Jump to content

Fluor

convinced

Recommended Posts

Finns en mycket intressant bok om detta. Länkar nedan till dokumentärer. Jag köper numera fluorfri tandkräm på hälsokosten.

Läs också kostdemokrati länken. Länk till tandvårdskadeförbundet också.

http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/06/23/har-du-last-vad-som-star-finstilt-pa-dina-barns-fluortandkram/

http://www.tf.nu/nyhet/fluori-tandkram-och-dricksvatten-farligt

http://www.amazon.com/The-Fluoride-Deception-Christopher-Bryson/dp/1583227008

http://topdocumentaryfilms.com/the-fluoride-deception/

http://www.youtube.com/watch?v=XuTD-FGwLr0

Finns en mycket intressant bok om detta. Länkar nedan till dokumentärer. Jag köper numera fluorfri tandkräm på hälsokosten.

Läs också kostdemokrati länken. Länk till tandvårdskadeförbundet också.

http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/06/23/har-du-last-vad-som-star-finstilt-pa-dina-barns-fluortandkram/

http://www.tf.nu/nyhet/fluori-tandkram-och-dricksvatten-farligt

http://www.amazon.com/The-Fluoride-Deception-Christopher-Bryson/dp/1583227008

http://topdocumentaryfilms.com/the-fluoride-deception/

http://www.youtube.com/watch?v=XuTD-FGwLr0

Jag känner till att det finns mycket kritik mot fluor. Samtidigt har jag läst att det i en del fall används fluor mot osteoporos.

Vad har detta med LCHF att göra? Jag tror att fluor är bra för att stärka tänderna, jag tror vanlig tandkräm är mer eller mindre ofarlig.

Inte för att jag har några vetenskapliga bevis, men som en ren anekdot kan jag berätta att jag borstat tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm i nästan femtio år. Jag har inte mig veterligen tagit någon större skada av detta.

Däremot har jag inte en enda fyllning i någon tand, har aldrig haft karies eller några problem med tandlossning och har alldeles fantastisk tandhälsa. Men det behöver ju inte finnas något orsakssamband i och för sig.

Det kanske är en dosfråga i första hand. Fluor är en halogen precis som jod och klor ändå finns många här som anser att överdosering av jod och klor är ofarligt medan fluor är skadligt till och med i tandkrämen. Fast det kanske inte är samma personer.

Det kanske är en dosfråga i första hand. Fluor är en halogen precis som jod och klor ändå finns många här som anser att överdosering av jod och klor är ofarligt medan fluor är skadligt till och med i tandkrämen. Fast det kanske inte är samma personer.

Jag, och många andra, överdoserar jod varje dag utan problem vad det verkar. Men det är i form av alger. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga att det är oproblematiskt att överdosera det jod som finns i jodberikat salt eller jodtabletter. Jag tänker att det är skillnad på ett renraffinerat ämne och när det är i sitt naturliga sammanhang.

Jag använder fluortandkräm, än så länge i alla fall, och tänker att det inte kan vara något hälsoproblem. Men jag sväljer såklart inte ner det.

Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag fattat rätt så kan fluor konkurrera med jod vid hormontillverkning, och då kan det ju vara bra med en rejäl dos jod så att andelen fluor blir lägre. En ren utspädningseffekt, för fluor får vi i oss hela tiden.

Hur det ligger till med klor har jag ingen aning om.

tänk på att de finns en del flor i ramlösa, hur stora mängder och hur stor skada de gör vet jag inte. Loka verkar va lungt på den fronten.

Och visst är det på denna det står på flaskan att barn under en viss ålder inte bör konsumera vattnet regelbundet. Har funderat på om detta ha med floret att göra. Annat vatten utan fluor står inte detta.

Jag, och många andra, överdoserar jod varje dag utan problem vad det verkar. Men det är i form av alger. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga att det är oproblematiskt att överdosera det jod som finns i jodberikat salt eller jodtabletter. Jag tänker att det är skillnad på ett renraffinerat ämne och när det är i sitt naturliga sammanhang.

