Jump to content

Lite funderingar...

Carl Barks
 Share

Recommended Posts

I mitt fall finns en mycket enkel förklaring... jag älskar bacon !

Smaken är ju bekant som baken och det går liksom inte alltid att jämföra smakuppleverser beträffande det goda. Jag blandar t.ex blåmögelost i vitkålssalladen och tycker det är fenomenalt gott och ger rätt "touch" ! Med åker både gurka och paprika också emellanåt. Det viktiga är inte innehållet, utan vad man själv anser är gott !    

• Like 1

Jag åt faktiskt stekt ägg och bacom oftare som blandkostare. Det var favoritfrukosten i sängen på helgerna. Nu använder jag ofta bacon som krydda i maträtter. Knaperstekt bacon ger en underbar sälta.

Ägg är naturligtvis stapelföda... kokta, omeletter, pajer och fluffig äggröra samt som bindemedel i köttfärsbiffar, redning i såser mm

• Like 2

Helt rätt Limp!

Livet är tyvärr alldeles för kort för inte göra vad man kan för att förlänga det!

Det finns ju hur många bättre (och oprocessade!) alternativ som helst. Om det är den goda rökta smaken du är ute efter kan du ju välja rökt vilt eller rökt fisk av olika slag. Det finns också torkat kött som är gott, nyttigt och väldigt drygt.

Dyrare, visst men kvalitet kostar och när det gäller hälsan anser jag att det måste få kosta! Kan du dessutom hitta både Krav- och Fair Trademärkt så är både du och ditt samvete i hamn!

Som sagt... jag äter det som jag själv tycker är godast och inte enligt andras åsikter. Jag ser liksom inte längre maten som något substitut för ett gott liv, utan en ren nödvändighet för att överleva och källan till ork för att få energi till annat som jag värdesätter före maten. Mat är inte livets goda för mig personligen !

För mig är hälsa att leva livet nu och inte nödvändigtvis som en 117-åring på långvården. Samvetsproblem har jag aldrig haft, ty min totala miljöbelatning är troligen mindre än de flestas.  För mig handlar det om helheten och inte om bacon kontra något annat... jag väljer baconet för att det är gott för mig   ;)

• Like 2

Näe, maten är inte ett substitut för ett gott liv utan en förrutsättning. 117 bast vore häftigt! Men då kanske man också måste lära sig att ta till sig andras åsikter och kunskap!

Vad kan man värdesätta mer än sin hälsa? Angående miljöbelastningen måste väl ändå målet vara att minska den oavsett vad den är nu?

Är huve´ dumt får kroppen lida!

Jag äter nästan aldrig bacon. Men jag har inget emot det. Ibland köper jag rejält svenskt rökt fläsk utan konstigheter som jag skivar och steker, blir ju ganska likt bacon, fast ännu godare.

Det är lite OT men detta gör jag ofta och det är suveränt:

Jägarfläsk

Ett kilo rimmat fläsk i bit.

Salt, peppar, chilipulver eller vad man vill.

Rapsolja

2 msk sirap

Skåra svålen tätt med vass kniv. Strö på kryddorna och lägg med svålen ned på galler över panna.

150 grader mitt i ugnen, ca 1 timme

Pensla med olja och stek ytterligare tio minuter.

Vänd fläsket, stick in en termometer höj värmen till 180 grader och stek till 85 grader.

Skålla svålen med kallt vatten, stek ytterligare tio minuter och pensla sedan svålen med sirap (eller sweet thai chilli) eller ge tusan i det om du är riktigt strikt.

Höj till 225 grader grill, och stek tills svålen är knaprig.

Ställ fläsket i kylen till nästa dag ( men provsmaka lite även som varmt!)

Det är gott att äta som det är eller till ägg.

• Like 3

Jag minns ett tillfälle på Viktväktarna, när vi satt och gick igenom hur man skulle få ner pointsinnehållet  i Flygande Jacob. Jag har lyckligen förträngt hela receptet, utom just bacon. För konsulenten sade att smaken av bacon kunde man knappast ersätta med något annat - men man fick ju inte ha några större mängder i. 

Själv äter jag sällan bacon, mest för att jag inte bryr mig särskilt mycket om det. Kan vara gott någon gång ibland.

Däremot förvånar det mig att det på något vis blivit en symbol. Jag tänker på alla som uppmärksammar att det finns tandkräm med baconsmak, och letar rätt på bilder där man gjort de mest märkliga saker med bacon.