intag av mat ShapeUpClub_Dag-for-dag29-dagar_2013-10-23_2013-11-20.PDF Makronutient intag sedan start ShapeUpClub_MakronutrientSUMMARY_2013-07-01_2013-11-20.PDF Tanita Inner Scanner resultat sedan sep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Styrketräning är ett utmärkt sätt att både bevara muskler du redan har, och att kicka igång fettförbränningen, förutsatt att du håller dig ifrån kolhydraterna. En ketogen kost (riktigt strikt LCHF) är muskelbesparande även i frånvaro av träning, plus att det såklart förbränner fett. De bästa tips jag kan ge för att komma i ketos är att vara riktigt strikt med kolhydraterna (max 20g per dag), äta tillräckligt med protein (för dig skulle jag gissa på ca 70-80g per dag) och äta resterande fett tills du blir nöjd. Kom ihåg att du äter när du är hungrig och slutar när du inte är hungrig längre. Försök inte hålla igen om du är hungrig och ät inte bara för att det är dags om du inte är hungrig. Om du äter mer än ett mål, försök sprida ut proteinintaget hyggligt jämt över de olika måltider du äter. Nu har jag läst lite i de verktyg du tillhandahållit och min åsikt är att du ligger väl så högt på proteinsidan. Inte varje dag, men ändå ganska ofta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted November 20, 2013 Popular Post Share Posted November 20, 2013 Ja altså släng den vågen.. alla vågar ljuger.. även de avancerade.. och glöm att den kan mäta fett respektive muskler! Den mäter inget annat än ditt elektriska motstånd och vikt sen räknar den fram din fett respektive muskelkvot! Dricker du mer vatten får du en annan fettkvot.. enligt vågen! Och du behöver inget måttband heller.. känn efter hur byxliningen sitter! Varför inte slappna av lite, ta en sak åt gången.. börja med att koncentrera dig på maten, sen på din aptit. lär känna den, tolka vad den säger om hur mycket du behöver äta. Om du äter mest fett (E%) så bränner du oxå mest fett.. glöm inte det. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Förstår jag dig rätt har du alltså först kaloribantat och gått ner ett antal kilon på detta Sedan har du växlat över till LCHF och tappat ytterligare tre kilon på det sättet.. Jag kan inte läsa ut om du gick upp mellan svältbantningen och LCHF eller om den nya kosten började från en lägre nivå?? Om det var nånstans du tappade muskler var det säkert på svältkosten Jag skulle tro att det som sker nu är att din kropp försöker bygga tillbaka de muskler du förlorade då Att i det läget ändå tappa ytterligare tre kilo fett är inte dåligt alls.. Vad gäller din våg och att den visar att du tappar muskler skulle jag ta det med en nypa salt Dessa vågar är inte alls särskilt exakta vad gäller muskler och fettmassa utan blir lätt lurade av vätskemängd i kroppen mat i magen etc Jag tror att du i dagsläget bör lita mer på vad spegeln och ditt mående säger Du tycker ju själv att du blivit smalare Jag tycker din kost ser helt ok ut Mitt råd är att köra på som du gör Det tar tid att komma i balans igen efter svältbantning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Däremot så syns det nu att jag tappat vikt, vilket det inte gjort tidigare trots att jag gått ned mer under kalorirestriktion än på LCHF. Dvs, mitt ansikte har blivit smalt nu, likaså händer, armbågar, knän, fötter, vaderna har blivit mer ”mejslade”. Jag har blivit fri från den smärta jag hade i höfter och bäckene(vilket jag troddde berodde på vikt men vikten är kvar och smärtan är borta...) Mitt eksem har blivit bättre. Jag är lugnare i maten och kan för första gången på myckte lång tid hålla mig mer eller mindre till tre mål mat om dagen och känner ett slags ro mellan måktiderna vilket jag inte gjorde innan. Läs det här du själv skrev. Hallå! Det är ju bra Sen lägg inte så mycket oro på vågen. Det är ju måtten som är intressantare. Och du verkar ju ha blivit smalare! Sen har jag själv en sån där Inner Scanner. Kul, men inget att lita på. De värdena går upp och ner lite som den själv vill. Det enda jag egentligen bryr mig om på den är vikten. Och jo - den talar också om min "verklige" ålder. Den säger jag är 30. (På alla andra papper jag har står det 52...) Så just den biten tror jag på Gym och viktminskning går inte ihop. Gym för att träna och må bra i kroppen är helt OK, men inte för viktminskning, eftersom du ju bygger muskler... Men som sagt glöm viktminskningen - ät, må bra, var inte rätt för fettet, ät tills du blir mätt. Jag kan kanske tycka att du ligger liite lågt i intag, och sen är jag inte helt säker på det vettiga i att låta fettkaffet vara dagens största näringsintag...