Majabella Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 På längre bilresa har det hänt att jag stannat till på en Max hamburgerrestaurang, de har ju legat steget före genom att servera LCHF-hamburgare i flera år redan: Delifresh Low Carb-burgare. Men gissa om jag blev paff när jag kollade in innehållsdeklarationen: hamburgaren innehåller svenskt nötkött, vatten, blodprotein från nöt, potatisfibrer, potatismjöl, koksalt, lökpulver, svartpeppar, köttbuljong (jästextrakt, E621, maltodextrin (potatis), seleri, rosmarin), vegetabilisk olja (raps) och osten innehåller ost, vatten, smör, komjölksprotein, smältsalter(E331), torrmjölk, vasslepulver, salt, syra regulator (E270), Färg (E160a, E160e), klumpförebyggande medel (E322), solroslecitin och till sist dressingen då: vegetabilisk olja, tomatpuré, gurka, socker, senapsfrö, äggula, blomkål, morot, lök, ättika, salt, kryddor, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (citronsyra), vinäger, paprika, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat), arom. Ingen aptitretande läsning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Enligt Max reklam är det 100% Svenskt nötkött! Dvs det lilla som är nötkött är 100% Svenskt!! Om man tittar på själva köttfärsbiffen är faktiskt McDonalds bättre. Men max är godast och deras LCHF-burgare duger i nödfall på resa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 På längre bilresa har det hänt att jag stannat till på en Max hamburgerrestaurang, de har ju legat steget före genom att servera LCHF-hamburgare i flera år redan: Delifresh Low Carb-burgare. Men gissa om jag blev paff när jag kollade in innehållsdeklarationen: hamburgaren innehåller svenskt nötkött, vatten, blodprotein från nöt, potatisfibrer, potatismjöl, koksalt, lökpulver, svartpeppar, köttbuljong (jästextrakt, E621, maltodextrin (potatis), seleri, rosmarin), vegetabilisk olja (raps) och osten innehåller ost, vatten, smör, komjölksprotein, smältsalter(E331), torrmjölk, vasslepulver, salt, syra regulator (E270), Färg (E160a, E160e), klumpförebyggande medel (E322), solroslecitin och till sist dressingen då: vegetabilisk olja, tomatpuré, gurka, socker, senapsfrö, äggula, blomkål, morot, lök, ättika, salt, kryddor, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (citronsyra), vinäger, paprika, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat), arom. Ingen aptitretande läsning. Ohh, hjälp, jag har ätit en sådan idag. Har alltid trott att det innehåller 100 procent kött, och dum är jag som aldrig kollat innehållsförteckningen. Ja man lär sig något varje dag på det här forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Den är god men både low carb och low fat... Mängderna av tveksamma ingredienser är trots allt rätt små, så om man väljer en MAX low carb typ en gång i månaden är det ingen ko på isen direkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Håller med dig Kjell; ingen ko på isen (och väldigt lite ko i burgaren), blev bara så paff; var liksom inne på 100%nötköttspåret utan att ha kollat upp det. Fortfarande ett bra vidvägenalternativ för oss som är dåliga på att fixa med matsäck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Jag äter normalt aldrig (vad jag minns) produkter på hamburgerrestauranger som är "special" på något sätt. Är det Max så blir det i regel Frisco eller någon DeLuxeburgare. På BK blir det helst 2 stycken King of the Day-burgare (i synnerhet på onsdagar...) eller Big King XXL. Donken har ju sina Double Cheese. Ett par sådana (med givetvis bara en uppsättning bröd) så har man styrfart igen. Ett tips är att det brukar vara bättre att satsa på "högre" burgare än "bredare" i relation till brödmängden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Viktigt att veta är att LowCarb inte alltid är lika med LCHF! LowCarb innebär bara att det innehåller en låg halt kolhydrater, medan LCHF betyder att det är fritt från gluten, socker och tillsatser! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Går väl inte att göra en hamburgare av 100% kött? Skulle falla samman, och inte smaka särskillt aptitligt heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Går väl inte att göra en hamburgare av 100% kött? Skulle falla samman, och inte smaka särskillt aptitligt heller. Jag gör av bara köttfärs. Hittade en finurlig pryttel som man packar i och pressar. Då håller den ihop. Salt och peppar på så blir det gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Går väl inte att göra en hamburgare av 100% kött? Skulle falla samman, och inte smaka särskillt aptitligt heller. Jo, det gör McDonalds och det kan man göra själv oxå, funkar utmärkt med nötkött, inte med fläsk. Kan bli hur gott som helst med fet köttfärs, smör, salt och peppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Jo, det gör McDonalds och det kan man göra själv oxå, funkar utmärkt med nötkött, inte med fläsk. Kan bli hur gott som helst med fet köttfärs, smör, salt och peppar. Lägger man till smör, salt och peppar så är det ej längre 100% kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Lägger man till smör, salt och peppar så är det ej längre 100% kött. Haha, gillar inte att ha fel va? Ledsen, den faller inte samman i alla fall. Smöret steker man bara i men det är klart, det fastnar lite grann så du vinner där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 På Max kan du välja vilken burgare som helst på menyn och få brödet ersatt med salladsblad. Sist tog jag den med bacon och ost... Har dock inte kollat ingredienserna på nåt eftersom det knappast är stapelföda utan snarare nödmat 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Har ofta grillat hamburgare genom åren som varit 100% nötkött... sedan saltat o pepprat efteråt. Funkar fint. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts