Jump to content

Så jämrans trött..

Malin303

Recommended Posts

Jag är så jämrans trött så det börjar bli komiskt..

Tycker inte det är så konstigt, för det är mycket nu. Fyra ungar som ska till dagis och skola eller vabbas, mat i magen, rena kläder på kroppen, läxor, träningar o andra aktiviteter, tandläkartider, klassdisco som ska anordnas, en son blir retad för sitt namn av diverse ungjävlar i klassen, en dotter är rädd för skolbussen, snart är det lucia och sen jul, jag fyller jämnt innan dess och ska rådda ihop ett kalas, min pappa ska hälsa på oss för första gången (lång historia), min gubbe har ont i sin fot och går på kryckor så det mesta praktiska måste jag rådda med själv.

Ja, jag pluggar på heltid också, sa jag det?

Nu lät det här kanske som gnäll över barnen, men det är det inte. Det är inte dem jag blir trött av.

Det är väl för att det är mycket, antar jag. Och årstiden, tänk om man fick krypa ner i sängen och dra täcket över huvet.. Väck mig i Mars, okej..? :)

Jag har inga problem med att somna vid halv åtta när jag nattar de små barnen och sova gott hela natten..

Ibland gör jag det också, men det funkar inte varje kväll. Jag vill gärna hinna prata lite i lugn och ro med de stora barnen också, och sen är det allt det ovan nämnda praktiska stöket som inte alltid hinns med under dagen, särskilt inte när gubben är handikappad för tillfället.

Vad har detta med LCHF att göra, undrar vän av ordning.

Jo, innan jag började äta LCHF var jag så här trött jämt. På eftermiddagarna (när sockerdippen efter lunchen bet tag) hade jag våta drömmar om tupplurar. Efter att jag börjat med LCHF har jag haft gott om energi och egentligen inte varit så värst besvärad av om det blir körigt i tillvaron. Jag har haft energi till allt jag velat göra.

Nu börjar det ta emot..

Jag antar att det bara är att gilla läget och satsa på bra mat, mycket sömn och träning för välbefinnandets skull, och veta att det lugnar sig efter nyår.. ;)

Om inte, förstås, någon vänlig människa på detta forum känner till någon mirakelkur? Som helst inte innehåller olagliga droger, ha ha :P

• Like 2

Haha, med två små barn känner jag definitivt igen mig.

Med LCHF är det jobbigt. Innan LCHF vad det ett helvete. Det hände att jag somnade på toan på jobbet och vaknade av muskeldrag i ryggen eftersom jag lutat mig mot toalettens kalla vattentank.

Håll i, håll ut och just precis - regelbunden träning och inga jävla bullar eller godis förrän till Jul  :)

• Like 3

Det är inte normalt att vara så trött som du är, inte ens med fyra barn och en make på kryckor.

Jo, det är det visst! Jag blev helt slut bara av att läsa om det...

Man måste acceptera att man inte alltid kan vara på topp. Särskilt inte om man lever ett stressigt liv.

Till Malin303: 

Tränar du mycket? Isf, varför anstränga dig ännu mer när du känner dig slut? Dra ner på träningen och vila mer borde väl vara det naturliga om man är trött?

• Like 3

Magnesium har ingen nämnt. Det lär också vara en vanlig mineralbrist, och behövs för bl.a. musklerna. Ett symptom kan vara chokladsug.

Sedan skulle nog jag fundera över ambitionsnivån, och om det finns någon som kan hjälpa till med något.

• Like 1

Jag är så jämrans trött så det börjar bli komiskt..

Tycker inte det är så konstigt, för det är mycket nu. Fyra ungar som ska till dagis och skola eller vabbas, mat i magen, rena kläder på kroppen, läxor, träningar o andra aktiviteter, tandläkartider, klassdisco som ska anordnas, en son blir retad för sitt namn av diverse ungjävlar i klassen, en dotter är rädd för skolbussen, snart är det lucia och sen jul, jag fyller jämnt innan dess och ska rådda ihop ett kalas, min pappa ska hälsa på oss för första gången (lång historia), min gubbe har ont i sin fot och går på kryckor så det mesta praktiska måste jag rådda med själv.

