Popular Post Kjell Granelli Posted November 23, 2013 Popular Post Share Posted November 23, 2013 http://www.thepaleomom.com/2013/11/pros-cons-almond-flour-rebuttal-5-reasons-avoid-almond-flour.html "Paleo mom" har skrivit en nyanserad artikel om för och nackdelar med mandelmjöl. Intressanta aspekter. Summa summarum landar hon i att mandelmjöl är bättre än mycket annat men att man gärna kan variera mjölsorterna för att sprida både risker och få komplettare näringsinnehåll. Alternativ till mandelmjöl är kokos, hasselnöt, linfrö, sesam, solros, valnöt etc. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Till mandelmjölets försvar.. det innehåller en del mineraler! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Till sesammjölets nackdel, att det kan korsreagera med gluten, så är man känslig mot gluten ska man vara försiktig med sesamfrön och mjöl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panter Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Mandelmjöl innehåller alldeles för mycket omega-6.Mineralerna finns för det mesta i skalet.Mandelmjöl som finns på affären innehåller inte skal , det förklarar den vita färgen. Ska man baka mycket så ska man åtminstone göra egen mandelmjöl.Då finns det lite mineraler kvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 ääähhh...om man äter matvaror med en begränsad mängd mandelmjöl några gånger i veckan så är det ett alldeles utmärkt livsmedel. ...det här omega 6 snacket blir väl bara relevant om man sitter och tuggar i sig ett antal skivor mandelmjölsbröd om dagen... Själv använder jag mjölet till pajbottnar och någon enstaka gång till bröd...jag tror att man kan få ett betydligt större problem av en alltför ensidig kost om man börjar rata en det ena en det andra livsmedlet på teoretiskt sätt goda grunder...till och med en sked margarin går att äta ...även om det tar emot att säga det... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 ääähhh...om man äter matvaror med en begränsad mängd mandelmjöl några gånger i veckan så är det ett alldeles utmärkt livsmedel. ...det här omega 6 snacket blir väl bara relevant om man sitter och tuggar i sig ett antal skivor mandelmjölsbröd om dagen... Själv använder jag mjölet till pajbottnar och någon enstaka gång till bröd...jag tror att man kan få ett betydligt större problem av en alltför ensidig kost om man börjar rata en det ena en det andra livsmedlet på teoretiskt sätt goda grunder...till och med en sked margarin går att äta ...även om det tar emot att säga det... Jag håller helt med dig. Konstgjord sötning, förutom någon väldigt enstaka Cola Zero, håller jag mig ifrån. Men ibland blir jag sugen på bröd, pizza, paj, något slags bakverk (utan sötning). Då använder jag mig av mandelmjölet, och fixar det. Detta händer enstaka gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts