Totto Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Aha, näring innehåller ingen energi! Enligt Svenskans kostexpert i alla fall. http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/11/23/kostexperten-ar-det-skillnad-pa-kalorier-och-kalorier/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Aha, näring innehåller ingen energi! Enligt Svenskans kostexpert i alla fall. http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/11/23/kostexperten-ar-det-skillnad-pa-kalorier-och-kalorier/ Det där lät väl inte så tokigt? Jag tycker rubriken på denna tråd är grymt vilseledande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Nähä? Håller du med om det här barocka påståendet då: Näringsämnena innehåller ingen energi i form av kalorier eller: Skillnaden är att godis mestadels innehåller socker men inga näringsämnen Så fett är inget näringsämne? Protein är inget näringsämne? För om inte kolhydrater är ett närinsgsämne kan knappast fett och protein innehålla någon näring heller. Slutsatsen man kan dra är att om ett näringsämne innehåller näring, så är det inte ett näringsämne utan något annat, i så fall, vad då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Det går att med flit missförstå vad artikelskrivaren med största sannolikhet menar, eller så kan man välja att förstå. Det är skillnad på makronäringsämnen, dvs de som ger energi (fett, kolhydrater, proteiner och alkohol) och mikronäringsämnen (vitaminer och mineraler). Jag tror inte man kommer långt om man försöker använda magnesium eller vitamin-c som energikälla. Jag hoppas du förstår min poäng. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Man kan ju äta en väldigt energirik, men näringsfattig kost? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Jag förstår inte riktigt vad du blir upprörd över i artikeln. Hon får en fråga om kalorier och ger ett bra svar: "Som ett exempel är det mycket bättre att äta en måltid med kyckling, ris och broccoli som ligger på 500 kcal än att äta 140 gram godis som också är på 500 kcal. Skillnaden är att godis mestadels innehåller socker men inga näringsämnen medan måltiden innehåller mycket näringsämnen, protein och långsamma kolhydrater." Blir det rätt om man säger att fett är en byggsten som hjälper kroppen att ta upp näringsämnen? T ex fettlösliga vitaminer som måste ha fett för att kunna lösas upp i kroppen och inte bara passera rakt ut genom tarmen. Olika fett processas olika i kroppen, därför är inte allt fett nyttigt och blandar vi det goda smöret med socker får vi en synnerligen onyttig coktail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Nähä? Håller du med om det här barocka påståendet då: Näringsämnena innehåller ingen energi i form av kalorier eller: Skillnaden är att godis mestadels innehåller socker men inga näringsämnen Så fett är inget näringsämne? Protein är inget näringsämne? För om inte kolhydrater är ett närinsgsämne kan knappast fett och protein innehålla någon näring heller. Slutsatsen man kan dra är att om ett näringsämne innehåller näring, så är det inte ett näringsämne utan något annat, i så fall, vad då? I texten står ju "När man pratar om näring avses vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Näringsämnena innehåller ingen energi i form av kalorier, men de är livsnödvändiga för kroppens funktion." Oavsett om man kan kalla fett och kolhydrater för näringsämnen så förklarar skribenten vad som avses i artikeln. När jag växte upp pratade mamma om "tomma kalorier" och menade då mat som visserligen innehöll energi men dåligt med mineraler och vitaminer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts