Sasch Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Hej! Jag har ätit LCHF i 8 månader och läst många böcker och foruminlägg och skulle vilja engagera mig mer för att förbättra barnens mat. Är det någon som har något tips eller råd för hur jag ska gå tillväga. Jag vet att det finns "Naturlig mat i skolan". Är det någon som bytt karriär pga kosten? Arbetar själv på förskola och kan knappt äta maten som lagas av ett storkök som värmer upp halvfabrikat. Jag är så less på dålig mat vi får. Rektorn lyssnar inte på vad jag säger för att hon läst om LCHF i tidningen och det är ju farligt. suck! /Sara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Finns en tråd under LCHF i min stad där det skrivs om skolmat. Jobbar också i skolan och vi får sådan mat lättmjölk , flora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Finns en tråd under LCHF i min stad där det skrivs om skolmat. Jobbar också i skolan och vi får sådan mat lättmjölk , flora Ok, tack för svaret! Vi har iaf Bregott:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Arbetar själv på förskola och kan knappt äta maten som lagas av ett storkök som värmer upp halvfabrikat. Jag är så less på dålig mat vi får. Rektorn lyssnar inte på vad jag säger för att hon läst om LCHF i tidningen och det är ju farligt. suck! /Sara Du kanske skulle ge rektorn Ett sötare blod i julklapp. Skämt å sido så förstår jag dig. Jag gav upp mitt arbete som förskollärare för tio år sedan (på grund av stressen, inte maten) och jag är evigt tacksam att jag inte längre måste äta vad som serverades där. Halvfabrikat av tvivelaktig karaktär tillagad i centralkök med många timmars varmhållning innan servering. Det hade nog inte varit så mycket näring kvar i den maten, även om den varit av god kvalité från början. Tyvärr har jag inga tips och råd att ge, men jag hejar på dig och alla andra som drar sitt strå till stacken för att försöka förändra mathållningen i offentlig verksamhet. Ni behövs! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Skaffa och ge boken "Stoppa Alzheimer NU" av Bruce Fife till rektorn. Kan låta drastiskt men boken förklarar varför fel mat ger demens sjukdomar i framtiden. Det är våra barn allt handlar om. Vi har redan en demens epidemi och den kommer att förvärras mycket snart om skolan fortsätter enligt order från SLV. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Jag fundera om man inte borde göra det till en arbetsmiljöfråga för lärarna, personalen. Barnen blir ju påverkade av den dåliga kosten och får svårt med koncentration och sitta still osv. Lärarnas arbetsmiljö blir lidande. Facket borde engagera sig i frågan och arbetsmiljöverket. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Jag fundera om man inte borde göra det till en arbetsmiljöfråga för lärarna, personalen. Barnen blir ju påverkade av den dåliga kosten och får svårt med koncentration och sitta still osv. Lärarnas arbetsmiljö blir lidande. Facket borde engagera sig i frågan och arbetsmiljöverket. Bra förslag. Tänkte att någon skulle kunna föreläsa om kost för alla föräldrar och pedagoger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Vill tipsa om en blogg med en mamma som har hittat bra argument, här. Har barn som har ADHD och Aspbergers och får kämpa med näbbar och klor för att de ha rätt att äta vad de tål i skolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts