Gå till innehåll

MMA


convinced

Recommended Posts

Har inte själv sett programserien så vad var det du tänkte på? Träningsdos i relation till energibehov?

 

Personligen så hade jag god lust att slå någon på käften på den tiden jag var kolhydratdriftad och tiden mellan måltiderna överskred 3 timmar... ;) *hemska tid*

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom tranar ju enormt mycket sa jag funderade om dom skulle kunna trana sa mycket om dom drog ner rejalt pa kolhydraterna?

 

En utav killarna vagde ganska mycket over sin viktklass sa han pratade om att han maste banta, en annan sa att det alltid pratades om bantning inom dom kretsarna, mma, brottning, boxning.  

Jag vet ingenting om dom sporterna men det kanns som om det inte ar optimalt att halla pa att banta en massa varje gang man ska ga en match.      

 

Skulle det vara lattare for dom att halla en jamn vikt med lchf? skulle dom kunna trana lika hart? med lika bra resultat?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då är jag med på noterna.

 

Nej, det är verkligen inte optimalt att hålla på och banta av och till hela tiden.

 

Är det någon idrott...eller åtminstone fysisk aktivitet där man tenderar ha koll på det här med att gå upp och ned i vikt "hela tiden" så är det ju kroppsbyggning. Man måste komma ihåg att det här med att "bulka" som man ofta pratar om inom byggning var något som tog rejäl fart då drogerna kom in i bilden på 60-talet. Jag vet få naturliga byggare som håller på så där, även om det alltid finns undantag. Och nu pratar jag så klart inte om några kg hit eller dit utan större typer av viktfluktuationer. Summa summarum så är det för en naturlig byggare viktigt att ligga så nära sin nedre s.k. setpointgräns som bara går, dvs att bibehålla ett naturligt magert tillstånd utan att stressa/försvåra för hormonsystem etc.

 

Byggning är inte brottning/MMA etc men kanske kan det i varje fall ge en hint om att man i varje fall bör undvika för stora viktförändringar om det inte behövs. Sedan är det ju en helt annan fråga om LCHF är optimalt ur det vidare perspektivet där man även måste se till energibehov/träningsmängd och eventuella extrema glykogenpåfyllningsbehov. Det är i varje fall det senare som kommer att diktera om LCHF är optimalt i praktiken för den typen av idrottare.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ge ett kort och konsist svar.. ja det fungerar med LCHF.. dock inte med nivåer för bantare och diabetiker!

 

Man kan väl kalla det för lågkolhydratkost rent generellt.. typ Björn Ferrys som när han vann guld sade sig ligga på i snitt cirka 20E% kolhydrater på cirka 5000 Kcal om dagen!

 

Såå.. för mycket kolhydrater är inte heller någon fördel lixom för lite inte täcker glykolysens behov i de extrema ansträngningsnivåer som elitidrottare hamnar på.

 

Oandra sidan så är elitidrott inget vi är byggda/skapade för.. det är att töja på gränsen för den mänskliga fysionomin.

 

Sen så.. det är främst den med reklampengar omhuldade myten att man måste bulka massivt med kolhydrater för att kunna prestera som är helt fel.. det räcker med att du täcker behovet av vad du förbränner.

 

Man har utgått från det faktum att man i högre ansträngningsnivåer använder en hög andel glukos iomed att det kan förbrännas anaerobt.. sen så har man extrapolerat från detta så som om man vore helt driven av glukos.. vilket inte är sant.

 

Sen på det tredje.. om man dessutom vinnlägger sig om att höja sin fettoxidationsförmåga går det åt mindre glukos för samma ansträngning.. och till syvende och sist så är det laktattröskeln som sätter gränsen!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...