Jump to content

Hemorrojder ost och LCHF

MKJ

Recommended Posts

Läkare tycks inte veta vad hemorrojder beror på och läser man sjukvårdsupplysningen så verkar det mest handla om små kliande bulor. För min del handlar om inre hemorrojder som blöder kraftigt om det går hål på dom.

Jag får dom när jag ätit ost och det behöver inte vara speciellt mycket ost. Jag undrar ju över detta och det känns trist att aldrig kunna äta ost.

Eftersom många krämpor försvinner med LCHF och många samtidigt äter mycket ost så skulle det vara intressant att höra om det blivit bättre med LCHF.

Jag äter alltså inte LCHF själv.

Själv har jag haft problem med trög mage och ofta haft analsprickor före LCHF, detta är inget besvär längre (om jag utesluter spannmål). Min syster vet jag blir av med sina hemorrojder om hon håller sig till LCHF också.

Tror att konsistensen på avföringen spelar en viss roll, jag upplever min som mjuk och smidig på LCHF, speciellt om jag lägger till lite kokosolja i en kopp te om dagen eller så.

Jag är i alla fall glad att slippa dessa besvär nu.

Hoppas du får bukt med dina.

Jo, jag blir hårdare/trögare i magen av ost och choklad... Kan avhjälpas med lite ökat intag av magnesium och kokosolja.

Själv har jag haft problem med trög mage och ofta haft analsprickor före LCHF, detta är inget besvär längre (om jag utesluter spannmål). Min syster vet jag blir av med sina hemorrojder om hon håller sig till LCHF också.

Tror att konsistensen på avföringen spelar en viss roll, jag upplever min som mjuk och smidig på LCHF, speciellt om jag lägger till lite kokosolja i en kopp te om dagen eller så.

Jag är i alla fall glad att slippa dessa besvär nu.

Hoppas du får bukt med dina.

Jo, jag blir hårdare/trögare i magen av ost och choklad... Kan avhjälpas med lite ökat intag av magnesium och kokosolja.

Jag har aldrig haft förstoppning i hela mitt liv men när man läser på sjukvårdsrådgivningen så står det mest om man skall undvika förstoppning. Jag kan tänka mig att inre hemorrojder åker ut i större utsträckning när man är trög i magen men det kan ju knappast vara det som orsakar dom. För min del är jag inte ens trög, speciellt inte när jag får en ordentlig hemorrojdatack.

Äter din syster ost?

Som gravid har jag haft h. Det är väldigt vanligt just antagligen för att magen är trög. Jag får problemmage av något i LCHFkosten också. Troligen mörk choklad, mycket mjölkprodukter och kanske ost. Det är sånt jag äter periodvis och det verkar sammanfalla med magproblemperioderna.

Problemen handlar inte om gaser och magont. Det har mera med koncistensen att göra. Speciellt mörk choklad är en klar bov.

• Like 1

Dr. McDougall skriver en bra artikel om förstoppning och hur det leder till hemorrojder och åderbråck. Kort sammanfattat menar han att det beror på för stor ansträngning i elimineringsprocessen, så att blodkärlen sätts under för stort tryck.

MKJ: Här är sidan körd genom Google Translate, då du inte gillar att läsa på engelska.

http://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.drmcdougall.com%2Fhealth%2Feducation%2Fhealth-science%2Fcommon-health-problems%2Fconstipation-hemorrhoids-varicose-veins%2F&act=url

Det beror på felaktig koncistens på det som ska ut

inflammationer i tarmen

För snabb ovarsam tarmtömning

inflammerat ådernät generellt i kroppen

Hemorojder och åderbråck är närbesläktade åkommor och inte sällan drabbas samma person av bådadera till slut

Slutgiltig bot är att man lägger av med all mat som inflammerar (spannmål socker fröoljor o ev mejerier)

Äter människomat inklusive ordentligt med naturligt fett o ser till att inte vara uttorkad

• Like 7

Dr. McDougall skriver en bra artikel om förstoppning och hur det leder till hemorrojder och åderbråck. Kort sammanfattat menar han att det beror på för stor ansträngning i elimineringsprocessen, så att blodkärlen sätts under för stort tryck.

MKJ: Här är sidan körd genom Google Translate, då du inte gillar att läsa på engelska.

http://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.drmcdougall.com%2Fhealth%2Feducation%2Fhealth-science%2Fcommon-health-problems%2Fconstipation-hemorrhoids-varicose-veins%2F&act=url

Jag har som sagt aldrig haft förstoppning eller ens varit i närheten av det. Det som är skumt är att jag bara får problem när jag ätit ost. Kanske 6-8 tunna skivor ost igår och massor av blod i toastolen i morse. Det var likadant för någon månad sedan och då hade jag också ätit ost. Däremellan har dom inte svullnat alls.

Det var därför jag undrade om hemorrojder hör till det man blir av med genom LCHF. Många äter ju ganska mycket ost.

Ja, en del var bra. Men hans råd om att bara stärkelserik vegetarisk kost och inga mejeriprodukter duger tror jag inte riktigt på.

Det beror på felaktig koncistens på det som ska ut

inflammationer i tarmen

För snabb ovarsam tarmtömning

inflammerat ådernät generellt i kroppen

Hemorojder och åderbråck är närbesläktade åkommor och inte sällan drabbas samma person av bådadera till slut

Slutgiltig bot är att man lägger av med all mat som inflammerar (spannmål socker fröoljor o ev mejerier)

Äter människomat inklusive ordentligt med naturligt fett o ser till att inte vara uttorkad

Det knepiga är att jag kan äta spannmål men inte ost.

oj - intim tråd detta var ...
själv också invärtes hemmos -
aldrig problem av ost -
däremot dricker jag öl el äter spannmål ' ä de kört '
Trodde lite var nog unna sej - ibland -
så testade isterband - ack å ve - de så att säga sket sej * blodigt *

oj - intim tråd detta var ...

själv också invärtes hemmos -

aldrig problem av ost -

däremot dricker jag öl el äter spannmål ' ä de kört '

Trodde lite var nog unna sej - ibland -

så testade isterband - ack å ve - de så att säga sket sej * blodigt *

Knepigt det där med isterbanden. Är det den enda köttprodukten som ger problem?

Idag har jag inte ätit någon ost. Det fick bli rostbiff på mackan.

Jag gillar ju ost men skulle jag blöda så mycket varje dag så fick jag nog blodbrist.

@ MKJ

Varför inte göra ett (provokations) test så du vet en gång för alla?

Bred smör på ostbitar och hoppa över brödet helt en dag så vet du om det är specifikt osten som är boven

Som jag skrev tidigare i tråden så lät jag bli ost i en månad efter förra blödningen och då har det inte hänt en enda gång. Så fort jag åt ost igen så blev det likadant igen. Förra gången så provade jag att äta ost tillsammans med råa morötter och då blödde det också men det var dagen efter den första blödningen så jag vet ju inte säkert om det bara inte gått tillbaka än.

Men det kan vara så att att ost tillsammans med kolhydratrik mat som inte funkar. Därför frågade jag efter viss tvekan här i forumet om någon haft samma problem som jag men blivit av med det när dom började med LCHF trots att dom äter ost.

• 10 months later...

Jag har haft problem med H i många år!

Vissa perioder har det varit så illa att jag knappt kunnat sitta på rumpan utan fick ligga ner.

Med en strikt lchf kost utan mejeriprodukter så har jag lyckats bli av med H. Inga problem med toabesöken och aldrig förstoppad. 

Jag äter som sagt strikt lchf utan mejeriprodukter (getost äter vi) och jag ser till att dricka 2-2,5 liter vatten varje dag, utöver vattnet som är i maten.

Jag mår prima! aldrik känt mig bättre i magen och att bara slippa oron att gå på en offentlig toa och blöda eller att besöka någon och låna deras toa...usch...

Jag känner mig fri! :)

• Like 6

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Vi är ju inte exakt likadana allihop. Gluten vet vi knasar sönder tarmarna i allt högre grad ju äldre vi blir. Jag föreslår att man går över till strikt LCHF och sen testar sig fram om mjölkprodukter funkar alls. Börja med smör, sen grädde och när du testar ost så var noga med vad den innehåller. Får du samma effekt av mozzarella och feta? 

• 1 month later...

Jag har tidvis trög mage, vilket lätt leder till hemorrojdliknande besvär. Varning, nu kommer intim information:

I duschen, sätt dig ner på huk, tvätta underlivet och känn sedan försiktigt runt ändtarmsöppningen. Om du känner något som putar ut, tryck varsamt in det igen med toppen på långfingret (OBS! kortklippta naglar är ett måste!).håll emot, och knip. Slappna av, känn efter igen. Om det fortfarande putar ut, upprepa. Detta bör göras så fort man känner minsta besvär.