(vilket jag såg på flera dagar) hm. Använder inte det själv, vad säger ni med erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Tappar man muskler under sin viktnedgång, kan det bero på att man äter för litet proteiner och speciellt i kombination med snabb viktnedgång. När jag in ledde min viktresa drygt 60 kg kilo sedan, beslöt jag mig behålla min muskulatur så gott det gick. Jag resonerade som sådan att som extra stor, behöver man släpa på en stor kroppshydda och borde därför även kanske ha litet mer muskler för det än en "spinkig" person. I bägge fallen pratar vi om otränade individer. Så jag skred till verket och la upp min kost så att jag dagligen åt en viss minimi mångd proteiner som skulle motverka muskeltappet. Jag skaffade en analysvåg för att studera fenomenet och helt riktigt behöll jag min relativa muskelmassa. Orket blev bättre varje dag som gick. Om det sedan beror på bibehållen muskelmassa eller andra positiva effekter med den ändrade livstilen, vet jag så klart inte. Min viktnedgång var långsam och jag tränade inget och gör det nu inte heller. Vardagsmotionen (vid tangentbord) får räcka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Limp o Jenny, skulle ni inte finna någon stolthet/glädje/nytta med ökad muskelstyrka? Om inte så är det väl ingen idé att gå till gymmet men för dom som uppskattar ökande styrka är ju det roliga att kunna lägga på 5kg extra på skivstången. Jag skulle rekommendera få övningar för stora muskelgrupper, med skivstång, mycket för mätbarheten och därmed träningsglädjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Jag ser ingen poäng med mer muskelstyrka för min del. Jag tror inte jag skulle bli mer stolt eller få mer glädje av det heller. Jag får mest glädje ut av att göra det jag själv vill och inte vad man bör göra. Dvs. jag trivs med tillvaron som den är. Faktum är att jag litet extra stolt över att gå mot strömmen och ibland "utmana" olika svenssonsyndrom och massbeteenden... om jag nu litet skämtsamt får ge dem olika attribut. Jag har aldrig heller motionerat och har tagit ett beslut att inte göra det nu heller. Jag mår faktiskt alldeles för bra för att skaffa mig träningsvärk och nya beroenden varken fysiskt eller psykiskt. Så, tillsvidare blir det inget. Vad framtiden har för sig, får vi se. Viktnedgång kräver inte heller varken träning eller motion, utan rätt kost. Träna gör som vi alla vet av andra orsaker. LCHf erbjuder just det alternativet, nämligen kosten. Dock är vi olika och var en behöver hitta sin väg. Mitt råd till dem som inte lyckas gå ner genom att följa LCHF-recept, är att skippa dem. De är nämligen inte framtagna för viktnedgång, utan för att äta mer eller mindre normalt. För att dra igång något som kroppen motsätter sig, behövs det ett annat upplägg för. Det handlar om att stänga av strömbrytaren i huvet som vill ha socker. Dvs. man skippar kolhydraterna helt och inför litet räknande, dvs. kunskap om vad kroppen tål och hur mycket samt vad som behövs för att gå ner i vikt. Den kunskapen kommer sedan sitta kvar i huvet evigt och hälpa till med den nya livstilen. Det är den uppoffringen man behöver göra för att bli "frisk" igen. Jobbigt... ja... men ger resultat. Jag lovar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Jag är oerhört trött på att vakta på hur mycket jag stoppar i mig Jag är inget proffs på LCHF, men den här meningen fick mig att studsa till.. För mig var det i början det absolut bästa med LCHF att jag fick äta HUR MYCKET JAG VILLE av rätt sorts mat. Eftersom jag tidigare varit fettskrämd och skadat min aptitreglering