Ja, jag pluggar på heltid också, sa jag det?

Vi är inte skapta för att leva sådana här liv. Vi har byggt ett samhälle som är väldigt långt ifrån vad som för oss är ett naturligt sätt att leva. Det är förvånande att så många ändå klarar av det. Vår anpassningsförmåga är imponerande, men inte obegränsad.

• Like 6

Jag hamnar också i stressfällan mellan varven men EN sak har jag lärt mig - Säg NEJ till allt som är utöver jobbet/familjen, dvs låt nån annan fixa klassdiscot, lussemingel i alla skolor osv. T o m föräldramöten brukar jag avstå från. Och gymträningen byter jag mot cykel till jobbet. För det är som sagt mer än tillräckligt med basic hushållsuppgifter (och nej, jag har INTE välstädat men drar gränsen vid grisigt), jobb (i ditt fall skola), barnens välmående osv.

Själv har jag satt oss i situationen att vi ska flytta 35mil efter årsskiftet och måste alltså städa för husvisningar av befintligt, jobba in tid när jag ska vara ledig för att gå på husvisning på annan ort utöver det där vanliga som du nämner ovan. Väl kämpat! ;)

• Like 3

Man BEHÖVER faktiskt inte göra allt, hinna med allt och vara helt perfekt. Försök att sålla rejält bland alla dina "måsten". Se dammråttorna som husdjur och sätt namn på dem. :-) 

De äldre barnen kanske kan hjälpa till med vissa saker? Mina ungar gick i lågstadiet då de fick en extra slant för att vika tvätten till exempel och i mellanstadiet hade vi en period då de lagade middag en gång i veckan. Med planering så maten finns hemma så kan det fungera. Det behöver inte vara så himla vällagat alla gånger.

Mat, tvätt, skola och dagis bara måste fixas förstås... men ditt kalas? Kan du inte önska dej ett färdigt kalas i present? Varför ska DU göra allt? Se till att bli firad i stället.  Eller så skjuter du upp kalaset tills du känner att du orkar med. Det är väl inget kul om det bara känns jobbigt.

Låt maken göra det som kan göras sittande, t ex fylla diskmaskin, sortera tvätt t o m dammsuga undan det värsta. OK att det inte blir lika effektivt och vissa saker inte lika bra, men bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Min gubbe har ont i ryggen, men eftersom jag jobbar heltid och han är pensionär får han ta tag i hemuppgifterna och göra det som går göras sittande och inte behöver lyftas.... Alla kan göra NÅNTING så länge man inte är totalt sängbunden.

Planera vad som känns verkligt nödvändigt till jul och strunta i resten. Så många julaftnar som jag (innan jag blev gammal och klok...are) bara suttit som en trasa i ett hörn och gråtit för att jag varit för trött, eftersom allt skulle vara så traditionstyngt. (Jag var själv värst!) Det blir ingen bra jul för barnen heller med en övertrött mamma.

• Like 3

Oj, oj... Du har fått många bra svar, och jag kan bara instämma:

1. Dra ner ambitionerna REJÄLT på alla plan!

2. Planera det som ska göras. Kan inte nog poängtera hur viktigt det är med planering. Tydlig, skriftlig planering, skriv vem som ska göra vad (även gubben kan sortera strumpor sittandes, planera maten för veckan, förhöra barnen på deras läxor, ringa viktiga telefonsamtal osv)

3. D-vitamin, det hjälper mig. MÅSTE äta D-vitamin (mycket) såhär års.

4. Ta hjälp (vi har råd med städhjälp, vi har ingen släkt nära, tyvärr), gärna av släkt och vänner.

Kramen!

• Like 3

Järnbrist?

D-vitaminbrist?

B12-brist?

Taskig sköldkörtel?

Det är inte normalt att vara så trött som du är, inte ens med fyra barn och en make på kryckor.

Eller för mycket järn, man blir lika trött av det, om inte mer trött, som av för lite järn.  En åkomma som faktiskt är underdiagnostiserat tyvärr :(

• Like 1

Tack för alla svar! :)

Möjligen hänger tröttheten ihop med någon brist. Det enda jag har kollat är att det INTE är järnbrist. Det led jag av i många år när jag var yngre, men nu var det inte så alltså. O enligt referensvärdet inte för mycket heller, Syster ;)

Jag är nog mer böjd åt att det är mycket nu, och eftersom vi egentligen inte är gjorda för den här sortens liv (håller med Ganymedes, således) protesterar kroppen lite fint.

Tack för alla påminnelser om att ta det lite lugnt och sänka kraven. Jag har städat ut de måsten som gick, men en del saker går inte att städa ut och en del vill jag inte. Mitt kalas till exempel, det får vara kvar. Det blir enkelt (och lättstädat, ha ha), men förhoppningsvis mycket folk.. Och jag ska ha så jäkla kul! :P

Ungjävlarna som plågar min son, de ska jag TALA med. Skolan och lärarna har gjort sitt bästa, det vill jag verkligen ge dem, men det räcker tyvärr inte. När jag har TALAT med dem kommer de önska att de aldrig blivit född, och då ska jag TALA med deras föräldrar. Detta suger otroligt mycket energi, men det är en av de sakerna som inte går att välja bort om man är förälder.

Min gubbe kämpar på han också. På kvällarna är han precis kritvit i ansiktet, av trötthet och smärta. Så jag vill inte gärna be honom ta över nåt mer.. Barnen däremot hjälper till jättemycket, särskilt sen han blev justerad med kryckor.

Matrumsbordet har fått ett nytt användningsområde! Man lägger ut den rena tvätten i prydliga högar (läs: häller ut alltihopa huller om buller :) ) och sen får alla hämta sina strumpor därifrån. Supersmidigt!

Tack Patrix! Jag lovar att du förlängde mitt liv med det goda skrattet! Bilden av en mycket trött tvåbarnsfar som stilla slumrar mot toans vattentank är helt obetalbar och samtidigt mycket talande.. :D

Just ja, träningen skulle jag nämna också. Har dragit ner den till nästan ingenting, nu är det bara bootcamp kvar.. Dvs, vi är några tjejer här i byn som träffas en gång i veckan och dräller runt i kylan, leran och mörkret :) Mycket uppfriskande, fantastiskt roligt och energigivande på många plan :D

• Like 3

Efter att ha funderat lite hit och dit bestämde jag mig ändå för att det kan vara bra att kolla upp diverse eventuella brister och överskott, så jag ringde vårdcentralen.

Till min stora förvåning fick jag svaret att nej, vi tar inte såna prover bara för att man känner sig lite trött så här i November.. Jag blev nästan full i skratt, för det var en mycket barsk dam som framförde budskapet med visst eftertryck..

Jag tror att antingen var det en ny sjuksköterska (kände inte igen rösten nämligen, det brukar jag göra här i vår lilla byhåla..) eller så har de fått nya direktiv om vad de ska lägga pengarna på. Eller är jag helt ute och cyklar här, jag har ingen erfarenhet av att jobba på vårdcentral?

Vänd dig till företagshälsan var avslutningen. Eftersom jag är student får det väl bli studenthälsan då, men jag är tveksam till om de gör sånt?

Efter att ha funderat lite hit och dit bestämde jag mig ändå för att det kan vara bra att kolla upp diverse eventuella brister och överskott, så jag ringde vårdcentralen.

Till min stora förvåning fick jag svaret att nej, vi tar inte såna prover bara för att man känner sig lite trött så här i November.. Jag blev nästan full i skratt, för det var en mycket barsk dam som framförde budskapet med visst eftertryck..

Jag tror att antingen var det en ny sjuksköterska (kände inte igen rösten nämligen, det brukar jag göra här i vår lilla byhåla..) eller så har de fått nya direktiv om vad de ska lägga pengarna på. Eller är jag helt ute och cyklar här, jag har ingen erfarenhet av att jobba på vårdcentral?

