Jump to content

Sötpotatis miss :-(

camelm

Recommended Posts

Hej

Jsg äter strikt lchf sen augusti o innan det åt jag någonstans mitten. Fick min nya Paleo kokbok i veckan o lagade fyllda lövbiffar med bak sötpotatis. Trodde det var ok men nu efter letar jag näringsinnehåll o håller på att ramla ur sängen. 25 G av 100 i kolisar. Är det så illa???

Hur kommer det sig att Paleo kör det receptet i en sådan ny bok ? Flera recept med sötpotatis finns.

Tacksam för fakta synpunkter.

Hmm... både Paleo och LCHF är lågkolhydratkost, men ska du äta strikt, innehåller Paleo för mycket kolhydrater. Alltså, äter du liberalt kan du äta Paleo och äter du strikt gäller LCHF-definitioner istället.

Sen kan man alltid diskutera kokböckerna separat. De är liksom inte riktig framtagna för att stödja och fungera som "manualer" för ny livstil. De är mer att betrakta som förslag och ideer samt ögongodis för en gourmetmänniska eller för en annan som strävar efter tillfälliga höjdpunkter i den gråa varadgen. För en vanlig dödlig lågkolhydratare som försöker förbättra sin sockerförstörda hälsa och bryta matberoendet... som t.ex undertecknat... har kokböcker sällan speciellt mycket att ge. Alltså, en försiktighet med kokböcker är på sin plats. 

• Like 5

Paleo är frukt, tom torkad frukt honung och rotfrukter utan begränsning.

Tillämpar man paleo utan att fundera över kolhydraterna blir det en hel del av den varan

En del väver tom in "safe starches" och käkar ris sötpotatis eller kanske amaranth

Ibland är det nog mer oprocessat än lowcarb över tänket egentligen :)

• Like 1

Paleo har väl ingen kolhydratrestriktion över huvud taget. Inte high fat heller för den delen. Dom utesluter ju mjölkprodukter och köttet skall också vara magert.

Jag har fattat Paleo som att man äter kött, fisk, grönsaker och frukt i första hand.

• Like 1

Hederliga kokta potatisar och rotfrukter lär väl aldrig har varit det stora problemet som jag uppfattat det. Känner ingen som varit junkie på de lixom. Däremot pasta, bröd och sötsaker. Där känner jag många som kan äta enorma mängder på samma gång, inklusive mig själv. Däremot om man mixtrar med dem, gör juicer (rå-centrifug), puréer eller mos. Ett typexempel är när man gör potatismos, då går det lätt att dubbla potatismängden man får i sig.

• Like 3

Paleo är frukt, tom torkad frukt honung och rotfrukter utan begränsning.

Tillämpar man paleo utan att fundera över kolhydraterna blir det en hel del av den varan

En del väver tom in "safe starches" och käkar ris sötpotatis eller kanske amaranth

Ibland är det nog mer oprocessat än lowcarb över tänket egentligen :)

Jag tycker det känns helt ok med Paleo för dem som tål mer kolhydrater och jag tycker det verkar vara en bra kosthållning eftersom den utesluter det raffinerade. Har lyssnat en del på Rob Wolf, med flera, på Youtube och nog uppfattar jag som att många inom paleo är medvetna om att vi har olika tolerans för kolhydrater och det är viktigt att vi anpassar maten till det svar kroppen ger.

Något jag har funderat på är om man kan bli metabolt sjuk (i normalfallet) om man äter Paleo enligt din beskrivning ovan)?

Vet inte om det finns en motsättning men personligen skulle jag aldrig avstå mejerierna för att  kunna gå till den torkade frukten.

• Like 2

Fick min nya Paleo kokbok i veckan o lagade fyllda lövbiffar med bak sötpotatis. Trodde det var ok men nu efter letar jag näringsinnehåll o håller på att ramla ur sängen. 25 G av 100 i kolisar. Är det så illa???

Jag käkar mer åt paleo-hållet än LCHF.

Jag prenumererar på en ekologisk grönsakslåda vilket innebär att jag får massor av olika sorters grönsaker efter säsong levererade direkt till dörren. Mina rätter utgår från denna låda sedan tillsätter jag ibland ägg, kött eller fisk. Dessutom äter jag gärna bär, frukt ,nötter och honung. (Dricker vatten, te och rödvin)

Jag räknar aldrig kalorier eller funderar över kolhydratinnehållet. Jag jobbar heller inte medvetet med att försöka få i mig extra fett. Däremot är jag inte fettskrämd utan nyttjar kokosfett och smör rikligt i min matlagning.

För mig är grundtanken att äta så naturligt som möjligt. Inga tillsatser eller pesticider om jag kan undvika det.

Däremot är jag tvärsäker på att jag på detta sätt får i mig betydligt färre kolhydrater än förr när jag stoppade i mig pasta, bröd, chips, läsk... så jag tror nog att du kan fortsätta använda din Paleo-kokbok utan några större funderingar om du tycker om recepten och mår bra av maten. Sötpotatis innehåller dessutom en massa nyttigheter!   :)

• Like 4

Tack alla.

Japp kokböcker för mig är inspiration, ljuvliga bilder o anpassar mig till min livsstil som är strikt lchf (tills då sötpotatisen igår). Varför paleo boken var av den enkla anledningen att jag ville ha inspiration där även mjölkprodukter utesluts då jag inte använder det alls. Anna, Åse, monique och Birgitta är otroligt duktiga på recept o bild men behövde alltså tänka mjölkfritt för att lära mig byta deras ingredienser till mitt :-)

Tror inte heller potatis, rotfrukter skulle starta mitt sug igen, om det skulle hända så hanterar jag det ändå. Var mest nyfiken och förvånad över näringsinnehållet

Tack alla och uppskattar verkligen att ni tar er tid. Ha en underbar lördag.

• Like 4