Jag använder fluortandkräm, än så länge i alla fall, och tänker att det inte kan vara något hälsoproblem. Men jag sväljer såklart inte ner det.

Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag fattat rätt så kan fluor konkurrera med jod vid hormontillverkning, och då kan det ju vara bra med en rejäl dos jod så att andelen fluor blir lägre. En ren utspädningseffekt, för fluor får vi i oss hela tiden.

Hur det ligger till med klor har jag ingen aning om.

När det gäller mineraler så har jag svårt att tro att det är skillnad beroende på källan. Det är ju grundämnen. Skillnaden är väl i så fall att du får fler mineraler och vitaminer från algerna.

När det gäller fluor undviker många till och med tandkräm med fluor men man kan väl säga likadant där att man inte märkt något av att man använt tandkräm med fluor.

Om det vore skadligt i så små doser så är det väl konstigt att vi fortfarande använder fluor efter att det debatterats sedan 70-talet?

När det gäller mineraler så har jag svårt att tro att det är skillnad beroende på källan. Det är ju grundämnen. Skillnaden är väl i så fall att du får fler mineraler och vitaminer från algerna.

Jag tänker så här.

Ämnen är oftast bundna till andra ämnen i föreningar, så även jod. Beroende på hur föreningen ser ut så tas den upp och hanteras på olika sätt och olika bra.

Vissa järnföreningar är helt värdelösa, medan andra är precis det vi behöver få i oss.

Anna Hallén skriver om olika magnesiumföreningar. Som exempel bara. Det här gäller vad jag förstår alla mineraler.

Enligt min hälsokosthandlare så är ren askorbinsyra, C-vitamin i form av brustabletter eller i påsar från affärens kryddhylla, helt värdelös då det mesta aldrig tas upp av kroppen. Enligt samme uppgiftslämnare bra om man har urinvägsinfektion. Är askorbinsyran i form av kalciumaskorbat så tas det upp mycket bättre av kroppen.

Så nog är det skillnad på källan. Annars skulle vi kunna mala ner valda delar av berggrunden och äta som tillskott. Jag är inte säker på att det skulle vara så bra. Vi behöver växterna och andra djur (som äter växter) som omvandlar berggrunden till en form vi kan tillgodogöra oss på ett bra sätt.

Nu vet jag inte hur jodföreningen i alger ser ut, eller var joden i jodberikat salt kommer från eller i vilken form, men att äta alger är ett beprövat sätt att få i sig mycket jod.

Att alger är rika på hela spektrat av mineraler och spårämnen har säkerligen en positiv effekt på kroppen. Det är därför jag äter dom, inte i första hand för att få i mig jod.

tänk på att de finns en del flor i ramlösa, hur stora mängder och hur stor skada de gör vet jag inte. Loka verkar va lungt på den fronten.

2,4 mg/liter

Testfakta lät 2011 ta prover på flera mineralvattenmärken samt kranvatten och lät sedan Irene Mattisson på Livsmedelsverket titta på analysresultaten. Det var egentligen bara San Pellegrino som framstod som ett bra alternativ av mineralvattenmärkena.

Artikeln inklusive pdf med detaljerat innehåll här:

http://www.testfakta.se/incoming/article22167.ece

Vad har detta med LCHF att göra? Jag tror att fluor är bra för att stärka tänderna, jag tror vanlig tandkräm är mer eller mindre ofarlig.

Inte för att jag har några vetenskapliga bevis, men som en ren anekdot kan jag berätta att jag borstat tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm i nästan femtio år. Jag har inte mig veterligen tagit någon större skada av detta.

Däremot har jag inte en enda fyllning i någon tand, har aldrig haft karies eller några problem med tandlossning och har alldeles fantastisk tandhälsa. Men det behöver ju inte finnas något orsakssamband i och för sig.

Kopplingen till lchf är väl att fluor borde vara överflödigt om man inte göder bakterierna i munhålan med kolhydrater.