Vänd dig till företagshälsan var avslutningen. Eftersom jag är student får det väl bli studenthälsan då, men jag är tveksam till om de gör sånt?

Att föreslå vården vad dom skall ta för prover brukar vara lönlöst. Man får ha väldig tur om man kommer till en läkare som lyssnar på det örat. Sedan är det ytterst få brister som går att mäta med ett blodprov. Dom enda jag känner till är järn och d-vitamin.

Det du kan göra är att ringa och berätta att du varit onormalt trött under en längre tid och inte bara just nu. Alltså inte föreslå vad dom skall kolla utan bara berätta att du inte känner igen dig själv.

Att föreslå vården vad dom skall ta för prover brukar vara lönlöst. Man får ha väldig tur om man kommer till en läkare som lyssnar på det örat. Sedan är det ytterst få brister som går att mäta med ett blodprov. Dom enda jag känner till är järn och d-vitamin.

Det du kan göra är att ringa och berätta att du varit onormalt trött under en längre tid och inte bara just nu. Alltså inte föreslå vad dom skall kolla utan bara berätta att du inte känner igen dig själv.

Mja....åtminstone följande borde vara möjligt: ;)

Undersökningen tar ca 30 minuter och inkluderar dessa prover :

Calcium Ca

D-vitamin

Folsyra B9

Järn Fe

Kalium K

Kobalamin B12

Magnesium Mg

Zink Zn

Krea- Kreatinin

Både på mej och morsan har de kollat en himla massa mineraler och vitaminer, så nog finns det väl blodprov för sånt alltid

Ja fast kroppen är väldigt bra på att hålla rätt halt i blodet så det säger oftast ingenting om ifall du har brist eller inte. När det gäller kalcium, magnesium och zink är jag helt säker på det.

Innan jag visste det så ställde jag bara frågan till den första läkaren jag var hos om det inte kunde vara  magnesiumbrist. Hon blev tvärarg och sa att "det minsann var hon som bestämde vilka prover som skulle tas".

Senare tog dom B 12 och folsyra och jag låg en bit över gränsvärdet när det gäller folsyra men det brydde dom sig inte om alls.

Min moster hade för högt järn men kommentaren var "det är väl bra".

Har man för låga värden av något i blodet så får man kanske bara tillskott utan att dom kollar VARFÖR värdena är låga.

Känner du någon som har fått ut något av tester av mineraler och vitaminer förutom järn och vitamin D?

Ja mamma har fått sprutor med vitamin och mineral utskrivna pga brister. Hon har också fått rådet att köpa vissa kosttillskott för att det saknades... Det var 4-5 olika mineraler, kommer inte ihåg, men jag vet att magnesium var med för det köpte jag åt henne och zink fanns också på listan.

Ja mamma har fått sprutor med vitamin och mineral utskrivna pga brister. Hon har också fått rådet att köpa vissa kosttillskott för att det saknades... Det var 4-5 olika mineraler, kommer inte ihåg, men jag vet att magnesium var med för det köpte jag åt henne och zink fanns också på listan.

Äter hon något läkemedel eller har någon sjukdom som kan ge upphov till brister?

Oja, hon har en medicinlåda stor som en resväska. Hon har varit riktigt sjuk i 15 år och det ena har givit det andra.

Ja då kan nog bli rubbningar i blodets mineralhalt också.

Hon som blev nekad prover på vårdcentralen är ju ung och då är det nog väldigt ovanligt att man hittar något sådant.

Det skulle vara intressant att få höra om någon av dom som äter magnesiumtillskott här i forumet gör det för att dom haft en uppmätt brist.

Malin. låt dig inte avspisas så lätt. Du får börja med att be om en läkartid, då du söker för abnorm trötthet. I det här fallet tycker jag att det går bra att överdriva något i syfte att få träffa doktorn, om sköterskan är så grinig och snål.

En av mina brittiska forumvänner skrev just idag att hon " am feeling so tired I could sleep on a clothes line", det säger en del, tycker jag.

När du väl kommer till doktorn, utgjut dig över din fasansfulla trötthet. Doktorn kommer att beställa prover, be hen tala om vilka prover hen anser motiverade. TSH är självklart, helst också fT4 och fT3 om det är en hyggligt bra vårdcentral. Järnprover, inte bara Hb, B12, folat (vanligen fasteprov) och vitamin D. Mineraler är en senare fråga, om de alls tar såna prover på vårdcentralen. Leverprover brukar de ta också, blodstatus, kreatinin, det där är standardprover. Det som kan vara trixigt att få igenom är fullständiga järnprover, de fria sköldkörtelhormonerna och vitamin D. Lycka till!

Hon som blev nekad prover på vårdcentralen är ju ung och då är det nog väldigt ovanligt att man hittar något sådant.

Jajemänsan, 40 år ung om två veckor :)

@Totto: Tack för tipsen.

Man ska fan vara frisk för att orka vara sjuk.. Eller åtminstone pigg för att orka vara trött :(

• Like 2

Vilken knäpp vårdcentral, och tyvärr verkar den inte vara ensam i landet om att ge sådana urbota dumma svar. Jag tycker att du ska ringa igen och kräva en tid till en läkare, som faktiskt har som arbetsuppgift att bestämma om och vilka prover som ska kollas, det ansvaret har inte sjuksköterskan, och vet hon inte det, så bör någon upplysa henne om att det inte ligger i hennes ansvar.

Jag blir så arg...

Jajemänsan, 40 år ung om två veckor :)

@Totto: Tack för tipsen.

Man ska fan vara frisk för att orka vara sjuk.. Eller åtminstone pigg för att orka vara trött :(

Jag hoppas du såg mitt tips också och inte bara diskussionen om vad man kan se via prover.

Vilken knäpp vårdcentral, och tyvärr verkar den inte vara ensam i landet om att ge sådana urbota dumma svar. Jag tycker att du ska ringa igen och kräva en tid till en läkare, som faktiskt har som arbetsuppgift att bestämma om och vilka prover som ska kollas, det ansvaret har inte sjuksköterskan, och vet hon inte det, så bör någon upplysa henne om att det inte ligger i hennes ansvar.

Jag blir så arg...

Jag tror det var därför också jag blev så paff och tappade farten lite..

Är nämligen van vid att bli väl bemött där, och alltid tagen på allvar. Vi har haft samma vårdcentral sedan vi flyttade hit för sju år sen och det har aldrig varit problem utan snarare tvärtom. Om jag har ringt för att få råd så har det varit "Jamen kom in så tar vi en titt".

Det kan ju ha varit en ny, stressad sköterska som inte har koll på vad som gäller..

Nu vet jag inte riktigt hur fasen jag ska göra. Ska tänka lite.

Jag hade nån däng i våras när jag var dundertrött en längre tid. Ringde VC och fick komma och göra typ alla prover som går, misstänkte väl järnbrist pga extrem menstruation men icke. Läkaren höll på att trilla av stolen så fina värden som jag hade :P (kollade alla värden)
Vad tröttheten berodde på just då vet jag faktiskt inte, förmodligen stress + fysisk understimulans av för mkt stillasittande.

Jag tror det var därför också jag blev så paff och tappade farten lite..

Är nämligen van vid att bli väl bemött där, och alltid tagen på allvar. Vi har haft samma vårdcentral sedan vi flyttade hit för sju år sen och det har aldrig varit problem utan snarare tvärtom. Om jag har ringt för att få råd så har det varit "Jamen kom in så tar vi en titt".

Det kan ju ha varit en ny, stressad sköterska som inte har koll på vad som gäller..

Nu vet jag inte riktigt hur fasen jag ska göra. Ska tänka lite.

Man känner sig ju väldigt tillplattad när man får ett sådant svar. Själv ringde jag för några år sedan när jag hostat i fyra månader och fick svaret "det är många som gör det i år".

