Jump to content

[Tips] Enkel mat för oss som är lata

Cavegirl IF

Recommended Posts

Ibland orkar man bara inte "laga middag" utan vill bara öppna kylen/skafferiet, plocka ut något och nomma i sig.

Här kan man också ge tips till enkla saker att ta med sig som "mellanmål" när man är ute i verkligheten och rör sig.

Eftersom det lätt blir enformigt vill jag gärna ha tips på nya saker att äta som inte kräver en massa jobb. Jag behöver mer inspiration. Jag bor själv, jobbar heltid + pluggar heltid så ställa sig och fixa mat som tar tid finns inte riktigt på kartan just nu.  :P

Min uttjatade lista:

Färdigkokta ägg

Babybel-ostar

Små korvar med hög kötthalt

Nötter

Bär/frukt (Ja, jag vet, jag är mer Paleo än LCHF så jag äter frukt ibland)

Råa grönsaker (Vissa fungerar bra att bara käka som de är eller släpa med till jobbet)

Min favorit när det gäller snabb och enkel tillagning är:

Omelett med olika fyllningar

Hoppas på fler tips från er!  :D

PS. Jag har en stavmixer... gissar att den är användbar på något sätt.

• Like 3

När jag gör köttfärsbiffar gör jag massor och styckfryser. De är perfekta att ha on the go istf macka. Jsg kryddar gärna med inlagda rödbetor och kapris.

Sen får du jättesnabb underbar måltid med att ha stekt lök och ett stekt ägg på toppen. Typ parisare fast utan bröd.

Köp en karrebit och gör pulled porc. I gryta, lergryta eller stekpåse 7 timmar i 125 grader... OK, tar tid men sköter sej själv. Dela sedan upp köttet i platta portionspåsar i frysen. Tar nolltid att tina då. Fyll t ex tomat eller psprika med en röra av kött och creme fraiche och toppa med ost. In i micron och du har jättegod mat på nolltid.

Likaså nötstek. Köp en fransyska och laga till. Sköter sej själv i ugnen. Skiva upp den och frys in i portionspåsar. Använd i stället för bröd, med t ex ost på. Eller bred lite pesto på en skiva. Mums!

Portabellohattar med salt, hackade hasselnötter (eller cashew är godare om man inte är så kinkig på kolisarna) och mozzarella. In i ugnen tills osten smält. De är helt OK att äta kalla på tåget istf macka.

• Like 2

Portabellohattar med salt, hackade hasselnötter (eller cashew är godare om man inte är så kinkig på kolisarna) och mozzarella. In i ugnen tills osten smält. De är helt OK att äta kalla på tåget istf macka.

Det här ska jag testa redan idag! Jag har en portabello-hatt liggandes i kylen. :)

• Like 1

Jag gör köttfärsbiffarna också i ugnen. Tar ingen tid då.

Jag gör också köttfärsbiffarna i ugnen, mycket enkelt och bekvämt, och man slipper stekos :)

Sigurdur: Ta din vanliga köttfärssmet som du brukar använda, sen är det bara att "plaffa" ut dom som vanligt, efter lite knådande och tillplattning på en plåt. Jag brukar tillaga dem mitt i ugnen på 200 grader i ca en halv timma, brukar kolla en i mitten hur genomstekt den är, och det är väl en liten smaksak hur welldone man vill ha dem :)

• Like 2

Hur?

Försteker du?

Gradtal, tid?

Recept, tack :)

Jag blandar med kryddor, grädde och 2 ägg. Blir smeten väldigt lös har jag en gnutta guarmjöl i. Lägger ut biffarna på bakplåtspapper på plåt och in i ugnen. 200 gr 15-20 min beroende på hur tjocka och stora de är.

• Like 1

Hej,

ja då har jag ett tips där du kan få användning för din stavmixer! ;)

Jag har själv just upptäckt äggmjölk och tycker det är suveränt när man vill få i sig nåt snabbt.

1) Koka vatten.

2) Mixa ägg med fett (jag brukar ta ett ägg, en matsked smält smör och en matsked kokosolja) och kryddor (idag tog jag 2 tsk kakao, 1 tsk kanel och 1 tsk kardemumma).

3) Häll på det heta vattnet och mixa ihop det hela. OBS! Mixa i en hög smal bägare så att det heta vattnet inte skvätter ut.

Det blir en mumsig varm och mättande dryck.

• Like 2

ja då har jag ett tips där du kan få användning för din stavmixer! ;)

Jag har själv just upptäckt äggmjölk och tycker det är suveränt när man vill få i sig nåt snabbt.

1) Koka vatten.

2) Mixa ägg med fett (jag brukar ta ett ägg, en matsked smält smör och en matsked kokosolja) och kryddor (idag tog jag 2 tsk kakao, 1 tsk kanel och 1 tsk kardemumma).

3) Häll på det heta vattnet och mixa ihop det hela. OBS! Mixa i en hög smal bägare så att det heta vattnet inte skvätter ut.

Det blir en mumsig varm och mättande dryck.

Låter spännande! Det ska jag absolut testa.  :)

Ungefär hur mycket vatten till ett ägg, 1 msk smör och 1 msk kokosolja?

• Like 1

En snabb och faktiskt förvånande god måltid är den jag kör ibland när jag inte pallar göra mig till:

Ett paket tärnad bacon fräses tillsammans med lite hackad lök.
Samtidigt koker jag frysta blandgrönsaker i lagom saltat vatten.
Häller av vattnet - i med en klick smör och rör om.
Grönsakerna på tallrik och baconfräset ovanpå - klart! GOTT! :P

• Like 1

Låter spännande! Det ska jag absolut testa.  :)

Ungefär hur mycket vatten till ett ägg, 1 msk smör och 1 msk kokosolja?

Till 1 ägg: 25 gram smör och  1,5 dl vatten. Ha vattnet varmt men inte kokande så att äggen koagulerar  :P . När jag gör detta som t ex frukost blir det med 2 ägg och då dubblas allt. 

• Like 2

Jag försöker ha färdigstekt köttfärs (ofta tacosmak) eller ännu hellre stekt fläskkarré i skivor i kylen och så serverar jag med färdighackad påssallad och en klick smör. Fungerar rätt bra för mig. Mindre bra för barnen... Så till dem har jag plockmat i form av morot/paprika/gurka/paprika/blomkål i stavar (/buketter) och så köttbullar till det. Sämre med fett trots egenstekta fetare köttbullar men de har jag å andra sidan inte fått med på LCHF-tåget än. 

• Like 2

Avokado är stapelvara hos mig. I halvor med bara olivolja och flingsalt om man har väldigt bråttom. Med en burk makrill i tomatsås, olivolja och örtsalt (godare än det låter, jag lovar). Om man kan tänka sig färdigköpt skagenröra är Ica Selection den absolut godaste. Stora fasta räkor och god smak. Stora klickar på avokadohalvorna och man håller sig mätt länge!

• Like 2

• 2 years later...