med jojbantning och viktväktare var jag också jävligt less på att alltid behöva ha koll (och alltid känna mig hungrig). Kanske jag tolkade det fel, men jag läste Skaldemans första bok och tog till mig detta att om du är hungrig - ät! Och jag åt! Med stor njutning och glädje, allt som får plats inom ramen för liberal LCHF. Ofta och mycket Och gick ner, långsamt men stabilt. Efter hand (det tog ca ett år) lärde jag mig att skilja på hunger och sug, hunger och törst, hunger och tröstbehov, hunger och.. name it. Så min personliga erfarenhet är: Släng ut vågen (du kan ställa in den igen sen), ät så mycket riktig mat du vill ha, ät dig mätt och belåten, ät när du är hungrig. Skippa träningen om du inte vill göra den (samma som med vågen, du kan börja sen om du vill). Och ge din kropp tid att ställa om sig. Kram och lycka till 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Jag skulle tro att "räknandet" eller vaktandet många gånger fattas som för negativt. Ungefär på samma sätt som alla listor över vad man "inte får äta". Men sådant går att vända till sin fördel ! Inom LCHF finns ju egentligen inga begränsingar vad man får äta... utan bara en del bör som har med mängder att göra. Jag vände på begreppen och gjorde långa listor på mat jag gillade och älskade och sedan strök jag de värsta kolhydratsyndarna så att kvar blev ren LCHF-mat. Jag valde också att sluta äta vissa saker och ersatte dem med annat. Som jag flera gånger berättat, ersatte jag t.ex godis som fanns på min lista med ölkorv som också fanns på min lista. Numera behöver jag inte välja eller vraka utan om jag blir "godissugen", handlar jag ölkorv. Faktum är att jag tycker det smakar sött numera. Konstrigt vad hjärnan kan få för sig, men det tackar jag för. Mitt sockersug är nämligen borta... peppar...peppar ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Hej Mina reflektioner. Du har en aktiv livsstil, om den är aktivare än matintaget kommer kroppen äta av reserverna, tom musklerna. Du behöver äta mer eller ta det lite lugnare. Insulin-paradoxen. Du får i dig vispgrädde, creme fraiche, mjölk, 17%:ig prästost, 28% ost, tzatziki, fettkaffe antar jag är med vispgrädde. Alla dessa produkter får ditt insulin att stiga med upp till 6 gånger mer än vad som motsvarar deras kolhydratinnehåll. Normalt innehåller dessa ca 5% kolhydrat men ditt insulin reagerar som om du åt 30%:ig matvaror. Av mejeri välj instället smör och lagrad ost helst närmare 40% fett det är svårt att hitta. I veckan hittade jag en boxholm med 38%. Mejeri under 40% fett undviker jag helt. Mellan 40-80% äter jag myckety lite av. Över 80 obegränsat. Bearnaisen antar jag är köpt och då gjord på rapsolja inte smör. Gör hellre själv på smör och ägg. Rapsolja är inte helt bra enligt bla Prof Göran på Chalmers. Bregott bör du byta mot riktigt smör, också för mycket rapsolja. Kalles kaviar är full med socker. Jennys Bolognese vet jag inte vad det är men vad gäller körrfärssåser blir dom lätt för magra om man inte kör i massa smör och/eller lagar på blandfärs. Du äter mycket kyckling, det är för magert tycker jag och proteinet lite "starkt". Strunta i vart fall i fíléerna och kör tillbehör med smör när du äter lår. Jag saknar salladsgrönsaker och kål. Alltid bra. Gör köttgrytor på fettsprängda gräsbetade köttbitar med mycket smör i. Välj entrecote instället för magra ryggbitar. Du äter för sällan. Stoppa in mellanmål minst 2 gärna 3 bestående av tex ägg, lagrad fet ost, fet skinka tex gallerrökt skinka. Man behöver inte äta så mycket per mellanmål men det är viktigt att inte låta kroppen bli hungrig för då släpper den insuling bara du tänker på mat. Särskilt i början av LCHF kuren kan man känna mycket hunger och då är en ostbit perfekt, när som helst. Rent allmänt för lite ägg, smör och lagrad ost. Sen kan jag min vana trogen inte låta bli att peka på min käpphäst glutenfrihet. Dina positiva förändringar: "Jag har blivit fri från den smärta jag hade i höfter och bäckene(vilket jag troddde berodde på vikt men vikten är kvar och smärtan är borta...) Mitt eksem har blivit bättre. Jag