Hon ställde inga frågor alls och det får väl nästan betraktas som tjänstefel men dom är väl stressade ibland så man får nog inte ta det för hårt och tänka ut en ny strategi. Just då gjorde jag dock inte det men om jag någon gång kontaktar en vårdcentral igen så skall jag försöka tänka ut i förväg vad dom kan svara och förbereda mig på det.

En annan gång ringde jag för att komplettera bilden till det jag sökt för och informerade dom om att jag fick trötthetsdippar som innebar att jag inte orkade gå ett steg trotts att jag var vältränad och annars orkade nästan hur mycket som helst. Fick då svaret att "du kanske var trött för att du rört dig så mycket dagen innan."

När man får sådana svar så undrar man om dom tror att man ringer till vårdcentralen för att man är trött efter ett gympass eller om man ringer på grund av en vanlig förkylning. Om jag konsulterar sjukvården så har jag naturligtvis gjort bedömningen att det är något särskilt som jag inte kan klara ut själv!!!

Men som sagt det kanske kan flyga ur dom saker som dom inte tänkt igenom så man kanske skall ringa en gång till och lägga upp en lite annan strategi.

• Like 2

När jag fick fel på sköldkörteln (hypothyroidea) och sov 11 timmar per dygn och släääpade mej runt hela dan därefter sade läkaren att "vårtrött är alla människor, köp lite C-vitamin". Docenten som forskade på sånt där på den tiden sa att det var väldigt vanligt att det uppstod efter hormonsvängningar. Jag hade precis slutat med p-piller. Min dotter fick hypthyroidea under graviditeten.

Jag tycker nog att du ska på dem igen och be att de kollar upp dej.

• Like 2

Suck, nu får det bli så här:

Om jag inte piggnar till efter nyår får jag söka igen, den här gången med en annan strategi.

Före jul varken orkar eller hinner jag, det är de bistra fakta.

Om jag verkligen mådde dåligt, jamen då skulle jag ta mig tid, såklart.

Men egentligen mår jag inte dåligt, jag är trött. Ser jag till att få sova så mycket som jag tydligen behöver nu, då mår jag finfint :)

Efter två år med LCHFmat har min kropp blivit pålitlig, eller om jag har lärt mig att lyssna på den.. Förut fick jag lov att stänga av den och "orka, orka" för att få tillvaron att gå ihop. Låter som karta och kompass rakt in i väggen, eller..?

Det gör jag inte längre!

Så jag kör på det kroppen säger mig och blir det inte bättre så ja, då söker jag igen.

Tack för ert stöd :)

Suck, nu får det bli så här:

Om jag inte piggnar till efter nyår får jag söka igen, den här gången med en annan strategi.

Före jul varken orkar eller hinner jag, det är de bistra fakta.

Om jag verkligen mådde dåligt, jamen då skulle jag ta mig tid, såklart.

Men egentligen mår jag inte dåligt, jag är trött. Ser jag till att få sova så mycket som jag tydligen behöver nu, då mår jag finfint :)

Efter två år med LCHFmat har min kropp blivit pålitlig, eller om jag har lärt mig att lyssna på den.. Förut fick jag lov att stänga av den och "orka, orka" för att få tillvaron att gå ihop. Låter som karta och kompass rakt in i väggen, eller..?

Det gör jag inte längre!

Så jag kör på det kroppen säger mig och blir det inte bättre så ja, då söker jag igen.

Tack för ert stöd :)

Det ÄR jobbigt att ha småbarn. mina ungar har alltid sovit mindre än jag. Första barnet kastade jag mej alltid i säng så fort hon sov middag, och vi delade på nattpassen pappan och jag. Jag gick och lade mej kl 20 och sov tills han hoppade i säng nångång efter 24, så fick jag ta vargtimmarna sedan. Hon åt nattmål tills hon var över året :-P.

Lycka till med en härlig födelsedagsfest och bara lagom mycket julfirande :-D