Det skulle vara intressant att veta var gränsen går för om fluor är skadligt eller inte. Min sambos tandläkare övertalade honom att köpa 2 jättestora flaskor fluor för att skölja tänderna och han gjorde som tandläkaren sa. Skall jag vara orolig? Min sambo har bättre tänder än genomsnittet så man kan ju undra om dom försöker sälja in fluor till alla.

För egen del hade jag problem med sprickbildning i tänderna och ett mycket smärtsamt isande i tänderna när jag varit ute i kyla. Gick till tandläkaren för att få hjälp och han rekommenderade behandling med något som jag inte minns vad det hette. Jag sa det till tandhygienisten men hon ville inte var inte med på noterna. Jag stod på mig eftersom tandläkaren rekommenderat det och till slut gav hon med sig och sa när hon redan var i färd med att använda det att "vi brukar bara använda det här till enstaka tänder eftersom det är så hög halt fluor i det".

Hade jag vetat att det var därför hon tvekade så hade jag inte velat ha det men nu blev det inte av att avstyra det hela. Sedan har jag oroat mig över det. Har ingen aning om hur mycket fluor det var i men det var tydligen betydligt mer än i vanligt fluorlack.

Samtidigt fick dom ju för sig att tillsätta fluor i dricksvattnet på 70-talet och då fick ju folk i sig betydligt mer.

Man kanske skall diskutera halter om man skall diskutera fluor.

Född och uppväxt i Esklistuna, där vi aldrig hade fluortanter eftersom kranvattnet var naturligt rikt på fluor (pga reningsprocessen som silade vattnet genom rullstensåsar). Precis som Ramlösa är naturligt rikt på fluor pga den omgivande bergarten och inte för att de tillsatt det.

Vilket väl borde betyda att fluor har funnits i dricksvatten i alla tider. Frågan är kanske om det är någon skillnad mellan 'naturligt' fluor och kemiskt tillverkat fluor?

Det var så det började. Man noterade att samhällen med naturligt fluor i vattnet hade väldigt bra tandstatus. (Skulle vara intressant att syna den forskningen.) Då tänkte man att man skulle tillsätta det i vattnet hos alla andra. Och det fanns gott om det eftersom det är en restprodukt från vissa industrikemiska processer tex atombombstillverkning och gödningsmedels dito, man skrapar det från insidan av skorstenarna.

Ett av de giftigaste ämnen vi känner. Om man analyserade forskningen bakom att rekommendera det för bättre tandhälsa, som man börjat titta på kolesterolmyten, skulle man nog hitta många tveksamheter. Numera står det faktiskt varningar på barntandkrämen, i finstilt. Ett sätt att ta höjd för framtida rättsprocesser. "Vi varnade, skyll er själva."

Vad jag förstår så lade man ner Fluortanten på grund av att tandhälsan inte förbättrades, trots fluorsköljningarna!?

Det är en sak att man teoretiskt kan bevisa att fluor kan härda emaljen.. men annorlunda när fluorsköjningar inte visar sig ha någon som helst effekt på tandhälsan!

Där spelar sannolikt uppkomsten av plack större betydelse.. och det hindras inte av Fluor! 

Vad jag förstår så lade man ner Fluortanten på grund av att tandhälsan inte förbättrades, trots fluorsköljningarna!?

Det är en sak att man teoretiskt kan bevisa att fluor kan härda emaljen.. men annorlunda när fluorsköjningar inte visar sig ha någon som helst effekt på tandhälsan!

Där spelar sannolikt uppkomsten av plack större betydelse.. och det hindras inte av Fluor! 

Jag hade ett svagt minne av att jag hört att fluortanterna är tillbaka så jag sökte på det och hittade en massa om det. Bland annat den här artikeln från 2009.

"

Fluortantens Dag

Från och med i år har fluortanterna fått en egen dag. Den firas den 1 september.

– I Stockholm samlas alla våra 150 fluortanter och kommer att finnas ute på strategiska platser i morgontrafiken och informera och dela ut fluortuggummin. Sedan kommer vi att samlas på Sergels torg och sjunga en sång. Vi kommer sjunga Ted Gärdestads ”Sol, vind och vatten”, fast i vår tappning heter den förstås ”Fluor, vila, vatten” – det är nämligen det allra bästa receptet för friska tänder, ler Bibi Stenman."

http://www.aftonbladet.se/munhalsa/article11961616.ab

Om nu fluor varken gör bra eller dåligt varför använda det? Onödigt. Jag har i hela mitt liv fått höra jag skulle käka fluortabletter, 6 gånger per dag, och senare tiden skölja massa. Borst tänderna frekvent osv, och jag fick hela tiden hål gång på gång och fick höra hur dålig jag var - fast jag gjorde som de sa. Nån som känner igen som "ät mindre och spring mer"?

Nu har jag inte haft fluor i tandkrämen på 2 år och min mun mår utmärkt (och min mage).

Så kan du väll inte bara avspisa vetenskapliga studier.. finns de som lagt tänder i provrör och fyllt på med fluor.. och fått en kemisk reaktion som härdat tänderna!

Och så glömde du det viktiga, fluor i kombination med en hälsosam kost och god munhygien har visat sig minska på uppkomsten av karies.. vilket som gjorde vad vet man inte, men för säkerhets skull.. ta dina fluortabletter!  :huh:  :unsure:  :wacko:  :blink:  :D

• 1 year later...

Jag tror som jag förut sagt att flour är bra för tänderna. Jag använder flurortandkräm och sköljer ibland med flour. Min dotter (17) använder flourtandkräm och sköljer oftare.

Å andra sidan tror jag att det går att leva utan flourtankräm också. I går på TV slogs det upp stort att en tvååring fått dra ut åtta tänder pga att hon fått flourfri tandkräm av sina föräldrar. Enligt uppgift så hade hon knappt emalj och stora skador.

Alltså, vilka dumheter som helst kablas ut i alla TV-kanaler helt okritiskt!

Jag vågar slå vad om att flickan fått sulta på saft, juice och/eller annat otyg mer eller mindre konstant.

Hur skall folk kunna göra bra val när allt är en röra av felaktigheter, lögner, tokerier från alla håll?

• Like 2

Jag tror som jag förut sagt att flour är bra för tänderna. Jag använder flurortandkräm och sköljer ibland med flour. Min dotter (17) använder flourtandkräm och sköljer oftare.

Å andra sidan tror jag att det går att leva utan flourtankräm också. I går på TV slogs det upp stort att en tvååring fått dra ut åtta tänder pga att hon fått flourfri tandkräm av sina föräldrar. Enligt uppgift så hade hon knappt emalj och stora skador.

Alltså, vilka dumheter som helst kablas ut i alla TV-kanaler helt okritiskt!

Jag vågar slå vad om att flickan fått sulta på saft, juice och/eller annat otyg mer eller mindre konstant.

Hur skall folk kunna göra bra val när allt är en röra av felaktigheter, lögner, tokerier från alla håll?

Hade samma tanke...Vad har flickan ätit? Det är ju trots allt det som är grunden!

Har hon ätit snask och juice och vitt bröd och pasta, etc som bildar mycket plack, så är det nog inte konstigt att det blir så.

Talar av egen erfarenhet - mina mjölktänder var urusla, svarta krakor. Fick också dra ut nån. Född i början av 60-talet av gamla föräldrar och det var innan tandborstningsråden och fluortanternas tid. Dessutom var det nog för mycket sötsaker... Inte godis i den omfattning som erbjuds i dag, men min mamma var en riktig kakbakare (ständigt bantande...) så det var mycket fika...

Som en följd av detta (?) blev även mina permanenta tänder svaga, trots att fluortanten då dykt upp...

Efter att jag börjat med LCHF har jag aldrig haft några problem med mina tänder, inget plack! Borstar med jodfri tandkräm då min sköldkörtel strular.

Tandläkaren tycker jag har mycket fina tänder! :)

• Like 1