är lugnare i maten och kan för första gången på myckte lång tid hålla mig mer eller mindre till tre mål mat om dagen och känner ett slags ro mellan måktiderna vilket jag inte gjorde innan." Vill jag tillskriva glutenfriheten. Må gott ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Oj vilka fina svar! Tack för erat intresse och engagemang. Jag har inte hunnit gå igenom alla svar men hoppas kunna göra det idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Styrketräning är ett utmärkt sätt att både bevara muskler du redan har, och att kicka igång fettförbränningen, förutsatt att du håller dig ifrån kolhydraterna. En ketogen kost (riktigt strikt LCHF) är muskelbesparande även i frånvaro av träning, plus att det såklart förbränner fett. Är det då vilka 20g kolhydrater som helst (ink grädde, cremé fraiche osv)? Jag har som sagt inte alls fått någon vidare lust att träna. Det jag tränade på gym när jag körde kalorirestriktion var ju för att få äta mer... vet inte om det är en psykologisk grej men täning och motion (utöver stallet och promenadern till-från tågen) har jag i stort sett tappat lusten för. Förstår jag dig rätt har du alltså först kaloribantat och gått ner ett antal kilon på detta Sedan har du växlat över till LCHF och tappat ytterligare tre kilon på det sättet.. Jag kan inte läsa ut om du gick upp mellan svältbantningen och LCHF eller om den nya kosten började från en lägre nivå?? Om det var nånstans du tappade muskler var det säkert på svältkosten Jag skulle tro att det som sker nu är att din kropp försöker bygga tillbaka de muskler du förlorade då Att i det läget ändå tappa ytterligare tre kilo fett är inte dåligt alls.. Jag började med kalorirestriktion i Mars i år. I juli i år så gick jag från frukosten med kalori restriktion och vid middagen hade jag skifat kost till LCHF. så jag bytte under en dag... fanns inget där emellan. Under restriktion styrke trände jag på gym, det har jag inte gjort sedan i augusti nu. Det är just det... hur vet jag att det verkligen är fett som har försvunnit då? Hur vet jag att jag bygger muskler eller innre organ? Det är en teori som jag har svårt att svälja(för det låter för bra...) Jag kan kanske tycka att du ligger liite lågt i intag, och sen är jag inte helt säker på det vettiga i att låta fettkaffet vara dagens största näringsintag...(vilket jag såg på flera dagar) hm. Använder inte det själv, vad säger ni med erfarenhet av detta? Lågt i intag!? O.O Det var något jag inte trodde att det var. Hur tänker du kring det? Fett kaffet består av brggkaffe, kokosolja, smör(arlas normalsaltade smör o inte bregott...) o 50-80ml vispgrädde 40% + två-tre kokta ägg(inte i kaffet dock! lol) Rent krast så kom jag inte på ett annat sätt att få i mig mer fett. Har prövat stekfläsk o ägg, bakon o ägg, äggröra med bakon eller stekfläsk. Ägg m majo(va iofs köpt o inte egen gjord) Har över lag svårt att hitta fett till mina måltider. Särskilt som man ska vara försiktig med mejeri produkter. Tappar man muskler under sin viktnedgång, kan det bero på att man äter för litet proteiner och speciellt i kombination med snabb viktnedgång. Så jag skred till verket och la upp min kost så att jag dagligen åt en viss minimi mångd proteiner som skulle motverka muskeltappet. Hur då? Hur visste du hur mycket protein du skulle äta? Jag äter för mycket protein enligt de allra flesta (över 1g/kg kroppsvikt) och tycks ändå tappa muskler om det nu inte är en inbillad grej... eller om det faktiskt inte går att bespara muskleran tan ren styrketräning. Limp o Jenny, skulle ni inte finna någon stolthet/glädje/nytta med ökad muskelstyrka? Om inte så är det väl ingen idé att gå till gymmet men för dom som uppskattar ökande styrka är ju det roliga att kunna lägga på 5kg extra på skivstången. Jag skulle rekommendera få övningar för stora muskelgrupper, med skivstång, mycket för mätbarheten och därmed träningsglädjen. Mer styrka, fine, gymmet, nej tack. Har en icke funktionerlig axel och prblem med höfer/bäckene. Dte bir inga skistångar för min del utan rodd och pilates boll och så vidare. När jag väl hade arbetat upp styrkan i bål och alar för att klara det jag tycker är kul(stalljobb och ridning) utan att ligga som en ivalid så tappade jag lusten för träning. Ännu mer när jag nu förstår att träning inte har en inerka på vikt utan ett rent allmänt välmående. Lusen kanske komme tillbaka sm det verkar ha gjort för måga andra LCHF-kostare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Insulin-paradoxen. Du får i dig vispgrädde, creme fraiche, mjölk, 17%:ig prästost, 28% ost, tzatziki, fettkaffe antar jag är med vispgrädde. Alla dessa produkter får ditt insulin att stiga med upp till 6 gånger mer än vad som motsvarar deras kolhydratinnehåll. Normalt innehåller dessa ca 5% kolhydrat men ditt insulin reagerar som om du åt 30%:ig matvaror. Av mejeri välj instället smör och lagrad ost helst närmare 40% fett det är svårt att hitta. I veckan hittade jag en boxholm med 38%. Mejeri under 40% fett undviker jag helt. Mellan 40-80% äter jag myckety lite av. Över 80 obegränsat. Du äter mycket kyckling, det är för magert tycker jag och proteinet lite "starkt". Strunta i vart fall i fíléerna och kör tillbehör med smör när du äter lår. Jag saknar salladsgrönsaker och kål. Alltid bra. Gör köttgrytor på fettsprängda gräsbetade köttbitar med mycket smör i. Välj entrecote instället för magra ryggbitar. Förklara paradoxen mer. Varför reagerar kroppen så? Hur vet du det? Mitt fettkaffe består av bryggkaffe, kokosolja, smör(arla paketen) och 50-80ml 40% grädde. Kyckling är vingar eller lår/klubbor m skin. Vad menas med att proteinet är "starkt"? Vad är salladsgrönsaker? isbergssallad eller paprika? vilka kål sorter finns det? Pizza sallad, bra dåligt? Gräsbetat kött är ju lite dyrt just nu för min del ;^^ Men ska tänka på entrecote. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Hur då? Hur visste du hur mycket protein du skulle äta? Jag äter för mycket protein enligt de allra flesta (över 1g/kg kroppsvikt) och tycks ändå tappa muskler om det nu inte är en inbillad grej... eller om det faktiskt inte går att bespara muskleran tan ren styrketräning. Det finns olika rekommendationer bl.a från WHO om miniminivåer, dvs. vad som är essentiellt för människan. Sedan räknade jag fram mitt eget behov utifrån mitt aktivitetesnivå med nätets olika gratisverktyg och till slut testade jag fram en nivå som fungerade för mig. För mycket proteiner är faktiskt en effektiv "show stopper" beträffande viktnedgång. För litet proteiner ihop med träning, lär minska träningens effekter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Förklara paradoxen mer. Varför reagerar kroppen så? Hur vet du det? Mitt fettkaffe består av bryggkaffe, kokosolja, smör(arla paketen) och 50-80ml 40% grädde. Kyckling är vingar eller lår/klubbor m skin. Vad menas med att proteinet är "starkt"? Vad är salladsgrönsaker? isbergssallad eller paprika? vilka kål sorter finns det? Pizza sallad, bra dåligt? Gräsbetat kött är ju lite dyrt just nu för min del ;^^ Men ska tänka på entrecote. Jo det är fyra svenska forskare som fann detta 2001 här är länken om du vill läsa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=between+glycemic+and+insulinemic+responses+to+regular+and+fermented+milk Det verkar som att syrad mjölk och tex syrade grönsaker kan balansera bort den här effekten. Varför det blir så har jag bara läst hypoteser om, tex att det är ett protein som triggar insulin och att det är en funktion för att få tillväxt i kalven som ju ska växa av mjölken - om kalvar/kossor har insulin som vi framgår inte så det kan ju vara så att det har effekt på mänskligt insulin men en annan effekt (eller ingen särskild effekt på en ko). Rådet är dock att ta det försiktigt med mejeri, det är min egen erfarenhet också, det var inte förrän jag slutade med allt mejeri utom smör och lagrad ost som jag gick ned de sista 5 kilona jag ville ha bort, allt annat lika. Proteiner är svårt, de ökar å ena sidan ämnesomsättningen vilket gör oss hungriga, å andra sidan de bygger oss. Med starkt menar jag att proteininnehållet är förhållandevis stort. På den här länken kan du söka efter innehåll. Stekt kycklingfilé med skinn har tex 30% protein medan rostbiff har 21%. Jag blir tydligt hungrigare snabbare av magert kött än av fett kött, magert kött balanserar jag med fett för at få lugn. http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php Jag antar att du läst kostdoktorns råd om viktnedgång. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Skillnaden mellan grönsak och frukt är knepig. Vi brukar säga att grönsakerna ska växa ovan jord inte i jorden. Och inte vara för kolhydratrika. Alla blad (inkl spenat), lökar, kål - finns som spetskål, savoykål, grönkål, svartkål, rödkål, vitkål, brysselkål, blomkål, broccoli osv, (pizza sallad är väl jättebra - de flesta kål går att finstrimla (köp en mandolin) och göra sallad på med havssalt, olivolja, vinäger) - gurka, tomat, squash, osv. Kyckling filé har bara 1,2% fett en entrecote 9,5. Vad gäller ekonomin så har min omställning av kosten inneburit en besparing på 20-25%, och jag kan därför unna mig det bästa. Det beror på att jag äter mindre eftersom jag nu uppnår en mättnad som håller länge. När jag var kolhydratjunkie var jag tvungen äta varannan timme och bara dyrt skräp blev det. Bröd, pasta, flingor är inte billigt, dom tjänar grova pengar på det skräpet. Köp feta gräsbetade köttbitar så håller du dig mätt och får i dig mycket nyttigt fett. Fettet i kraftfoderkött har sämre fett. Du behöver inte köpa fina bitar du kan köpa högrev och göra gryta, räcker i flera dagar. Slutligen tänkte jag att du sa att du tappar muskler, kan det inte vara så att det ser ut som att du tappar muskler när du faktiskt tappar fett och vätska som placerat sig i och kring musklerna, så var det för mig, plötsligt framträdde muskler ur hänget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Är inte kravet gräsbetat... så här undrer vinterhalvåret... finns det dansk och irländs fläskkarre och kottlett att köpa på våra stormarknader för 50:- kilot. Nog blir lågkolhydratmat alltid en besparing i portmonnän. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 En kalori smör är billigare än en kalori potatis, nån krona till att lägga på kött. (Räknat på 53 resp 6 kr/kilo). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Strålande svar redan givna. För att sammanfatta i kombination med mina egna erfarenheter: 1) Ketogen kosthållning med fokus på animalisk föda är mycket muskelsparande/muskeluppbyggande. 2) Proteinintaget måste alltid beaktas då man misstänker för stor muskelförlust vilket är långt ifrån etablerad sanning mot bakgrund av det du berättat. S.k. bioimpedansmätare är notoriskt inexakta. Det gäller i synnerhet eftersom den formel och den bioimpedans de mäter utgår från en människa med en "normal" kosthållning. Då den ketogena kosten är naturligt vätskedrivande då den dels inverkar diuretiskt på njurarna men även minskar glykogennivåerna...så kan du ta de värden din mätare påstår med MINST en gnutta salt. Jag har noterat bättre verkligt kroppsfettresultat på ketogen kost jämfört med "normal" trots att bioimpedansmätaren antytt 5% skillnad med fördel den "normala" kosthållningen. Go figure... 3) Frekvensen för proteinintaget är något jag själv tycker verkar kunna spela roll. Men jag tränar å andra sidan och har inga seriösa data på andra människor vad gäller detta. Vetenskapen antyder mig veterligen inte att proteinintagsfrekvens ska spela någon större roll...om alls...men för den som tränar så skulle jag ändå ge rådet att experimentera. Värt att påpeka är då att det jag menar är då inte att man måste stoppa i sig protein varannan timme utan vi talar om att äta vid 3 tillfällen/dag istället för 1 tillfälle/dag. I övrigt så är det lätt att bli nojig när man går ned i vikt. På motsvarande sätt som många kan uppfatta att de "tappat muskler" men ändå, av någon outgrundlig anledning, avmagrat i ansiktet (vilket brukar vara en stor indikator att man definitivt tappat fett) så är det lika intressant att för den som har en del muskelmassa så kan kroppen visuellt ge intryck av att ha blivit än mer muskulös då man tappat kroppsfett. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Under den period jag gick ner på LCHF...så tog jag ett dygn i vecka med 0 kalorier...och så tränade jag ett kardiopass ungefär i mitten av det dygnet...sen så var jag noga med att inte vräka i mig mat direkt efter att dygnet var över... i övrigt åt jag så mycket jag ville med strikt LCHF...jag skulle vilja påstå att det nästan är omöjligt att INTE gå ner i vikt med den metoden ..det är lite jobbigt i slutet av fastedygnet...men det får man ta. ...många verka tycka att man kan dricka typ fettkaffe under fastedygnet...men det låter väldigt tveksamt tycker jag...om det är viktnedgång man satsar på.... Tillägg: Det som gör att du överlever under fastedygnet...är fettförbränning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Ja altså släng den vågen.. alla vågar ljuger.. även de avancerade.. och glöm att den kan mäta fett respektive muskler! Den mäter inget annat än ditt elektriska motstånd och vikt sen räknar den fram din fett respektive muskelkvot! Dricker du mer vatten får du en annan fettkvot.. enligt vågen! Och du behöver inget måttband heller.. känn efter hur byxliningen sitter! Varför inte slappna av lite, ta en sak åt gången.. börja med att koncentrera dig på maten, sen på din aptit. lär känna den, tolka vad den säger om hur mycket du behöver äta. Om du äter mest fett (E%) så bränner du oxå mest fett.. glöm inte det. Exakt. "Avancerade" vågar av den typen spyr ur sig en massa meningslösa siffror. Jag köpte själv en för något år sedan och är grymt besviken. Jag har testat min våg genom att väga mig före och efter vattenintag. Fettprocenten ökade. Tjena. Enligt min våg har jag också över 50% muskelmassa, och det är helt enkelt inte sant. Numera går jag på vikten och på hur kläder sitter. Och på hur det ser ut i spegeln. Vill du veta något alls om din fettprocent så får du göra en bodpodmätning, det har jag för mig är det bästa. Dyrt dock. Edit: En skojig sak hände när jag provade periodisk fasta i våras. Efter det första dygnet blev vågen helt knäpp - alla siffror (utom vikten) var åt skogen. Då tappade jag den sista resten av förtroende för den tingesten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Exakt. "Avancerade" vågar av den typen spyr ur sig en massa meningslösa siffror. Jag köpte själv en för något år sedan och är grymt besviken. Jag har testat min våg genom att väga mig före och efter vattenintag. Fettprocenten ökade. Tjena. Enligt min våg har jag också över 50% muskelmassa, och det är helt enkelt inte sant. Numera går jag på vikten och på hur kläder sitter. Och på hur det ser ut i spegeln. Vill du veta något alls om din fettprocent så får du göra en bodpodmätning, det har jag för mig är det bästa. Dyrt dock. Jag håller inte alls med er, Anna och Zepp ...långsiktigt visar en bra våg tydligt hur förhållandet muskler vs fett ser ut...sedan så ska man inte fästa så stor vikt på den absoluta siffran (det är möjligt att den inte är helt korrekt)...man ska titta på trenden.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Proteiner är svårt, de ökar å ena sidan ämnesomsättningen vilket gör oss hungriga, å andra sidan de bygger oss. Detta funderar jag mycket kring just nu. Jag hör ofta att just protein skulle vara den makronutrient som ger mest mättnad. Paul Jaminet och Stephan Guyenet, om de är bekanta, menar i alla fall det. Själv har jag försökt tänka efter hur jag upplever mättnad från protein och fett (kolhydrater undviker jag ju så pass att det inte har någon betydelse för mättnaden), men jag vet ärligt talat inte riktigt vilken av dem jag tycker mättar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Är det då vilka 20g kolhydrater som helst (ink grädde, cremé fraiche osv)? Ja, det kan man nog säga att det är egentligen. Det finns mer eller mindre bra kolhydratkällor, vilket du förmodligen redan känner till. Allt räknas, skulle jag dock vilja påstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Själv har jag försökt tänka efter hur jag upplever mättnad från protein och fett (kolhydrater undviker jag ju så pass att det inte har någon betydelse för mättnaden), men jag vet ärligt talat inte riktigt vilken av dem jag tycker mättar bäst. För mig gäller kombinationen av dem. Fett ger energi och protein mättnad för mig och därmed försöker jag balansera så gott det går. Dvs. jag fyller tallriken min med en lagom kombo av dem. Fast litet för fettets fördel som oftast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Detta funderar jag mycket kring just nu. Jag hör ofta att just protein skulle vara den makronutrient som ger mest mättnad. Paul Jaminet och Stephan Guyenet, om de är bekanta, menar i alla fall det.Den senare känner jag i varje fall till. Problemet med "studieknarkare" oavsett om de heter Aragon, Guyenet, McCarthy eller, Sveriges motsvarighet till den senare, Gudiol är att de direkt eller indirekt alldeles för ofta utgår från att världen utgår från studier istället för tvärtom. Med det menar jag att erfarenhet och korrekta observationer (som ju faktiskt är vad korrekta studier handlar om...men inte alltid representerar) nästan alltid övertrumfar akademiska papper. Träningsvärlden har ett och annat mycket gott exempel på hur människor erfarenhetsmässigt legat många decennier före rådande studieläge inom områden som kost och träning. Nämner detta eftersom detta är en ofta bortglömd faktor i denna s.k. "vetenskapliga" tid (jo, just ja, epidemiologiska studier är ju verkligen alltid "vetenskapliga" och sättet som forskningsmedel äskas och prioriteras är ju sannerligen "vetenskapligt" så det förslår). Jag förstår således att du funderar en hel del kring ämnet. Det krävs dock att man benar ut det eftersom det inte finns något kategoriskt svar som gäller i alla väder. Beroenden och kontexter avgör. För det första så måste man förstå att den primära mättnaden utgår inte direkt (om än indirekt) från makronutrienter utan från energi...potential i brist på annan benämning. Med energipotential menar jag helt enkelt hur mycket av energin kroppen tillförs som den dessutom har att tillgå på bästa sätt. Ett lysande exempel på detta är vad som sker med kroppen på en ketogen kosthållning. Såväl exogent (via högt fettintag och minst adekvat proteinintag) som endogent (via optimal bränslepartitionering som bl.a. leder till att fettdepåernas användning optimeras) så är just denna kosthållning snudd på ökänd för just dess effekter på mättnad. Ett stort energiintag (så länge det har hög energipotential enligt det jag utvecklat innan) är således den primärt mättande faktorn. Ett lysande dåligt exempel på "mitt" koncept energipotential är ju den beryktade stormarknadsdieten (supermarket diet) vars kombination av mycket kolhydrater och fett trots högt energiintag ofta inte alls leder till eventuell förväntad mättnad. Så om vi grottar ned oss i makronutrienters funktion lite mera så är denna rejält kopplad till dess kontext. En fettsnål kosthållning kommer att vara mycket mer beroende av proteinintaget och även ytterst sekundär mättnad som "bukfyllnad". Av detta skäl så nyttjar många kolhydratdriftade kroppsbyggare på tävlingsdiet extremt höga proteinintag (läs: 2-3 kg kött/skaldjur etc PER DAG) i kombination med en massa grönsaker, dvs bukfyllnad. Ifall någon för ett ögonblick fortfarande tror att grönsakers funktion att mätta är av väsentlig vikt så är det nu alltså dags att glömma den av bl.a. Livsmedelsverket spridda myten. Det är rent trams och den s.k. mättnad detta leder till utgår från magsäckens integritet, dvs dess sensorer som är till för att signalera stopp-och-belägg-nu-får-det-inte-plats-mer-kottar-och-löv och egentligen inte mättnad. Ur kontexten jag dock nyss nämnt, så är detta en åtminstone bidragande mättnadsfaktor...och tro mig, under sådana extrema former som tävlingsdiet för kroppsbyggning så tackar man och tar emot för varje litet halmstrå som finns att gripa. Med ovanstående utvecklingar så är det nu, förhoppningsvis, lättare att förstå varför man inte bara kan hävda "makronutrient X mättar mest". Kombinationen protein och fett är dock svårslagen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts